agressief paard in de kudde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nowie16

agressief paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:15

Hoi allemaal

Ik heb nou ruim een week m´n eigen paard.
Ze staat met 10 andere paarden in de wei.
nou gaat het met haar heel goed.
Alleen er staat een agressief paard in de wei.
Dat is de leider van de kudden.
Maar telkens als ik mijn paard uit de wei wil halen valt dat andere paard mij aan.
En als ik negeer komt hij met z´n oren in zijn nek achter me aan.
Of hij gaat mijn paard aanvallen.
Ik ben echt bang van hem.
Hij draait gewoon z´n kont naar me toe net of hij me wilt gaan trappen.
Het is een flinke haflinger en ik durf nu eigenlijk m´n paard niet meer uit de wei te halen.
En ze wilt naar me toe komen maar ze is ook bang van dat andere paard.
Heeft iemand misschien een goede tip voor mij.
Want ik vind het echt heel vervelend ik ben niet snel bang van paarden maar van dat paard echt heel erg!!
Hoop echt dat jullie tips hebben.!

Groetjes Tara gek van m´n lieve nieuw paardje..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:23

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:25

maar word hij daar dan juist niet agressiever van..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:26

nowie16 schreef:
maar word hij daar dan juist niet agressiever van..

Als je het goed doet niet.
Verder kun je beter voorkomen dat hij in jouw ruimte komt en hem/haar al verjagen voordat hij te dicht is bij jouw.
Zweep of een langer touw meenemen.

Elles

Re: agressief paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:50

RT-P >> OPG

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:39

Laat zien dat jij de leider van jou paard bent en dat je dus een "kudde" vormt met jou paard. Laat het paard zien dat hij niet in jou ruimte mag komen.

Ik heb een NH basiscursus gevolgd en daar werd aandacht besteed aan het probleem wat jij beschrijft. Daar gaven ze het bovenstaande advies.
Juist omdat je zegt dat hij agressiever wordt door een zweep is het misschien een beter idee om het op deze manier te proberen.

Wat zegt de eigenaar van het paard wat agressief wordt, heeft die zelf een idee wat je kan helpen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:43

@Bovenstaande: Lekker vaag advies joh, je hebt toch hopelijk niet betaald voor die slappe hap?

Longeerzweep (Is veiliger) mee en dat paard ermee wegjagen. Is hij nou helemaal....

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:58

@Gypsy, dus kiezen voor de makkelijke weg en het paard maar meteen een ram verkopen om zijn natuurlijke gedrag eruit te slaan is beter?

Kijk naar de oorzaak van het gedrag van het paard, want je bent alleen maar brandjes aan het blussen als je de gevolgen gaat bestrijden.
De agressie van het paard zal alleen maar erger worden als je met een zweep aan de gang gaat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:52

als een paard je aanvalt... kan je wel leuk groot gaan staan.. maar als hij dat gedrag al eenmaal aangeleerd heeft.. heb je nog een probleem.

en met de andere eigenaren overleggen valt hij alleen jou aan? of doet hij dit bij iedereen?

gewoon die longeerzweep mee.. als hij je echt aan valt of mept kan je hem daar mee weg jagen.

hier hadden we ook een valse.. die vloog je in de box aan.. en dook zo op je.. was gewoon brutaal.. die heeft een keer op zijn donder gehad en nu valt die niet meer aan als je gewoon bji hem bent..
de laastste tijd komt die zelfs al na me toe, nieuwschierig te zijn. maar doet niks meer verkeerd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:19

brighteyes85 schreef:
@Gypsy, dus kiezen voor de makkelijke weg en het paard maar meteen een ram verkopen om zijn natuurlijke gedrag eruit te slaan is beter?

Kijk naar de oorzaak van het gedrag van het paard, want je bent alleen maar brandjes aan het blussen als je de gevolgen gaat bestrijden.
De agressie van het paard zal alleen maar erger worden als je met een zweep aan de gang gaat.

En hoe denk je dat paarden onderling dat doen? Net of een kuddeleider zich eerst gaat bedenken wat het paard mankeert voordat hij die een flinke lel uitdeelt. Want NH is toch Natural Horsemanship en gaat toch over natuurlijk gedrag. Geen enkele kuddeleider zal dit accepteren.

En nee het doet er eigenlijk helemaal niet toe waarom een paard een gerichte mep verkoopt, dit mag BIJNA NOOIT. Hele uitzonderlijke gevallen dat een paard op het moment mishandeld wordt dan zou ik zeggen dan mag hij slaan. Maar onder deze omstandigheden mag dat gewoon never nooit niet.
Wat mij betreft hoort je eerste reactie een klap te zijn(ja je eigen veiligheid hoort toch wel voor te gaan), en gezien deze persoon niet de eigenaar is, is het niet de taak van TS om uit te zoeken waarom dit paard dit doet, maar aan de eigenaar.
En die zal dan als er een probleem is dit oplossen.

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:36

bedankt allemaal voor jullie goede reacties! de eigenaar zegt alleen maar ja dat doet hij bij mij niet.. kan ik dus niet heel veel mee.. hij draait wel naar andere mensen die op de stal staan ook z´n kont naar hun toe. maar hij loopt hun niet achter na met z´n oren in z´n nek en mij wel..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:41

nowie16 schreef:
bedankt allemaal voor jullie goede reacties! de eigenaar zegt alleen maar ja dat doet hij bij mij niet.. kan ik dus niet heel veel mee.. hij draait wel naar andere mensen die op de stal staan ook z´n kont naar hun toe. maar hij loopt hun niet achter na met z´n oren in z´n nek en mij wel..

Die andere hebben misschien al weleens op z'n plek gezet?
Kun je niet eens met hun overleggen waarom hij wat minder bij hun doet. Al vindt ik z'n kont draaien al te ver gaan. Maar goed ieder z'n grens tot hoever ligt ergens anders.

Trouwens vindt ik ook zeer onverantwoordelijk van de eigenaar om gewoon simpel te zeggen bij mij doet hij dat niet. Je zou ze toch de nek bijna omdraaien. Moet er niet aandenken om met zo'n eigenaar op 1 stal/weide te staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:51

Vorige week probeerde een stout paard uit de bak te rennen en hij wilde over of door mij heen lopen ;) , dacht hij dus. Ik ga echt niet opzij en had gelukkig een zweep in mijn handen en heb hem vol zo hard als ik kon over zijn borst geslagen (ben echt geen sla type hoor). Vervolgens ruiter geholpen met aan pakken en dat ging redelijk goed. Hij luisterde steeds beter naar haar.
Wat schets mijn verbazing de volgende dag toen ik langs zijn stal liep..........hij hinnekte naar me. Ik moest lachen en zei "ja boef wij begrijpen elkaar". Toen hinnikte hij weer. Met andere woorden hij verlegde steeds zijn grenzen en is gewoon blij dat de grens eens heel duidelijk getrokken werd.
Moraal van het verhaal, kijk eens naar een kudde hoe paarden daar met elkaar omgaan. Die zijn echt niet flauw hoor. Daar wordt heel wat geslagen, dus zorg dat hij je niet kan slaan en zorg dat jij diegene bent die boven hem staat. Dus gelijk de kop in drukken, jezelf groot maken en vanuit rust en zekerheid hem wegsturen(halstertouw) en als hij niet luistert en te dicht bij komt aanpakken die hap. Dus altijd met goede zweep in je hand de kudde in gaan, ook als de kudde wel rustig is en relaxed. Je weet maar nooit en voorkomen is beter dan genezen.

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:16

ik ben ook eigenlijk iemand die nooit zwepen gebruikt. maar stel dat ik hem er is mee moet slaan maakt dat dan uit waar. want als hij gelijk z´n kont naar me toe draait.. en soms komt hij juist met z´n oren in z´n nek recht op me af..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:17

Tigra_ schreef:
nowie16 schreef:

Die andere hebben misschien al weleens op z'n plek gezet?
Kun je niet eens met hun overleggen waarom hij wat minder bij hun doet. Al vindt ik z'n kont draaien al te ver gaan. Maar goed ieder z'n grens tot hoever ligt ergens anders.

Sluit ik me helemaal bij aan :j Kijk echter met 'op zijn plek zetten' wel uit bij een paard dat zijn kont naar je toe draait. Timing en een veilige afstand houden is heel belangrijk. Heb je een instructrice of stalgenootje met kennis van Parelli of een andere NH-stroming? Vraag dan of die je op weg kan helpen :)

Zweep mee hoeft niet gelijk te zeggen dat je er gelijk een tik mee uit moet delen. Soms is het al voldoende om er zelfverzekerd bij te staan, en te laten merken dat hij een tik kan verwachten als hij te ver gaat. Zorg ervoor dat je van te voren waarschuwd, en daar duidelijk in bent (dus niet ineens zomaar plompverloren een tik uitdelen).

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:20

heb ik gedaan maar die lopen er gewoon voorbij. of er met een grote omweg omheen.. heb ik dus ook niet zo veel aan. maar donderdag komt iemand met veel ervaring me even helpen zal het is met haar overleggen:D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:20

Vraag eens of de eigenaresse mee wilt als jij je paard uit het land haalt. Mocht het mijn paard zijn, dan vind ik het echt niet erg om een keer mee te gaan. Ik zou het zelfs fijn vinden als het overlegt wordt. Laat de eigenaar van een afstandje toekijken hoe het gaat en zij kan je dan vertellen wat je het beste kan doen :j

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:23

Mijn paard staat met een onwijs groot paard in de wei dat jaloers is als ik Joris uit de wei kom halen. Hij viel mij niet aan, maar ging wel met zijn oren in zijn nek op Joris af en bijten. Ik heb hem gewoon vanaf de eerste keer af aan weggejaagd als hij dat deed door met mijn halstertouw te wapperen en hem met een hele strenge stem weg te sturen. Na een tijdje was hij vooral erg nieuwsgierig en liep de hele tijd achter ons aan en dat vond Joris wel eng, toen heb ik hem gewoon iedere keer bij zijn halster gepakt en een paar meter verder op gezet. Nu kijkt hij me aan als ik aan kom lopen en als ik hem wil aaien vind hij dat fijn en als ik het niet wil blijft hij gewoon op zijn plek staan en gaat verder grazen.

Ik denk dat het erg belangrijk is om consequent te blijven en wel meteen ingrijpen want bij jou klinkt het gevaarlijker als bij mij toen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:10

Tigra_ schreef:
brighteyes85 schreef:

En hoe denk je dat paarden onderling dat doen? Net of een kuddeleider zich eerst gaat bedenken wat het paard mankeert voordat hij die een flinke lel uitdeelt. Want NH is toch Natural Horsemanship en gaat toch over natuurlijk gedrag. Geen enkele kuddeleider zal dit accepteren.

En nee het doet er eigenlijk helemaal niet toe waarom een paard een gerichte mep verkoopt, dit mag BIJNA NOOIT. Hele uitzonderlijke gevallen dat een paard op het moment mishandeld wordt dan zou ik zeggen dan mag hij slaan. Maar onder deze omstandigheden mag dat gewoon never nooit niet.
Wat mij betreft hoort je eerste reactie een klap te zijn(ja je eigen veiligheid hoort toch wel voor te gaan), en gezien deze persoon niet de eigenaar is, is het niet de taak van TS om uit te zoeken waarom dit paard dit doet, maar aan de eigenaar.
En die zal dan als er een probleem is dit oplossen.

Idd...
Kijk als jij er niet bent, is dit paard waarschijnlijk de baas over jou paard. Geeft niet, is oké. Maar op het moment dat JIJ de wei instapt, ben JIJ de baas over ALLE paarden in die wei. En niet anders. Dus als JIJ JOU paard uit de wei wil halen, heeft HIJ dat maar te slikken. Klaar.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:28

Beter het paard een goede opdonder dan jij in het ziekenhuis toch? _/-\o_

^^ Hierboven
De eigenaar moet het aanpakken. Maar als de eigenaar niks 'doorheeft', moet TS dan eerst maar omver gelopen worden? Vind het een beetje krom.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:49

En hoe is staat het er nu voor? Ik neem aan dat je in de tussentijd je paard al wel een paar keer uit de wei hebt moeten halen?

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:46

ja maar hij stond afgelopen dagen in een andere wei.. denk dat de eigenaar hem toch even ergens anders had gezet. en van het weekend stond hij er weer bij. toen was ik met een vriendin en hebben we hem met het halstertouw een tik op z´n neus gegeven en toen was het even over.. en gisteren stond hij weer appart dus ben benieuwd hoe hij doet als hij er weer bij staat..

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:50

Je moet niet uitstralen dat je bang bent voor dat paard. Wanneer jouw paard in de wei staat loop dan gewoon naar je paard toe en klik haar vast en neem haar mee. Let wel op je lichaamstaal wanneer je heel bang overkomt zal dit ook op het paard werken, en een zweepje meenemen is inderdaad raadzaam. Maar ook dan let op hoe je iets uitstraalt wanneer je al bang bent en gaal en hevig van links naar rechts kijken waar dat paard blijft lok je het ook zelf uit. Misschien is het ook een idee wanneer dat paard op stal staat hem eens gedag te zeggen zodat hij je een beetje herkend. Het is het proberen waard..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:52

Hopelijk is het nu opgelost of blijft het paard apart staan.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:03

Zoals anderen ook al zeggen, zou ik een zweep meenemen, een longeerzweep. Maar ik zou er niet mee slaan, puur er mee zwiepen als hij bedenkt om naar je toe te komen. Het is een verlenging van je arm, die je heel goed kunt gebruiken in een gevaarlijke situatie als dit. Een longeerzweep is er niet om hard mee te slaan, het is er om te gebruiken als hulpmiddel, en de meeste paarden gaan wel uit de weg als je er mee zwiept. (Mocht het paard hier gewoon nog niet op reageren dan zou een tikje wel kunnen natuurlijk, het gaat puur om zijn respect naar jou persoonlijke ruimte)

Over de NH : Ik heb een boek van Parelli, meerdere zelfs, en ik geloof niet dat hij ergens zegt dat ze een paard nooit mag slaan. Wij als mensen gebruiken in principe eerst onze handen, paarden gebruiken hun benen en hoeven als verdedigingsmiddel. En wij als mensen zijn nergens bij die benen en hoeven, dus wanneer je in een situatie als deze beland zou je meer dan geoorloofd zijn volgens de NH standaard om een zweep mee te nemen om de ruimte om je heen veilig te stellen. Het is jou paard niet, dus jij bent niet degene die het kan corrigeren bij het paard.

Erg vervelende situatie hoor, jammer dat de eigenaar niet iets verder kijkt dan zijn/haar neus lang is. Zou heel mooi zijn als zij er samen met een ander mee bezig gaat, of in ieder geval zich eens 'verstopt' en kijkt hoe hij doet.

Sterkte ermee !