paard van stal, plakt aan mijn paard vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard van stal, plakt aan mijn paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 08:53

beste bokkers,

Wij hebben een 15 jarige merrie, naar ons toe erg dominant... Maar na de paarden toe
juist helemaal niet, met als gevolg dat er 1 ruin van stal is(23 jaar) die enorm aan mijn merrie
plakt. Als wij haar uit de paddock pakken, en ze staat samen met hem...Dan loopt hij mee
of er nou wel of geen ruimte is, hij loopt mee. (voorbeeld, als je het hek van de paddock dicht wilt doen
en hij past er echt niet meer doorheen, dan wurmt hij zich er wel doorheen, het is nu zelfs zo erg
dat hij gewoon een paal van de paddock heeft afgebroken omdat hij achter mijn merrie aanwou.

Als we de paarden uit de weide halen, en we nemen eerst hem mee, en mn vriend komt met mijn merrie
maar die staat nog niet op stal als hij aankomt, dan komt hij gewoon weer de stal uitzetten, en of je
er nu voor gaat staan of niet... Hij loopt LETTERLIJK over je heen! Dat ze vriendjes zijn, prima. Maar dit
is toch van de zotte????!

Nog een voorbeeld, als ik mijn merrie uit de kudde haal... En hij blijft staan, dan word hij helemaal gek,
gaat de andere paarden lopen treiteren, opjagen, trappen etc etc... Word er soms hopeloos van!

Hoe los ik dit op??

Anoniem

Re: paard van stal, plakt aan mijn paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:10

Ik denk dat jij een beetje een gezagsprobleem naar de paarden toe hebt...... je merrie us dominant naar je, de ruin loopt over je heen...... dat lijkt mij een goed punt om te beginnen :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:14

niet weer je merrie met hem in de weide doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:28

Dat lijkt mij symptoombestrijding :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:30

Yamcha schreef:
Dat lijkt mij symptoombestrijding :)

Ik ben het met je eens, Yamcha. Ik denk dat het gewoon is een kwestie is van consequent zijn ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:31

Yamcha schreef:
Ik denk dat jij een beetje een gezagsprobleem naar de paarden toe hebt...... je merrie us dominant naar je, de ruin loopt over je heen...... dat lijkt mij een goed punt om te beginnen :)

Dit hoeft niet!!
Mijn paard heeft namelijk ook zo'n fase gehad, werd helemaal panischa als ik de buurvrouw weghaalde. Hij sloeg de weefrekken van de staldeur (letterlijk!!) Zelf na extra stukken erop lassen van 5cm breed sloopte hij ze nog en kwam vervolgens over de deur.
Nou en die van mij heeft toch een behoorlijke opvoeding genoten, maar een dier in complete paniek vergeet dat nogal eens.
Hij vloog ook echt door de hekken als die merrie weggehaald werd, super irri. Ik heb het opgelost door mijn paard in een andere stal te zetten en mijn eigen pony's ook op deze pensiostalling te zetten. Toen was er weinig meer aan de hand.Normaliter neem ik 3 paarden tegelijk mee aan een touwtje en er is er geen een bij mij met slechte omgangsmanieren, ik loop gewoon met biks etc tussen loslopende paarden door en ze wachten allemaal keurig. Dus aan de opvoeding lag ht bij de mijne niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:31

sourih schreef:
niet weer je merrie met hem in de weide doen

precies en ook uit het zicht als het even kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:45

Over de hekken komen is iets anders dan over jóu heen lopen, een paard zou dat niet in zijn hoofd moeten halen. Een paard dat in paniek is, is blind, voilà, maar deze ruin klinkt alleszins niet paniekerig, imo is het heel dwingend gedrag. Zou je nu de verhoudingen op orde hebben, als in mens leidt - paard volgt, dan kon je ze beide meenemen, maar het gedrag van de ruin gekoppeld aan de zogezegde dominantie van de merrie, doet mij meer denken aan een gezagsprobleem, en dat ligt dan neit bij de paarden, maar bij TS.
(relevante informatie hier is ook dat er tussen paard en mens niet iets is als rangorde, paarden zien mensen immers neit als soortgenoten, en rangorde is alleen geldig tussen paarden onderling. Paarden moeten opgevoed worden, en leren zich netjes naar een mens te gedragen, ook het meest onderdanige paard, wat echt niet een leidende positie wil hebben. Een paard pakt gewoon de ruimte die een mens geeft (net als een hond zal doen) en als dat teveel is, dan wordt het probleemgedrag, ze proberen altijd hoever ze kunnen gaan, aan jou om grenzen te stellen)

De ruin hier loopt ook de boel stuk als ik alleen mijn merrie meeneem. Echter zal hij het niet in zijn hoofd halen om over mij heen te lopen, dat heeft hij een keer geprobeerd, en dat is hem slecht bekomen. Ik kan zonder problemen eerst de merrie halen en dan de ruin, en de paarden zullen niet over mij heen lopen. Om ze tegemoet te komen (zo hard ben ik ook weer niet) neem ik ze beide mee. Dat kan, omdat ze mijn grenzen kennen, en weten wat ik graag wil, en ook weten dat ik dat beloon.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:56

hmm daar heb je gelijk in, de mijne liep ook niet over mij heen, maar wel compleet over de zeik naast me, wel moest ik hem vaker op zijn plek zetten in die periode.
Had er even oveheen gelezen dat ie ook hun omver liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:22

Ah, nu snap ik je eerdere reactie ook :) Dank je wel voor de uitleg :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:43

iedereen bedankt voor de reacties, allereerst is de ruin niet van mij(maar van de stal eigenaar), en hij flikt dit wel bij meerdere mensen. De merrie is inderdaad dominant maar dat gaat steeds beter, ze loopt rustig met me mee en blijft ook netjes achter/bij me lopen, de ruin daaraan tegen als mijn merrie niet in de buurt is of beter gezegd in zicht is dan word hij gek, zoals de mensen op stal zeggen inderdaad lijkt hij wel in paniek te raken. Hij steigert dan in zijn stal, en werkt zich helemaal in het zweet... Als ik hem in de paddock zet en met mijn merrie aan de slag ga dan werkt hij zich helemaal in het zweet, van de stress denk ik? En dan is hij pas rustig als hij haar weer ziet...