Omdraaien en stijgeren bij het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1992

Omdraaien en stijgeren bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 00:01

Ik heb veel problemen met het longeren van een jonge merrie. Ze is laatst 6 weken weggeweest op training en is nu beleerd voor de kar. Ze kent alle commando´s en kent het longeren.
Ze is alleen af en toe verschrikkelijk vervelend bij het longeren. De ene keer gaat alles perfect, de volgende dag kan ze vreslijk vervelend zijn. Als ik haar linksom laat lopen heeft ze dan één vaste hoek (bij de uitgang) waar ze altijd gaat stijgeren en probeert om te draaien (wat 9 van de 10 keer ook lukt). Ik heb echt alles geprobeerd, maar het gaat niet weg. Het gekke is dat ze het niet altijd doet, en dat het alleen linksom is. Ik dacht eerst aan pijn in haar rug, maar daar kan het denk ik echt niet aan liggen, aangezien het voor de kar linksom geen probleem is en het alleen in die ene hoek is. Ik denk zelf dat ze terug wil naar de rest van de paarden en dat het protest is.
Wat denken jullie dat ik kan doen? Ik probeer haar altijd voor te zijn. Zweep erbij heeft geen enkel effect, haar eerst flink moe maken ook niet. Als ik niet alleen ben gaat er soms iemand in de hoek staan om haar daar door te laten lopen, dit heeft dan even effect maar ze blijft het proberen. Misschien dat het aan mezelf ligt, maar met andere paarden heb ik dit probleem niet en er zijn dagen dat het wel super gaat. Ik denk dat het gewoon pubergedrag is en ze me uitprobeert.
Ik ben echt ten einde raad, vandaag was weer een echt dieptepunt, ik heb haar linksom niet een keer langs die hoek gekregen en ze heeft me een paar keer minutenlang door de bak heen getrokken. Ik durf niet los te laten, ze kan zo lomp zijn soms dat ik bang ben dat ze zo door het hek heenloopt of dat ze op de longeerlijn gaat staan en erover valt. Als ik haar hele kleine rondjes om me heen laat lopen lukt het soms wel, maar ik ben bang dat ik er een keer onder terecht kom als ze weer stijgert.

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, ik wil dit graag zo snel mogelijk verhelpen voordat ze helemaal onhandelbaar wordt!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:09

los laten lopen in de longeercirkel en een keer flink de zweep erover heen jagen :)

krijg nu wel heel bokt over me heen maar dit helpt wel bij alle beesten die ik heb gedaan tot nu toe :')

Chaos

Re: Omdraaien en stijgeren bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:10

Ja, of gewoon heel goed leren longeren. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:12

@ chaos ja haha maar ik heb het nu wel over de Echte rotzakken he haha,
degene die je indd de bak doorsleuren :P
de rest is vaak gewoon op te lossen zonder een keer grof te worden :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:16

dit probleem moet je echt zelf oplossen
zodra je ziet dat ze wil omdraaien haar voor het blok zetten
ren naar de bakrand en trek haar om blijf wel blokkerend staan tot ze toch weer die kant op gaat waar jullie bezig waren
dit helpt echt en naar circa 3 maanden zal ze wel ermee ophouden
ga geen gevecht aan maar wel consequent blijven ow ja een tip doe je handschoenen aan en vooral niet loslaten.
Lastig probleem is het maar is ook op te lossen, Mijn vorige ruin was net zo een rotzak enkel viel die me ooknog aan (puur uitproberen)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:18

hoe bevestig je de longeer lijn ?
als je die door de binnenste ring doorheen doet en dan aan de buitenste vast maakt heb je ook veel meer te zeggen ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:19

Een keer naar voren meppen okee. Altijd voorwaarts oplossen als ie al op de achterbenen staat. Of wachten tot 'ie met 4 benen aan de grond is en dan snel voorwaarts reageren. Maar zweep erover leren ze niks van behalve te rennen voor de zweep. Als een paard in de cirkel heel vervelend is ga dan grondwerken en vandaaruit longeren.

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 00:26

Ik longeerde eerst altijd met halster, sinds kort met hoofdstel omdat ik dacht dat ik dan inderdaad meer te zeggen zou hebben, maar dit valt vies tegen. Ik haal hem idd eerst door de binnenste heen en bevestig hem dan aan de buitenste. Longeerbak hebben we helaas niet, dat maakt het probleem alleen maar groter omdat ze me door heel de bak kan sleuren. Als we bijna bij die hoek zijn hou ik de zweep er al bij en blijf 'achter' haar. Naar bakrand rennen en omsleuren heeft geen zin, ze draait zeg maar tijdens het stijgeren en rent dan heel snel weg. Ik heb dan echt niks meer te zeggen, ze gooit gewoon haar gewicht in de strijd. Van de zweep is ze helaas ook niet echt onder de indruk.
Ik zal inderdaad waarschijnlijk niet perfect longeren, maar ik heb zeker genoeg ervaring. Zoals ik zei, met andere paarden heb ik geen problemen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:28

Afgezette cirkel?
Met andere paarden geen probleem zegt natuurlijk niet zo heel veel. Ik weet natuurlijk niet hoe je longeert maar als je nog nooit een moeilijk paard aan de longe hebt gehad kan het best zijn dat je dus nu pas tegen problemen aan loopt. Laat iemand anders het eens proberen? :)

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 00:32

Afzetten is inderdaad een goed idee. Bij andere mensen doet ze het ook. Voor de kar is ze in het begin ook flink in verzet gegaan (stijgeren, liggen). Het is in het begin allemaal zo goed gegaan, ik denk dat ze ons nu gewoon uitprobeert en misschien ben ik hier ook iets te soft in. Het wordt niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:04

Aan de andere kant van de bak longeren?
Laten stijgeren en als ze weer staat rustig weer vooruit laten gaan? Heel zelfverzekerd het commando stap of draf geven en net doen of er niks gebeurt is. Het maakt dan geen indruk op je dat ze stijgert en ze moet alsnog aan het werk.

Al lijkt me dat ze wellicht wat snel het paard voor de kar geknupt hebben gezien het verzet. Paarden die respect voor je hebben en grondig voorbereid worden zullen nl. weinig verzet vertonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:18

Even van die prikpaaltjes kopen dan kun je binnen enkele minuten een stukje bak afzetten en het ook weer snel en gemakkelijk weghalen na het longeren.

Concentreer je niet te veel op de achterhand.. Als ze zich omdraait komt in eerste instantie de voorkant (hoofd, hals) naar binnen toe. Probeer dan en daar al in te grijpen door met haar weer met je zweepje naar buiten te sturen. Wees snel in het corrigeren, maar zorg dat ze wel vertrouwen in je houdt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:21

Is het in bepaalde hoek?

Dan is lijkt het mij voor de hand liggen dat ze deze hoek gewoon ontzettend eng vind.
Misschien daaraan werken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:28

Je begint al fout, je longeert pas met bit als een paard gehoorzaam is aan de kaptoom. Ik zou lessen nemen, het paard is niet vervelend, jij bent gewoon niet ervaren en snel genoeg. (wat geen schande is!).
Dit probleem kan een ervaren longeur in 5 min. oplossen (als het al gebeurd), maar het zal heel snel weer terugvallen als jii hier niet mee leert omgaan.
In pribcipe is het een kwestie van lichaamstaal en snel reageren, zolang jij ten alle tijden zorgt dat je on het midden van je paard staat, gebeurt dit niet(en als het wel gebeurd heb je controle waardoor het niet lastig of gevaarlijk word). Maar dan is de vraag, hoe voorkom je dat je daar (tussen voor en achterhand in) blijft als het paard op je af komt lopen. En dàt kan ik je niet via mijn mobiel in dit geval uitleggen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:44

Ik zou er ook hulp bij vragen. Misschien iemand die haar beleerd heeft. Misschien longeer je wel te netjes, dus een lange lijn, zweep netjes achter het paard. Maar als je weet dat ze in 1 hoek omdraait, dan kan het handiger zijn om de lijn korter te nemen zodat je haar makkelijker met de zweep kan bereiken. Dan de zweep naar de schouder houden zodat ze niet naar binnen kan.
Heb je haar trouwens bijgezet? Dan krijg je ook meer controle en kan ze minder makkelijk weg. Ze is beleerd dus ze moet dat dan gewend zijn.
Ik denk dat ze erachter is gekomen hoe ze niet aan het werk hoeft en iedere keer als ze omdraait leert ze weer dat het haar voordeel oplevert. Het mag dus niet meer kunnen gebeuren, dan desnoods aan een lijn van 5 m. Niet echt gezond maar soms moet je niet volgens de boekjes werken.
Kom ze omhoog en draait dan van je af?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 02:51

onley schreef:
ren naar de bakrand en trek haar om blijf wel blokkerend staan tot ze toch weer die kant op gaat waar jullie bezig waren
ga geen gevecht aan maar wel consequent blijven ow ja een tip doe je handschoenen aan en vooral niet loslaten.
Lastig probleem is het maar is ook op te lossen, Mijn vorige ruin was net zo een rotzak enkel viel die me ooknog aan (puur uitproberen)

Totdat je er 1 hebt die over de bakrand heen komt en dan zijn de rapen gaar....

Nooit loslaten is een advies wat ik zelden geef, soms is het juist beter om wel los te laten. Gaan waterskieen aan een paardenmondje geeft maar zelden het juiste effect.

Belangrijker is om na te gaan of de longeur wel de juiste signalen afgeeft tijdens het longeren. Niet zelden komt het voor dat de positie van de longeur dusdanig is, dat het paard feitelijk tot 'stilstaan danwel omdraaien gedwongen wordt' zonder dat de longeur hier erg in heeft. Het hierbij voorwaarts jagen met een zweep is voor het paard dan dusdanig verwarrend dat (heftig) staakgedrag veelvuldig een gevolg wordt de onjuiste lichaamstaal van de longeur.

Dan heb ik het in deze nog niet eens over de signalen die de longeur met zijn houding, los van zijn positie, kan afgeven.

Ik vind het altijd grappig om te zien hoe mensen wel investeren in dressuur- of springles, maar dat trailerladen en longeren kennelijk voor een paard maar vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik denk dat je beter bent gebaat bij een goede instructeur die goede longeerlessen kan geven, dan bij een zweep waarmee je het paard 'naar voren mept'.

Even goed zoeken, maar er zijn meerdere instructeurs die longeerlessen geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 07:32

Ik ben het met Suelza eens. Ik ken eigenlijk geen paarden die zich op de goede manier niet laten longeren. Vaak klopt de lichaamstaal van de longeur niet.

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:09

DendroFleur schreef:
Ik zou er ook hulp bij vragen. Misschien iemand die haar beleerd heeft. Misschien longeer je wel te netjes, dus een lange lijn, zweep netjes achter het paard. Maar als je weet dat ze in 1 hoek omdraait, dan kan het handiger zijn om de lijn korter te nemen zodat je haar makkelijker met de zweep kan bereiken. Dan de zweep naar de schouder houden zodat ze niet naar binnen kan.
Heb je haar trouwens bijgezet? Dan krijg je ook meer controle en kan ze minder makkelijk weg. Ze is beleerd dus ze moet dat dan gewend zijn.
Ik denk dat ze erachter is gekomen hoe ze niet aan het werk hoeft en iedere keer als ze omdraait leert ze weer dat het haar voordeel oplevert. Het mag dus niet meer kunnen gebeuren, dan desnoods aan een lijn van 5 m. Niet echt gezond maar soms moet je niet volgens de boekjes werken.
Kom ze omhoog en draait dan van je af?

Bijzetten durf ik niet zo goed, met al dat stijgeren. Misschien wel een optie om een keer te proberen als er iemand bij is, maar ik vraag me af of dat de oplossing is. Bak afzetten zal ik sowieso een keer proberen. Ze loopt richting de hoek, loopt 1 a 2 stappen achteruit (van me af), stijgert en rent de andere kant op. Ze is dan ook niet meer te stoppen. Ik probeeer het inderdaad soms met een korte lijn omdat ik dan wat meer controle heb, maar ben bang dat ik er een keer onder terecht komt als ze zo hoog stijgert.

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:12

Maritje1991 schreef:
Is het in bepaalde hoek?

Dan is lijkt het mij voor de hand liggen dat ze deze hoek gewoon ontzettend eng vind.

We hebben twee uitgangen, en bij alle twee doet ze het. Ik denk niet dat ze het eng vindt, aangezien ze rechtsom zo mak als een lammetje is.

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:19

Suelza schreef:
onley schreef:

Totdat je er 1 hebt die over de bakrand heen komt en dan zijn de rapen gaar....

Nooit loslaten is een advies wat ik zelden geef, soms is het juist beter om wel los te laten. Gaan waterskieen aan een paardenmondje geeft maar zelden het juiste effect.

Belangrijker is om na te gaan of de longeur wel de juiste signalen afgeeft tijdens het longeren. Niet zelden komt het voor dat de positie van de longeur dusdanig is, dat het paard feitelijk tot 'stilstaan danwel omdraaien gedwongen wordt' zonder dat de longeur hier erg in heeft. Het hierbij voorwaarts jagen met een zweep is voor het paard dan dusdanig verwarrend dat (heftig) staakgedrag veelvuldig een gevolg wordt de onjuiste lichaamstaal van de longeur.

Dan heb ik het in deze nog niet eens over de signalen die de longeur met zijn houding, los van zijn positie, kan afgeven.

Ik vind het altijd grappig om te zien hoe mensen wel investeren in dressuur- of springles, maar dat trailerladen en longeren kennelijk voor een paard maar vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik denk dat je beter bent gebaat bij een goede instructeur die goede longeerlessen kan geven, dan bij een zweep waarmee je het paard 'naar voren mept'.

Even goed zoeken, maar er zijn meerdere instructeurs die longeerlessen geven!

Het is absoluut niet zo dat ik niet wil geloven dat ik niet ervaren genoeg ben, maar ik betwijfel of het echt aan mij ligt. Bij alle andere (zeker ervaren) mensen doet ze het nl ook.
Ik denk dat de oorzaak van het probleem echt niet bij mij ligt, het is ook niet bij mij begonnen. Ook is het zo dat ze rechtsom hartstikke braaf is. Als het aan mijn houding zou liggen zou ze het rechtsom ook wel doen, denk ik. Misschien ben ik niet bekwaam genoeg om het zelf op te lossen en is een instructeur een goed idee.
Bedankt voor het meedenken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:21

Ja maar van de 100 longeurs zijn er 10 goede. Net als met ruiters.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

Fleur1992 schreef:
Maritje1991 schreef:
Is het in bepaalde hoek?

We hebben twee uitgangen, en bij alle twee doet ze het. Ik denk niet dat ze het eng vindt, aangezien ze rechtsom zo mak als een lammetje is.

Dat zegt dus niets, voor een paard is links en rechts een totaal andere wereld. Wat hij met rechts ziet is totaal anders dan met links! Voor mensen is dat niet zo.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:17

ik heb nergens vermeld dat ze haar paard vermeubelen moet met de zweep
en indd ik laat never niet los en hang wel eens al me gewicht mee erin tot ik zelf op me kont zit ja
vandaar de handschoenen mij lijkt dit gewoon aangeleerd stout gedrag wat er weer uit moet,

desnoods maar een goed omtrekken tijdens het steigeren (wel zorgen dat je zelf goed staat) het hoeft niet altijd aan de longeur te liggen hoor maar kan ook wel eens tussen de oren van het paard liggen.

niet toegeven aan de strijd wat ze uitlokt en zelf wel rustig blijven maar ook niet toegeven aan het feit dat ze niet rechtsom wil..
Is ze trouwens medisch wel in orde dan?
geen blokkeringen of ect?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:21

Precies mijn verhaal 2 jaar geleden met mijn verzorgmerrie. Je zal het ooit wel leren hoe je het net moet aanpakken... Als je weet waar ze het doet is het des te 'makkelijker' om op tijd te anticiperen. Inderdaad is het héél goed leren longeren een groot voordeel!

De merrie deed het altijd op 1 hand, maar er is medische echt niets aan de hand bij haar, het is alleen een uiterst koppig dier. Nog steeds doet ze het als er een nieuwe verzorger bijkomt, vandaar enkel longeren door ervaren longeurs, anders zit je binnen de kortste keren opnieuw met hetzelfde probleem. Iedere keer dat het haar lukt is een overwinning voor je paard.

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 00:03

onley schreef:
ik heb nergens vermeld dat ze haar paard vermeubelen moet met de zweep
en indd ik laat never niet los en hang wel eens al me gewicht mee erin tot ik zelf op me kont zit ja
vandaar de handschoenen mij lijkt dit gewoon aangeleerd stout gedrag wat er weer uit moet,

desnoods maar een goed omtrekken tijdens het steigeren (wel zorgen dat je zelf goed staat) het hoeft niet altijd aan de longeur te liggen hoor maar kan ook wel eens tussen de oren van het paard liggen.

niet toegeven aan de strijd wat ze uitlokt en zelf wel rustig blijven maar ook niet toegeven aan het feit dat ze niet rechtsom wil..
Is ze trouwens medisch wel in orde dan?
geen blokkeringen of ect?

Medisch helemaal in orde ja, ik weet bijna zeker dat het is omdat ze gewoon terug wil naar de kudde (hoek is bij de uitgang). Het is voor mij alleen nog steeds een raadsel waarom ze het alleen rechtsom doet.
Zoals ik zei heeft ze alles de afgelopen maanden super opgepakt, het was ook wel te verwachten dat ze ons een keer ging uitproberen, ze is nog jong. Het is echt een puber :+ Wordt ook steeds minder onderdanig in de kudde etc.

Bedankt voor jullie tips in ieder geval, ik ga er wat mee doen en een keer les nemen zal nooit verkeerd zijn.