zijn stal, zijn territorium

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

zijn stal, zijn territorium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:10

Pfff het werk zo deprimerent.
En het gaat ook van kwaad tot erger

Als ik mijn pony ophaal vanuit het land, niks aan de hand
Loopt braaf mee, wanneer ik stop stopt hij ook. Ga ik rennen, rent hij ook. Allemaal helemaal volgens het boekje.
Maar als we dan in stal komen.
Tsjha dan word je gewoon alle kanten van de stal op gesmeten zowat. Hij duwt me steeds weg met zijn hoofd of zit te happen en te bijten in me broek/jas om iets lekkers (wat hij lang en lang niet altijd krijgt!)
En nu doe ik gewoon de basis dingen van het grondwerk, maar hij denkt. Ja ja bekijk het maar gewoon ik luister gewoon even helemaal niet en doe waar ik zelf zin in heb.

En het word steeds erger en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. ;(
Iemand tips?
Beginselen van grond werk (eigen terrein afbakeren ken ik en daar reageert hij dus niet op)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:13

Ik denk dat beginnen met neits mee uit de hand geven al een oplossing is voor het feit dat hij in jou kleding hapt en heel duidelijk aan geven als hij in jou ruimte komt verder heb ik geen tips voor je maar ik volg het wel even! En niet aan tonen dat je ow denk t als je bij de stal komt (als je dat denkt) een keer goed boos worden met woorden heeft ook nog wel eens effect, daar schrikt hij ook wel van

Mariska88

Re: zijn stal, zijn territorium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:34

ik geef hem eigenlijk al niks meer uit de hand en ik word boos op hem en laat het hem merken ook.
laat zien dat hij in mijn ruimte komt. dan draait hij 2 tellen zijn hoofd opzij en dan duwt hij me weer aan de kant of begint in mijn jas te happen..
word er wel beetje verdrietig van

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:55

Ik denk dat je jezelf dominanter op moet stellen, hij denkt de baas te zijn over jou in zijn stal.
Je moet niet onzeker de stal ingaan, je moet zeker zijn en als hij aan de kant moet gaan, MOET hij dat ook doen. Zodar hij denkt te bijten moet hem straffen.
Als hij doorheeft wie er ''de baas'' is, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Dit kost even wat tijd en moeite, maar is wel belangrijk want anders gaat het van kwaad tot erger!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 02:14

Ik denk dat je misschien wel goed vooruit komt met grondwerkles, die kan objectief bekijken wat er gebeurt en je precies op dat moment tips geven.
Wat ik doe als mijn paard in mijn ruimte komt: Ik duw hem met heel erg veel kabaal hardhandig weg, ik sla hem niet maar duw hem heel hard. En dat doe ik net zolang, keer op keer op keer op keer op keer op keer (je snapt het) totdat hij netjes blijft staan. Dan beloon ik hem met een aai en loop ik door. Wanneer hij gelijk na de aai t weer doet.. Begin ik ook weer.
Bij happen krijgt hij een tik richting zijn lippen, niet raak maar schampend. Dat helpt ook prima.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 03:13

Ik zit elke dag met een handschoen in stal om drollen te rapen(ze staan op vlas en dit is de meest handige manier op het moment,die kleine mini drolletjes van minishetten gaan door de meeste vlasvorken heen...).
Mn ruintje is een lomp type met voernijd die zn vriendin weleens wil wegtrappen bij het voer,of besluit om even langs me te lopen om zn nieuwe drollen vlak naast me te deponeren :(
Maar allebei raken ze mij niet aan!
Krijgen ze onderling ruzie,dan geef ik een brul of een holschopje onder de aanstichter zn kleine kontje...en is het klaar.
Ik laat altijd duidelijk merken dat ik achter ze bezig ben,en kan op een centimeter van hun achterhoeven de drolletje weghalen zonder dat ze een stap verkeerd zullen doen.(hoewel ik natuurlijk wel altijd zelf oplettend blijf).
Maar ik kan dus ten alle tijden hun stal in,en zou het niet pikken als dat niet kan.
Ze mogen van mij de stal als eigen terrein hebben,maar als ik er moet zijn of bezig moet zijn,dan is het even mijn terrein,simpel zat. ;)
Zit wel een maarrrr aan....als ik eens niet kan,en een ander doet ze,en die geeft ze snoepjes in stal dan ben ik weer 2 dagen bezig om ze van mn lijf te houden!
Hoewel ze meestal wel weten dat ze van mij niets hoeven te verwachten kwa snoep etc,maar blijkbaar gaat er dan even tijdellijk een knopje om ofzo? :+

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:10

caat_eve schreef:
Ik denk dat je jezelf dominanter op moet stellen, hij denkt de baas te zijn over jou in zijn stal.
Je moet niet onzeker de stal ingaan, je moet zeker zijn en als hij aan de kant moet gaan, MOET hij dat ook doen. Zodar hij denkt te bijten moet hem straffen.
Als hij doorheeft wie er ''de baas'' is, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Dit kost even wat tijd en moeite, maar is wel belangrijk want anders gaat het van kwaad tot erger!

ik loop met een rechte rug de stal in en hij loopt naar achter om uit mijn ruimte te blijven
Dan ontspan ik om hem te belonen
Dan komt hij naar me toe en recht ik me weer recht op waardoor hij weer een stukje naar achter gaat
Echter doet hij dit een paar keer en dan heeft hij er gewoon genoeg van en loopt hij naar me toe en is zijn geduld op ofzo??
Ik ben ook niet onzeker of bang, vind het gewoon super vervelend want hij luisterd een paar keer en daarna vind hij het wel leuk genoeg geweest :+

ik heb idd even berichtje naar iemand gestuurd die me al eerder via grondwerk vervelend gedrag heeft afgeleerd

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:15

Je moet dus die dominantie houding behouden :j Sommige paarden hebben die duidelijk nodig, anders raken ze in verwarring.

Neem je dan ook een lesje van haar? Is wel erg slim om te doen. Dan ziet ze als het goed is gelijk wat er goed en fout gaat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:48

een paar keer je elleboog er voor houden, als hij naar je toe loopt, flink blokkeren en door gaan met waar je mee bezig ben niet reageren op zijn reactie, geeft hem het gevoel dat hij zich stote, zonder dat jij er wat mee te maken had. 8-)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:13

ja je moet wel zeker in je schoenen staan, en uittesten zal hij zeker doen ! dus flink door oefenen met het grond werk en zeker zijn van je zelf door b.v van te voren al bedenken wat je wil in zijn stal en niet van je plan afwijken!!!!!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 17:31

ja ik heb gevraagt of ze me weer even wil helpen, ik wacht nog af op reactie
Ik had toen problemen met naar de wei/stal brengen en het was zo opgelost
en dat zou dit ook wel zijn.
Ben gewoon even wat handvaten nodig denk ik.

ik wijk ook niet van mijn plan af en werk soms ook wel een beetje lomp zodat hij idd zijn neus stoot ofzo, omdat hij dan te dicht in de buurt komt maar hij is ook nogal lomp soms en geeft daar dan 2 tellen wat om en daarna niet meer..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:33

Jij bent niet lomp, hij is dat, ook op het moment dat hij zijn neus stoot. Want dan is hij te dichtbij en let dus niet goed genoeg op jou ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:34

Mariska88 schreef:
ik loop met een rechte rug de stal in en hij loopt naar achter om uit mijn ruimte te blijven
Dan ontspan ik om hem te belonen
Dan komt hij naar me toe en recht ik me weer recht op waardoor hij weer een stukje naar achter gaat
Echter doet hij dit een paar keer en dan heeft hij er gewoon genoeg van en loopt hij naar me toe en is zijn geduld op ofzo??

Ik denk dat je het moet zoeken in timing. Op het moment dat hij het bedenkt moet je al zeggen: hé, dat gaan we niet doen.
Daar kan je begeleiding je vast mee helpen :j

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:45

Oe lastig wel herkenbaar. Mijn paard deed dit toen hij heel ziek scheen te schijn. Hij wilde echt alleen zijn..

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:15

niet herkenbaar maar een goede oefning is tijdens het eten hem propberen weg te duwen van zijn etensbak. Moet jij dasar in de buurt zijn ofzo dan moet hij weg willen gaan.
Mijn paard is gelukkig keurig opgevoed, maar dit is een goede oefning dat weet ik wel