Veulen gevaarlijk aan halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Veulen gevaarlijk aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:02

Wij hebben een veulen staan, 3,5 maand oud, die ik regelmatig in de bak los zet samen met de moeder.
We zijn altijd met minimaal 3 personen, 1 voor de bakrand, 1 bij de merrie, en ik bij het veulen.
Veulen het halster om doen is geen enkel probleem. Maar dan begint het gedonder |( .

Wanneer de merrie begint te lopen, loopt ze er netjes achter aan, dat is geen enkel probleem.
Maar het is gewoon gevaarlijk voor mij. Ze loopt niet netjes mee, ze springt soms een meter vooruit, of een meter de lucht in met haar voorbenen.
Wanneer we de bak instappen is het helemaal gedaan, dan springt ze weg en ben ik haar helemaal kwijt.
Ik zie totaal geen angst bij het veulen en volgens mij is het baldigheid en gebrek aan respect voor de mens.
Wat ik zelf al doe:
Praten tegen het veulen
Niet direct los klikken wanneer we in de bak zijn
Wanneer ze het goed doet, belonen

Ik heb geen idee of ik haar moet straffen (ik bedoel: op welke manier een veulen van 3 maand oud dat begrijpt), en hoe ik dat dan het best kan doen? (wil geen kopschuw paard door mijn schuld :+)
Ik zou graag willen weten hoe ik dit aan zou kunnen pakken, en hoe jullie dit aan zouden pakken :).
Want hoe groter ze word, hoe gevaarlijker het voor mij word.

Pentax

Re: Veulen gevaarlijk aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:05

Heeft het veulen wel geleerd hoe je moet meelopen? Dat kunnen ze niet vanzelf.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:08

Pentax schreef:
Heeft het veulen wel geleerd hoe je moet meelopen? Dat kunnen ze niet vanzelf.

Ja, en het meelopen gaat ook prima. Soms loopt ze de hele weg naar de bak heel braaf mee en is er niets aan de hand, tot we bij de bak komen, dan is het een grote sprong, en weg wil ze.
En dit gebeurd dus ook op weg naar de bak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:47

Wat is de reden dat jullie haar in de bak laten? Willen jullie daar iets oefenen of gebruiken jullie het alleen voor het "losgooien"?
Ik heb zo'n probleem met mijn paard ook gehad puur omdat de bak voor haar betekende vrijheid, gek doen en niet stond voor rustig en werk. Wat je kan doen is eerst het paard even loslaten en even de ergste energie eruit daarna pakken en "aan het werk" zetten. Daarmee bedoel ik dus wat je met een veulen van die leeftijd kan doen. Dus stappen, misschien stukje draven aan de hand en stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:52

Ik zou als je de bak in komt eerst even een stukje met haar stappen.
Verder ben je al voorbereid, je weet wat er gaat komen, door te kneden op je halstertouw met druk op het halster en zo haar aandacht te vragen.
Je moet het nu gaan verhelpen, nu is ze nog klein en niet zo sterk.
Anders iemand erbij halen die er wel verstand van heeft, anders krijg je later problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:53

Bak = rennen en stuiteren. Die associatie heb je er zelf in gestopt door altijd en vrijwel meteen veulen los te laten. Wat je nu moet doen (en had moeten doen) is die neiging om meteen te ontploffen af te leren door eerst een rondje bak te wandelen met veulen en pas los te klikken als die rustig is.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:02

je moet een paard van jong af aan leeren om je te respecteeren dus je moet streng met der zijn

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:05

tamary schreef:
Bak = rennen en stuiteren. Die associatie heb je er zelf in gestopt door altijd en vrijwel meteen veulen los te laten. Wat je nu moet doen (en had moeten doen) is die neiging om meteen te ontploffen af te leren door eerst een rondje bak te wandelen met veulen en pas los te klikken als die rustig is.

Waar heb jij gelezen dat wij het veulen direct los laten wanneer we de bak inkomen?
Dat hebben we namelijk nog nooit gedaan :).
Altijd een stukje doorlopen en ook wel meerdere rondjes lopen en eerst rustig stilstaan voordat het veulen los gelaten word.

Maar het probleem is niet alleen met het in de bak zetten, maar ook onderweg naar de bak toe lopen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 14-12-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:19

Enige wat je in de bak doet is loslaten? Je loopt nooit een rondje en zet veulen weer op stal?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:35

tamary schreef:
Enige wat je in de bak doet is loslaten? Je loopt nooit een rondje en zet veulen weer op stal?

Nee?
We lopen ook vaak genoeg rond met het veulen, dit hebben we al vanaf het begin gedaan.
Maar dat word nu gewoon echt gevaarlijk voor mij.
Dus is mijn vraag, hoe moet ik handelen op het moment dat het veulen alle kanten op springt, en geen enkel respect richting mij toont?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:39

Ook in de bak? Want denk dat een groot deel van je ellende nu daar vandaan komt in dat geval. Puur het spanning opbouwen naar het mogen ontploffen.

Verder opvoeden en dus aandacht bij jouw houden. Dat betekent ook dat je het gedrag voor moet zijn. Hoe en wat precies op dat punt kan ik je via internet niet uitleggen, daarvoor heb je echt iemand nodig die je ter plaatse kan helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:41

staat het veulen de rest van de dag op stal of in een paddock/ weiland?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 03:25

Ik deed het met mijn merrie veulen altijd als volgt,en iedere dag strikt volgens dezelfde routine!
Halstertje op stal omdoen,dan ging ze samen met mn ruintje naar het land....eenmaal daar ging ze niet meteen los,maar liet ik haar draaien met hoofd richting hek,dan touw loshalen,,,en mocht ze gaan.(vreugdebokje kon ik dan voorzijn aangezien ze eerst moest keren om om te draaien) ;)
Als ze ging klieren met naar het land lopen,dan deed ze er simpelweg langer over,want zette haar paar passen terug of liet haar een rondje lopen.(heb een paar dagen gehad,dat het wel een draaimolenpaardje leek) :D
Kreeg haar met 5 maanden,en met 6 maanden liep ze perfect mee,draaide zichzelf al bij het hek,en ging dan pas gek doen *\o/*

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 03:32

Caira schreef:

Ook mijn vraag. Het klinkt mij als een veulen met tonnen energie in de oren.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 04:10

t komt over alsof je alleen met t veulen wandeld als ze los mag in de bak... Meer wandelen om t goed aan te leren. En idd klinkt t als een veulen met energie dus lekker veel buiten laten lopen, paddock ofzo?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 04:38

Een veulen van die leeftijd hoort lekker op de wei...Laat eerst maar eens lekker groeien en spelen in een kudde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 04:50

Hoe ik dit zou oplossen? merrie en veulen op het weiland gooien met nog een paar merries en veulens en af en toe een stukje lopen. Komen ze verder wel buiten behalve dat in de bak lopen?

Gooi het veulen in een kudde met veel oudere dieren en een paar leeftijdsgenoten (GEEN OPFOK!!) en laat hem opvoeden, dat kunnen zij veel beter dan jij.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 05:09

Je hebt het nu over het veulen, maar hoe is de merrie? Hoelang heb je dit gedrag al? Is het een merrie of hengstje?
En waarom heb je 3 man nodig om ze buiten te zetten...

Wij hebben ons veulen vanaf dag 1 naast de moeder mee laten lopen aan het halster. Na een dikke week kon ik ze alleen buiten zetten. Moeders is keurig opgevoed en weet dat ze pas gek mag doen als ze los. Sterker nog ze blijft na het loslaten nog evenstaan en pas als ik weer aan de andere kant van het hek sta, loopt ze weg en neemt daarna soms een spurt. Veulens copieren hun mama, dus hou de kleine dicht bij mama. Als het goed is weet een veulen dat ze niet voorbij de schouder van mama mogen, als jij mama en veulen samen vast hebt met het veulen aan de schouder van mama dan hoef je eigenlijk alleen mama te sturen. Laat eerst de kleine los en laat mama los als ze rustig stil staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 07:14

gewoon aanpakken, is gewoon uitproberen en baldadigheid .,
geef een keer een ruk aan het touw,verhef je stem een keer, dat veulen moet gewoon normaal naast je lopen of het daar nou zin in heeft of niet.

1 hand houd je het touw bij het halster vast,zo kun je het hoofd van het veulen sturen en heb je meer controle.
houdt het touw ook kort,zo heb je nog meer controle
met de andere hand houdt je het uiteinde van het touw vast en als het veulen vervelend doet kun je een keer met het touw voor hem lanszwiepen of desnoods even een tik met het touw tegen de borst geven zodat het veulen terug gaat.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 08:05

ellepel schreef:
gewoon aanpakken, is gewoon uitproberen en baldadigheid .,
geef een keer een ruk aan het touw,verhef je stem een keer, dat veulen moet gewoon normaal naast je lopen of het daar nou zin in heeft of niet.

1 hand houd je het touw bij het halster vast,zo kun je het hoofd van het veulen sturen en heb je meer controle.
houdt het touw ook kort,zo heb je nog meer controle
met de andere hand houdt je het uiteinde van het touw vast en als het veulen vervelend doet kun je een keer met het touw voor hem lanszwiepen of desnoods even een tik met het touw tegen de borst geven zodat het veulen terug gaat.

Heel erg bedankt. Hier heb ik iets aan :D.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:42

Mjetterd schreef:
Heel erg bedankt. Hier heb ik iets aan :D.

En aan de rest dus niet? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:55

Schuur_ schreef:
Caira schreef:

Ook mijn vraag. Het klinkt mij als een veulen met tonnen energie in de oren.

Tja, dat was het eerste wat ik mij ook afvroeg.
TS?

Lijkt me gewoon een veulen met een teveel aan energie. Natuurlijk kun je dat afstraffen, maar dan is de kans groot dat je een zeer gefrustreerd paardje krijgt.

Misschien loopt het ding hele dagen met mams en andere paarden op de wei en dan heb ik niets gezegd.
Maar als het te weinig buiten komt, is dat de oorzaak die aangepakt moet worden.

Pas als de eerste levensbehoefte van het veulen tegenmoet gekomen wordt (beweging en spel) kun je iets anders gaan verlangen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:57

Ach dat is gewoon een antwoord wat TS wil horen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:59

*los van de discussie of het beestje nog te jong is om iets mee te doen*

het veulen wordt dus onrustig als je bij de bak komt maar kan wel meelopen?
Dan is het simpel, voortaan eerst een rondje door de bak lopen en dan pas los maken.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:00

Thirty schreef:
Ach dat is gewoon een antwoord wat TS wil horen.

Precies..