Ervaringen met hengsten (gedrag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Ervaringen met hengsten (gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:01

Na lang twijfelen toch maar een topic geopend :).

Ik heb een jonge hengst van 2,5 jaar oud, zelf gefokt en opgevoed.
Het is een super lief en rustig dier, zeer goed opgevoed met respect voor de medemens. Momenteel gewoon een droomhengst qua uiterlijk, karakter en gedrag.

Nu is het zo dat hij bijna 2,5 jaar oud is en zijn hormonen beginnen een beetje op te spelen, hij weet begod nog niet wat het is en wat hij ermee moet doen maar hij krijgt al wel interesse in andere paardjes.

Momenteel heb ik een beetje het gevoel dat ik van het voorjaar toch wel moet gaan kiezen of ik hem hengst wil houden (ongeacht of ik ermee ga dekken) of hem zal ruinen.
Ik heb altijd gezegd dat als hij zich gedraagt dat hij hengst mag blijven maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met hengsten en ex (dek)hengsten.
Als hij hengst blijft dan zal ik hem niet vol in gaan zetten voor de fok. Er zijn genoeg paarden te koop en ben niet zo'n voorstander om te fokken voor de verkoop. Maar ik zou hem misschien wel beperkt in willen zetten voor mensen die graag een paardje van hun merrie willen.
Het is een mooi paard, onwijs lief en rustig karakter, leuke bouw, leuke gangen, ideaal voor recreatie en kinder (sport)pony's.

Nu ben ik op zoek naar de volgende situaties en de ervaringen daarvan:

A: Mensen die een hengst hebben die NIET dekken. Worden niet dekkende hengsten vervelend omdat ze gevoelens hebben die ze niet kwijt kunnen? Of leggen ze zich neer bij de situatie?

B: Hengsten die of beperkt (+-2 merrie's per jaar) dekt. Is dat voldoende om hun frustraties kwijt te kunnen? Of worden ze juist vervelender?

C: Hengsten die wel regelmatig dekken. Worden ze rustiger? Of juist meer gericht op de dames?

D: Hengsten die wel een seizoen of meer gedekt hebben en daarna geruind. Zijn ze daardoor nog wel erg hengst gebleven? Hoe is hun houding na het ruinen tegenover de dames? Kunnen ze weer de kudde in, ook met merrie's?

Nou weet ik dat er veel meningen zijn over dit onderwerp zoals "ruinen, er is genoeg te koop" maar daar ben ik echt niet naar op zoek.
Ook twijfels of ik wel een hengst kan houden. Ja, ik kan een hengst houden, ik kan het opvoeden en kan hem sociaal stallen dat is ook niet het probleem.
Ik ben gewoon op zoek naar mensen en hun ervaringen met hun (ex) hengst en hou zij daarmee omgaan :)

Caira

Re: Ervaringen met hengsten (gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:06

Ìk heb eigenlijk maar 1 vraag, kun jij je hengst sociaal met andere paarden houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:13

Ik vind het de moeite niet, zoals je zelf al aangeeft wordt er genoeg gefokt en als het geen superbijzonder dier is en je al moeite hebt met hem te houden, zou ik gaan voor ruinen. Vaak als ze eenmaal gedekt hebben en daarna geruind worden kunnen ze hengstengedrag blijven vertonen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:21

Ik heb een hengst gehad die voordat ik hem kocht 2x gedekt had. Hij stond hier rustig met een ruin (of meer) in de wei. Onze buren hebben merries... Onze hengst was tevreden met wat kijken voor het hek. en... 16+
Spoiler:
masturbatie, ja ze kunnen het....

En dat terwijl de dame in kwestie alles onderpiste en super gebrand was op een beurt... Hij was verder niet gefrustreerd en stond ook tijdens hoogseizoen gezellig samen met de ruin.

Verder kon ik rustig met hem rond/met merries rijden. Natuurlijk kwam er wel af en toe een hinnik vanaf, maar hij was super braaf.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:23

@Joolien: Er staat nergens dat ik geen moeite heb om hem te houden ;)
Hij vertoond ook nog helemaal geen hengstengedrag.

@Caira: Door hem gewoon in een kudde hengsten te hebben staan. Momenteel staat hij met een jong ruintje met een draad ertussen maar van de zomer gaat hij de weide op met een weide genoot.
Het is gewoon een sociaal paard, liever lui dan moe, als de ander graag "de baas" wil zijn zegt hij altijd "oke" en loopt hij weg.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:24

Iedere hengst is anders. De een kun je zijn leven lang naast merries laten lopen zonder dat hij er last van heeft, de andere heeft daar last van. Ik zou gewoon kijken of het paard zich nog prettig voelt in zijn eentje. Wij hebben veel hengsten gehad, de meesten hebben wij laten castreren, de een eerder de ander later, omdat ze dat met anderen naar buiten kunnen en dus geen solitair leven hoeven te leiden. Wij hadden overigens geen last van hun gedrag, maar hebben het alleen laten doen voor het welzijn van het paard. Dus, kijk naar jouw paard en of hij een plezierig leven leidt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:25

@manishdra: Bedankt voor je post! Was hij toen nog wel hengst of geruind?
En eeeh, Grani heeft zijn eigen "mastrubal" :')

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:27

@RoyalMemory: Dat is idd het belangrijkste. Als ik merk dat hij met zijn hormonen in de knoop raakt of niet meer in een kudde te houden is dan heb ik geen twijfel, dan is het meteen ruinen :).
En idd omdat ook elke hengst anders is ben ik benieuwd naar ervaringen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:27

Even in je profiel gespiekt, wel een beauty hoor, prachtig!

Maar je hebt nog een merrie staan en hoe ga je ze houden, wil je je hengst wel buiten hebben en staat hij bij je thuis of moet hij in pension?

Als hij echt heel erg braaf en rustig is, heb ik weer zoiets, waarom laten ruinen? Het leuke kan er van af gaan, maar met een merrie op de dam, vind ik het een moeilijk iets. heb er te weinig ervaring mee. Ook niet met het ras Rocky Mountain.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:30

ik rij nu sinds maart een hengst van 14 jaar en rij hem in veel verschillende situaties, dus met merries en ruinen het bos in, les rijden met merries en een hengst erbij in. Moet zeggen dat ik geen problemen met hem heb op hengsten gedrag gebied. Alleen is er 1 merrie die twee boederijen verderop staat en daar kan ik dus echt niet in de bak rijden. Hij is helemaal gek van die merrie en gaat dan ook echt hengstengedrag vertonen. Voor de rest geeft hij echt nergens om. Vorige week reed ik nog met hem in de les naast een merrie die net hengstig was. Was alleen wat meer kijkerig en meer ook niet. JE MOET NATUURLIJK WEL ALTIJD ALERT ZIJN!!!!
Qua dekken hij heeft in het verleden een paar keer gedekt en daarna nooit meer en kan niet echt zeggen dat ik er nou singalen van krijg dat hij er last mee heeft of wat dan ook.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:32

Ik heb een ex hengst staan van 9, tot afgelopen voorjaar beperkt ingezet als dekhengst. Hij kan niet in de kudde (mept alles wat hij tegenkomt in elkaar), en tijdens het rijden moet ik hem scherp in de gaten houden. Hij is wel superlief naar mensen en anderssoortige dieren.
Toen hij nog echt hengst was was hij ook echt HENGST (met hoofdletters, viel niet normaal mee te lopen, alleen onder het zadel redelijk).
Ik denk dat het wel per hengst verschilt, maar hoe hij gaat worden is natuurlijk niet te voorspellen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:33

Hij was bij ons hengst, tot eigenlijk de laatste paar maanden. Maar dat was in de winter, dus ik kan niks zeggen over evt. verandert gedrag tov merries, want in de lente is hij verkocht. Hij is niet geruint vanwege zijn gedrag tov merries of mensen, want dat was gewoon weg super.

Uiteraard ga ik wel met jojodenlai mee dat ik altijd ervan bewust was dat hij hengst was. Maar zoals met elk paard is dat een questie van consequent zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:35

@Russel: Dank je :). Ik ben ook heel blij met hem, zijn karakter is heel sober en heel relaxed en mellow.
Momenteel heb ik ze beide op een andere stalling staan. Zij 24/7 buiten en hij staat s' avonds op stal naast een ruintje met open spijlen en overdag in de weide. Allemaal koeien in de omgeving en de dichtstbijzijnde merrie is meer dan 500meter.
Ze hoeven van mij ook niet op dezelfde stal te staan :).
Maar idd, zolang ze happy hengst zijn, waarom ruinen?

@jojodenlai: Grani valt momenteel het meest op ruintjes en koudbloedjes, typisch dat ze zelf ook voorkeur hebben :).
Hoe word jou bijrijdhengst gehouden?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:37

@fanci_mike: Dat is idd wel een heel verschil. Als je een hengst, ruin of zelfs merrie hebt die al "het mannetje" zijn dan is dat ook een groot deel karakter.

@manishdra: Idd, altijd alert zijn en geen kat op het spek binden :)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:41

hij staat samen met een ruin in het land, staan eigenlijk alleen maar buiten of het moet echt heel hard regen dan gaan ze op stal of als het heel erg vriest.

ja hij heeft echt een voorkeur en dan ook echt speciaal bij die merrie want de merrie die hij in het verleden ooit eens heeft gedekt (waar ook een veulen uit is gekomen) kom ik nu ook wel eens tegen want die staat nu bij een vriendin van mij en als hij haar ziet dan hinnikt hij even gaat even macho lopen en dan is het klaar. Hij heeft dan dus niet zoiets van oh ik mag weer ik mag weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:41

Succubi schreef:
@Russel: Dank je :). Ik ben ook heel blij met hem, zijn karakter is heel sober en heel relaxed en mellow.
Momenteel heb ik ze beide op een andere stalling staan. Zij 24/7 buiten en hij staat s' avonds op stal naast een ruintje met open spijlen en overdag in de weide. Allemaal koeien in de omgeving en de dichtstbijzijnde merrie is meer dan 500meter.
Ze hoeven van mij ook niet op dezelfde stal te staan :).
Maar idd, zolang ze happy hengst zijn, waarom ruinen?

@jojodenlai: Grani valt momenteel het meest op ruintjes en koudbloedjes, typisch dat ze zelf ook voorkeur hebben :).
Hoe word jou bijrijdhengst gehouden?

Tja in dat geval, als de pensioneigenaar er geen probleem mee heeft en hij zonder problemen met het ruintje kan blijven staan en buiten kan zijn, waarom dan ruinen? Mijn hengst loopt ook met een ruin en 2 shetten en als hij dat kan blijven doen, dus geen gehakt van ze maakt, blijft hij zoals hij is....lekker stoer en trots...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:46

@jojodenlai: Fijn zo'n hengst! Lekker dat hij ook zo samen kan staan!

russel schreef:
Tja in dat geval, als de pensioneigenaar er geen probleem mee heeft en hij zonder problemen met het ruintje kan blijven staan en buiten kan zijn, waarom dan ruinen? Mijn hengst loopt ook met een ruin en 2 shetten en als hij dat kan blijven doen, dus geen gehakt van ze maakt, blijft hij zoals hij is....lekker stoer en trots...

Ja, idd!
Ik vraag mij eigenlijk af waarom er zo'n enorm taboe op heerst over hengsten sociaal in een kudde houden.
Natuurlijk heb je er kemphanen tussen die elkaar niet verdragen.
Maar tot nu zijn de meeste hengsten die ik ken super lief en staan met of andere hengsten of met 1 of meerdere ruinen in een kudde wat heel gemoedelijk gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:50

idd mijn hengst staat samen met een ruin en dat gaat prima, zie profiel

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:50

ja het is echt een heerlijke lekkere kerel. hij is zo super braaf. reed laatst naast iemand die niet wist dat hij een hengst was, na de buitenrit stonden we samen te praten en kwam dat naar voren en toen kon ze het eigenlijk niet geloven!! Zo super braaf is hij dus.

en ben het met je eens je kan ze echt wel goed in een kudde houden hoor, het is vaak het vooroordeel van de mensen die de problemen maken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:53

Ik vind dit per paard verschillend. Normaliteit als je paard er geen last van heeft en je hebt te mogenlijkheid om hem hengst te houden (lees: Hengstenpaddocks, aparte weides, etc) dan zeg ik laat hem lekker hengst.

Ik heb zelf een nu net, 3,5 jarige ruin (heb hem maandag laten castereren.)

de reden dat ik hem heb laten castereren is, hij had hormonaal teveel stress. Waardoor die ondanks dat die nog in de groei is, wat last van ondervond en elke keer sterk vermagerde, en gewoon soms te gestresd was. De combinatie van hormonale stress, en volop in de groei deed hem niet goed. Dus heb ik voor casteren gekozen, ik was toch niet van plan om met hem te gaan dekken, en vond het onnodig om hem het sociale contact met andere paarden te onthouden.

Voor jezelf moet je dingen gaan vergelijken.

Tevens hebben we wel enkele hengsten op stal staan, die gewoonweg braaf zijn. Ongeacht ze dekhengst zijn of niet, maar dit is gewoon een kwestie van opvoeden.

Als de dekhengsten bij ons mogen dekken, dat weten ze precies, dan worden ze begeleid met een hengsten ketting.. Mogen ze niet dekken, of moeten ze op wedstijd, lopen ze gewoon als een mak schaap mee aan een gewoon halstertouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:53

Als hengsten gewoon als paard behandeld worden en ook gewoon lekker met paarden kontakt hebben, voelen ze zich ook lekker in hun vel. En bij sommige rassen kan dat. Een hengst die helemaal maf van zichzelf wordt en dus ook niet samen met andere paarden kan zijn of als hij ze ziet al wil gaan knokken, dan heeft hij geen leven..

Gewoon kijken hoe hij zich houdt en hoe jij het met hem vind, of je hem kan vertrouwen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:54

Caira schreef:
idd mijn hengst staat samen met een ruin en dat gaat prima, zie profiel

>;) Vanwaar dan de vraag of ik hem sociaal kan houden? (wat overigens ook in mijn openingspost staat).
Ik had je profiel eerder deze week voorbij zien komen, geen idee meer hoe dat kwam. Maar leuk paardje zeg!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:58

@Navidad: Dat opfokken heeft de mijne geen problemen mee, hij word eerder dik van luiheid dan dun van drukmaken :=.
Zoals ik jou geval lees zou ik ook voor castratie kiezen.

@Russel: Idd, het zijn eigenlijk ook gewoon paarden :)

Rocky Mountain horse staat ook bekend om hun brave karakter, en mijn merrie heeft een extreem braaf karakter en dat heeft Grani ook precies geerfd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:00

Hier ook positieve ervaringen met een hengst (de zoon van de merrie die ik rijd), staat overdag in de wei met zijn shet-hengstmaatje en 's nachts op stal met 4 merries.

Hengst zelf is ontzettend relaxed en rustig van aard, enige waar je rekening moet houden is om met de merries niet te dicht langs zijn stal te lopen, omdat hij dan wel wild wordt. Maar verder, echt het meest relaxte paard van alle 6! (Is inmiddels 5 jaar).

Edit: hij heeft nog nooit gedekt.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 21-11-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:00

omdat ik sociaal contact prioriteit nummer 1 vind