Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

onley schreef:dit probleem moet je echt zelf oplossen
zodra je ziet dat ze wil omdraaien haar voor het blok zetten
ren naar de bakrand en trek haar om blijf wel blokkerend staan tot ze toch weer die kant op gaat waar jullie bezig waren
dit helpt echt en naar circa 3 maanden zal ze wel ermee ophouden
ga geen gevecht aan maar wel consequent blijven ow ja een tip doe je handschoenen aan en vooral niet loslaten.
Lastig probleem is het maar is ook op te lossen, Mijn vorige ruin was net zo een rotzak enkel viel die me ooknog aan (puur uitproberen)
DendroFleur schreef:Ik zou er ook hulp bij vragen. Misschien iemand die haar beleerd heeft. Misschien longeer je wel te netjes, dus een lange lijn, zweep netjes achter het paard. Maar als je weet dat ze in 1 hoek omdraait, dan kan het handiger zijn om de lijn korter te nemen zodat je haar makkelijker met de zweep kan bereiken. Dan de zweep naar de schouder houden zodat ze niet naar binnen kan.
Heb je haar trouwens bijgezet? Dan krijg je ook meer controle en kan ze minder makkelijk weg. Ze is beleerd dus ze moet dat dan gewend zijn.
Ik denk dat ze erachter is gekomen hoe ze niet aan het werk hoeft en iedere keer als ze omdraait leert ze weer dat het haar voordeel oplevert. Het mag dus niet meer kunnen gebeuren, dan desnoods aan een lijn van 5 m. Niet echt gezond maar soms moet je niet volgens de boekjes werken.
Kom ze omhoog en draait dan van je af?
Suelza schreef:onley schreef:dit probleem moet je echt zelf oplossen
zodra je ziet dat ze wil omdraaien haar voor het blok zetten
ren naar de bakrand en trek haar om blijf wel blokkerend staan tot ze toch weer die kant op gaat waar jullie bezig waren
dit helpt echt en naar circa 3 maanden zal ze wel ermee ophouden
ga geen gevecht aan maar wel consequent blijven ow ja een tip doe je handschoenen aan en vooral niet loslaten.
Lastig probleem is het maar is ook op te lossen, Mijn vorige ruin was net zo een rotzak enkel viel die me ooknog aan (puur uitproberen)
Totdat je er 1 hebt die over de bakrand heen komt en dan zijn de rapen gaar....
Nooit loslaten is een advies wat ik zelden geef, soms is het juist beter om wel los te laten. Gaan waterskieen aan een paardenmondje geeft maar zelden het juiste effect.
Belangrijker is om na te gaan of de longeur wel de juiste signalen afgeeft tijdens het longeren. Niet zelden komt het voor dat de positie van de longeur dusdanig is, dat het paard feitelijk tot 'stilstaan danwel omdraaien gedwongen wordt' zonder dat de longeur hier erg in heeft. Het hierbij voorwaarts jagen met een zweep is voor het paard dan dusdanig verwarrend dat (heftig) staakgedrag veelvuldig een gevolg wordt de onjuiste lichaamstaal van de longeur.
Dan heb ik het in deze nog niet eens over de signalen die de longeur met zijn houding, los van zijn positie, kan afgeven.
Ik vind het altijd grappig om te zien hoe mensen wel investeren in dressuur- of springles, maar dat trailerladen en longeren kennelijk voor een paard maar vanzelfsprekend moeten zijn.
Ik denk dat je beter bent gebaat bij een goede instructeur die goede longeerlessen kan geven, dan bij een zweep waarmee je het paard 'naar voren mept'.
Even goed zoeken, maar er zijn meerdere instructeurs die longeerlessen geven!
Fleur1992 schreef:Maritje1991 schreef:Is het in bepaalde hoek?
Dan is lijkt het mij voor de hand liggen dat ze deze hoek gewoon ontzettend eng vind.
Misschien daaraan werken.
We hebben twee uitgangen, en bij alle twee doet ze het. Ik denk niet dat ze het eng vindt, aangezien ze rechtsom zo mak als een lammetje is.
onley schreef:ik heb nergens vermeld dat ze haar paard vermeubelen moet met de zweep
en indd ik laat never niet los en hang wel eens al me gewicht mee erin tot ik zelf op me kont zit ja
vandaar de handschoenen mij lijkt dit gewoon aangeleerd stout gedrag wat er weer uit moet,
desnoods maar een goed omtrekken tijdens het steigeren (wel zorgen dat je zelf goed staat) het hoeft niet altijd aan de longeur te liggen hoor maar kan ook wel eens tussen de oren van het paard liggen.
niet toegeven aan de strijd wat ze uitlokt en zelf wel rustig blijven maar ook niet toegeven aan het feit dat ze niet rechtsom wil..
Is ze trouwens medisch wel in orde dan?
geen blokkeringen of ect?
Wordt ook steeds minder onderdanig in de kudde etc.