Jaarling komt telkens van het weiland!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovehaffie

Jaarling komt telkens van het weiland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:03

Mijn lieve leuke haflinger jaarling komt telkens van alle weilanden afzetten en gaat vervolgens naar de loopstal waar hij staat... Het maakt niet uit of hij met zijn vaste groepje staat of met shetlanders (waar hij gek op is) Hij rent overal doorheen en gaat in stal staan!

Ik word er echt wanhopig van en heb zelfs nachtmerries dat hij een keer doorrent en op de weg staat. Iemand een idee om dit te voorkomen??

*schrikdraad heeft even effect maar op de een of andere manier gaat hij hier ook doorheen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:12

ik ken ook zo'n pony.ze weten als ze zich bukken en snel onder de schrikdraad door rennen ze niks voelen.je komt dan een houten omheining aan het zetten met stroom er voor.of schapen draad tegen houten palen en daar schrikdraad voor.

Sientje

Re: Jaarling komt telkens van het weiland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:13

Al gemeten hoeveel stroom er nog op je draad staat?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:15

nog een lage draad spannen of twee en wegjagen als je hem ziet komen. en inderdaad desnoods wat meer stroom. Heb je geen hek om hem tegen te houden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:19

dit maakt niks uit voor de echte uit brekers,deze weten hoe ze het moeten doen en zijn zo snel dat ze geen stroom krijgen.de pony die dit deed was een grote c en deze ging nog onder een draad door die 30cm van de grond was je vond dan altijd plukken haar aan de draad.ook weg jagen hielp niet dan was je weg en hup stond hij weer ergens anders.deze kennisen hebben hout hekwerk geplaatst om de wei met stroom,ik ben blij dat wij geen uit brekers hebben,en het gaat ook niet want wij hebben schapen draad met stroom er voor.ts ik begrijp je helemaal maar je komt andere omheining aan het zetten.
Sientje schreef:
Al gemeten hoeveel stroom er nog op je draad staat?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:28

het lijkt me erg vervelend om een houdini te hebben. zoek daar eens op daar is of zijn meerdere topics over

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:47

Ben ik de enige reageerder bij wie de hoofdletters werken? :o? :D
@keona: Ik vroeg het TS, omdat het me geen kwaad lijkt kunnen dat een keertje te checken, in haar OP meldt ze er niets over.
Verder is ook de afstand van de draden, zoals franka75 aangeeft, van belang. Kan 'ie er makkelijk onder- of tussendoor?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:49

Wij hebben het probleem opgelost door 5 dikke draden met stroom te hebben. Zo kon de neus er niet tussen door zonder een tik van het stroom te krijgen.
Kijk even goed naar de afstanden tussen de draden en meet ook even of er genoeg stroom op staat.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:13

In principe hangen er twee lintjes. Aangezien ik slecht ben in schatte kan ik jullie dus niet de hoogte vertellen maar dat maakt voor hem ook niet uit hij gaat er gewoon vol doorheen in galop zodat ze breken (één keer is hij er óver heen gegaan) de precieze sterkte weet ik helaas ook niet :o In elk geval raak ik hem niet graag aan! Het gaat dan vaak even goed als hij voelt dat er iets opstaat maar daarna heeft die zoals ik al zei er gewoon maling aan! Mogelijkheid tot een houten hek plaatsen heb ik niet het is namelijk niet mijn weiland en heb ook geen geldboompje. Hij stond tot voor kort op het 'shettenproof'-weiland dat, tot ruim zijn borst hoogte, is afgezet met gaas en daarboven stroomlinten. Enkel de kleine ingang was zonder gaas en alleen met stroom, hier is hij dus ook gewoon doodleuk doorheen gegaan! Ik word echt wanhopig en de staleigenaar is hier natuurlijk ook niet blij mij want hij sloopt alle landen op deze manier en elke keer nieuw stroomdraad kost ook aardig wat!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:18

hm dranghekken halen en dr voor zetten al vraag ik me af of die wel veilig zijn. O en mn hoofdletters doen het wel hoor HaHa

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:31

Ik vind 2 lintjes wel erg weing, wij hebben er 5 nodig := het is precies zo gemaakt dat de neus er niet over kan, niets er tussen door en ook niets eronder.
Het is nu voor het eerst paard proof. De smalle ingang heeft 3 draden, maar is voldoende gelukkig. Bewust smal gemaakt.

Ik heb ook wel eens de tip gelezen om een stukje ijzerdraad in de manen te vlechten zodat ie even even een flinke klap stroom krijgt.

Wij hebben overigens de buitenste omheining van prikkeldraad (met stroomdraad ervoor), alleen stroomdraad durfden wij echt niet aan aangezien hij ook wel eens dwars door een stevig houten hek is gegaan en stond midden op het wandelpad! Nu zijn de hekken van metaal, wel paardproof.
Maar t is een duur grapje die uitbrekende paarden!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:36

Waarom wil de pony dan naar zijn stal, heb je een idee?
Krijgt hij daar voer wat hij op de wei niet krijgt, staat er een pony of ander dier waar hij heen wil?
Weiland aan de stal verbinden en open laten als inloopstal, is dat niet mogelijk?

Ik heb wel ervaring met uitbrekers, en volgens mij hebben ze op hun manier vaak een reden om het te doen, die reden vinden kan het begin van een oplossing zijn.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:12

ik wil dit ook even volgen
heb een jaarling merrie die overal door heen gaat
houten hekken ijzeren hekken draden
lijkt wel of ze blind word en niets meer voelt

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 00:14

Het enige wat er overdag in de loopstal is is stro, alle paarden die erin staan gaat hij samen mee op het weiland. Mogelijkheid tot een inloopstal is er helaas niet al was dit eerder wel de planning maar de eigenaar van de grond (dus niet de eigenaar van de stal) is het hier niet mee eens...

Gelukkig ben ik dus niet de enige met zo'n opstandige jaarling! Dat is al een opluchting!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:55

je geeft aan dat de shetten wei dus goed was,dan moet je alleen zorgen dat bij de ingang daar een poortje komt.probleem opgelost.of messchien kijken voor een wei met inloopstal misschien is het dan over(als dat mogelijk is trouwends).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:40

Zoals anderen hier al hebben aangehaald, heb je al gemeten hoeveel stroom er juist op staat ?????
Mssn klinkt dit raar, maar er zijn echt heel veel faktoren die hier mee of net tegen gaan werken.
De kwaliteit van de draad die je gebruikt, namelijk de ohm-waarde, dat is de geleidbaarheid en die bepaald voor een deel hoeveel weerstand de stroom krijgt om zijn doel te kunnen bereiken, dus een slechte goedkope draad, is dus ook minder stroom die er door kan.
Het vermogen van het stroomapparaat op zich, hoeveel joule wordt er afgegeven, en wat is de slagkracht ervan.
zijn de isolateren allemaal goed en correct geplaatst, dus onderweg geen stroomverliezen.
is de aarding voldoende diep geplaatst, eventueel een paar extra grondpinnen plaatsen.
En dus als alles goed lijkt idd met een spanningsmeter eens overal langslopen en op verschillende plaatsen je draad testen hoeveel stroom er juist op staat, minimaal zou dit al boven de 3000volt moeten aangeven, maar bi!j een paard dat dus geleerd heeft dat hij er vlug doorheen kan is dit dus zeker onvoldoende.
De meeste apparaten geven volgens het boekje rond de 7000volt, maar in de praktijk luk je daar echt bijna nooit in om deze waarde ook te kunnen meten op je draad, dan moet je echt een heel zwaar professioneel toestel hebben om dit te kunnen halen, maar om dus zo'n paard als dat van jou aan te leren dat hij er echt van weg moet blijven is een waarde van minimaal een 5000volt toch wel een noodzaak.
Dus heel je afrastering eens heel zorgvuldig controleren is zeker de boodschap.
En idd sommige paarden blijven achter 1 enkel draadje staan, maar bij moeilijke gevallen is 2 draden zoals bij jou dus, echt mssn wel wat te weinig.
Testen , meten en nakijken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:53

Wat ik dan zou doen is nog meer draden spannen...
Ik lees even mee. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:12

kijk en een paard zal echt niet gaan snuiven aan een stroomdraad, ze zijn niet gek, om over de wintervacht nog maar te zwijgen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:57

franka75 schreef:
kijk en een paard zal echt niet gaan snuiven aan een stroomdraad, ze zijn niet gek

Nou we hebben er 9, en nee, ze doen het niet allemaal maar er is er 1 die het wel doet. En die staat dan ook binnen een dagdeel aan de andere kant van het draadje als we vergeten zijn de klok na het voeren weer aan te zetten of als de koeien op het andere land (met zelfde klok) de draadjes plat hebben gelopen...

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:51

Volgens mij hebben haflingers hier vaker last van...
Heeft jouw paardje wel genoeg vriendjes?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:03

PeerAppel schreef:
Volgens mij hebben haflingers hier vaker last van...
Heeft jouw paardje wel genoeg vriendjes?

Hoop niet dat je op mij reageert want heb geen haflingers...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:55

Sientje schreef:
franka75 schreef:
kijk en een paard zal echt niet gaan snuiven aan een stroomdraad, ze zijn niet gek

Nou we hebben er 9, en nee, ze doen het niet allemaal maar er is er 1 die het wel doet. En die staat dan ook binnen een dagdeel aan de andere kant van het draadje als we vergeten zijn de klok na het voeren weer aan te zetten of als de koeien op het andere land (met zelfde klok) de draadjes plat hebben gelopen...

hihi ok ja je hebt altijd eigenwijsjes en de klok zijn ze goed in onthouden enzo

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:05

franka75 schreef:
kijk en een paard zal echt niet gaan snuiven aan een stroomdraad, ze zijn niet gek, om over de wintervacht nog maar te zwijgen

Dan is die van mij gek :Y)

Maar dat wist ik al :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:04

Ik zou een ijzerdraad in zijn voorpluk vlechten. Dan krijgt ie veel grotere optater van de draad als ie er toch tegenaan wil of onderdoor wil.