Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
?brighteyes85 schreef:@Gypsy, dus kiezen voor de makkelijke weg en het paard maar meteen een ram verkopen om zijn natuurlijke gedrag eruit te slaan is beter?
Kijk naar de oorzaak van het gedrag van het paard, want je bent alleen maar brandjes aan het blussen als je de gevolgen gaat bestrijden.
De agressie van het paard zal alleen maar erger worden als je met een zweep aan de gang gaat.
nowie16 schreef:bedankt allemaal voor jullie goede reacties! de eigenaar zegt alleen maar ja dat doet hij bij mij niet.. kan ik dus niet heel veel mee.. hij draait wel naar andere mensen die op de stal staan ook z´n kont naar hun toe. maar hij loopt hun niet achter na met z´n oren in z´n nek en mij wel..
, dacht hij dus. Ik ga echt niet opzij en had gelukkig een zweep in mijn handen en heb hem vol zo hard als ik kon over zijn borst geslagen (ben echt geen sla type hoor). Vervolgens ruiter geholpen met aan pakken en dat ging redelijk goed. Hij luisterde steeds beter naar haar.Tigra_ schreef:nowie16 schreef:bedankt allemaal voor jullie goede reacties! de eigenaar zegt alleen maar ja dat doet hij bij mij niet.. kan ik dus niet heel veel mee.. hij draait wel naar andere mensen die op de stal staan ook z´n kont naar hun toe. maar hij loopt hun niet achter na met z´n oren in z´n nek en mij wel..
Die andere hebben misschien al weleens op z'n plek gezet?
Kun je niet eens met hun overleggen waarom hij wat minder bij hun doet. Al vindt ik z'n kont draaien al te ver gaan. Maar goed ieder z'n grens tot hoever ligt ergens anders.
Kijk echter met 'op zijn plek zetten' wel uit bij een paard dat zijn kont naar je toe draait. Timing en een veilige afstand houden is heel belangrijk. Heb je een instructrice of stalgenootje met kennis van Parelli of een andere NH-stroming? Vraag dan of die je op weg kan helpen 
Tigra_ schreef:brighteyes85 schreef:@Gypsy, dus kiezen voor de makkelijke weg en het paard maar meteen een ram verkopen om zijn natuurlijke gedrag eruit te slaan is beter?
Kijk naar de oorzaak van het gedrag van het paard, want je bent alleen maar brandjes aan het blussen als je de gevolgen gaat bestrijden.
De agressie van het paard zal alleen maar erger worden als je met een zweep aan de gang gaat.
En hoe denk je dat paarden onderling dat doen? Net of een kuddeleider zich eerst gaat bedenken wat het paard mankeert voordat hij die een flinke lel uitdeelt. Want NH is toch Natural Horsemanship en gaat toch over natuurlijk gedrag. Geen enkele kuddeleider zal dit accepteren.
En nee het doet er eigenlijk helemaal niet toe waarom een paard een gerichte mep verkoopt, dit mag BIJNA NOOIT. Hele uitzonderlijke gevallen dat een paard op het moment mishandeld wordt dan zou ik zeggen dan mag hij slaan. Maar onder deze omstandigheden mag dat gewoon never nooit niet.
Wat mij betreft hoort je eerste reactie een klap te zijn(ja je eigen veiligheid hoort toch wel voor te gaan), en gezien deze persoon niet de eigenaar is, is het niet de taak van TS om uit te zoeken waarom dit paard dit doet, maar aan de eigenaar.
En die zal dan als er een probleem is dit oplossen.