paard breekt altijd uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

paard breekt altijd uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:31

heey,

ik heb een probleempje met een 4 jarige merrie.
als we haar naar of uit het land willen halen, knijpt ze er altijd tussen uit. touw om de neus, of in de neus knijpen werkt niet. ze zet die hals er op en dan gaat ze.
ik doe erg veel grondwerk met haar en dat gaat goed. ze is een aantal keer bij iemand uit kunnen breken en nu doet ze het altijd. ik kan haar dan ook niet omtrekken..
om haar nou elke keer met bit mee te nemen is ook niet een handige optie aangezien ze altijd met halster in het land staan.

wie heeft de oplossing???

ik weet niet of het hier goed staat? zo niet, meld het ff :)

edith2

Re: paard breekt altijd uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:35

Ik zou dan toch een tijdje haar met het bit uit het land halen. Zodra dat beter gaat dubbel touw (dus aan bit + halster) en zo afbouwen. Zorg dat ze niet haar hals erop kan zetten dus redelijk kort vasthouden en elleboog relaxed op de plek waar je hem makkelijk in haar hals kan zetten zodat je haar hoofd nog om kan trekken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:35

Toch nog beter met het grondwerk aan de slag en achter je laten lopen niet 50 cm maar 2 meter

Met bit zou ik zeker nooit doen en ook niet met touw over de neus, bit is daar niet voor bedoelt tenslotte, ga werken aan vertrouwen en respect voor mekaar en ook de mensen die haar van a naar b verplaatsen moet je zeggen hoe jij het wil en anders zelf doen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:38

in de bak doe ik echt veel grondwerk en dat gaat ook gewoon goed. dan kan ik alles met haar. t is alleen het stukje van en naar het land..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:40

Wat bij één van mijn pony's enorm geholpen is, is dat iedere keer dat hij er vandoor ging, weer terug lopen en het riedeltje weer opnieuw doen, totdat hij het braaf deed, dan uitvoerig belonen. Hij breekt een enkele keer nog wel eens uit, maar die keren zijn op 1 hand te tellen :j

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:42

no, naar het land toe gaat al niet lukken. mevrouw rent het land in, en kan ik dan de komende 2 uur niet meer pakken. naar stal zou dan wel een optie wezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:50

Wat gebeurd er als je een longeerlijn meeneemt? Wat je ook kunt doen, ook omslachtig maar om het te doorbreken, is als je haar haalt een longeersingel om doen, en dan longeerlijn eraan en door het halster, als ze dan weg wilt trek je de lijn strak en kan ze zich niet meer sterk maken.
Mijn klophengst deed het ook altijd, totdat ik echt boos was en gewoon mezelf vastklampte aan het halster, 180 graden meedraaide en op mn voeten terecht kwam.
Paard was zo onder de indruk dat ie t nooit meer heeft gedaan :P

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 22:56

heb het nog nooit met longeerlijn geprobeerd. zal het zeker proberen :)
bedankt voor de tip!

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:02

hoihoi!

ik heb tijdens mijn stage geleerd, dat je ook in het onderste gedeelte van de hals kan knijpen. Dit moest namelijk, omdat daar een paar paarden erg chagrijnig werden als je ze aan het hoofd ging trekken. Zo doet het paard zijn hoofd automatisch naar jou toe en kan je hem makkelijker omtrekken.
op de foto zie je waar je kan knijpen. http://oi44.tinypic.com/2cygrrc.jpg
hoop dat dit je helpt!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:06

Leer je paard om achter je te blijven, en niet te kort bij je. Ik zie vaak dat mensen he paard bijna bij het halster vast hebben en dan hou je er niks aan. Mijn paard loopt ongeveer een meter achter me, mocht hij ergens van schrikken, heeft hij ruimte genoeg om me niet omver te lopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:20

Hoeveel ben je bezig met dit paard? Paard bij ons op stal deed het ook, maakte niet uit wat jij deed, madam kneep ertussenuit. Elleboog in de schouder, lel geven van hier tot tokio, uiteindelijk is zelfs een hengstenbit geprobeerd, niets hielp. Van letterlijk smeken en zo lief mogelijk vragen tot eisen, het maakte haar niet uit. Hals erop en weg was ze, en als je niet uitkeek kreeg je een trap na. Als madam het op haar heupen kreeg was ze gewoon pleitte. Goddank voor ons ging ze wel in een rechte lijn naar haar stal toe, of naar de wei en niet de weg op.

Dat hele probleem is opgelost met een extra bijrijdster. Meer aandacht voor het paard, meer bezig zijn. Niet alleen maar uren met grondwerk bezig zijn, maar gewoon poetsen, rijden, wandelen (dat was vorig jaar onmogelijk terwijl deze dame nu rustig voorop loopt of alleen meegaat). Het is nu een van de makkelijksten om uit het land of uit de paddock te halen en in de omgang een schatje, terwijl het voorgaande jaren een levensgevaarlijke bedoening kon zijn met een heks van een paard, en het een wonder is dat het nooit fout gegaan is. Deze dame is inmiddels 5.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:21

2 klippen aan een bit maken, en die aan het halster bevestigen en dan de wei uit halen.
Of een hengstenketting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:16

nynke55 schreef:
Leer je paard om achter je te blijven, en niet te kort bij je. Ik zie vaak dat mensen he paard bijna bij het halster vast hebben en dan hou je er niks aan. Mijn paard loopt ongeveer een meter achter me, mocht hij ergens van schrikken, heeft hij ruimte genoeg om me niet omver te lopen.

Het gaat hier om omdraaien en wegrennen, als ie dan een meter achter je loopt ben je helemaal nergens ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 08:26

het paard krijgt echt voldoende aandacht en beweging ;)
er werd ook gezegt leer je paard om achter je te blijven, maar hoe leer je dat dan?
hou haar ook niet helemaal kort vast, want dat heeft toch geen zin

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:43

RT-P >> OPG

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:45

ja...lastige zaak.
eventueel een snoepje in je hand? of geeft ze daar niks om?
Misschien zo een beetje afleiding geven, zodat ze op jouw geconcentreerd blijft?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:47

nee daar geeft ze weinig om. ze krijgt ook bijna geen snoepje, en als ze wat krijgt, krijgt ze het niet uit de hand. anders gaat ze schooien en daar heb ik echt een bloedhekel aan ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:28

Joolien schreef:
nynke55 schreef:

Het gaat hier om omdraaien en wegrennen, als ie dan een meter achter je loopt ben je helemaal nergens ;)

Ik zie nergens dat het paard zich omdraait en wegrent, maar dat maakt niet uit. De leider loopt voor het paard, zo werkt het in de kudde ook. En je leert hem dat, door steeds een andere kant op te lopen als het paard je voorbij wil. Als hij het eenmaal weet en het toch probeert kun je met je arm voor hem langs zwaaien, of achteruit zetten. Wel heel consequent zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:03

lovemario schreef:
no, naar het land toe gaat al niet lukken. mevrouw rent het land in, en kan ik dan de komende 2 uur niet meer pakken. naar stal zou dan wel een optie wezen :)

En toch ga ik mee met Wietsje, je moet echt gaan oefenen hiermee. Dan begin je maar met naar stal lopen en als dat goed gaat bouw je dat uit door wel heen en weer naar de wei te lopen. En wat is dan de reden dat je haar in de wei niet meer kunt pakken trouwens?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:19

Inderdaad vanaf de stal moet je al consequent zijn :j. Desnoods bitje in en longeerlijn eraan of touwtje door de mond bij een halster. Handschoenen aan en zodra ze langs je willen stil zetten en achteruit zetten . Niet stil te zetten dan loop jij een andere kant op net zolang totdat ze achter je blijft. Loopt ze achter je dan weer naar het land neit eerder. Desnoods zet je een stuk van het land af en doe j een longeerlijn aan haar al zijn het 2 aan elkaar. Mocht ze onverhoopt wegschieten dan heeft ze neit een heel land om in rond te scheuren en jij hebt haar nog aan een lijn.. Zo haal je haar weer naar je toe en weer naar het hek omdraaien en halster af en dan mag je weg. Consequent zijn. Stel je grenzen en blijf daar bij :).. Succes :D!