agressief tegen ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

agressief tegen ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:26

hallo,

ik heb een merrie van 16 jaar, zij is nogal dominant.
vaak laat ze dit zien door het eten toe te eigenenen, ruimte afdwingen, dit doet zij door te dreigen, oren naar achter, kont draaien en af en toe slaat ze richting het andere paard.

ze heeft sinds haar 7de altijd met maar 1 ander paard gestaan, vanaf 11 staat ze bij mij. dit gedrag heeft ze me altijd laten zien.
ze is april 2011 gedekt. en staat nu sinds een aantal maanden met een lompe belg ruin van 3 jaar.
hier tegen is ze vanaf het begin al best agressief. ze trapt hem meer als ik haar ooit bij een paard heb zien doen.
de laatste tijd word dit erger en erger. zo sta ik nu me af te vragen of het nog wel verstandig is om ze samen te laten staan in de bak.

mijn merrie is eind maart uitgerekend, zou het daar door kunnen komen dat ze zo doet?
en wat zou ik kunnen doen zodat het minder word of wat kan ik doen dat het veiliger word.

Anoniem

Re: agressief tegen ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:29

Wellicht kun je er nog een ander paard bijzetten voor meer evenwichtigheid. Als dat niet werkt zou ik toch echt kiezen om ze uit elkaar te halen, waarschijnlijk is je merrie gewoon erg dominant en dat kan zeker verergeren door haar dracht.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:24

een ander paard erbij zetten is helaas geen optie..
ja uit elkaar halen word dan helaas de oplossing..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:01

Misschien is hij in haar ogen zo ontzettend lomp en onopgevoed, dat zij vindt dat hij regelmatig even moet weten dat zij de baas is. Hij moet een lesje geleerd worden. en misschien heeft zij zo een verschrikkelijke hekel aan hem, dat ze daarom hem steeds trapt. Of de hormonen spelen op.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:19

Wel apart dat ze het tegen deze ruin het erger doet.
Merrie tegen merrie is gebruikelijker.

Waarschijnlijk zitten de hormoontjes in de weg.
Bij de mens is dat toch ook zo?
Kijk bijvoorbeeld naar onze maandelijkse feestweek, sommige vrouwen kunnen daar lekker chagrijnig van worden.
Bij de één werken de hormonen nou eenmaal heftiger dan bij de ander...

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:27

Klinkt heel vervelend zeg! Tegen mijn James heeft ze nooit echt zo erg gedaan.
Toen ze pas in het land stonden en ik in de bak aan het rijden was, was ze ook alleen maar om de bak heen aan het lopen om contact met mijn paard te krijgen.
Misschien een tijdje met een draadje er tussen proberen, als het trappen echt erg wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:19

Het weide maatje van m'n pony had een bepaade reputatie, niet echt lief tegen andere paarden/pony's.
het ging al een hele tijd redelijk. Er kwam een nieuw paardje op stal en die wilde ze bij ons erbij zetten.
Nu was het mijn merrie die lelijk naar het nieuwe paardje deed, terwijl ik daarvoor ieder ander paardje bij haar kon zetten.
Ze hebben haar apart gezet in eerste instantie zodat de andere 2 aan elkaar konde wennen.
Dit ging eigenlijk de hele dag goed totdat haar weide maatje ineens de nieuwkomer aanvloog. Hij bleef maar doorgaan met bijten en schoppen (maar weinig een paard zo vals gezien naar een ander paard).
We hebben ze uit elkaar gehaald!
Daarna hadden z'n mijn pony weer bij haar weide maatje gezet, en dit ging weer redelijk goed.
Maar toch werdt hij steeds gemener naar haar, en uiteindelijk durfde ze niet eens meer naar mij toe te komen als ze langs hem moest.
Toen was voor mij de maat vol en heb haar apart gezet op de weide.
Later hebben ze hem verplaatst naar een andere weide, maar je kon zien dat hij er niet gelukkig mee was. Als je hem zag lopen was het net alsof hij met z'n ziel onder z'n arm liep. De weide's waren wel aangrenzend aan elkaar hoor.
Later stond hij steeds over het draad te kijken en dan ging mijn pony weer bij hem staan.

Ze staan alweer sinds een paar weken samen in de paddock en het gaat redelijk goed. Wel hebben er 2 hooibakken in staan.

In zijn geval heeft het dus wel geholpen om hem tijdelijk apart te zetten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:38

gelukkig is het paard weg, je merkt aan mijn paard dat ze het mist dat er een ander paard is maar ze heeft wel weer rust in haar koppie terug gekregen dat ze niet zo bezig is met hem.

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:56

Het kan zijn dat het inderdaad te maken heeft met de hormonen, maar misschien ook wel gewoon dat ze dat paard niet mag, ik bedoel mensen hebben zo toch ook hun personen waar ze een hekel aan hebben.

Bij ons op stal staat een kudde (ong. 10 paarden in een redelijk grote wei) onderandere met mijn pony, mijn pony weet wel precies op welke plek hij thuis hoort, er zijn 5 paarden boven hem, waar hij altijd keihard voor wegrent anders wordtie in elkaar getrapt, er is 1 paard die zijn speelmaatje is waar hij altijd mee door de wei rent en speelt, en 2 paarden (die zijn 3 dus jonger dus zwakker dan mijn pony) waar hij bovenstaat en die trapt mijn pony altijd.

Misschien een keer proberen met andere paarden als daar de mogenlijkheid voor is, om te zien welk paard er het meest geschikt als weidemaatje voor is ;)