Buik opblazen tijdens aanslingelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calvados15

Buik opblazen tijdens aanslingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 21:51

heeyy,

ik had een vraagje, mijn pony blaast altijd zijn buik op als ik hem aansingel, weet iemand hoe ik hier iets tegen kan doen???

Aprils_joke

Re: Buik opblazen tijdens aanslingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:52

niks , gewoon ff een rondje door de bak lopen , hij kan niet heel lang zo,n bolle buik houden .
en dan nogmaals aansingelen

Calvados15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 21:53

probeeer, ik altijd...
alleen hij blijft hem opblazen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:54

dan zou ik toch eens laten kijken of hij niet iets heeft waardoor hij z,n buik opblaast .

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:56

Onder de buik kietelen?
Rondje aan de hand stappen, vervolgens aansingelen?

Of misschien vindt hij het soort singel gewoon niet fijn? Misschien werkt een anatomische singel beter bij hem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:00

Tijdens het stappen aansingelen, het is even handigheid krijgen, maar niet onmogelijk. Dan kunnen ze (bijna) niet blazen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 02:00

Je paard doet dat omdat hij het aansingelen niet fijn vind, je doet het te ruig of de singel zit niet lekker.
Dus voorzichtig aansingelen, een gaatje, dan de peesjes om en nog een gaatje, hoofdstel om en nog een gaatje. Probeer je paard af te leiden met iets anders, geef hem desnoods een snoepje oid.

Je kunt ook een andere singel proberen, met elastiek werkt meestal heel goed bij 'blazers'.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:47

ik ga mee met anneliesdj.

Als ik jouw broekriem ineens heel hard zou aansnoeren, zou je dan niet hetzelfde doen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:00

Ik geef hem altijd een snoepje, zo heeft hij iets te doen. En wordt het aansingelen toch nog een soort van 'leuk' omdat hij dan iets lekkers krijgt. :)

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:07

misschien is ge singel niet de singel voor hem,ik singel altijd in drie stappen aan en doe beide kanten eerst laag,en dan inderdaad stappen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:09

Dat is een reflex. Op moment dat je waar dan ook bij een paard (te veel, te onverwachts) druk zet, gaan ze er tegen in. Zo ook met aansingelen.
Rustig voorbereid aansingelen en op volgende gaatje doen op moment dat ze uitademt kan helpen.

Succes!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:41

als de pony waar ik op rij zijn buik opblaast zet ik haar altijd een pasje om / naar voren of naar achter

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:09

rustig singelen, even wat anders doen en dan een gaatje erbij. Dan even stappen en nog eens singelen. Als je erop zit na een paar minuten rijden checken of je nog bij moet singelen. Zo doe ik het altijd.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:03

Ik deed altijd even de voorbenen naar voren strekken, trek je ook gelijk het vel even strak en meestal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:04

-> OPG

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:06

Zo strak mogelijk doen, dan gaan rijden en dan na 10 minuten terwijl je erop zit aansingelen, zo doe ik het altijd,

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:07

Ik ga altijd op een stoel staan,Dan kan ik de singel goed krijgen.
De mijne doet het al 9jaar,en nog wel langer maar als ik erop zit trek ik hem nogmaals even aan.
Want in stap kan hij dat niet uitzetten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:09

Pippaa schreef:
Tijdens het stappen aansingelen, het is even handigheid krijgen, maar niet onmogelijk. Dan kunnen ze (bijna) niet blazen.

Dat doe ik dus ook altijd, alleen heb nu een dressuurzadel, met dus zo'n lage singel, daar lig je dan op je paard met je achterwerk om hoog om aan te singelen :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:22

Er van uitgaande dat een paard niets voor niets doet is er in ieder geval een oorzaak voor.

Het kan te maken hebben met het type singel, de druk die het zadel geeft tijdens het singelen of met het te snel vastmaken van de singel.
De laatste is de meest voorkomende oorzaak.

De meeste mensen maken zichzelf hard, zetten zichzelf schrap en vergeten te ademen als er een beetje kracht bij moet komen. Paarden spiegelen je enorm dus je ziet dan ook dat het paard zich ook schrap gaat zetten en niet meer door ademt.

Het is dus vrij simpel op te lossen, mits je bereid bent om jezelf wat meer bewust te worden van je eigen houding. Blijf ademen, probeer je ademhaling gelijk te krijgen met het paard, blijf zelf zacht in je gevoel en in je spieren en trek tijdens het singelen het zadel aan de singelstoot omlaag ipv de singel omhoog.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:25

Ik denk dat je paard dit vooral doet omdat hij het aansingelen niet fijn vind.
Je moet er dus voor zorgen dat het aansingelen weer leuk word.
Dit kan je doen door rustig aan gaatje voor gaatje de singel steeds iets strakker te doen.
Tussendoor gewoon andere dingen doen zoals het hoofdstel vast in doen een klein rondje stappen of nog even iets borstelen.
Zodra hij aangesingeld is en het is goed gegaan kan je hem een snoepje geven.

Zo heb ik het destijds ook gedaan met mijn merrie, die maakte er ook een sport van om tijdens het aansingelen haar buik uit te zetten en zodra ik opsteeg dr buik heel erg in te trekken. :+

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:20

Ympi schreef:
Pippaa schreef:

Dat doe ik dus ook altijd, alleen heb nu een dressuurzadel, met dus zo'n lage singel, daar lig je dan op je paard met je achterwerk om hoog om aan te singelen :D

Ik ken het ik hang ernaast en dan maar hopen dat paard lief blijft staan zo niet even zandhappen. _O-

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:22

Gaat ieder uit van iets medisch? Kan een paard het niet gewoon doen om onder werk uit te komen? Als je namelijk op stapt met een losse singel zal hij uiteindelijk tijdens het werken toch een keer stil mogen staan omdat jij weer aan moet singelen..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:35

haffie83 schreef:
Ympi schreef:

Ik ken het ik hang ernaast en dan maar hopen dat paard lief blijft staan zo niet even zandhappen. _O-

Die van mij blijft jammer genoeg niet netjes staan, waarschijnlijk omdat ik zo voorover hang... en met mijn poep omhoog :o En dan maar hopen dat ik niet met m'n hoofd tegen de bakrand of één van de sprongen bots *D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:19

Sabinee__ schreef:
Gaat ieder uit van iets medisch? Kan een paard het niet gewoon doen om onder werk uit te komen? Als je namelijk op stapt met een losse singel zal hij uiteindelijk tijdens het werken toch een keer stil mogen staan omdat jij weer aan moet singelen..

Nou zo denkt een paard niet hoor :') .
Gewoon gaatje voor gaatje aansingelen en rustig strakker trekken op moment dat ze uitademen :) . En inderdaad, zorgen dat je zelf ook goed doorademt door je buik. Dit spiegelt je paard ook, en zal dus minder hard worden in zijn buik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:14

Omdat paard de koppeling niet kan leggen tussen aansingelen-->buik uitzetten-->losse singel-->mogen stoppen-->nog een keer aansingelen. Bovendien is het een reflex op te snel, te veel en te onverwachts druk. Dus als wij ze leren om voor druk te wijken en dan ook nog eens een beetje kalm aan doen met die druk is er niks aan de hand.

En inderdaad paarden zijn niet dom. Maar leggen niet de verbanden zoals wij mensen dat doen "als ik nu mijn buik uitzet, hoef ik straks even niet te lopen". Een paard blijft wel een kuddedier/vluchtdier en prooidier en wil altijd samenwerken omdat ze anders ten dode opgeschreven zijn. Zoniet, dan bieden wij als mens de dingen verkeerd aan.