socialer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

socialer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:47

haai allemaal!
ik had een vraagje over sociale gedrag van pony`s.. als een pony niet zo lief doet tegen andere paarden (en mensen), kun je hem dan socialer maken? of is dit gewoon deels karakter..?
xx

arankeng

Re: socialer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:48

Dat wil ik ook wel weten mij vp is alleen aardig naar de eigenaar

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:49

arankeng schreef:
Dat wil ik ook wel weten mij vp is alleen aardig naar de eigenaar

mijn pony kende eigelijk niks toen ik haar kocht, en tege mij doet ze wel normaal en lief maar van andere moet ze niet veel hebben..

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:52

Als ik kom het eerste wat ze doet als ze me ziet is oren in der nek en om draaienDoet ze bij iedereen beghalve de eigenaar dan z
Is Ze onderdanig en poeslief ik denk wel dat het kArakter is maar je kunt er wel iets Aan doen
Laatst bijgewerkt door arankeng op 04-12-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:53

ik hoop wel dat er iets aan te doen is, want ik wil niet dat ze later een gemeen kreng word :')

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:54

Ja hoe oud is Hij zij?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:57

Ze is nu 1,5 jaar oud

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:58

Dan kan je ee vast nog wat aan doen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:57

Niet alle paarden zijn allemansvriendjes en mits ze beleefd blijven (opvoeding) is daar niks mis mee.
Sociaal naar andere paarden als in er contact mee zoeken en echt vriendschap sluiten hangt er van af of de karakters bij elkaar passen. De gewone gedragsregels zal elk paard wat in een kudde leeft die de regels ook kent wel leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:22

Op die leeftijd valt nog veel te leren. Mn van de kudde. Zet het dier in een goede kudde, met leeftijdsgenoten om te spelen en met oudere paarden voor de opvoeding. Laat lekker gaan een jaartje of wat en kijk dan hoe het ermee gaat. Zorgt meestal voor een forse verbetering.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:34

ik ben niet zo`n voorstander van de opfok ;) maar ze wil volgens mij wel spelen met haar weidemaatje, en dan bijt ze bij haar schoft en zo en rent er achteraan, maar haar weidemaatje wil dat volgens mij helemaal niet.

maar ik weet niet of dit gewoon speelgedrag is? want dat doet ze nog niet heel erg lang

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:01

Ik heb het woord opfok niet gebruikt, lijkt me idd geen must. Maar een leeftijdgenoot (om mee te spelen) en een ouder paard (als opvoeder) wel. Dus minimaal een kudde van 3. En als ik je berichtje lees bij voorkeur een ouder paard dat behoorlijk dominant is om dit soort kliergedrag de kop in te drukken. Tuurlijk wil het weidemaatje dat niet, die wordt ontzettend gedomineerd. Dat wil toch niemand? Maar als er geen ouder paard tussen loopt die haar op haar donder geeft gaat zij het nooit leren..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:03

troi schreef:
Ik heb het woord opfok niet gebruikt, lijkt me idd geen must. Maar een leeftijdgenoot (om mee te spelen) en een ouder paard (als opvoeder) wel. Dus minimaal een kudde van 3. En als ik je berichtje lees bij voorkeur een ouder paard dat behoorlijk dominant is om dit soort kliergedrag de kop in te drukken. Tuurlijk wil het weidemaatje dat niet, die wordt ontzettend gedomineerd. Dat wil toch niemand? Maar als er geen ouder paard tussen loopt die haar op haar donder geeft gaat zij het nooit leren..

tja, we hebben geen ruimte voor nog een paard. en het klonk als opfok :) maar ik straf haar wel als ze zo vervelend doet, want dat mag ze van mij niet

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:05

Je kunt haar onmogelijk straffen voor iets dat ze haar medepaard aandoet. Dat moet medepaard zelf doen je bent er niet altijd bij dus dat gaat niet opschieten. Je kunt haar enkel straffen als ze naar jou toe de grens over gaat. Dat is overigens bij een anderhalf jarige nog niet zo makkelijk..

En geen ruimte voor nog een paard, tja je bent natuurlijk niet de enige. Het is wel heel jammer dat je andere paard onderdanig naar haar is. Daar gaat ze niet zoveel van leren vrees ik..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:07

troi schreef:
Je kunt haar onmogelijk straffen voor iets dat ze haar medepaard aandoet. Dat moet medepaard zelf doen je bent er niet altijd bij dus dat gaat niet opschieten. Je kunt haar enkel straffen als ze naar jou toe de grens over gaat. Dat is overigens bij een anderhalf jarige nog niet zo makkelijk..

En geen ruimte voor nog een paard, tja je bent natuurlijk niet de enige. Het is wel heel jammer dat je andere paard onderdanig naar haar is. Daar gaat ze niet zoveel van leren vrees ik..

ja dat straffen van mij help idd niet zo, maar haar weidemaatje moet eigelijk ffkes een keer flink laten weten dat ze dat niet wil maarja, hoe?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:48

een vriending heeft ooit eens een paardje verzorgd voor een half jaar die was ook altijd aan het trappen en doen in de wei ze stond samen met een shetje, er was geen land dus ging ze naar een stal dicht bij op het land tussen de andere paarden daar is ze heel erg veranderd en is dat vervelende gedrag zo goed als verdwenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:28

Britt_Mara schreef:
ja dat straffen van mij help idd niet zo, maar haar weidemaatje moet eigelijk ffkes een keer flink laten weten dat ze dat niet wil maarja, hoe?

Dat gaat niet gebeuren omdat dat andere paardje onderdanig is. Jouw jonge dametje zal altijd van dit paardje blijven winnen, je kunt het in mensentermen vergelijken met pesters en degenen die gepest worden. Die bijten ook niet van zich af, simpelweg omdat ze bang zijn.
Ik vind het idee van arankeng niet zo verkeerd. Tijdelijk ander plekje zodat ze wat manieren gaat leren. Desnoods een paar maanden.

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:22

op zijn leeftijd valt nog veel te leren (tis ook een beetje zijn karakter)