Pony reageert boos naar andere paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jozaa

Pony reageert boos naar andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:28

Hallo allemaal!

Ik wil graag mijn situatie aan jullie voorleggen. Ik heb mijn Pony een jaar geleden gekocht maar ik rij hem al een jaar of 3. Hij is altijd erg lief geweest en zover ik me kan herinneren ook richting andere paarden lief.

Nu is er in zijn gedrag in het afgelopen jaar iets veranderd. Hij is naar mij toe, sowieso naar mensen toe heel erg lief. Naar andere paarden is hij wat moeilijker geworden. Hij legt steeds vaker zijn oren in zijn nek als er een paard voorbij komt, en probeert soms ook te bijten. Als er een paard bij zijn kont komt probeert hij ook steeds vaker te trappen. Ik vind het allemaal maar lastig.

Omdat mijn band met hem steeds beter werd dacht ik eigenlijk dat het kwam omdat ik bij hem in de buurt ben. Ik dacht/denk dat hij die paarden niet bij mij in de buurt wil hebben. Ook tijdens het rijden doet hij het als een paard voorbij komt.

Hij staat heel vaak buiten in een groep en dat gaat altijd goed. Hij staat vaak te kroelen met andere paarden. Ook als ik er bij ben wil hij wel eens kroelen met anderen.

Nu vraag ik me af, wat de oorzaak ook is, of ik hier nou wel of niet iets mee kan. Moet ik hem straffen als hij dit doet? En op welke manier dan..

Ik vind het niet leuk om mijn vriendje zo te zien doen naar andere paardjes dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Nrkee

Re: Pony reageert boos naar andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:29

Ik volg dit even mijn leasepaard doet dit soms ook

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:31

:) Waar denk jij dat het bij jouw leasepaard vandaan komt?

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:40

Niemand? :(

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:46

Sommige pony's zijn nu eenmaal ietwat chaggerijnig naar andere paarden, jij vindt toch ook niet iedereen aardig? Ik denk niet dat er een duidelijke probleem is met jou pony ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:59

Vervelend probleem, ik zou het wel corrigeren. Met je stem eventueel een aanraking als hij niet voldoende reageert op de stem, later kun je dat natuurlijk helemaal overzetten op stem.

Als jij met je paard bezig bent of dit nu in omgang is of met het rijden ben jij de leider, en bescherm jij jouw paard, dus komen er paarden te dicht, stuur jij de paarden weg en bescherm je zowel jouw ruimte als die van je paard. Met rijden hoort een paard geconcentreerd te zijn op jouw en ook dan dus niet toe te staan.
Als je aan het rijden bent hoe uit het zich dan? Gaan alleen de oren plat of wil hij ook bijten/schoppen? In geval van bijten/schoppen je paard dusdanig doorrijden en als hij echt gericht naar achter mept zou ik hem een kleine tik op de kont geven. Hoeft niet hard te zijn, maar gewoon om te laten weten dat hij niet uitmaakt hoe dicht een paard komt.
Maar vooral met het rijden, je paard echt bezig houden zorgen dat hij voor de volle 100% bij jouw is en geen erg heeft in andere paarden. Ik neem verder wel aan dat de mensen waarmee je rijdt wel voldoende afstand houden en je niet afsnijden of te kort langs komen. Anders gewoon even vragen of ze iets meer afstand willen houden.
Ook zelf merk je met het rijden wanneer er een paard voorbij/langs gaat komen zet hem juist dan aan het werk, versnel wat, of ga langzamer. Zorg dat je paard dus bij jouw blijft.
En ook als jij kunt je het paard goed bezig houden als je langs iemand komt, geef hem geen kans om hem te laten afleiden.

In de omgang ongeveer hetzelfde houdt je paard bezig en bescherm jouw paard. Dus komt een paard te kort mag jij ook dat paard weg sturen. Dit moet jij doen en niet je paard. Als je weet dat je paard niet graag paarden te dicht bij hem komen. Let daarop en zorg dat ze afstand houden.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:39

@Laura_x_: Ik denk niet dat dat het is omdat hij eerder dus helemaal niet zo was.. Het is duidelijk veranderd met vroeger.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:41

@Tigra: Dat zijn inderdaad goede tips. Ik probeer dit ook wel een beetje te doen. Daarom bijt of trapt hij ook nooit echt naar andere paarden. Maar ik wil niet zo iemand zijn die zegt blijf uit de buurt van mijn pony want hij bijt misschien je paard. Er moet toch een oorzaak zijn of iets wat ik kan afleren??