Miskraam, merrie reageert niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Miskraam, merrie reageert niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:30

Hoi mede-bokkers :D

Twee weken terug is er bij ons op stal iets ergs gebeurd. Een merrie die al 7/8 maanden een veulen in haar buik had, kreeg een miskraam. Ik heb het 'veulentje' zien liggen, apart hoor... Het beestje was al helemaal intact, maar nog heel klein en zonder vacht.

Het viel me op dat de merrie het 'veulentje' negeerde... Ze stond op stal en heeft de nare gewoonte om te weven, maar ze liep gewoon over het veulen heen... Ik begrijp niet zo goed dat het paard eigenlijk niet op de het veulen reageerde.. Hebben dieren daar geen idee van?

Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurd? Ik doe namelijk mijn profielwerkstuk over paardengedrag ed. Dus het zou ideaal zijn als een kenner mij wat kan vertellen :)

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:36

Volgens de eigenaresse (vriendin van mij). Heeft de merrie het veulen wel besnuffeld en gelikt. Volgens de d.a. was het veulen van binnen al helemaal aan het ontbinden. Hij heeft het veulen meegenomen namenlijk om sectie op te verrichten. Merrie is wel een paar dagen onrustig geweest na het verwerpen. Wat ik van de eigenaresse heb gehoord laat ze de merrie niet meer dekkn.

Wat heb jij een mooie tinker trouwens. Ik heb hem gezien toen ik op stal was met eigenaresse. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:54

De merrie weet heel snel wanneer het veulen niet levensvatbaar is. Dat ze het veulen direct afstoten is vrij normaal, in het wild wordt er ook nauwelijks naar omgekeken. Mijn merrie haar veulen ging ook dood maar die was wel al 2 maanden oud, die heeft er een half uurtje tegenaan staan schoppen om het veulen op te laten staan, toen dat niet gebeurde bleef ze eigenlijk vrij rustig. Alleen toen we de merrie even verplaatste ging ze even helemaal uit haar pan, maar zodra we haar terugzette toen we het veulen weg hadden gehaald draaide ze 3 rondjes in haar stal, hinnikte ze een keer, en was ze rustig...

RM94

Re: Miskraam, merrie reageert niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:57

Ken een merrie die een blind veulen kreeg ze liet haar niet eens drinken. Het meisje op stal heeft toen alle moeite gedaan haar te laten drinken en dat lukte. Ik vond dat niet slim en dat was het ook niet een jaar later (het veulen liep altijd met haar schouder tegen de merrie aan) moest het veulen ingeslapen worden omdat ze helemaal geen kans in het leven had.

OK lang verhaal ik wilde alleen zeggen dat paarden instinctief reageren. Dit paard zal beslist contact gezocht hebben en toen besloten hebben dat het niet goed was

Angela

Re: Miskraam, merrie reageert niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:03

De meeste dieren gaan niet zorgen voor een dier dat de zwak is om een goed leven te kunnen hebben. Vaak kijken ze er eerst wel naar, maar zodra ze merken dat er iets mis is, laten ze het links liggen. In het wild zou het dier immers direct ten prooi vallen omdat het zo zwak is, het heeft dan ook geen "zin" voor de moeder om er aandacht aan te besteden, het brengt enkel haarzelf in gevaar.