Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:39

Mijn pony Komt als een gek zijn stal uit gevlogen, en heeft dan geen rem meer . en is dan even van de wereld af lijkt het wel :oo
Mijn pony knalt dus overal tegen aan in de stal. en gaat zelf ook onderuit omdat de pony er met zon snelheid uitgestormd komt .
En hij douwt mij dan tegen de stal wanden aan ,en vervolgens ga ik bijna onderuit. ik kan meestal mezelf nog aan stalwand vast grijpen,
Ik heb een touw om zijn neus gedaan, Ook dit helpt niet ,en hij knalt er gewoon dwars door heen.
Dit gebeurd elke dag, dat hij er met een enorme vaart uit zijn stal knalt. Ik vind het nu zelf ook gevaarlijk worden want Straks ligt die pony boven op mij, hij doet dit als hij uit zijn stal mag, en als ik hem van het weiland af haal dan breng ik hem weer Naar zijn stal toe, en dan vliegt hij gewoon zijn stal in, ik kan niet voor hem uitlopen in de stal. want dan lig ik eronder omdat hij tegen mijn rug aan knalt.
De pony heeft al een flinke tik gehad, noem het maar knal, maar ook hier is hij niet van onder de indruk,
Ik sla mijn pony verder nooit snel , ik moet mezelf toch gaan berschermen. voordat er wel ongelukken gaan gebeuren.
Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is, voordat er over grondwerk gepraat wordt. met het grondwerken luistert hij als de beste ik hoef maar naar hem te gaan wijzen met mijn vinger of hij doet het , in de stal is hij gewoon helemaal van de wereld af. als hij uit zijn stal mag, of als hij weer in zijn stal moet gaan staan.

050206051012

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:40

Oei, klinkt als een pony die wel wat opvoeding kan gebruiken :j
Ik ben niet van de hengstenkettingen, maar wel bij zulk gedrag. Mijn pony vertoonde ook zulk gedrag vroeger en hij kwam enkel met hengstenketting (over zijn neus of in zijn mond) de stal uit. Dit heb ik 2 weken volgehouden en toen was het klaar, toen begreep hij het wel ;)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:42

er is waarschijnijk iets heel ergs gebeurt :(:)

een tip uhm doe de stal deur dicht voor hij er in mag en draai een volte of gewoon een klein rondje. voor eruit. geen idee

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:43

Hoofdstel in, als hij de box uitvliegt er weer inzetten totdat hij er normaal in en uit kan lopen.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:45

Is de staldeur ver genoeg open? (breed genoeg) Ik ken een aantal paarden die zich flink hebben gestoten aan de staldeur en daardoor een beetje bang zijn geworden, en zo'n paniek-vluchtgedrag vertonen.
Probeer hem dus in de stal te houden tot dat de staldeur helemaal open is..

Hoop dat je gauw een oplossing vind!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:46

Quellian bedankt,

Dit gedrag heeft hij altijd al gehad , hij komt er elke dag nu met veel meer snelheid uit zijn stal, waarvan ik denk hoelang gaat dit nog goed, :\ rukken aan het touw geven daar raakt hij alleen maar meer in paniek van, als ik dat doe want dan knalt hij nog harder zijn stal uit, :x dit gedrag houd pas op ,als ik uit de stalgang ben gelopen met hem, de stal deur staat ver genoeg open,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 23-11-11 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:48

Hoeveel komt het paard buiten op een dag?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:48

Ik heb hetzelfde gehad met mijn oude paard. Mijn paard was gewoon bang. Bang om gebeten te worden door de buurman en vloog hierdoor de stal in en uit, hij stote zich ook erg vaak en durfde ook daarom weer niet rustig de stal in te gaan. Duurde heel lang voor ik hem rustig de stal uit kreeg. Heel veel doen en belonen. Zorgen dat je er niet voor staat. Zodra ze in de opening staan eerst rustig zijn, even praten en belonen en dan verder lopen.

Succes

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:51

Lastig geval dit. Heeft hij ooit een trauma gehad met een stal?

Is hij niet bang voor iets in de stal? Ik denk dat het een kwestie is van: 'Ik wil er zo snel mogelijk uit'. En als je dit nu gaan oefenen tijdens grondwerk? Rustig naar de stal lopen, er ingaan, er uitgaan. En uiteindelijk met de deur dicht. Ik denk dat dit de veiligste oplossing is voor jou. Je kan wel keihard aanpakken, maar dan lig én jij in het ziekenhuis én je paard verslechtert nog meer.

Ik wens je in ieder geval veel succes!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:57

Stal training heb ik met hem gedaan ,maar dan wil hij niet meer zijn eigen stal in, en dan gaat hij proberen te steigeren,
Hij staat overdag buiten, alleen 'snachts staat hij op stal,
hij gaat wel zelf in zijn eigen stal staan , in en uit de stal lopen dat wil hij absoluut niet,
Als ik hem niet kort bij het halster vast hou ,dan vliegt hij alle kanten op,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 23-11-11 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:57

Dit kun je heel snel en goed oplossen. Kennelijk denkt hij dat hij dat kan maken, in die communicatie zal je de oplossing vinden. Hij zal aan jou moeten zien dat jij dit niet accepteert. Wanneer zijn snelheid toeneemt, misschien al wel in de wei wanneer je hem aan het halster richting stal neemt, moet je niet aan het touw trekken of aan hem gaan hangen. Je blijft gewoon op afstand. Ik vind dat een paard op zo'n halve meter afstand van je moet kunnen lopen en je dus ook vanuit die positie moet kunnen corrigeren.

Wanneer hij snelheid maakt, goed je stem laten horen en arm voor zijn neus. Je kunt ook omdraaien, voor hem gaan staan en met je armen naar hem zwaaien dat hij ruimte voor jou moet maken. Ik zou met mezelf afspreken dat het wel een uur mag duren voordat hij in die stal staat, maar luisteren en afstand nemen zal hij. Ik liet mijn paard altijd gewoon alleen in de stal staan als hij als jong paard deze buien had. Wanneer hij rondjes rende in zijn stal omdat meneer niet als eerste werd buitengezet, liet ik 'm staan en pakte het halster pas als hij zich gedroeg naar de regels. Hij is wat keren gevallen door dat rennen in zijn stal.

Met terug naar de stal brengen hetzelfde. Merk je dat je te laat bent en hij voor je uit loopt (dan ben je echt te laat want jij moet een stukje voor zijn benen uit lopen) dan blijf je stil staan, geef een ruk aan het touw en laat hem om je heen rondjes lopen. Laat hem maar lopen tot hij weer achter je is en jij je tempo weer kunt oppakken. Werkt het niet, gooi maar een bit in en draai de longe door zijn bit en om zijn hoofd (via het hoofdstel). Dit alles kun je ook oefenen met een klein zweepje, gebruik het als corrigerend middel. Ook voor jezelf. Je kunt het zweepje horizontaal tegen je heup houden, zijn borst mag daar niet tegenaan lopen. Hij moet dus afstand houden. Succes.

P.s. dat hij van een ruk aan het touw in 'paniek' raakt zal niet gebeuren, hij pikt het niet en trekt z'n trukendoos open. Maar dat is wat anders.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:03

Klinkt mij als angst voor de doorgang in de oren en dat ga je m.i. niet oplossen met straffen. Integendeel... pijnprikkels tijdens het in en uit de stal lopen, zal het gedrag verergeren.
Hoe gedraagt hij zich in de stal?
Is het angst voor de doorgang of angst voor de stal?
Dat zul je eerst helder moeten hebben
Daarna is het een kwestie van desensiliberen. (mits er geen paarden zijn die hem bijten als hij de stal inloopt... dan gaat dat ook niet werken)
Hoe loopt hij door andere nauwe doorgangen? Is het alleen de stal, of heeft hij hoe dan ook engtevrees?
Hoe is zijn stopreflex? Dus hoe goed reageert hij op druk van het halster, overal... dus niet alleen in de bak, maar ook buiten en onder alle omstandigheden?

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:03

Het lijkt wel alsof je paard zijn energie niet kwijt kan. Hoeveel uur per dag staat hij op stal?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:04

ps... is dit het paard wat je alfamerrie noemt in het andere topic? (zie nu pas wie ts is)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:05

3bengels schreef:
Het lijkt wel alsof je paard zijn energie niet kwijt kan. Hoeveel uur per dag staat hij op stal?

Hij staat overdag buiten, alleen 'snachts staat hij op stal

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:06

liljebo schreef:
Klinkt mij als angst voor de doorgang in de oren

Ik kan dit er absoluut niet uit halen. Hoe kom je hierbij?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:07

liljebo schreef:
ps... is dit het paard wat je alfamerrie noemt in het andere topic? (zie nu pas wie ts is)

Dit gaat Niet over mijn alfamerrie,

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:10

Ik hoor hier ook geen angst, maar gewoon een pony die zijn eigen regels bepaalt en dat is héél gevaarlijk!
Straffen is net zo belangrijk als belonen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:11

als het zo gevaarlijk is zou ik hem achteruit de stal en en uit laten gaan
dan heb jij de controle

ik heb zelf een raar paard, als hij iets eng vind krijg ik hem niet vooruit maar achteruit lopend gaat hij er wel langs :+

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:14

Euuhh gewoon buiten laten staan?! Waarom op stal? Daar horen paarden zowie zo niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:18

Frats schreef:
Euuhh gewoon buiten laten staan?! Waarom op stal? Daar horen paarden zowie zo niet.

:j ja hier hebben we wat aan , goed advies +:)+ :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:22

Frats schreef:

Een paard hoort te luisteren en als zijn baasje beslist dat hij s'nachts binnen staat dan gebeurt dat. Wat jij zegt is symptoom bestrijding, daarmee los je het probleem niet op het verplaatst alleen maar naar een ander gedragsprobleem.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:25

ik heb ook ooit is zo'n paard gehad. wat ik toen deed was voor de box stil staan en daarna weer verder lopen. en zo elke keer een stapje verder. met heel veel geduld lukte het op het laatst om het paard in de deuropening te laten stil staan. echter heeft dit paard wel altijd die paniek gehad. als je 1 x dan evne niet oplet schiet hij gelijk weer als een gek door de deur en ben je weer bij af.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:27

Is achterwaarts de stal uitlaten gaan, niet gevaarlijk dan. ?
Als hij dan weer naar voren gaat vliegen. dat word dan toch levensgevaarlijk als ik geen kant meer op kan,
Als ik hem wil laten stilstaan dan vliegt hij nog steeds naar voren, ik heb het ook met brokken geprobeerd maar hij is niet om te kopen,
Hij eet de brokjes op. en daarna begint hij weer. met het door de stal heen vliegen.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 23-11-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:28

jazzgps schreef:
Stal training heb ik met hem gedaan ,maar dan wil hij niet meer zijn eigen stal in, en dan gaat hij proberen te steigeren,

En dat heb jij geaccepteerd en niet gecorrigeerd. Daar ligt dus het probleem, jij pakt niet door. Hoezo hij wil z'n eigen stal niet meer in? Dan niet, dus... Zet 'm dan maar terug buiten. Na een uur eens kijken of-ie al zin heeft. Zo niet? Jammer, weer terug.
Maar je moet wel zélf consequent zijn.