mishandeld paard en bang meisje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellesson

mishandeld paard en bang meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:10

Hallo allemaal,

Mijn verhaal is misschien een beetje vreemd en ik weet ook niet of het hier moet staan of niet, maar ik hoop dat iemand me wil helpen.

Ik heb een relatie met een meisje en zij heeft al heel lang een paard, haar paard is vroeger mishandeld geweest en is hierdoor bang. Schrikt snel, vertrouwd bijna niemand om hem heen. Na vele jaren heeft mijn vriendin een goede band opgebouwd met haar paard, en haar paard is echt alles voor haar. Ik weet niet zoveel van paarden af, ik heb vroeger wel paard gereden bij mijn buurmeisjes maar dat was een heel makkelijk paard die altijd naar je toe kwam en wilde knuffelen en vrij rustig was. Mijn vriendin's paard is totaal anders. Hij heeft mij nooit wat gedaan en volgens haar moet ik dat al als een groot compliment zien, maar ik vind het heel erg dat ik altijd maar een toeschouwer ben als zij met haar paard bezig is. Het komt waarschijnlijk voor een groot deel door mijzelf, omdat ik best bang ben. Ze vindt dat ik meer zou moeten doen als ik dit graag wil. Ik hou haar paard wel eens vast als ze even iets moet pakken of iets dergelijks, maar dan probeert hij zich los te trekken,begint hij rondjes te lopen en haar te zoeken en word ik alleen maar banger. Het gaat trouwens niet om een kleine pony maar echt een groot paard.

Misschien is dit alles wel gewoon mijn schuld maar ik zou het fijn vinden als ik wat tips zou kunnen krijgen hoe ik wat meer met haar paard op kan krijgen. We delen eigenlijk alles met elkaar en dit doet echt afbreuk aan wat we hebben samen. We hebben hier ook wel ruzie over omdat ik negatief reageer als we naar haar paard gaan wat we iedere dag doen.
Ik hoop dat iemand me wil helpen.

Benfan

Re: mishandeld paard en bang meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:13

Waarom vraag je haar niet je te helpen? zij kent het paard immers en zo kun je samen met haar paard bezig. Zo ben je geen toeschouwer en toon je intresse in het paard van je vriendin.

ellesson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:17

Dat heb ik wel geprobeerd maar, het is nooit echt beter gegaan moet ik zeggen omdat ik gewoon bang was, daarom hoopte ik dat iemand een idee had om dit over het algemeen te doen, een band krijgen met een bang paard.

oh en wat duidelijkheid over wat ik wel en niet heb gedaan, ik heb er op gezeten terwijl zij hem vast had, maar hij ging heel de tijd met zijn hoofd naar de grond zodat ik naar voren werd gezwiept en heb hier niet heel erg van genoten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:21

Vragen of zij je wil helpen inderdaad, en wat dingetjes over de omgang met het paard etc. bij wil brengen :) Dan ben je geen toeschouwer, kun jij ook lekker bezig zijn en gaat er voor jou misschien ook wat meer plezier in zitten om mee te gaan naar het paard. En als je weet hoe je er mee om moet gaan hoef je ook niet meer bang te zijn als je het paard vasthoud :)

En als dat ( in het begin) nog niet wil, misschien alleen gewoon wat aaien, paardensnoepjes meenemen en die geven, en dan later poetsen en wat andere, laagdrempelige dingen doen terwijl zij op het paard let en evt. aanwijzingen geeft?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:25

Waarom ga je je vriendin in eerste instantie niet helpen met poetsen en verzorgen? Desnoods nadat ze met het paard gewerkt heeft. Vaak is een paard na het werk lekker ontspannen en een stuk minder druk. Dat maakt het vertrouwen dat jij in het dier moet krijgen veel makkelijker. Als dat je goed afgaat kun je eens vragen of ze je duidelijk uitlegt hoe je een paard moet longeren. Probeer dat eens over te nemen van haar. Laat je haar de frissigheid eraf werken aan de longe en daarna ga jij nog even met hem aan de gang.. Ik hoop dat je een band op kunt bouwen met haar paard en je jezelf over de angst heen kunt zetten. Het is zo leuk om samen de zorg van een dier te delen. Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:26

Je zou je af kunnen vragen of je als beginner in paardenomgeving, wel iets met zo'n paard moet willen doen. Misschien is het handiger om eerst eens wat meer ervaring op te doen met een braaf en rustig paard, om zo wat te leren over hoe zo'n dier in elkaar zit, hoe het denkt en doet, en hoe je daar mee om kunt gaan.
Deze situatie klinkt me niet zo ideaal en veilig in de oren.

Mbt de relatie: WIL je haar grote passie ook echt delen? Ik ben ook absoluut gek van mijn paarden, maar mijn partner hoeft van mij niets met paarden te hebben hoor, ik vind het ook prima om dat voor mezelf te houden. (nou is mijn vriendin toevallig ook paardengek hoor, maar dat is geen 'selectiecriterium' zeg maar)

ellesson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:31

Dankjewel, ik ga zeker proberen meer initiatief te tonen want dat heb ik niet genoeg gedaan. Het lijkt mij ook heel leuk ik vind paarden mooie dieren, ik had vroeger gewoon andere hobby's. Ik ga zeker vragen of ik het een keer mag overnemen, na uitleg natuurlijk.

Sonja; ik heb lang gedacht dat ik dit niet wilde, maar toch wilde iets in mij het altijd proberen. Het lijkt me gewoon fantastisch als je zo'n band kan hebben met je dier. Vooral bij haar want haar paard vertrouwd alleen haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:31

ellesson schreef:
Dat heb ik wel geprobeerd maar, het is nooit echt beter gegaan moet ik zeggen omdat ik gewoon bang was, daarom hoopte ik dat iemand een idee had om dit over het algemeen te doen, een band krijgen met een bang paard.

Jij bent bang, paard wordt daarvan ook bang/onrustig en gaat dus zoeken waar het gevaar (mens is immers bang, dus er moet wat zijn) vandaan moet komen.
Je zal dus aan jouw angst moeten werken, al dan niet met een ander paard, zodat je voor dat paard iemand wordt waar je je achter kan verstoppen en de wereld aan kan.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:32

het klinkt ook dat een goede band heeft met het paard en het paard heel erg naar haar trekt. hierdoor wordt hij onrustig als zij weggaat en wordt jij angstiger. als ik jou was zou ik kijken dat je zowiezo kan helpen met het poetsen... daar begint de bandopbouw tenslotte. doe dit dan in het begin wel waar je vriendin bij is, en als het dan goed gaat zou ik ook een keer alleen het paard poetsen.

omdat het paard mishandeld is zal deze moeilijk een vreemde toelaten en omdat hij weet dat je vriendin wel goed voor hem is trekt hij veel naar haar toe. door aan het paard te laten weten dat jij ook goed voor hem bent, en niet overal bang voor bent kan hij ook merken dat het bij jou ook goed zit. hiervoor zal je wel zelf de vertrouwen moeten hebben om bij het paard te zijn.
begin met aaien en poetsen en geef hem een lekkere wortel, en verwacht niet te veel aan het begin. het is een moeilijk paard en het zal een hoop tijd kosten

ellesson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:38

Aaien gaat opzich wel aardig, behalve zijn hoofd want die laat hij niet graag aanraken. Ik ga proberen minder bang te zijn maar ik vind dit best wel moeilijk omdat hij gewoon echt heel erg groot is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:18

Tja, aan angst kun je niks doen. En vertrouwen opbouwen bij een dier dat angstig op jou reageerd is niet zo gemakkelijk. Wat je zou kunnen doen is een boek gaan lezen over paardengedrag of een cursus paardengedrag gaan volgen. Dan leer je het paard beter te 'lezen' en krijg je veel meer houvast en zelf ook tips en trucs over hoe te reageren zodat het paard meer vertrouwen in je krijgt. Zie ook natural horsemanship onderwerpen hier op bokt.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:23

Het is de vraag of jij zelf überhaubt wel wat met paarden zou hebben als je vriendin er geen had gehad. Ga dat eerst eens na. Je hoeft echt niet alles samen te doen en als het niet jouw ding is, dan snap ik best dan je daar ergenissen over krijgt. Verder begrijp ik uit je verhaal dat je "beginner" bent. Als je werkelijk door wilt gaan met de hobby "paard", is het dan niet verstandig eerst met "gewone" paarden op een manege om te gaan, daar de basis te leren en pas dan wat met haar paard te gaan doen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:17

ChristaMoor schreef:
Het is de vraag of jij zelf überhaubt wel wat met paarden zou hebben als je vriendin er geen had gehad. Ga dat eerst eens na. Je hoeft echt niet alles samen te doen en als het niet jouw ding is, dan snap ik best dan je daar ergenissen over krijgt. Verder begrijp ik uit je verhaal dat je "beginner" bent. Als je werkelijk door wilt gaan met de hobby "paard", is het dan niet verstandig eerst met "gewone" paarden op een manege om te gaan, daar de basis te leren en pas dan wat met haar paard te gaan doen.

Hmm, dat vind ik een rare beredenering. Stel dat jouw vriend op boksen zit en voor jullie relatie ben jij nog nooit in aanraking gekomen met die sport. Door hem raak jij geïnteresseerd in die hobby en wil jij deze sport ook gaan beoefenen. Zou je dat dan niet moeten doen omdat je er zonder hem nooit mee in aanraking was gekomen?

TS, als ik jou was zou ik gewoon met je vriendin bespreken hoe je dit rustig op kan bouwen. Begin met poetsen, wandelen, wellicht oefenen met longeren, uitstappen, enz. Geef het paard ook een kans. :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:01

Ik zeg niet dan het niet kan, ik zeg alleen dat het niet hoeft. Als het bijvoorbeeld tegen je natuur is, en je het puur gaat doen omdat je partner het doet.

Heb het volgende voorbeeld, niet met partner maar met zoon:
Ik ben gek op paarden en heb toen onze jongste zoon 5 was mijn eerste paardje gekocht. Zoontje "moest" dus regelmatig mee. Hij mocht daar op een leuke shetlander rijden en deed dit ook braaf (zoontje dus). Tot we op een dag wat aan het bakkelijen waren en ik hem vroeg: Voor wie doe je het nou, voor mij of voor jezelf. Nou mamma, ik doe het eigenlijk voor jou.... Daarna heeft hij nooit meer op een paardenrug gezeten. Sterker nog, man en kinderen (nu 19 en 16) gaan bij hoge uitzondering eens met me mee naar stal, als ik er even kort naartoe ga. Dit heeft absoluut geen problemen gegeven in onze relatie(s).

Tuurlijk, als je het zelf ook leuk vindt, waarom dan niet, maar dan zal er toch een basis moeten zijn voordat TS dingen alleen kan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:10

Zou het kunnen dat je angst ontstaat door onbegrip, dat je dus niet veel van paarden en hun gedrag af weet? In dat geval zou het misschien een ideetje kunnen zijn als je bij dat paard in het weiland gaat staan, in eerste instantie zonder iets te doen. Het paard kan kiezen of hij naar jou toe komt of niet (zal dit na een tijdje waarschijnlijk ook doen) en jij kan dat ook. Wie weet dat hij even aan je komt snuffelen en dat je 'm kunt kriebelen op zijn schouder ofzo, dat lijkt me een goed begin als je een beetje bang bent. En misschien komt hij wel helemaal niet kijken, dat is ook goed. Het zou daarbij natuurlijk wel heel handig zijn als je vriendin met je mee gaat, zodat zij je ook kan vertellen wat het paard aan het doen is zodat jij steeds meer een idee krijgt wat een paard is en doet. Kwartiertje per keer (ongeveer) zou aan het begin genoeg moeten zijn, tenzij je langer wil blijven natuurlijk :)

Je hoeft niet meteen te borstelen of te rijden als je wat met paarden wil doen (je hóéft helemaal niet iets te dóén), juist als je wat bang bent kan het heel fijn zijn om alleen te kijken. Als je paard in een kudde staat waarbij er veel interactie is tussen de paarden, en waar genoeg activiteit is, is het ook nog eens hartstikke leuk om gewoon wat te chillen met de paarden (ook voor mensen die niet bang zijn ;) )

ellesson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:04

Bedankt voor alle goede tips, ik ga het ook wel rustig aanpakken. Ik heb in ieder geval al een stuk meer moed verzameld, haha.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:01

Misschien een idee om eerst wat ervaring om te doen met een wat rusitger paard?
ALs daar alles goed bij gaat kan je het op je vriendins paard proberen en kan zij jou eventueel helpen?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:01

Ik ben vroeger ook heel bang geweest, voornamelijk om eraf te vallen. Als het paard bij het opzadelen een keer irritant deed had ik al zo'n gevoel van: laat maar, ik ga wel kijken. Dat is heel naar. Uiteindelijk ben ik 2x op ponykamp geweest waar ik op heerlijke sukkeltjes mocht rijden. Ook heb ik bij verschillende boeren geholpen en mocht dan weleens rijden. Zo heb ik ooit op een stuiterbal gereden en hem zelf laten draven. Ik heb ook al een aantal keren gegallopeerd. Daarna heeft mijn paardenhobby een jaar ongeveer stil gestaan.

Nu rijd ik weer; op Shire's. Echte GentleGiant's. Ik heb op een bruine rustige merrie gereden en rijd nu op Kate; een witte Shire merrie. Mij werd verteld dat Kate rustiger was (niet helemaal waar, whahah). Ik heb vaak op de bruine gedraafd en vond dit na een tijdje ook totaal niet eng meer.

Nu de volgende gang: galop. Maar daar ben ik ook bijna aan toe.

Clue:
Het beste is om rustig te beginnen. Rij op rustige paarden. Zij geven het vertrouwen dat JIJ nodig hebt! Ga ook voordat je gaat rijden een band met dat mishandelde paard creëren. Dat is erg belangrijk. Wat ook erg helpt is als mijn hart weer eens heel hard gaat bonzen;
1. praat met het paard en jezelf.
2. Haal rustig adem en doe je ogen even dicht terwijl je rustig meegaat op de bewegingen van het paard
3. Blijf de hele tijd in jezelf of hard op met het paard praten. Daar word je echt rustiger van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Als je meer wilt weten stuur maar een pb'tje

Succes!

groetjess

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:33

Heb je wat meer situatieschetsen misschien?

Zoals je bv in je openingspost aangeeft, dat het paard dan met vasthouden onrustig is.
Dan zou ik een stukje met hem/haar gaan wandelen. Geeft afleiding, tijdens lopen kan hij/zij minder onrustig worden dan tijdens stil staan en afwachten. Dat maakt jou ook meteen leider van de activiteit zeg maar, je geeft het paard een oplossing waar jij het ook mee eens kan zijn. En voor paarden is een voorwaarste oplossing vaak een hele goede, dat komt in deze situatie mooi uit.

Dus misschien wat meer opzoeken over natuurlijk paardengedrag, dan snap jij het paard beter, kun je ter plekke oplossingen bedenken, en voel je je zekerder. Als jij je sterker voelt, zal het paard jou als een goede leider kunnen gaan zien, zich beter gedragen, en zo versterkt dat elkaar.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:41

Je zou je kunnen verdiepen in grondwerk en wellicht dit ook gaan doen met het paard. Wanneer je er over leest, leer je over de positie van het paard en jezelf, wanneer je het zou gaan uitvoeren bouw je wellicht een band op, die kun je niet afdwingen.

Wellicht is het voor jullie beiden fijn als je niet dagelijks allebei naar het paard gaat, maar de keren dat je mee gaat ook werkelijk samen iets gaat doen met het paard zodat je inderdaad betrokken raakt, anders ben je inderdaad maar een toeschouwer.. Kan me voorstellen dat jij je buiten gesloten voelt, maar kan me ook voorstellen dat je vriendin het gevoel krijgt dat ze niet volledig de aandacht aan het paard kan geven.

Ik zou trouwens met dit weer lekker bij de kachel gaan zitten wachten met warme chocomelk, wordt ook vast wel gewaardeerd ;)