happend paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claaaudiaa

happend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:09

Haaai bokkers!

ik heb heel lang getwijfeld om een topic te openen maar besloten toch te doen. Ik heb namelijk een "probleem".
Sinds januari vorig jaar heb ik Shadow, een 20 jarige merrie. Als ik bij haar de stal in kom (hier staat ze al zo'n 10 jaar) dan hapt ze, niet richting personen maar in de lucht zeg maar. Dat is niet alleen als je er in loopt maar ook als je er in staat en over dr hals of hoofd aait, of als je buiten de stal staat. Het moment dat k haar uit de stal haalt gaan gelijk dr oortjes naar voren en doet ze die ook niet meer naar achter ofzo.
In de bak is ze wel 'boos' richting andere paarden, ze trapt nooit, maar ook hier gaat ze happen en soms ook de andere paarden bijten.

Mijn vraag is dus: of ik hier iets tegen kan doen en wat? Ze hapt eigenlijk nooit richting mensen maar eigenlijk alleen maar in de lucht.

alvast bedankt <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:14

Als ze het alleen in de stal doet dan zou ik het gewoon negeren. De stal is immers 'haar' terrein, en zolang ze niet echt dreigt zou ik het geen probleem vinden. Ik ken wel meer paarden die in de stal vervelend zijn, maar zodra je ze eruit haalt inderdaad poeslief.
Onder het rijden zou ik bijten naar andere paarden dan weer niet toestaan. Als ze het dreigt te doen, waarschuwen met je stem en als ze het dan alsnog doet een tik tegen de hals geven met je zweep. Zodat ze weet dat dat niet gewenst is.

claaaudiaa

Re: happend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:16

Dat wat je zegt over tijdens het rijden doe k eigenlijk vrijwel altijd, (mijn manegeeigenaar is het er niet zo mee eens, noemt het een 'karakter trekje' en dat ik het daarbij moet laten) maar alsnog blijft ze hier mee door gaan. Ook als ze boos doet in de bak is ze boos met haar hele lichaam, ze spant haar hele lichaam aan. ik weet eigenlijk nooit zo goed wat ik er mee moet doen want het voelt altijd alsof ze wil gaan trappen maar dit doet ze noooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:26

Het is idd gewoon haar plekje, haar stal, ze laat merken dat zij de baas is. Meestal ben ik van mening dat je altijd de baas moet zijn, maar in stal is het hun plekje. Zolang ze je niet in de nek vliegen vind ik het geen probleem.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:27

Ik zou het ook negeren als het alleen in de lucht is als het op mensen gericht is dan word het een ander verhaal.

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:31

en haar gedrag richting die andere paarden? ze bijt die paarden altijd zonder reden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:36

Bijt ze echt door of hapt ze?
Een paard doet niet iets zonder reden, maar als er gewonden bij vallen zou ik ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:45

claaaudiaa schreef:
en haar gedrag richting die andere paarden? ze bijt die paarden altijd zonder reden.

Omdat je het weet zou ik als je een paard nadert haar iets meer op jouw laten focussen, dus desnoods stelling de andere kant op vragen of haar even doorpakken met een halve ophouding zodat je haar meer op jou laat focussen.

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 22:09

Joolien schreef:
claaaudiaa schreef:

Omdat je het weet zou ik als je een paard nadert haar iets meer op jouw laten focussen, dus desnoods stelling de andere kant op vragen of haar even doorpakken met een halve ophouding zodat je haar meer op jou laat focussen.

bedankt voor de tip! zal het proberen morgen :j

ik vind het vooral heel opmerkelijk dat ze met de paardjes waar ze mee in de wei staat en waar ze veel mee om gaat zeg maar, in de wei niet zulk gedrag toont maar in de bak wel.

Gully

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:07

Dat hebben veel paarden. Even een vreemd voorbeeld: Net als honden aan de riem. De meeste honden die aan de riem zitten willen nog weleens uitvallen, omdat ze zichzelf dan niet kunnen "verdedigen." Los gaat het dan wel weer.
Bij paarden gaat dit ongeveer hetzelfde, omdat ze in de wei hun vrijheid hebben en gewoon weg kunnen lopen als ze een paard niet mogen. In de bak is dit natuurlijk anders, en dit uiten ze dan door: "Eh, blijf daar" te "zeggen."

Ik ga me de bovenstaande tips mee, succes verder.