Beschermend/jaloers paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Beschermend/jaloers paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 16:24

:wave:

Ik heb een lieve merrie van 8 jaar, en heb het idee dat ze jaloers is.
Ook 'beschermd' ze mij ( vind het zelf een beetje raar klinken maar weet niet hoe ik het anders moet noemen ).
Voorbeeldje ;
I = mijn pony
W= weide maatje
Ik kom het land in en ponylief komt naar me toe, haar weide maatje komt ook naar me toe. Ik ga kroelen met I, en W komt steeds dichterbijer, dus geef die ook een aai over haar bol.
Zodra ik die W ga aaien kijkt mijn pony boos (jaloers), hierdoor doet die W een stap naar achter, dit herhaald zich, W komt naar mij toe, I kijkt boos en W stapt naar achter. Totdat I hier genoeg van heeft, stapt netjes om mij heen en 'valt' dan W aan.
Zodra ik achter de omheining sta ik er niks aan de hand, en kan ik ze allebei aaien zonder dat er boos gedaan word.

Voorbeeld 2, Ik loop naar ponylief, andere paarden willen ook naar mij komen, en ponylief jaagt ze weg..
Voorbeeld 3, I staat vast en S ( andere pony ) staat ernaast ook vast. Zodra ik S aandacht geeft word I boos, oren in haar nek en dreigen om aan te vallen ( wat niet kan omdat ze vast staat )
Zodra S ook maar iets in mijn buurt komt of ik ga naar S word I boos.
Zodra ik in I haar buurt ben doet ze boos tegen andere paarden, die mogen namelijk niet in de buurt komen, en dit geld voor op de grond of als ik op haar zit.

Zelf vind ik het niet echt erg dat ze zo doet, alleen is het soms best vervelend. Ik moet opletten dat als ik een ander paard aai, dat mijne die niet grijpt.
Tot nu doe negeer ik dat gedrag en doe alsof er niks aan de hand is.
Heeft iemand een idee waarom mijn pony dit doet?

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:39

haha. klinkt me bekend. mijn merrie doet dat ook.
sinds haar moeder steeds door een ander paard werd opgejaagd.
nu kan ze prima in een kudde staan maar als ze met haar echte maatje en nog 1 ander paard staat mag dat andere paard absoluut niet in de buurt komen en loopt ze gerust de hele dag om haar maatje heen om die te 'beschermen'.
ik vind het best leuk om te zien. haha. probeer het alleen wel te voorkomen omdat het natuurlijk ook schuilgaat met stress. want ze is dan zo geobsedeerd bezig dat paard in de gaten te houden dat ze amper eet.
niks aan te doen. en ze doet het ook wel is om mij heen om me te beschermen.
maar ze moet gewoon haar plek weten. aan de kant voor mij. geen gezeur

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:08

Ik zelf pik dat niet van mijn paard. Mijn paard heeft een ander paard niet weg te jagen of te bijten waar ik bij sta. Ik maak zelf uit wie er bij mij in de buurt komt en als een paard zich niet gedraagt jaag ik die weg. Ik ben de baas zodra ik de wei in stap en niemand hoeft te lopen dreigen dat een andere niet in mijn buurt mag komen.
Persoonlijk zie ik het een klein beetje als dominantie als je paard je zo claimt.

Flowerr

Re: Beschermend/jaloers paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:17

Tik op de neus geven? En haar duidelijk maken dat wat ze doet niet goed is.. en ze is misschien bang dat ze kwijt raakt aan een ander paard..

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:33

Volgend mij is dit gewoon dominantie.
Geef jij je paard wel eens snoepjes o.i.d.? Soms is het zo dat een paard andere paarden weg jaagt omdat ze 'bang' zijn dat andere paarden het eten krijgt en zij niet.
Het is in ieder geval zo zijn dat je merrie jou aan ziet komen en dat linkt aan iets positiefs en vervolgens dominant wordt naar de andere paarden zodat de andere paarden niet krijgen wat zij normaal krijgt.
Goed is in zo'n situatie om te zorgen dat JIJ de leider van de kudde blijft en dat jij dus ook degene bent die bepaalt wie er geaaid word en niet je merrie

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:44

Ik geef haar idd wel eens een snoepje, maar als er dan andere paarden bij zijn geef ik die ook wat. Ik geef haar nooit alleen een snoepje.

Ik heb nu denk ik een goede manier gevonden. Als ik vind dat ze niet zo boos moet doen dan wijs ik naar haar en 'blaas' ik zegmaar. Wel in geluidsvorm.
Als ik in de 'kudde' sta en ik vind dat ze vervelend doet, dus boos kijken ander paard proberen weg te jagen dan stuur ik haarzelf weg.
Tot nu toe gaat dit goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:48

Je paar claimt jou gewoon, je bent van je paard. En dát hoort natuurlijk andersom!

Als ik in de wei stap, behoort elk paard een nette afstand te houden van mij en als ik mijn paard bij me heb ook van mijn paard. (Nou hoef ik niet vaak wat te doen, want ze is de leider in de wei) Natuurlijk wil ik af en toe ook best even knuffelen, maar dan geef ik dat aan.

Jouw paard bepaalt nu voor jou wie jij mag aaien. En valt daarbij (in jouw ruimte!) ook nog eens een ander paard aan. En bij het rijden is ze dus blijkbaar ook meer bezig met paarden uit de buurt te houden dan dat ze op jou concentreert. Ik zou dat corrigeren. Natuurlijk mag een paard best boos kijken, het is de actie van het paard wat je corrigeert. (Staat ze dus van een afstandje boos te kijken, krijgt ze geen correctie, pas als ze naar jou toekomt en boos kijkt.)

Nou heb ik wel een regel bij mijn paard: ik laat je niet onnodig wachten. Ik ga dus niet terwijl mijn paard vast staat een ander paard knuffelen. Ik ga vantevoren naar de wc, pak de spullen en zet alles klaar. Ik wil namelijk aandacht op het moment dat ik haar mee de wei uit neem tot ze weer terugstaat. (Natuurlijk krijgt ze tussendoor pauze, wederom geef ik dat aan)
Dan is het niet eerlijk als jij niet dezelfde aandacht terug kan geven.