dominant, eigenwijs, lomp of gewoon een apart karakter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

dominant, eigenwijs, lomp of gewoon een apart karakter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:47

Waar zal ik beginnen. ik rij een nu inmiddels 4,5 jarige friese merrie. Ze heeft echt een heel apart karakter waar ik echt mee heb moeten leren omgaan.
Ik heb echt nog nooit met een paard gewerkt wat zo'n gebruiksaanwijzing heeft. Maar het facineerd me gewoon.

Ze is een levend ongeluk, echt als veulen is ze s'nachts in de wei met haar neus ergens achter blijven hangen. Te laat ontdekt om te kunnen hechten dus ze heeft een ingescheurd neusgat.
Als je haar laat rollen in de bak ligt ze met haar benen onder het hek, als je haar vastzet krijgt zij het voorelkaar om haar hoofd onder het touw door te krijgen en vast te komen zitten. Ze kan haar halster niet omhouden op stal of in de wei want ze sloopt het of doet het gewoon af. Ze maakt haar eigen knopen los. Laatst struikelde ze in galop en viel ze om. Echt dingen die alleen haar overkomen.

Ik heb haar leren kennen toen ze net twee was. Ze stond in de opfok met een andere merrie. Er werd niets met haar gedaan omdat mensen op stal gewoon schrik voor haar hadden. Ze was lomp, had geen manieren. Ze walste gewoon over je heen en had totaal geen respect voor je. Ze jaagde kleine kinderen van de buren de wei uit. Maar ze was wel verschrikkelijk mooi.

Eerst maar eens begonnen met wandelen, stilstaan poetsen en manieren leren. Dit valt niet mee want een mep of tik tegen haar neus doet haar gewoon niets. Ze is zo ontzettend koel in haar hoofd dat ze daar echt niets om geeft.

Op ruim 3 jarige leeftijd begonnen met inrijden. Hier was ze super makkelijk in. opzadelen rijden geen probleem. Alleen ik kreeg haar niet voorwaarts. Dat vertikte ze gewoon. Uiteindelijk erachter gekomen dat het een combinatie is van eigenwijsheid maar ook dat ze een slappe knieband heeft linksachter. Die knie schiet dus op slot.

Hier veel op getraint en binnenom bekapt, nu gaat het goed de laatste tijd.
Buitenrijden, geen probleem ze kijkt nergens van op vrachtwagens, traktoren echt niet onder de indruk. Alleen ze vertikt het om door te lopen buiten. Ze sjokt lekker achteraan.

In de bak is ze inmiddels goed vooruit te rijden, soms wel met protest, oren naar achter zwiepen met haar staart. Maar als ze loopt kan ze leert ze zo makkelijk.
Ik ben er ook achter gekomen dat ze beter op stem reageerd en op positieve beloning dan op straffen, want dan steekt ze echt haar middelvinger in de lucht.
In de kudde is ze een van de jongste, maar ook 1 van de meest bazige. In het dekseizoen mag er geen enkele merrie in de buurt van de hengst komen, want die is van haar. Vrij dominant dus.

Is ze gewoon zo dominant, of is het gewoon een paard met een gebruiksaanwijzing?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:51

Het is precies mijn 4,5 jarige merrie.
Die heeft ook de meest rare dingen. Je verhaal is in ieder geval heel erg herkenbaar.

Annem84

Re: dominant, eigenwijs, lomp of gewoon een apart karakter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:54

haha, er zijn er dus meer. Af en toe heel frustrend, maar over het algemeen vind ik dr helemaal geweldig!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:00

Amvbeek schreef:
haha, er zijn er dus meer. Af en toe heel frustrend, maar over het algemeen vind ik dr helemaal geweldig!

Misschien een is het een friezen kwaaltje. Van wat ik hoor in mijn omgeving zijn er meerdere friezen die toch iets of wat apart zijn van karakter.

Maar toen ik je bericht las dacht ik echt okey er is toch niemand die mijn merrie rijdt. Maar het is heel erg gelijkend.
En dat terwijl ze vrij rustig is eigenlijk. Toen ze een keer in de bak rand hing omdat ze dus te dichtbij de omheining ging rollen keek ze me echt aan ja zou je mee eens niet even helpen ofzo. Ze bleef gewoon op der gemak liggen met de benen tussen de houtenplanken. Zag er heel apart uit.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-11-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:02

Zou kunnen, we hebben meerdere friezen op stal en ze hebben allemaal hun eigen karakter. Maar Ik vind Zara de meest bijzondere.
Ik rij ook haar moeder. Zij is ook vrij dominant maar heel anders dan haar dochter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:15

Ik ga er maar gewoon van uit dat ik er een heb met een gebruiksaanwijzing die ik er dus niet bij gekregen heb. Ik heb haar overigens al vanaf veulen af aan. En een brokkenpiloot is het ook altijd al geweest. Ze heeft al veel geluk gehad dat ze er nooit iets ernstigs aan over heeft gehouden.
Ze is op zich heel snel van begrip, leert snel. Maar aan de andere kant is ze dan ook erg "lomp". Ze weet dat er bv stroom op de draad staat. Krijgt ze stroom springt ze achteruit en 2 tellen later gaat ze weer gewoon terug.
Kan nu niet echt zeggen dat ze dominant is.
Maar verder is wel heel erg mensgericht.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:30

Inderdaad herkenbaar. Ze blijft gelukkig meestal wel heel koel als ze weer een vastligt/hangt. Alsof ze weet, van ik heb het weer voor elkaar en help me even dan ben ik het snelst weer los.

De gebruiksaanwijzing heb ik ook niet gekregen, maar ben ik zelf maar aan het schrijven zullen we maar zeggen :P

Mensengericht zie ik ook wel terug in haar. Ze komt meteen op je af in de wei en is echt een allemansvriend. Mijn intructrice vind haar geweldig en daar is ze ook echt vriendjes mee.

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:58

Hier ook erg herkenbaar, heb mijn haflinger al sinds hij een veulentje was.. Nu rond deze leeftijd begint hij wat te puberen... Als het goed is gaat het over haha :P

Leanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:41

Indd herkenbaar. Mijn Fries heeft ook zulke momenten

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:34

hoe is het nu met die knieband? omdat je zegt dat ze moeilijk doorloopt. Zo'n slappe knieband kan namelijk voor bijhoorlijk wat pijn zorgen! en als je paardje 'lomp' is en hard voor zichzelf , zal ze pijn niet gauw aangeven en kan moeilijk doorlopen daar een signaal van zijn. Dus misschien moet je daar toch even goed op letten en naar laten kijken. Ze kunnen daaraan geopereerd worden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:39

Dominant en lomp, ken hier nog zo' n exemplaar.
Gewoon mee leren leven, ze doen het niet express en ze zijn eigenlijk wel heel lief.
Maar koop toch maar goed schoeisel voor op stal. Dat vinden je tenen fijner. Ik spreekt uit ondervinding.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:53

bij iemand op de voet gaan staan is niet lomp, dat is gewoon dominant gedrag. Degene die de voet beweegt heeft het dominantiespelletje verloren. Zo gaat het bij paarden onderling en dus ook bij paarden en mensen. Dominante paarden proberen dat vaak uit bij mensen. De truc is om je paard gepaste afstand te laten bewaren en je als leider op te stellen. Dan zal je paard het wel uit zijn hoofd laten om 'per ongeluk' op je voet te gaan staan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 00:27

@ Anncor: Voor haar knieband is de dierenarts geweest, en ze wordt binnenom bekapt. Dit werkt echt heel goed voor haar.
Voorheen stond ze echt op slot en had ze er last van. Dit geeft ze dan ook wel aan. Ze zakt er dan doorheen en wil gewoon helemaal niet lopen.
Sinds ze bekapt heeft gaat dit gewoon goed. Dus daar heeft haar tempo niets mee te maken. Want als ik consequent rij is ze gewoon goed voorwaarts en loopt ze lekker los door haar lijf.

Opereren is nogal controversieel en niet zonder risico's. Ze spuiten de band dan in met een irriterende vloeistof of ze halen de band door. Beide niet zonder risico's.
Daarbij is het niet mijn eigen paard dus kan ik daar niet over beslissen.
gelukkig is het zo prima op de lossen door haar op tijd en regelmatig binnenom te bekappen.

Verder moet ik haar van de dierenarts vaak en kort rijden om haar spieren sterker te maken om zo de banden op de vangen. Verder zijn balkjes en cavaletties goed voor haar en buitenrijden. Mocht ze op slot staan, moet ik achterwaarts gaan om eruit te komen.

Op mijn voeten staan doet ze trouwens eigenlijk nooit. Ze kan je wel in haar enthousiasme omver wandelen :P

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:56

Pffff, ik heb er dus 2 precies zo, de haflinger en een bijna 3 jarige fjord die nog veel erger is.

Wodan was als jong paard precies zo, zijn voordeel was wel dat hij juist wel heel sensibel was maar al het bovenstaande ook :-)
MEt hem heb ik 3 jaar getraind en nu uiteindelijk na veel, heel veel problemen van staken tot bokken enzovoort kunnen we lezen en schrijven samen, ik heb geaccepteerd wat onze zwakke punten zijn en met name de mijne dus ik weet wanneer ik een pas terug moet of juist niet.

Ik heb sinds kort een 2,5 jarige fjord erbij, hij is vreselijk lief en knuffelig.......vreselijk domininat en drammerigh, super koel en gaat waar hij gaat of daar een mense, kruiwagen of iets anders staat daar kun je overheen ;)
Gisteren gewandeld en met stressituaties keert hij zich tegen je en neemt de regie over........dat eindigede dus in een steigerpartij waar ik eronder kwam.........hij heeft dus een heel andere aanpak nodig als ik in eerste instanti dacht.
Hij is dus ook vreselijk koel, lief, zeker van zichzelf en heeft geen goed sociaal vermogen tegenover mensen in de vorm van respekt......

MEt hem ga ik nu dus meer doen en opzoek naar iemand die ons goed kan helpen met dominantstraining endergelijke want anders krijgen we nog meer problemen.

Mijn vriendin heeft een friese merrie die idem dito is aan de jouwe, inmiddels verder, maar ook precies zo geweest.
Voorheen ook niet voorruit te branden, maar nu zelfs een snelle ;)
Ze hebben haar wel beste consequent aangepakt maar niet hard, en zijn veel dingen met haar gaan doen waarin ze wel voorwaarts bleef en hebben dat toen uitgebouwd naar andere dingen.

Waar je ook nog eens aan kunt denken is, mss heeft de jouwe wel heel veel last van merrie zijn, en reageert ze daarom mss wel zo op druk, hengsten hebben dat ook vergelijkbaar.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:47

Wauw, hier ook héél herkenbaar! Maar ook dat 'kwaaltje' dat haar knie op slot slaat. De mijne is nu ook binnenom bekapt + ijzers om haar op de juiste manier te laten staan.
& ook dat slome, beter reageren op stem enz.
Bizar, ik dacht dat ik dat verhaal had geschreven :')
& het leukst is nog, dat ik gister eraan dacht, om misschien een topic te openen op bokt, of het nou lompigheid is, of dominant & wat ik er aan kan doen om haar sneller in het rijden te maken :P

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:53

Ik ben gewoon constant bezig met heel veel tempo wisselingen. Niet alleen naar voren, maar ook juist weer heel erg terug rijden. Zelfs nog onder haar eigen tempo (schijnovergangen zeg maar) En dan weer naar voren.
Verder moet ik af en toe ook gewoon eens boos worden, want dan gooit ze dr kont tegen te krib. Kreeg van de week zelfs 3 boze bokken. Toen flink boos geworden en daarna heeft ze de sterren van de hemel gelopen. Het is af en toe ook gewoon een macht spelletje hoor.
Ze is wel intelligent want ze leert super snel. Ik moet het ook steeds iets moeilijker maken, anders gaat ze zich echt vervelen en dan gaat ze trucjes bedenken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:57

Het gaat trouwens om deze dame..

Afbeelding

Moeders is ook eigenwijs, maar minder lomp als haar dochter. Wel net zo nuchter, maar ook een stuk meegaander.
Dit is haar moeder Lianne van 16

Afbeelding