mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desi_urly

mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:08

hallo iedereen , mijn pony ( een gra fjord ) , steigert onder het zadel als ze dr zin niet krijgt of iets niet wil , maar dan is het gewoon laag , maar als ze hengstig is / moet worden en ik ga op dr zitten steigert ze gelijk als ik zit ,helemaal rechtop netzolang totdat ik van dr af ga , en ik ga van dr af omdat ik bangben dat ze overklapt en over me heeenvalt , dat lijkt me zo eng dus ik ga dat nieteens opzoeken, ik weet echt niet wat ik ertegen kan doen zodat ze het nietmeer doet want meestal is ze een week hengstig dus steigert en kliert ze een week lang , want ze gaat er dan ook de heletijd vandoor en is stronteigenwijs , wil ik naar links wil zij naar rechts , eigenlijk doet ze alles andersom dan van wat ik wil , ze is bang voor de zweep want ik heb dr geprobeert met zweep te rijden zodat als ze iets uithaalt dat ik dr n tikje geef zodat ze weet dat ze het niet moet doen , maar daardoor ging ze er alleenmaar vandoor en stopte nietmeer totdat ik de zweep had neergegooit , en ze stond vroeger voor de kar dus ik rij dr op met stem , als ik dr op me been rij dan vliegt ze vooruit en gaat ze keihard dus beengeven kan ookniet , gister zat ik zonderzadel op dr en steigerde ze ook helemaal rechtop entoen viel ik bijna , dat was bestwel eng haha :') , ik heb dr nu vanaf augustus ditjaar , dus pas 4 maanden , in het begin viel ik echt vaak van dr af en kon ik nieteens opstappen omdat ze dan als een gek rondjes ging draaien en probeerde uittehalen naar me , maar dit heb ik dr dus afgeleerd , en ze schrok van alles in het begin , soms schrok ze zelfs van niks en dan viel ik , maar nu kan ik gewoon alles met dr ,alleen het steigeren is dus het grote probleem , dr zadel enalles past super dus daar ligt het niet aan , want ze doet het ook zonderzadel , ik hoop dat iemand weet hoe ik dit probleem kan verhelpen _/-\o_
hier zijn voorbeelden van hoe ze steigerd als ze dr zin niet krijgt , sorry van slechte kwaliteit :o ;

http://imageshack.us/photo/my-images/40 ... 12021.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/51 ... 12022.jpg/
groetjes desi <3 urly

AdnerB

Re: mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:11

heb je les?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:13

het 1e wat me eigenlijk al opvald op je de 1e foto is dat je zodra ze omhoog komt, in dr mond trekt. laat de teugels los, en ookal vliegt ze er vandoor, geef wat been, liever té hard naar voren, dan dat ze bovenop jou klapt

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:14

Pijn?

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:14

dit klinkt heel lastig maar als je pony er vandoor gaat gewoon laten rennen als ze dan weer over wil gaan in draf geef je haar been , Je wil galopperen ? dan moet je galopperen :j

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:16

@ love_shyboy , het probleem is dus als ik losse teugel laat dat ze heeelemaal rechtop steigerd en dat vind ik dus doodeng omdat ze vorige x bijna omklapte ..

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:17

@ adnerb , ik volgde 3 jaar les op n afschuwelijk slechte manege , daarom ben ik er ook afgegaan en kreeg urly dus , op die manege geven ze meer om zichzelf dan om de paarden ..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:18

Tip 1: blijf wakker bij de Nederlands les.

Tip 2: laat je DA haar onderzoeken, het kan erg goed zijn dat ze pijn heeft, bijvoorbeeld in de rug doordat je zadel niet (meer) past. Sluit eerst lichamelijke klachten uit.

Tip 3: Zoek een goede instructrice die je kan zeggen hoe je moet handelen als het gebeurd. Via bokt ik het buitengewoon lastig te zien waarom ze het doet. Misschien geef je wel verwarrende hulpen? Dat zul je zelf mogelijk helemaal niet doorhebben, maar als we dat niet weten kunnen we je geen advies geven.

lieke123

Misschien is het slim om een privé instructrice te nemen dan ? op maneges leer je niet zoveel..
vooral als je zegt dat het al een afschuwelijk slechte manege is

arizonagreen

desi_urly schreef:
@ love_shyboy , het probleem is dus als ik losse teugel laat dat ze heeelemaal rechtop steigerd en dat vind ik dus doodeng omdat ze vorige x bijna omklapte ..

daarom extra been geven, die ruk in dr mond is nergens voor nodig, zo kán ze ook practies nietmeer omlaag, want ze word in dr mond 'omhoog' getrokken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:20

desi_urly schreef:
@ adnerb , ik volgde 3 jaar les op n afschuwelijk slechte manege , daarom ben ik er ook afgegaan en kreeg urly dus , op die manege geven ze meer om zichzelf dan om de paarden ..

alle eventuele medische problemen uitsluiten..dus DA erbij..fysio erbij..zadelmaker..tandarts..
en daarna.. een instructeur zoeken met verstand van zaken..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:21

de kans is vrij groot dat hij een keer zich achterover laat vallen als je zo hard trekt.
Kun je nieteens een (redelijk) filmpje plaatsen van wanneer het gebeurt?

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:22

@ geerke , ja dat is waar haha :') , dat moet ik dus maar even afleren haha , ze doet het als ze hengstig is want dan loopt ze alleenmaar te kloten en wil ze niks ..

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:26

wauw ik ben nieuw op bokt en had eigenlijk niet verwacht dat mensen zo snel zouden reageren , bedankt iedereen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:38

Een paard dat loopt kan nooit steigeren, met andere woorden, naar voren, naar voren en nog eens naar voren.
hangen aan de teugel zoals op de eerste foto is juist heel gevaarlijk, grote kans dat ze dan achterover slaan.
Probeer op het moment dat je voelt dat ze wil gaan stil staan.... en dat zal ze moeten om omhoog te komen... direct naar voor te rijden eventueel vanuit een wending.
Een pak slaag als ze zo hoog komt is wel op z'n plek.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:44

desi_urly schreef:
@ geerke , ja dat is waar haha :') , dat moet ik dus maar even afleren haha , ze doet het als ze hengstig is want dan loopt ze alleenmaar te kloten en wil ze niks ..

Er zijn paarden die echt zo veel last hebben van de hengstigheid dat je er in die periode gewoon beter niet op kan gaan zitten. Dat is geen 'kloten' dan voelen ze zich echt daadwerkelijk niet prettig en is het ongelooflijk vervelend als jij er dan op gaat zitten.
Wat je kan doen is de DA vragen een scan te maken om te kijken of er afwijkingen zijn op de eierstokken bijvoorbeeld die dit heftige gedrag kunnen veroorzaken. Als dit niet zo is, zijn er middeltjes (Moody Mare bv) die helpen om de hengstigheid te reguleren zodat ze er minder last van heeft. Als je daar niet aan wilt beginnen is de oplossing echt simpel, namelijk luisteren naar je paard en niet rijden als ze hengstig is.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:10

s6801881 schreef:
Tip 1: blijf wakker bij de Nederlands les.

Tip 2: laat je DA haar onderzoeken, het kan erg goed zijn dat ze pijn heeft, bijvoorbeeld in de rug doordat je zadel niet (meer) past. Sluit eerst lichamelijke klachten uit.

Tip 3: Zoek een goede instructrice die je kan zeggen hoe je moet handelen als het gebeurd. Via bokt ik het buitengewoon lastig te zien waarom ze het doet. Misschien geef je wel verwarrende hulpen? Dat zul je zelf mogelijk helemaal niet doorhebben, maar als we dat niet weten kunnen we je geen advies geven.

Dat van die nederlandse les vind ik een beetje overdreven want ze vraagt hulp en geen spellings controle ;)
heb zelf dislectie dus weet hoe het kan zijn.

Een DA is idd een goede optie maar erg prijzig als je een scan wilt laten doen..
Die verwarrende hulpen kan idd een oorzaak zijn..

Maar ik ben het met de meeste mensen hier eens.. Naar voren is de belangrijkste basis.. en ik zou ook gebruik maken van je stem als ze stijgerd.. Mijn haflinger reageerd heel erg goed op stem, en ook wanneer iets niet mag.. zeg ik heel hard en zwaar; uh of foei.. en dit in combinatie met een beenhulp helpt.. (onder het zadel)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:17

In iedergeval niet aan de teugels trekken als ze steigert. Paard van mijn instructeur wil nog wel eens stijgeren op buitenrit en dan gaat hij altijd naar voren zitten en heeft het paard meer teugel. En dit is echt een heethoofd...het paard dan. Dit werkt altijd goed. Hoe meer je trekt hoe eerder ze naar achter zal kunnen vallen. Je gewicht en dat van het paard moet naar voren als ze steigert.
Je moet verder de oorzaak van het steigeren onderzoeken: is het pijn of staken? of misschien wel gewoon aangeleerd gedrag...of enthousiasme..
Goede les nemen..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:18

correctie: geeft het paard meer teugel ipv heeft...

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:19

Alleen even een korte toelichting;
ik ken Desi toevallig en weet waar urly staat ;)

haar bak (waar ze rijd) is echt zo klein als een paddock, 6 x 6 m denk ik..
echt klein in ieder geval..
Het enige wat ze dus rijd is steeds een volte denk ik.. en echt naar voren kan denk ik niet echt..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:19

aerdenhout1 schreef:
Een paard dat loopt kan nooit steigeren, met andere woorden, naar voren, naar voren en nog eens naar voren.
hangen aan de teugel zoals op de eerste foto is juist heel gevaarlijk, grote kans dat ze dan achterover slaan.
Probeer op het moment dat je voelt dat ze wil gaan stil staan.... en dat zal ze moeten om omhoog te komen... direct naar voor te rijden eventueel vanuit een wending.
Een pak slaag als ze zo hoog komt is wel op z'n plek.

Hier ben ik het helemaal mee eens, gas geven!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:28

Ik begrijp je angst, want dat wil je niet hebben dat je om ligt.
trek dus niet meer aan de teugels, gewoon losgooien.
je zegt dat ze heel fel reageert op je been, probeer dat er dus toch bij te geven als ze steigert, dus teugels los (handen naar voren jij hangt naar voren tegen de hals) en (evt licht!!) benen of op je stem naar voren commanderen.
Als je bang bent er vanaf te glijden kun je ook direct de hals omhelsen zegmaar, dat geeft jou meer zekerheid wellicht.
Het lijkt uit je verhaal dat het wel een soort van staking is, omdat ze wel meer vervelend doet en precies het omgekeerde van wat jij wil?

de grootste en belangrijkste tip: neem les. een instructrice kan zien vanaf de grond wat jij doet, wat het paard doet, en heeft meestal ook de oplossing wel.

Ik ben zelf ook instructrice, maar ook ik heb wel eens een probleempje, zoals deze:
ik heb nu een pony te rijden die een soort van enthousiasme steigert. het is namelijk alleen in het begin van de buitenrit (binnen nooit) en als er een auto voor bij komt: dus ook spanning omdat ze dat nog niet gewend is.
ik hang naar voren, houd de teugels los. maar aansporen moet ik eerlijk zeggen dat ik niet goed weet of ik dat ook tegelijk doe. In eerste stantie probeer ik te blijven zitten ;)
Ze wil nu ook er na dus gaan bokken dus dat is wel lastig. Ik heb er ook naast gelopen, kwam er een auto en deed ze precies het zelfde.

Deze pony weet dus gewoon,met het langskomen van een auto, niet wat te doen of waar heen, dus steigert (en bokt) ze dus even.. ik hoop dat dit een kwestie van gewenning is maar zoek ook tips om haar betreft het steigeren onder controle te krijgen want ze ging gister wel steeds hoger...

Ook ik zoek soms hulp bij anderen, dus schroom sowieso niet om hulp te vragen daar hoef je je nooit voor te schamen! Je bent nooit uitgeleerd.

heerkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:45

Geloof het of niet, maar als het steigeren erger is als ze hengstig is of gaat worden kan het te maken hebben met de hormoonspiegel of problemen met de eierstokken of de baarmoeder. Ik heb dit gedrag een of twee keer meegemaakt met een merrie en beide keren bleek het daarmee samen te hangen....eerst dus laten testen of dit de oorzaak is voordat je aan de gang gaat met straffen, hard laten galopperen of andere rijkunstige oplossingen zoeken die uiteindelijk misschien gevaar voor jou en je paard kunnen opleveren.

Succes , Marianne

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:47

dat vind ik eigenlijk ook wel een goede ja, met de eierstokken en de baarmoeder. het hoeft natuurlijk geen verzet te zijn in de zin van ik heb geen zin om te luisteren, maar ik heb pijn!!

bij de pony die ik rijdt is dit echt uit te sluiten, daar ze het in de bak niet doet, en echt alleen als er een auto voorbij komt.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:53

Ik herken hier heel veel in van mijn vorige paard. Deze steigerde altijd, verder was hij helemaal mak.. Kon echt alles met hem doen, maar zodra het zadel erop lag was het raak.
Van alles heb ik geprobeerd, zadelmaker erbij en zadel lag prima, da erbij, kon niets vinden..
Uiteindelijk na paar jaar, bleek dat hij de mild over de darmen had gegroeid, waardoor hij altijd pijn had met het zadel en mij erop. Deze overgroeing is gekomen doordat hij vroeger verwaarloosd werd en altijd maar aan een paal stond rondjes te draaien..
Misschien een optie om dat een keer te onderzoeken??

Helaas kon ik hem er niet meer vanaf helpen, doordat hij ingeslapen moest worden door hele hevige koliek.. Dus vervolg verhaal kan ik je niet geven, maar bij mij wist ook niemand wat het was.. Tot die bewuste scan..

Succes ermee in ieder geval!