Wat zou jij doen als....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wat zou jij doen als....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 17:55

Stel.... je paard staat in zijn/haar box. Er ligt hooi of kuil en je paard is aan het eten.
Stel... je gaat alleen de box in om je paard een knuffel te geven, dus niet om halster om te doen, poetsen e.d. Nee, alleen een knuffel/ aai/ gedag zeggen
Stel... je paard doet de oren in de nek en draait je de kont toe (en wacht tot je weg bent zodat ie verder kan eten)

Wat doe jij dan? Sta je dit toe en denk je "ach hij wil lekker eten, laat maar" of bestraf je het paard of loop je alsnog naar de voorkant om die knuffel te geven? (en wat als paard dan weer wegdraait) Of wacht je of paard alsnog naar je toe komt?

Wat doe je (en wat zou het beste zijn)?

NAIWHL

Re: Wat zou jij doen als....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:59

Als mijn knol haar kont naar mij toe draait word ik heel erg boos. Ben ooit door haar uit de stal getrapt en dat overkomt mij geen tweede keer. Hoe erg ze ook geen zin heeft in mij, een kont accepteer ik niet.

Ik laat mij ook niet weg dreigen. Paard leert hier dat dat geen effect heeft, maar meer werk oplevert. :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:02

Ik denk niet dat een paard zich van z'n hooi zou laten "wegjagen" door een wezen dat hij ziet als lager in rang staand. Je paard gaat dus voor jou aan de kant (er is maar 1 hoopje hooi, jij komt eraan, paard gaat aan de kant want jij bent de leider. Hij eet zo te lezen ook pas verder als jij weer weg bent)

Ik zou een plukje hooi pakken, dat aan het paard aanbieden zodat het paard weer gaat eten. Die knuffel komt dan vast vanzelf.

Ik zou het pas een probleem vinden als het paard met de oren naar achteren op MIJ af zou komen ipv netjes aan de kant te gaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-11-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:03

hestejente: zo had ik het nog niet bekeken! Dat is wel een goede om in gedachten te houden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:04

Dat sta ik never nooit toe! Ik zou eromheen lopen en hem alsnog een knuffel geven. Zou die dan nog de kont toedraaien dan heeft ze een klap te pakken :o

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:04

moeilijk :), wij hebben thuis een pony die vaker boos is. Kont toekeren doet ze niet meer, heb dat niet toegelaten. Verder is ze trouwens alleen chagrijnig bij het eten.

Ik zou hem toch een 'knuffel' gaan geven, dan heeft ze na een tijd vast wel door dat de kont keren niet het gewenste effect oplevert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:06

Zilfstar schreef:
hestejente: zo had ik het nog niet bekeken! Dat is wel een goede om in gedachten te houden.

Paarden en voedsel is een raar iets, ik zal even een linkje voor je erover opzoeken.
Edit: http://www.carolynresnickblog.com/under ... same-time/

Een stal is maar een erg kleine ruimte he. Paard kan zowat geen kant op. Die kont naar jou toe hoeft niet negatief te zijn, wellicht kan hij letterlijk z'n kont niet kwijt. Paard dat lager in rang staat loopt ook van een hoger in rang staand paard af, ook met de kont in de richting van dat andere paard. Zo lang hij niet dreigt te slaan zou ik er geen issue van maken, en je paard al helemaal niet straffen als hij voor je aan de kant gaat. Helemaal niet om 'm daarna een knuffel te geven 8)7
Toevoeging: paarden leggen hun oren ietsjes naar achteren als een hoger in rang staand paard bij het hooi wil (en paard 1 dus wegjaagt) Kijk maar eens naar een kudde etende paarden. Daarna zal, als je band met je paard in orde is, het paard waarschijnlijk met zijn oren naar achteren (want jij staat achter 'm) jou in de gaten houden. Daar is niks mis mee, hij geeft aan dat hij wacht op informatie wat hij moet doen.

En al kwam je wel met een halster aan: de leider (= jij) bepaalt wie er wanneer mag eten. Als jij met je paard wat wil gaan doen bepaal jij dus dat je paard niet mag eten. Daar heeft je paard zich in te schikken. En nee, dat is niet zielig (tenzij hij urenlang geen ruwvoer heeft gehad en net heeft gekregen en jij komt 'm halen), dat is natuurlijk voor een paard. Je moet het alleen niet halfslachtig doen, paard gaat met jou mee, punt. Dat is duidelijk voor een paard, hij zal het begrijpen en accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:48

Goede info hier zeg! :)
Ik zou als nog een knuffel geven, hoe wel/niet van harte het dan ook wel niet is...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:49

Dat paard wil denk ik best knuffelen. Het is alleen eerst zaak om 'm duidelijk te maken dat hij gerust weer hooi mag komen eten :) Dat hooi is een drempeltje in de reactie van het paard. Als er geen hooi zou liggen zou het paard anders reageren. Zodra je paard opzij gaat en jij 'm kunt duidelijk maken dat hij gerust mag blijven eten (als je paard stug door blijft vreten wanneer je de stal in komt doe je iets verkeerd) kun je dan duidelijk maken wat je komt doen. Een paard snapt namelijk niet dat je 'm alleen maar komt knuffelen, voor hetzelfde geld ga je een rit maken of moet hij op de trailer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-11-11 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:50

ik zou dat in elk geval niet toestaan..
de meesten gaan denk ik ook niet wachten als ze enmaal de kont hebben te gdraaid.. heb je er soms ook bij die wel gaan meppen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:52

paardenfreak schreef:
ik zou dat in elk geval niet toestaan..
de meesten gaan denk ik ook niet wachten als ze enmaal de kont hebben te gdraaid.. heb je er soms ook bij die wel gaan meppen.

Dan wordt het dus tijd dat je met je paard duidelijker afspraken gaat maken wie wie is :) Als je paard wel opzij gaat maar alsnog uithaalt zou mijn eerste gedachte zijn dat hij onzeker is over de verhoudingen of over wat jij wil dat hij gaat doen. Dat zul je dan dus moeten oplossen -> duidelijker zijn!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:29

Danzij deze info kan ik het beter plaatsen. Het gaat om pown van dochter die dit dus doet nadat er gewerkt is en dochter even afscheid wil nemen. Kom je met een halster aan en heeft ze pas net d'r eten dan doet ze precies hetzelfde. Heeft ze al het nodige op, dan blijft ze gewoon staan. Zowiezo kan dochter gewoon naar haar toelopen en halster omdoen. :j

Pony is slaan absoluut niet gewend en ik doe dat ook zeker alleen als het moet. Dus bijv bij echt pootje optillen om te meppen. En dan nog is bij deze pown een simpel Uh-uh NEE genoeg.

Vanmiddag dus na het rijden, stond pown lekker te eten. Dochter gaat stal in, madam draait oren naar achteren en gaat achterin staan met kont naar ons toe. Bij banderen lipe ze weer weg. Dochter heeft toen uit zichzelf een pluk hooi gepakt en gegeven en kon vervolgens pony gewoon aiien en even dag zeggen.

Ik zelf denk, omdat we pony nog maar 2 maanden hebben, dat het gewoon nog een kwestie is van communicatie en elkaar leren kennen en dat ze gaat weten dat als we gewerkt hebben en we komen daarna nog in de stal, dat dat dan leuk is = knuffel en voer bijv. Ze is erg afwachtend namleijk op zo'n moment en houdt dochter ook echt in de gaten van "wat doe je?" "wat kan ik verwachten".

We gaan dus het idee van: ranghogere komt binnen = ik loop van het voer weg = ranghogere biedt weer wat voer aan zodat ze weet dat er doorgegeten mag worden, de komende tijd maar even handhaven. Denk dat we daar een heel eind mee gaan komen. Slaan terwijl er niet gedreigd wordt met meppen/ bijten oid doe ik niet. Ik schuw heus niet van een tik, maar dan wel als het geoorloofd is en voor het paard begrijpbaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:41

Zilfstar schreef:
Ik zelf denk, omdat we pony nog maar 2 maanden hebben, dat het gewoon nog een kwestie is van communicatie en elkaar leren kennen en dat ze gaat weten dat als we gewerkt hebben en we komen daarna nog in de stal, dat dat dan leuk is = knuffel en voer bijv. Ze is erg afwachtend namleijk op zo'n moment en houdt dochter ook echt in de gaten van "wat doe je?" "wat kan ik verwachten".

We gaan dus het idee van: ranghogere komt binnen = ik loop van het voer weg = ranghogere biedt weer wat voer aan zodat ze weet dat er doorgegeten mag worden, de komende tijd maar even handhaven. Denk dat we daar een heel eind mee gaan komen. Slaan terwijl er niet gedreigd wordt met meppen/ bijten oid doe ik niet. Ik schuw heus niet van een tik, maar dan wel als het geoorloofd is en voor het paard begrijpbaar.

Wat goed van je dochter :) Als ze dit zo consequent doet zal de pony het patroon doorkrijgen, paarden zijn gewoontedieren. Waak er wel voor dat de pony je dochter niet wegstuurt bij het eten (en dus bijvoorbeeld ook dat je dochter zonder problemen het halster om kan doen en de pony mee kan nemen, ook als die staat te eten) Veel plezier nog!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:45

Wat fijn dat er zulk goed advies wordt gegeven, super, hestejente!

@ts, volgens mij gaat het goedkomen met de tips, succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:46

:o Och, ik kijk af en toe zo eens wat die paarden onderling doen he... vind dat de dochter van TS het heel goed heeft opgelost :j

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:24

Jep, daar schijn je nogal eens wat van te kunnen leren ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:31

Een stal is een heel kleine ruimte, ik kan me erg goed voorstellen dat een paard het niet leuk vind als jij daar ook nog bij komt staan. Zeker niet als er eten is.
Hier staan ze zelden of nooit op stal (Sinds een paar dagen wel mijn vzpaard, van half 12 s'nachts tot 8 uur s'ochtends, das nog te overzien) maar als ze er staan ga ik ze niet onnodig lastigvallen. De twee shetten vinden het wel leuk als je komt knuffelen, oké prima. Maar de pony niet, die laat ik dus met rust. (Als je voor haar stal staat word ze al zuur.) Maar: Het moet wel kunnen. Vorig jaar had ze nog een deken op, en ik was een keer een dekensingel vergeten en had haast. Dan ga ik mooi die stal in om dat ding goed te doen hoor, en ze blijft maar netjes stil staan. Ik ben atlijd de baas, waar dan ook.
Maar ik ben ook een baas die meedenkt. Waarom een paard onnodig treiteren?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:45

Wat een goede uitleg, hestejente. Het wordt idd vaak direct als negatief betiteld, die neiging heb ik zelf ook. Maar het gedrag is hetzelfde als bij een hond die de tanden laat zien. Afhankelijk van welk deel en de lichaamshouding betekent dat onderdanigheid ipv dominantie.
Vind het zo dom van mezelf dat ik wat jij schrijft niet zelf bedacht heb. Ach, je bent nooit uitgeleerd en kan ook van Bokt nog wat opsteken. Thankx!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:49

Een paard onnodig treiteren is nooit de bedoeling natuurlijk. Ik denk ook niet dat de dochter van TS dat doet. Afgezien van dat ik heel goed kan begrijpen dat een meisje van 6 jaar afscheid wil nemen van haar pony (doe ik ook en ik ben een meisje van 31. Mijn paard vindt het helemaal niet erg als ik 'm een knuffel kom geven. Hij kijkt dan even op, "o hoi, ben je daar weer", *knuffel* en hij kaant verder. Maar hij staat niet op stal ;) ) denk ik niet dat de pony het erg vervelend vindt. Het lijkt mij een wat bedeesdere, beleefde en kindproof pony die dat meisje veel zal leren :)

Marion: een paard heeft geen reden om naar je uit te halen oid tenzij je het er zelf naar maakt. Bijvoorbeeld door gebrek aan inzicht, inlevingsvermogen en/of communicatie. Een paard dat netjes voor je opzij gaat en dan op z'n lazer krijgt begrijpt dat niet en zal niet weten wat hij met je aan moet. Hij zal daardoor ook raar, onberekenbaar, kunnen reageren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-11-11 01:03, in het totaal 3 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:52

Afhankelijk van het paard krijgt ie een schop onder zijn kont of halster/touw er tegenaan, niet hard, enkel als schrikreactie.
Ik vind alles wat agressie is richting mij echt not done, watvoor reden dat ook heeft.
Ik ben daarin altijd heel snel met reageren, is een soort van aangewende schrikreactie.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:02

Direct afleren is idd de beste stap. Mijn shet van 2 en een half deed dat van de week ook voor de eerste keer, bij mijn man. Hij waarschuwde mij, shet draait me de kont toe en legt haar oren plat. En idd, terwijl ik met een meisje het paard aan het opzadelen was, draaide de shet ons de kont toe en legde de oren plat. Ik heb direct een schop zand naar haar toegeschopt en haar weggejaagd. Ze heeft het niet weer gedaan. Tja pubers, he? Die willen wat proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:15

Nog even 1 dingetje, had ik over het hoofd gezien:

Zilfstar schreef:
Wat doe jij dan? Sta je dit toe en denk je "ach hij wil lekker eten, laat maar" of bestraf je het paard of loop je alsnog naar de voorkant om die knuffel te geven? (en wat als paard dan weer wegdraait)

Als je naar de voorkant loopt, wat doe je dan? Juist... je vraagt het paard om met zijn voorkant opzij te gaan. Dat heet wijken voor druk. Op zich is het helemaal niet raar als hij dan wegdraait, hij doet daarmee wat jij van 'm vraagt.

Tijdje geleden zag ik... hoe heet 'ie nou, zo'n horseman uit Australië. Hij vertelde dat je het paard het beste achter de schouder kunt kriebelen. Bij mijn paard werkt dat heel aardig, al gaat hij ook vaak genoeg met z'n kont naar mij toe staan -> ja, krabben maar! En dan met z'n neus aanwijzen: nee, dáár heb ik jeuk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:30

Sommige paarden hebben voernijd. Ze kunnen dan heel boosaardig reageren als je bij ze komt terwijl ze eten. Voernijd krijg je er nooit uit, niet met een tik en ook geen schop onder hun kont.
Ik ben gezegend met zo'n merrie. Als veulen had ze de neiging je de stal uit te trappen. Die afspraak hadden we gauw duidelijk. Nu geeft ze soms een stel platte oren (en die van haar zijn groooot en kunnen heel plat) en dan draait ze zich vaak rustig weg met de kont naar me toe. Niet vijandig of boos. Ik kon dat nooit zo goed plaatsen, maar nu wel!
Overigens kom ik alleen functioneel in haar stal als ze eet. Ik ga haar geen knuffel brengen, da's voor haar meer treiteren dan positieve aandacht. Die krijgt ze wel op een ander moment.

Voor een meisje van 6 ligt dat natuurlijk anders en ook haar poown reageert rustig. Bij de beschrijving van TS past de verklaring van hestejente ook helemaal. Maar hoe leg je dat zo'n meisje uit? Ze pakt het wel bijzonder goed aan. Beter dan menig volwassene die snel kiezen om te gaan meppen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:40

Volwassenen denken te veel ;) Je moet niet denken als je met je paard bezig bent. Mijn paard was toen ik 'm net had erg dwars. Van mijn toenmalige instructrice moest ik 'm op z'n lazer geven. Dat paste niet bij mijn gevoel. Wat bleek: hij had een fiks spierprobleem (nog steeds niet weg maar wel onder controle) en hij is steegs. Hij had dus heel veel pijn én hij kreeg niet de bevestiging en leiding die hij nodig had. Ik ben niet een heel ondernemend mens maar heb wel een paard dat leiding nodig heeft als ik wil voorkomen dat hij zelf wat verzint :7 dus ik moet wel. Je krijgt niet het paard dat je wil, je krijgt het paard dat je nodig hebt... Ik wil van mijn paard op aan kunnen, ik wil dat ik hem kan vertrouwen. Daarom geef ik hem wat ik graag terug wil. Net als de dochter van TS.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-11-11 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:47

Dat denken. Daar heb je een punt. Dat is ook wat ik vaak doe. Denken, beredeneren. Vaak m'n sterke kant, maar tegelijkertijd ook m'n valkuil. Andersom werkt dat voor mensen die snel reageren en anticiperen net zo. Vaak zijn ze iets voor, maar hun valkuil is dat ze ook al gereageerd hebben voordat ze hebben nagedacht en daardoor over het hoofd zien wat er eigenlijk wordt bedoeld.
Soms zouden we allemaal weer 6 willen zijn. Niet denken en toch aanvoelen dat er wat is. Maar dan heb je weer een moeder nodig die het op Bokt vraagt en je goed en begrijpelijk uitlegt. Een mooie klus voor TS.