paar vraagjes..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paar vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:32

ben al dik een jaar met 3 pony's bezig , ze wonen op een zorgboerderij. eerst waren er 2 en toen kwam er van een client een pony bij , zij is panisch met hoeven krabben en zowieso vrij onrustig. Pony 1 is dik en hoort wit te zijn en ik breng haar manieren bij , Pony 2 is de kleinste rond de 20 en zit helemaal vast , en Pony 3 is dus van de client maar daar wordt weinig mee gedaan.
nu als ik 1 van de andere uit het land wil halen probeert Pony 3 ze er langs te sprinten , terwijl de pony die ik vasthoudt juist bang is voor het draad wat ik vastheb (meestal Pony 1) :Y) nu probeer ik via Pony 2 , de kleinste van het stel haar dit af te leren maar hoe begin ik hieraan? wil haar zowieso niet verpesten want ze is wel van iemand , maar die doet weinig met haar. ben er 3 dagen per week , ik borstel ze alle 3 ik maak de spieren van Pony 2 los en wandel met 1 van de andere 2.
en dan Pony 1 breng ik wat simpele dingen bij , die ze niet echt kende (ho=stil staan en achteruit = achteruit) en niet mogen eten want ze duikte in het begin gelijk naar het hooi.
Pony 2 is niet veel mee te doen , de spieren los zien te krijgen en een borstel beurt ook vindt ze het lekker om gewoon ergens heen te sjokken :P

mijn grootste problemen zijn dus met Pony 3 die ik graag wat wil bijbrengen , dat hoeven optillen en krabben niet eng is. en dat ik een andere pony eruit haal zij niet perse meemoet , ze is volgens haar eigenaresse pas 6 dus opzich moet het wel willen... iemand die tips voor deze pony heeft?

Turdus

Re: paar vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:38

Ik heb 2 veulens bij de groep instaan, 2 friese hengstjes, dat zegt al genoeg denk ik.
De poortgrepen bij de opening zit bij ons vanuit het weiland aan de rechterkant. Ik zorg dan dat de 2 veulens aan mijn linkerkant staan, en de pony aan mijn rechterkant. Dan het touw strak naar achteren halen met mijn linkerhand, pony eruit, touw straks blijven houden, ( als het ware dat de pony een half rondje om mij heen loopt ) en mocht 1 van de hengstjes toch te dichtbij komen en tegen het draad aan staan, lopen ze het risico om een tik van het stroom te krijgen. Maar in ieder geval gaat het mij om dat de veulens niet aan de verkeerd kant van mij staan, en sneaky uit kunnen breken. En misschien de hoeven optillen, belonen op het goeie moment, eerst alleen het voetje optillen, gaat dat goed met je hand langs de onderkant van de hoef, en dan voorzichtig borstelen etc... Denk met rust en geduld kom je een eind!
Misschien heb je hier wat aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:49

Het moment dat jij een wei binnen komt heb jij de leiding en moet je ook zorgen dat je dit hebt. Op dit moment vrees ik dat dat nog niet helemaal zo is anders spurt pony 3 niet langs je heen. Dus je zult de pony moeten leren dat hij op een hand gebaar en lichaamshouding afstand houdt van jouw en de pony die je mee wil nemen.

Wat betreft het hoeven uitkrabben. Misschien eens informeren bij hoefsmid. Hoe de pony het dan doet? En of hij je wat tips kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:07

de pony's worden door de eigenaar van de zorgboerderij zelf bekapt , en hij weet zich er ook geen raad mee vandaar :) heb wel een clicker ergens liggen , misschien kom ik dan verder. meestal gaat ze stijgeren , poging tot liggen of poging tot trappen..

over de wei zal het proberen met handgebaren , meestal roep ik 1 en staat zij gauw bij het draad :+ de dikke witte is vorige week door het draad gegaan , voor een paar grasjes verderop Pony 3 zag het maar had geen werking haha

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:18

Je kan het ook oefenen door geen paard mee te nemen. Draad open betekend voor geen 1 paard dat ze er zomaar uit mogen lopen. Dus ook dat kun je ze al bij brengen. Jij moet om jouw ruimte vragen en hun moeten dat respecteren en dat kan je echt overal oefenen. Dat kan ook gewoon midden in de wei als jij met 1 paard bezig bent wil niet zeggen dat een ander zich moet komen moeien en ook dat is er een deel van. Zorgen dat jij de ruimte krijgt die je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:21

klinkt echt heel herkenbaar :P sta weleens in het weiland om Pony 1 te begroeten en 3 komt er gelijk bij , terwijl 2 gewoon lekker bezig blijft met wat ze doet.