Shetlander bijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kianzzz1990

Shetlander bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:01

Mijn shetlander bijt! Gister was het zo erg dat hij dus de arm van een meisje van 9 helemaal opengebeten heeft, het is geen gemeen gedrag ofzo maar meer speels gedrag want hij legt niet zijn oren in zijn nek ofzo en verder zal hij nooit naar je slaan ofzo, wat o wat kan ik hier tegen doen? Want het loopt nu wel erg uit de hand aangezien armen van kleine meisjes openliggen enzo. Ik heb hem al vaak genoeg een tik op zijn snuit gegeven, maar dat helpt ook niet. Ik zet hem nu altijd extra kort zodat hij er niet meer bij kan, maarja heb natuurlijk liever dat hij het gewoon een keer afleert. Wat o wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

xxx <3

Anoniem

Re: Shetlander bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:04

Een keer heel goed op zn plek zetten. Als hij in de kudde een paard te hard bijt krijgt ie ook een rammel, dat mag je nu dus ook wel eens doen. En dan niet gaan lopen rukken aan het halster of een tik voor de neus maar gewoon een flinke schop. Hij moet leren dat het niet goed is, en dat kun je het beste doen door dit op een 'paardeneigen manier' op te lossen.

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:11

Oké ja bedankt voor je reactie. Hij is ook al een aantal keer flink op zijn plek gezet door mijn merrie want hij bijt haar altijd als ze ligt te rollen dus toen heeft hij een flinke trap moeten incasseren van haar. Terwijl ze normaal beste vriendjes zijn, maar zodra hij haar hapt is het bij haar ook gelijk klaar. Ik ga gewoon consequent zijn en ga proberen heb goed op zijn plek te zetten, bijten mag immers gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:12

kianzzz1990 schreef:
Oké ja bedankt voor je reactie. Hij is ook al een aantal keer flink op zijn plek gezet door mijn merrie want hij bijt haar altijd als ze ligt te rollen dus toen heeft hij een flinke trap moeten incasseren van haar. Terwijl ze normaal beste vriendjes zijn, maar zodra hij haar hapt is het bij haar ook gelijk klaar. Ik ga gewoon consequent zijn en ga proberen heb goed op zijn plek te zetten, bijten mag immers gewoon niet.

Dan kun je een goed voorbeeld nemen aan je merrie. En kijk goed hoe de merrie dat doet, gewoon 1 keer straffen en klaar, niet gaan lopen schreeuwen, trekken en nog 10 minuten boos blijven, dat heeft geen zin. Ook gelijk straffen, na 3 seconden ben je al te laat.

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:14

Oké we gaan het gewoon proberen en het zal hopelijk dan wel minder gaan worden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:15

Hoe oud is je shetlander?
Is het hengst of een ruin?
Krijgt hij ook voldoende afleiding?

Wat hierboven staat is ook een goede oplossing, gebruik het paarden eigen gedrag.
Maar bekijk ook andere punten, zoals waarom bijt hij?
Dan kom je weer uit bij de bovenstaande vragen.

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:17

de shetlander is 5 jaar en het is een ruintje, hij werkt elke dag (hij staat voor de sulky) en staat ook altijd met vriendjes op de wei, hij heeft als hij op stal staat een jollybal en probeer hem altijd bezig te houden, dus probeer voor zoveel mogelijk afleiding te zorgen. Toen ik hem kocht beet hij ook al, de vorige eigenaars deden er helemaal niks aan, dus hij is eigenlijk op hele jonge leeftijd nooit echt op zijn plek gezet, ook niet door andere paarden, want de fries waar hij samen mee stond was minder dominant dus als mijn shet hem beet rende hij weg. Waarom hij bijt is dus een goede vraag, maar waarschijnlijk is hij op jonge leeftijd ermee begonnen en nooit echt op zijn plek gezet. sinds hij bij mij staat is het bijten al een stuk minder geworden, want in het begin konden we hem niet eens poetsen, wat nu dus wel kan. Dus het is al beter geworden maarja zoals hij dan gister weer zo'n jong meisje te grazen neemt ;(

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:03

Een keer goed laten merken waar die staat, jij bent de baas en niet andersom. In de kudde wordt hem ook zijn plaats aangegeven

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:24

Het is alleen wel heel lastig als er ook andere mensen mee omgaan. Als jij hem goed op zijn plek zet en hij het niet meer doet bij jou wil dat namelijk nog niet zeggen dat hij het dan ook laat bij anderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:20

Een keer een rake klap verkopen!
In een kudde is het niet anders :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:53

Ik ben bang dat jij wel direct je shet op zijn plaats zet, maar het
erg lastig blijft om hem te laten weten dat hij dat ook bij andere personen
behoort te doen.
Een ding is zeker consequent zijn en blijven. En meteen afstraffen. Niet 4 seconden later pas.
Omdat het een shet is, is hij klein, maar je kan ook zijn oor te pakken nemen en daar in terug te bijten.
Paarden maakt het onderling echt niet uit, waar ze gebeten worden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:10

Zoals iedereen al zegt, pak hem goed terug. Tik op de neus werkt niet, dat is niet meer als een doffe klap. Dat geeft meer geluid dan pijn, om het zo even te zeggen.
Eén van mijn shetruintjes beet als veulen van 2 maanden oud ook vreselijk. Niks hielp, negeren niet, afleiden door tegen een voorbeen te tikken tijdens het lopen niet, tik op de neus niet, schop onder de kont niet. De oplossing kwam door het 'terugbijten' in het oor. Gewoon op de plek waar je hem het eerst vast hebt, heel hard met de nagels knijpen. Dat doet flink zeer, want de oren zijn erg gevoelig. Dit werkte bij ons toen nog veulen ontzettend goed, het bijten was na een tijdje verdwenen en nooit meer teruggekomen. Nu, 2,5 jaar later is hij de makste van allemaal.

Dus wees consequent en kijk hoe ver je moet gaan voor het echt tot hem door dringt (niet gaan doodmeppen oid, één rake klap is genoeg).

Het maakt geen verschil of het speels is of uit aggressie, bijten mag NOOIT. Dat moet je pony weten.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:43

heb een keert goed op zijn plek zetten
en laten zien dat jij de baas bent en niet hij en dat je het niet tolereerd wat hij doet

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

Op het moment dat hij het doet (dus niet later) hem eens goed laten schrikken. Je mag hem best een fikse mep verkopen, dat doen paarden in de kudde ook. Hij moet leren dat dat niet mag.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:16

Mijn shet heeft dit ook lang gedaan. Ik heb van alles geprobeerd en hij bleef het doen, ook met een goede tik!

Maar ik heb eindelijk de oplossing gevonden, mijn shet bijt nooit meer!
Ik maak het voor hem zo vervelend als hij mij bijt, dat hij zelf gaat bedenken dat hij dat misschien beter maar niet meer kan doen :D zodra hij hapt, hap ik met mijn handen terug in zijn lippen, oren, neus, op zo'n manier dat het voor hem heeeeel irritant is. Hij heeft het nog 2 keer geprobeerd maar ziet nu in dat het toch niet zo heel leuk is als hij mij bijt :D