Ik heb een jonge hengst van 2,5 jaar oud, zelf gefokt en opgevoed.
Het is een super lief en rustig dier, zeer goed opgevoed met respect voor de medemens. Momenteel gewoon een droomhengst qua uiterlijk, karakter en gedrag.
Nu is het zo dat hij bijna 2,5 jaar oud is en zijn hormonen beginnen een beetje op te spelen, hij weet begod nog niet wat het is en wat hij ermee moet doen maar hij krijgt al wel interesse in andere paardjes.
Momenteel heb ik een beetje het gevoel dat ik van het voorjaar toch wel moet gaan kiezen of ik hem hengst wil houden (ongeacht of ik ermee ga dekken) of hem zal ruinen.
Ik heb altijd gezegd dat als hij zich gedraagt dat hij hengst mag blijven maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met hengsten en ex (dek)hengsten.
Als hij hengst blijft dan zal ik hem niet vol in gaan zetten voor de fok. Er zijn genoeg paarden te koop en ben niet zo'n voorstander om te fokken voor de verkoop. Maar ik zou hem misschien wel beperkt in willen zetten voor mensen die graag een paardje van hun merrie willen.
Het is een mooi paard, onwijs lief en rustig karakter, leuke bouw, leuke gangen, ideaal voor recreatie en kinder (sport)pony's.
Nu ben ik op zoek naar de volgende situaties en de ervaringen daarvan:
A: Mensen die een hengst hebben die NIET dekken. Worden niet dekkende hengsten vervelend omdat ze gevoelens hebben die ze niet kwijt kunnen? Of leggen ze zich neer bij de situatie?
B: Hengsten die of beperkt (+-2 merrie's per jaar) dekt. Is dat voldoende om hun frustraties kwijt te kunnen? Of worden ze juist vervelender?
C: Hengsten die wel regelmatig dekken. Worden ze rustiger? Of juist meer gericht op de dames?
D: Hengsten die wel een seizoen of meer gedekt hebben en daarna geruind. Zijn ze daardoor nog wel erg hengst gebleven? Hoe is hun houding na het ruinen tegenover de dames? Kunnen ze weer de kudde in, ook met merrie's?
Nou weet ik dat er veel meningen zijn over dit onderwerp zoals "ruinen, er is genoeg te koop" maar daar ben ik echt niet naar op zoek.
Ook twijfels of ik wel een hengst kan houden. Ja, ik kan een hengst houden, ik kan het opvoeden en kan hem sociaal stallen dat is ook niet het probleem.
Ik ben gewoon op zoek naar mensen en hun ervaringen met hun (ex) hengst en hou zij daarmee omgaan