paard raakt in de stress als ze merkt dat ze vast staat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nowie16

paard raakt in de stress als ze merkt dat ze vast staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:26

Ik heb nu ruim een week m´n eigen paard.
Het zal wel opvallen dat ik redelijk wat vragen heb.
Dat komt omdat het m´n eerste eigen paard is. en het voor mij nog allemaal even nieuw is.
Nou heb ik het volgende probleem.
Als ik haar vast zet om te gaan borstelen wil ze soms wat naar achteren lopen.
En als ze dan voelt dat ze vast staat raakt ze in paniek.
Nu houd ik gewoon haar halstertouw zelf vast als ik borstel.
Alleen met de hoeven uitkrabben gaat dat een beetje moeilijk.
Hebben jullie misschien tips of ervaringen?
xxx

nynke55

Re: paard raakt in de stress als ze merkt dat ze vast staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:23

Er zijn verschillende mogelijkheden. Het beste is haar te leren stil te staan, dus als ze een stapje naar achteren zet, gelijk terug zetten. Als ze toch gaat trekken en dan in paniek raakt, kn je proberen om wat zand tegen haar achterkant aan te schoppen of voorzichtig de borstel of iets dergelijks tegen haar kont te gooien. Meestal is de paniek over als de druk van het halster weg is.
Lukt dit allemaal niet, kun je nog een speciale haak kopen, waarmee je het paard zonder gevaar leert om vast te staan. Maar daar kunnen andere bokkers je meer over vertellen.

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:11

en waar kun je zo´n speciale haak kopen dan is misschien nog wel is een goed idee

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:41

nowie16 schreef:
en waar kun je zo´n speciale haak kopen dan is misschien nog wel is een goed idee

Moet je even googelen op 'aussie tie ring'. Of hier op bokt zoeken in de berichten van Cassidy, die post regelmatig over deze en nog een andere vastzetring, vaak met een link van een site waar je 1 van beide kunt bestellen geloof ik.

edit: oh, en als je dan toch bezig bent, bekijk er dan ook even een filmpje over op youtube. Dan weet je gelijk hoe het in z'n werk gaat :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:45

Heb je eventueel contact met de mensen waar ze vanaf komt? Misschien daar even vragen hoe ze vaststond. Zo stond die van mij altijd prima vast aan twee kanten terwijl hij zich helemaal los ging trekken toen ik hem eens aan een paal vast had gebonden.

Misschien in het begin niet echt vast zetten alleen maar touw door de ring halen zodat er geen druk op staat? maar dan wel steeds terug op de plek zetten als ze zich verplaatst?