Paar vraagjes wat betreft 1,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Paar vraagjes wat betreft 1,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 21:07

Hallo allemaal,

Sinds 3 weekjes ben ik de trotse eigenaar van een hele knappe, lieve 1,5 jarige friese hengst genaamd Ike..
Ike kan/kon nog helemaal niks behalve voetjes geven..(Ook niet makkelijk dus tips zijn zeker welkom)
Daarnaast heb ik ook nog een 11-jarige Engelse Volbloedruin genaamd Teica's Boy..
Ze staan nu momenteel op stal omdat bij ons het zomerseizoen (24/7) is afgelopen, maar als ze de paddock ingaan staan ze altijd lekker saampies buiten..

Nu was ik erg benieuwd wat jullie allemaal doen met een 1,5 jarig paardje..
Eigenlijk ben ik niet benieuwd maar wil ik ideeen opdoen..(Sowieso mag hij lekker ook het meest baby zijn hoor)
Ook ben ik benieuwd wat jullie je 1,5 jarige te eten geven..( Hoeveelheid biks)

Alvast bedankt allemaal..!!

Nachtlampje

Re: Paar vraagjes wat betreft 1,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:12

Pfoe, de basis erin, dus meelopen, halthouden als jij stopt, vaststaan, zich overal laten aanraken.. En verder de opfok in, paard laten zijn, tot z'n 3e/4e. Een paard die de gedragscodes van een kudde heeft mee kunnen krijgen groeit eigenlijk gewoon op tot een fijner paard.
Daar krijgt hij, als het goed is, zo nu en dan een bekapbeurt, verder wordt er hooi bijgevoerd en dat is het.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 21:16

Slofje schreef:
Pfoe, de basis erin, dus meelopen, halthouden als jij stopt, vaststaan, zich overal laten aanraken.. En verder de opfok in, paard laten zijn, tot z'n 3e/4e. Een paard die de gedragscodes van een kudde heeft mee kunnen krijgen groeit eigenlijk gewoon op tot een fijner paard.
Daar krijgt hij, als het goed is, zo nu en dan een bekapbeurt, verder wordt er hooi bijgevoerd en dat is het.

Inmiddels loopt hij keurig mee aan het halster, kan hij ook vaststaan en verder ben ik er elke dag een beetje mee bezig..
Ook kan ik hem borstelen, alleen met hoefjes uitkrabben (hoofdzakelijk voor) is het lastig want staat veel te wankelen dan..;)
Hij heeft ook al een dekentje opgehad..
Moet eerlijk zeggen dat hij niet de opfok ingaat, hij blijft bij mijn andere paard op stal staan en komt zoveel mogelijk buiten tussen de andere paarden..
En hij mag zeker weten lekker paard zijn tot zijn 3e/4e, dat vind ik het allerbelangrijkste..
Bedankt voor je tips hoor..!!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:19

De basis is het belangrijkste. Zodra ze dit kennen vergeten ze het echt niet meer, dus gewoon met rust laten.
Mijn 1,5 jarige loopt 24/7 buiten met mijn andere paard. Ze kunnen zelf de stal in en uit lopen en that's it.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:47

Tamara21 schreef:
Slofje schreef:

Inmiddels loopt hij keurig mee aan het halster, kan hij ook vaststaan en verder ben ik er elke dag een beetje mee bezig..
Ook kan ik hem borstelen, alleen met hoefjes uitkrabben (hoofdzakelijk voor) is het lastig want staat veel te wankelen dan..;)
Hij heeft ook al een dekentje opgehad..
Moet eerlijk zeggen dat hij niet de opfok ingaat, hij blijft bij mijn andere paard op stal staan en komt zoveel mogelijk buiten tussen de andere paarden..
En hij mag zeker weten lekker paard zijn tot zijn 3e/4e, dat vind ik het allerbelangrijkste..
Bedankt voor je tips hoor..!!

Als je daarvoor kiest, is dat natuurlijk jouw keuze. :)
Ik zou hem eigenlijk niet te veel geven.. Mijn paard wordt 3 a 4 keer per week gereden, staat 24/7 buiten en krijgt alleen hooi in de winter bijgevoerd, en van mij na het rijden een handje brokkies.
Ik denk dat jouw friesbeest prima op hooi kan, krijg je geen explosief beest.
Verder kun je bijvoorbeeld gaan grondwerken, en dan de kleine oefeningen zoals het drijven vanuit de 3 posities, het meelopen in stap, draf, het blijven staan als jij d ebak rondloopt, zulke dingen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:52

Tja, wat ik zou doen met een anderhalfjarige doet er niet eens zoveel toe, maar het hoe. Het hoe zou zijn onder deskundige begeleiding. Je kunt van bokt niet leren hoe je 'm opvoed.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:53

waarom wil je een anderhalf jarige biks gaan geven?!

wat ik zou doen met een anderhalf jarige.. af en toe even poetsen en een stukje wandelen.
onthoud wel dat een jaarling zich niet lang kan concentreren (vanaf het uit de wei halen zegmaar, omgang telt mee)
dus ik zou zeker niet langer dan een kwartier/halfuur bezig zijn.. :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 26-11-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 21:56

Poiuytrewq schreef:

Hij moet toch krachtvoer krijgen voor de groei..??
In iedergeval dat is mij verteld..
Ken zelfs iemand die geeft 1 kg biks per dag..;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:57

Oef, dat is echt heel ongezond.
Een paard dat niet werkt krachtvoer geven? Onzin.
In krachtvoer zit meestal ook een hele hoop suiker, wat alleen maar zorgt voor een enorme explosieve viervoeter, en het is ongezond.
Mijn paard doet het al 9 jaar prima op gras, hooi en zo nu en dan een emmertje na het rijden met wat brokjes.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:58

je was te snel haha, heb geëdit..

mijn paard heeft tot nu alleen maar op ruwvoer gestaan en af en toe iets lekkers maar ze is heel goed aan het groeien hoor! ze is nu 6!

als je iets bij wilt voeren doe ajb geen biks. neem dan iets van een beetje grasmix met lucerne oid. (imo nog overbodig)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:02

Poiuytrewq schreef:

wat ik zou doen met een anderhalf jarige.. af en toe even poetsen en een stukje wandelen.
onthoud wel dat een jaarling zich niet lang kan concentreren (vanaf het uit de wei halen zegmaar, omgang telt mee)
dus ik zou zeker niet langer dan een kwartier/halfuur bezig zijn.. :)

Bedankt voor je tips hier heb ik zeker wat aan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:02

Tamara21 schreef:
Hallo allemaal,

Sinds 3 weekjes ben ik de trotse eigenaar van een hele knappe, lieve 1,5 jarige friese hengst genaamd Ike..
Ike kan/kon nog helemaal niks behalve voetjes geven..(Ook niet makkelijk dus tips zijn zeker welkom)
Daarnaast heb ik ook nog een 11-jarige Engelse Volbloedruin genaamd Teica's Boy..
Ze staan nu momenteel op stal omdat bij ons het zomerseizoen (24/7) is afgelopen, maar als ze de paddock ingaan staan ze altijd lekker saampies buiten..

Nu was ik erg benieuwd wat jullie allemaal doen met een 1,5 jarig paardje..
Eigenlijk ben ik niet benieuwd maar wil ik ideeen opdoen..(Sowieso mag hij lekker ook het meest baby zijn hoor)
Ook ben ik benieuwd wat jullie je 1,5 jarige te eten geven..( Hoeveelheid biks)

Alvast bedankt allemaal..!!

Voetjes geven is veel, maar kort oefenen en met elke vooruitgang tevreden zijn. Op 3 benen leren balanceren is voor sommige paarden erg lastig, zeker als ze nog groeien en hun balans daardoor blijft veranderen.
Werk verder aan de opvoeding en helemaal als hij hengst blijft. Laat hem hoe dan ook met verschillende paarden in 1 kudde lopen en liefst met zeker 1 speelmaatje (helpt ook met balans en spierontwikkeling), naast volwassen paard voor de sociale regels.
Dan nog een grote berg geduld en bedenk je alvast wat je later van hem verwacht als hij oud genoeg is om te rijden (minimaal 4). Een heleboel dingen kan je nl aan de hand voorbereiden, wat later als je er op gaat alleen maar voordelen heeft. Let wel dat je zeker als je volwassen paard je niet kan helpen met opvoeden, verkeersmak maken, etc. en met voorbereidingen als rechtrichten aan de hand een paar lesjes veel frustratie en problemen door fouten voorkomt.

Biks voer ik hier niet, genoeg mineralen let ik wel op al dan niet in combi met lucerne (zitten ook voor de groei veel nuttige stoffen in, ik gebruik de lucernemix van Hartog).
Tamara21 schreef:
Poiuytrewq schreef:

Hij moet toch krachtvoer krijgen voor de groei..??
In iedergeval dat is mij verteld..
Ken zelfs iemand die geeft 1 kg biks per dag..;)

Groeien doen ze van goed gras en genoeg mineralen. Nu in de winter is een groeistop zeer gewenst. Op die manier krijgen de pezen en spieren nl de kans om van het oprekken door groeiende botten geheel te herstellen en daar wordt het hele paard sterker van.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:07

Hoezo geen biks??

Mijn hafje, van nu 14 maanden, krijgt ook 2x daags biks + muesli.
Mijn shetveulen ook.
Daarnaast onbeperkt ruwvoer en weidegang.
Voor de avond/nacht naar binnen.

Beetje kortzinnig om te zeggen dat ze geen biks mogen.
Want tjah, ze groeie , en je hebt biks voor opfok..
En laat nou net de da het mee eens zijn om ze vanaf afspenen tot trainen opfokbiks geeft.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:11

Ik (of wij) zeg(gen) dat het in principe overbodig is en wat je beter zou kunnen geven aan een paard wat geen arbeid verricht. Niet dat het niet mag. Hahaha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:15

Lekker bij andere paarden zetten. Waar ze elkaar opvoeden.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:19

Kleine aanvulling:

Hafje kreeg voorheen 1x daags 1/4.
Bij thuiskomst 8 weken geleden ondervoedt en onder spoelwormen.
Zijn ontwikkeling is toen een poos erg traag gegaan.
Bij thuiskomst over op 2x daags 1/4.
2 dagen later kwam die da, concludeerde bovenstaande, en meneer werd op 1kg biks gezet, samen met muesli, en onbeperkt hooi (wat ze al kregen).

Nu 8 weken later is hij zo enorm opgeknapt, en enorm gegroeid.
En vanwege destijds trage ontwikkeling, kwam zijn hormonen enorm in razende tempo opzetten.
En is vorige week dus geruind, voor hem was dit een betere oplossing.

Hij krijgt nu ipv. 1kg biks, nu 3/4. Met muesli enz.
Dit op voorschrift da. Ivm. Minder energie nodig ivm. Afnemen testeron, en nu kan hij gaan doorgroeien.
Waarom zou ik hem dat beetje extra afnemen, terwijl hij er en goed op reageert, en een ieder zo kan zien wat voor een vooruitgang hij heeft gemaakt.

Dus wie bepaalt er nou of je wel of geen biks moet geven?
Denk dat je zelf naar je paard/pony moet kijken.
Ik heb dit met beide jonge mannen gedaan, haf en shet, en ik ben blij met mijn beslissing om het wel te geven.
Ze zien er super uit, doen het goed, en extra energie zijn ze zo kwijt met spelen al dan niet groeien in hun ontwikkeling.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:22

Poiuytrewq schreef:
Ik (of wij) zeg(gen) dat het in principe overbodig is en wat je beter zou kunnen geven aan een paard wat geen arbeid verricht. Niet dat het niet mag. Hahaha.
;)
denk dat dit toch voor een ieder anders ligt
Vandaar dat ik even toelichting gaf ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:23

Dat bepaalt zij zelf inderdaad, en volgens mij is haar paard niet ziek geweest, heeft ie geen groeiachterstand dus totaal niet te vergelijken en geven wij alleen raad omdat zij daarom vraagt.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:25

Poiuytrewq schreef:
Dat bepaalt zij zelf inderdaad, en volgens mij is haar paard niet ziek geweest, heeft ie geen groeiachterstand en geven wij alleen raad omdat zij daarom vraagt. (nogmaals.....)

Nee hoor mijn paard is kerngezond ( oke beetje lomp soms haha) en heeft geen groeiachterstand..
Vindt het leuk om alle meningen te lezen en wat mensen doen of hebben gedaan met hun paardje..
Waardeer ook zeer iedereen hun mening en de tips..!!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:33

Wat ik doe:
-wandelen
-fietsen
-poetsen
-wassen
-dekentjes,dekjes rare voorwerpen oefenen

Wat voer ik:
Voldoende hooi verder halen ze veel uit het gras.
Daarnaast 1handje musli en een handje podo 3.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:35

:) Dan zou ik hem zeker alleen op hooi/gras en eventueel mineralen/vitaminenaanvulling erbij.
Je kunt het ook zo zien: Laat het paard, ook voor later, energie uit zichzelf opbouwen, en het niet uit het voer halen.
Anders heb je zometeen een futloos paard zonder voer.
Zoals sommige mensen verslaafd raken aan energydrank omdat ze anders geen energie hebben,
denk ik dat paarden ook 'aangetast' kunnen worden door krachtvoer met veel suikers.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:43

Ik heb meerdere jonge paarden gehad en als ik er op terug kijk vind ik het belangrijk dat zo'n beestje gewoon "paard" mag zijn, zonder poespas en vooral zonder stress van mensen.

Het belangrijkste wat je hem als mens kan bijbrengen is respect, zodat hij later als hij uitgegroeid is niet over je heen loopt.

Krachtvoer is niet nodig, je kan het wel als beloning geven als hij iets goed doet (zoals voetjes geven).

En op een speelse manier kan je ook wat grondwerk doen. Niet te moeilijk, gewoon los geen dwang, wel leuk en speels houden. Dat betekent met zo'n jong beestje ook niet te lang, maar dat is al gezegd. Die concentratie kunnen ze gewoon nog niet opbrengen.

Ik begrijp overigens ook best dat je een paard niet naar een opfok brengt als je thuis ook nog een paard hebt. Het is natuurlijk leuk als ze elkaar gezelschap houden en daar is ook niets mis mee als je hem maar wel "paard" laat zijn.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:45

De tips zijn al gegeven wat er mee te doen, dus grondwerk en af en toe lekker borstelen en voor de rest lekker laten spelen met de andere paardjes.

Wat betreft biks, mijn paardje heeft in een professionele opfok gestaan van 5 maanden tot voorjaar en dan kreeg ze ook 1 kilo biks per dag. Opfokbrok.

Ze is nu bijna 2.5 jaar.
Nu krijgt ze ook basisbrok, struco voor jonge paarden.
Voldoende ruwvoer
Voor lekker de tandjes te trainen, suikerbiet en paardepeen.

Ze hebben dit nodig voor de ontwikkeling van de botjes.

Grz Sabina

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:08

Ik zou het ook houden bij borstelen, voetjes geven, meelopen, halt houden, vast staan, en als dat allemaal goed gaat ook lekker gaan wandelen aan de hand. Langs auto's (eerst stilstaande), langs gekke dingen als zeiltjes, skippyballen, vlaggetjes enz. Natuurlijk niet meteen morgen, maar wel lekker opbouwen over de komende jaren. Zodat als je gaat beginnen met zadelmak maken, je paard eigenlijk alles al kent op/aan zijn lijf en in zijn omgeving. Vooral nieuwe dingen maar soms introduceren, en niet te lang achter elkaar. 10 minuten is voor zo'n baby al een hele tijd!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:33

Leuk al deze reacties en tips, bedankt daarvoor..
Als ik het dan zo lees ben ik denk ik wel aardig bezig met hem, wil ook absoluut niks gaan forseren enzo..
Laat hem maar lekker baby zijn nog een poos, hij kan straks nog vaak genoeg aan de bak als hij ouder is.. /3

Dit is trouwens de man in kwestie:

Afbeelding

Het is wel de bedoeling om hem te laten castreren, dat gaat waarschijnlijk worden rond jan/feb 2012..