jaarling kouwt hout stuk in stal wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

jaarling kouwt hout stuk in stal wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 16:52

mijn jaarling kauwt op zijn hout in stal dus ik blij het maar vervangen erg zonde want dit kost erg veel geld,
ik heb al anti bijt spul etc. geprobeerd maar hij blijft dan gewoon verder eten
hebben jullie nog tips ??

Anoniem

Re: jaarling kouwt hout stuk in stal wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:54

Je jaarling mist blijkbaar voedingsstoffen of heeft last van zijn tanden. Beiden uit te sluiten door een dierenarts te laten komen voor een bloedonderzoek en een kijkje in de mond.

En staat hij veel buiten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:55

Zoveel mogelijk naar buiten gooien in een groep en voor die paar uurtjes dat hij op stal moet onbeperkt ruwvoer. Dit gedrag komt vaak door verveling..

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:19

uytu
Laatst bijgewerkt door daniquend op 20-12-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:24

1 uur is echt veeeeeels te kort :n

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:25

kan kwa hoeven niet langer want moet anders op ijzers en dat wil ik echt voorkomen want dat verpest een beetje je paard en is vet duur elke maand, hij is nu nogveulen dus kan er nu nog voor zorgen dat ze later niet nodig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:28

A: een veulen hoort niet op tegels te staan.
B: Een veulen MOET naar buiten.

Het is echt heel slecht voor het veulen en blijkbaar heeft hij dus NU al een stalondeugd ontwikkeld.

Echt waar meisje, als je later een gezond paard wilt hebben moet je hem echt naar buiten gooien, zoek desnoods een opfok voor je veulen. Je MOET weten hoe je veulens moet houden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:31

Stalling zoeken waar je paardje 24/7 buiten kan staan met een kudde. Heb je nergens meer last van en er is altijd overal wel een (goedkoop) weilandje te vinden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:32

Een wilgenstammetje in de stal leggen, dan kan ie zich daar fijn op uitleven. Dat werkt ook nog eens pijnstillend bij het wisselen van de tandjes.
Het is grote onzin dat de hoeven te veel slijten wanneer je hem dagelijks meer dan een uur op de tegels laat lopen. Je verpest je paard juist door het op deze leeftijd dagelijks maar een uurtje los te laten. Je maakt hiermee de kans op gebreken minstens tien keer zo groot, te denken aan OCD's etc.
Een jaarling 23 uur per dag ophokken is het allerergste wat er is voor de algehele gezondheid en geeft bijna garantie op het ontstaan van ernstige beengebreken. Dat je dat goed in je oren knoopt.
Kun je niet aan de basis voldoen zoals ruim voldoende weidegang of overdag met soorgenoten in een ruime paddock, zoek dan een andere stal of doe hem weg. Dit is geen leven voor een jong paard.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:18

net met staleigenaar gepraat gaat voortaan samen met zijn beste vriend van 07.00 uur tot 16.00 of 16.30 ligt er wel aan hoe snel ik klaar ben met stal en of het niet hagelt of onweert, hij zet zijn paard wel op de tegels zegt hij dus dan kan hij ook lekker weer bewegen want ja ander moet hij zwemmen in de wei

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:07

Zoek anders een stalling eventueel met paddock! En zorg op stal in ieder geval voor een liksteen, speelbal etc, dan heeft ie wat te doen! Anders gaat ie inderdaad stalondeugden ontwikkelen en dan ben je veel verder van huis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:56

Wat dacht je van de opfok?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:25

een jaarling wisselt geen tanden...

ik denk dat de opfok hier het beste is ja, TS heeft duidelijk geen idee van wat een jaarling nodig heeft. een uur per dag uit het hok is echt schandalig, ik begrijp ook niet hoe zoiets kan. waar staat je veulen gestald TS, is dat op een pensionstal of bij je thuis, waar?
en hoe kom je erbij dat hij op ijzers zou moeten als hij naar buiten gaat? de hele dag binnen op de tegels en lekker korte rondjes moeten draaien, dát is pas funest voor de voeten en onderbenen...

echt zorg dat je er iemand bij haalt die écht verstand van zaken heeft, anders voorzie ik een verschrikkelijk ellendig leven voor dit dier.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:37

Ts,wat is de reden geweest om een veulen aan te schaffen? En hoe zie jij de toekomst van dat beestje in?

Een paard/veulen etc hoort niet op tegels te lopen. Dat is slecht voor de spieren,pezen etc.
Ieder paard zou samen met een soortgenoot moeten kunnen opgroeien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:50

Scheutje appelazijn door het voer met 2 weken is het dan over, het is een tekort van iets als ze hout kauwen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:04

wat je eraan kan doen is:
je veulen in de wei zetten!
dat waar hij in bijt met groene zeep insmeren.
en een zoutblok kopen
en eventueel voer met extra vitamienen

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:45

probleem is opgelost !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:50

Bijna elk paard zit te knagen aan hout.
Is een natuurlijk gebeuren, want bomen schors eten ze ook.
Wat ik doe is op de randen een metalen strip aanbrengen.
En daarnaast de wanden elk jaar behandelen met bruinoleum, de vervanger van carboleum en teer.

Maar hoe heb je het probleem opgelost ???

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:03

niet bij ieder paard is het een te kort.
ts hoe heb je het opgelost?
marleen_usar schreef:
Scheutje appelazijn door het voer met 2 weken is het dan over, het is een tekort van iets als ze hout kauwen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:34

Welk paard weet nu dat hij iets te kort komt ??
Luchtzuigen, weven, hout vreten, enz.
Dit zijn stal ondeugdheden.
Of te wel verveling en wat is lekkerder dan de boel te slopen die je baasje met veel pijn in zijn portomonee en moeite gebouwd heeft ?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:28

Ariebren schreef:
Of te wel verveling en wat is lekkerder dan de boel te slopen die je baasje met veel pijn in zijn portomonee en moeite gebouwd heeft ?

Een paard met financieel inzicht?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:04

_Hedwig_ schreef:
Ariebren schreef:

Een paard met financieel inzicht?

:7

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:49

Bij ons op stal was er ook een paard wat de hele stal kapot beet :), toen er een liksteen in de stal is gehangen was het op hout kauwen over :D
Er werd vermoed dat het puur verveling was, omdat het paard het vooral deed als de buurpaarden weg waren.
En een liksteen smaakte blijkbaar beter dan hout :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:19

Ariebren schreef:

dat heet nou instinct. let maar eens op paarden die gewoon op de wei staan. in het najaar eten ze bijvoorbeeld meer braamstruiken en eikenbast om bepaalde voedingsstoffen die dan minder worden in het gras. het is algemeen bekend dat dit bij paarden zo werkt. zet maar eens een aantal verschillende likstenen in de wei, zonder smaakjes. je zult zien dat ze niet zomaar een steen kiezen, maar juist specifiek voor een bepaalde steen omdat die voorzien is van 'iets' wat ze nodig hebben en andere stenen niet.
hout eten is een heel natuurlijk iets om bepaalde tekorten te kunnen aanvullen. om die reden krijgen mijn ponies in het najaar blokken eikenhout. het knagen is ook nog eens heel goed voor de tanden en speekselen, daarnaast zit er in het hout/ bast veel grove vezels wat weer goed is voor de darmen.

overigens is 'natuurlijk' hout vreten iets heel anders dan knagen op staldeuren door stress of verveling. in het geval van dit topic lijkt het mij overduidelijk verveling en heeft het niets te maken met een tekort in de voeding op zich, maar met een tekort aan een heleboel andere dingen, zoals lekker buiten spelen.

ik vraag me ook af hoe de TS het heeft opgelost... paardje naar buiten mag ik hopen.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:08

ik heb het opgelost door hem nog langer op een dag naar buiten te doen in de paddock niet in de wei (blubberveld) daarnaast lekker met hem lopen en oefeningen oefenen en in de stal een andere liksteen opgehangen (hij vond die andere liksteen niet lekker dus...)