Waarom loopt een pony weg als je 'm op wil halen uit de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom loopt een pony weg als je 'm op wil halen uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:46

Hoi Bokkers :)

Vaak lees ik topic's met vragen als: 'Hoe krijg ik mijn pony te pakken' en 'hij komt alleen naar mij toe als ik eten heb'.

Ik zelf heb ik één keer last van gehad: toen mijn verzorgpony even geen zin had en dus een spelletje met mij ging spelen.
Na een tijdje erachter aan lopen was 't spelletje over en was het prima dat ik haar op kwam halen.

Dit is een verzorgpony, die ik nog niet zo heel lang ken; sinds ongeveer 3 maanden doen we echt wat.
Maar waarom zou een paard dat je al lang hebt weglopen? Als je 'm echt goed kent, enz.

Behalve dat het vaak een spelletje is: waarom spelen ze dat spelletje?
En waarom komen ze alleen als je eten hebt dan?
En als de reden anders is, waarom dan?

Ik hoop op een nuttig antwoord :))

capopjekop

Re: Waarom loopt een pony weg als je 'm op wil halen uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:47

Die van mij hebben gewoon geen zin. Ze lopen alleen weg als ze het halster zien. Na 5 minuten heb ik ze ook wel te pakken overigens. Als ik kom voeren of kom kletsen dan komen ze wel meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:48

En waarom kun je ze na 5 minuten dan wel pakken?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:56

Waarschijnlijk omdat het paard gewoon geen zin heeft om bij het lekkere gras en zijn vriendjes weg te gaan. Ik krijg hem gelukkig altijd te pakken. Hij zal nooit een stap wegzetten, alleen hij heeft dan een leuk trucje om stil te gaan staan. En dan gewoon niet meer verder te lopen, als het ware genagelt aan de grond. :+
Gelukkig is hij dat ondertussen aardig afgeleerd. :D

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:03

die van mijn heeft gewoon geen zin om te werken

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:09

Mijn moeder heeft ze een paar keer opgehaald met voer, nu komen de pony's in de grote wei alleen maar als je met brokjes komt maar dat doen we nietmeer anders krijg je ze straks helemaal nietmeer te pakken of ze nemen snel een hap en rennen weer weg.. Dus nu steeds maar rustig proberen te pakken het word al beter want naar 5 minuten en ze komen niet gaan we gewoon weer naar binnen. Het werken vinden ze wel leuk maar als ze op stal moeten dat is minder ;p

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:11

xJess schreef:
Waarschijnlijk omdat het paard gewoon geen zin heeft om bij het lekkere gras en zijn vriendjes weg te gaan. Ik krijg hem gelukkig altijd te pakken. Hij zal nooit een stap wegzetten, alleen hij heeft dan een leuk trucje om stil te gaan staan. En dan gewoon niet meer verder te lopen, als het ware genagelt aan de grond. :+

Haha dat deed mijn bijrijdpaard ook altijd. Sukkel bleef gewoon stokstijf staan. Zet je hem daarna ook weer terug in de wei of laat je hem op stal staan bijvoorbeeld?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:14

O daar heb ik gelukkig geen last van.
als ik hem roep staat hij al helemaal klaar.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:43

mrjlnx schreef:
xJess schreef:

Haha dat deed mijn bijrijdpaard ook altijd. Sukkel bleef gewoon stokstijf staan. Zet je hem daarna ook weer terug in de wei of laat je hem op stal staan bijvoorbeeld?

Nee zette hem daarna gewoon weer op de wei, maar als ik hem ging halen nam ik een zweepje mee en een paar snoepjes. Als hij dan braaf meeliep kreeg hij een snoepje, nou toen liep hij als een speer achter me aan haha. En nu neem ik niets meer mee, maar loopt hij gewoon netjes mee.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:44

Laatst kwam de hoefsmid, en toen hadden we ze net 2 uurtjes buitenstaan. Dus zodra ik met de halsters in het land kwam renden ze weg want het gras was denk ik nog veel te lekker :') Maar dan rennen ze even weg, en als het 'spelletje' afgelopen is kan ik ze pakken :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:02

Mijn paard staat meteen bij het hek als ik eraan kom :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:05

Meestal blijft ze staan, behalve als ze echt geen zin heeft dan rent ze weg en komt na 10 minuten heel zielig en vol spijt naar me toe. :+

Soms komt ze ook wel eens naar me toe, en één keer heel enthousiast rennend. Maar eenmaal bij mij aangekomen zag je haar denken: SH*T wat doe ik? En toen rende ze weer heel hard weg. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:08

De reden waarom paarden dat doen kan heel verschillend zijn.
Bij vriendjes willen blijven (soort van verlatingsangst) of geen zin hebben om te werken, of omdat er geen leuke dingen gedaan gaan worden... Mijn paard komt gelukkig meestal naar het hek toe gedraafd, soms heeft hij geen zin en blijft hij staan maar hij loopt nooit weg. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:14

Denk ook dat het met geen zin te maken heeft. Staat liever in de kudde te grazen dan onder het zadel niet eten. En geef hem is ongelijk! :D
Die van mij komt meestal ook niet (behalve als ik met de auto voor de wei stop, in de auto zit nl altijd wel wat lekkers), meestal kijkt hij me aan met de oortjes erop en blijft ie staan waar ie staat. Heb hem nog nooit niet te pakken kunnen krijgen (heb hem ruim 20 jr en hoop dat dat zo blijft want het kan knap lastig zijn).
Als het echt een probleem wordt zou ik hem foppen, af en toe gewoon het land in, met halster, en hem wat lekkers geven en weer gaan zodat hij het verschil niet meer weet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:46

Ik heb mijn paard een keer niet te pakken kunnen krijgen toen ik haar iets meer als een jaar had. Ze was 5, stond een maandje of wat eindelijk weer bij kuddegenootjes in de wei en ik wou haar halen voor les.

Mevrouw dacht: ja eeuh, bekijk jij het even met je werk! Ik blijf lekker spelen in de wei :D *dartel dartel* En galoppeerde lekker rond in de wei. Ondanks dat ik haar wel heel mooi vond zoals ze rende, ben ik toch maar m'n instructrice gaan halen na 15(?) min. :+
Met wat teamwork (ik hield haar weg bij de paarden, zij deed daarna de rest :o ) hebben we haar weer te pakken gekregen.
Keer daarna ook wel een rondje gerend, maar ik had ook goed opgelet de vorige keer dus toen kwam ze wel :)
Tegenwoordig komt ze altijd, maar ze hoeft op het moment dan ook niet zo hard te werken ;)