Mijn merrie wil het bit niet meer in!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Mijn merrie wil het bit niet meer in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:38

Sinds een paar weken doet mijn merrie erg moeilijk als ik het hoofdstel wil omdoen en haar bit wil indoen. Eerder was dit nooit een probleem. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Iedere keer lukte het eindelijk wel, maar vandaag is het gewoon niet gelukt om haar het bit in te doen, zelfs niet met snoepjes en met behulp van mijn stalgenoot. Ook geprobeert het bit los te halen, eerst haar hoofstel om te doen en dan het bit pas, dit lukte ook niet. Ze gooit iedere keer haar hoofd omhoog (en daar kan ik dan echt niet meer bij!). Ze trok zelfs het hoofdstel stuk!
Ik wilde perse dat bit indoen, omdat ik bang ben als ik 1 keer toegeef, het de volgende keer weer niet lukt, maar helaas, vandaag heeft zij "gewonnen"...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

nb: bitloos is voor mij geen optie, hier graag geen discussie over..

Captain

Re: Mijn merrie wil het bit niet meer in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:39

Tandarts laten komen?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:39

Misschien moet je de tandarts eens laten komen? :)
edit: ze waren me weer voor :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:41

laat controleren of de tanden goed zijn en of ze geen last van haar atlas heeft.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:43

Inderdaad gebit laten controleren. Dat kan de oorzaak zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:49

oke, ik zat er zelf ook al aan te denken dat het misschien aan de tanden zou kunnen liggen. Kan het door haken komen?
Wat zou het eventueel anders kunnen zijn?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:57

denk ook het gebit

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:59

max66 schreef:
oke, ik zat er zelf ook al aan te denken dat het misschien aan de tanden zou kunnen liggen. Kan het door haken komen?
Wat zou het eventueel anders kunnen zijn?

Ja dat zeker, of wolfskiezen oid die in de weg zitten tijdens het rijden.

Maar daar kan de tandarts het beste antwoord op geven :) Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:46

Het zal vast een reden hebben,inderdaad tanden of je hebt het bit er een keer hardhandig uitgetrokken..Ik denk niet dat het goed is om erg door te zetten,als ze ergens last van heeft wordt het probleem er niet beter op en anders rustig en met veel geduld..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:49

tndarts zou kunnen ja maar misschien vind zemet dit weer het bit te koud.
Ijzer kan erg koud aan volen met deze temperaturen.
Probeer het bit eerst eens wat op te warmen voor jehet in haar mond doet.
De ergste kou er van af dus.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:13

Ai, dat is vervelend!
Mij is altijd gezegt dat je je duim dan achter de kiezen moet doen...

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:14

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem.
In mijn situatie zijn haar tanden pas nog nagekekn ivm dat ze wat dunner was. Maar die waren goed, dus daar lag het niet aan.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:15

Tandarts laten komen, en zorgen dat het bit niet koud in de mond gaat. Dit kan ook vervelend zijn voor sommige paarden. Dus evt. even opwarmen onder de kraan.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

xBokker schreef:
Ai, dat is vervelend!
Mij is altijd gezegt dat je je duim dan achter de kiezen moet doen...

Als er niets aan de hand is, dan kan dat. Maar als je paard last van zijn mond/kiezen heeft moet je niet het bit er als nog erin sjorren?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:35

ik maak het bit al warm met mijn handen (hebben geen warm stromend water op stal) en mijn duim doe ik er ook in als nodig. Ze gooit echter iedere keer haar hoofd zo hoog de lucht in, dat ik er echt niet meer bij kan hoor, ook vasthouden lukt niet, ze is sterker dan ik.
En inderdaad, omdat ik dacht dat ze het vast niet zomaar zou doen (pijn?) heb ik mijn pogingen gestaakt en heb gister dus niet gereden, maar maak me wel zorgen.
Ik zal de tandarts laten komen, al is het maar om uit te sluiten dat er iets mis is met haar gebit.

Ze doet al een aantal weken moeilijk met het bit, maar uiteindelijk lukte het wel altijd, maar gisteren dus echt niet!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:20

Buiten het advies dat al gegeven is (tandarts), is het misschien ook handig om het bit zelf eens na te lopen op beschadigingen. Er zijn nog wel eens ruiters/amazones die het hoofdstel op de grond leggen/gooien, waardoor er nare en scherpe randjes aan komen. Dit doet natuurlijk enorm pijn in de mond van een paard. Controleer ook even of het bit sowieso nog goed zit/past.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:37

shenavalie, ik had alles zeker al gecontroleerd. Had het bit zelfs uitgekookt om het eens goed te reinigen.
Volgens de staleigenaar zou de merrie, als het inderdaad aan de tanden ligt, dit moeten laten merken tijdens bv het rijden en niet zozeer bij het indoen van het bit.
Met rijden (en als ze het bit in heeft) merk ik niks.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:59

Dan is het bit zelf dus alvast uitgesloten ;)
Je hoeft niet per definitie iets tijdens het rijden te merken als er iets mis is met de tanden. Bij het openen van de mond (dus bij het indoen van het bit en het eruit halen) kunnen eventuele haken vervelend krassen in de wangen, wat bijvoorbeeld bij het rijden zelf niet hoeft te gebeuren. De mond is dan doorgaans gesloten. Het kan sowieso geen kwaad om jaarlijks het gebit te laten controleren en in een heel enkel geval zelfs twee keer per jaar (maar dan is er sprake van een verwaarloosd gebit dat in etappes behandeld moet worden). ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:01

Mischien een niet goed passend bit die ze nu zat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:36

MaritAriel schreef:
Mischien een niet goed passend bit die ze nu zat is?

Kan ook heel goed. Mijn merrie wil geen dubbelgebroken in, maar ongebroken vindt ze prima.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:42

tandarts kan nooit kwaad om die even te laten kijken, als de tanden het probleem niet zijn kan ze bijvoorbeeld ook een bult of iets in haar mond hebben.
toevallig hebben wij een schimmeltje op stal die ik van de week het bit in moest doen omdat niemand het voor elkaar kreeeg, kwam ik erachter dat er een melanoom in haar mond zat, tja.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:01

tandarts is geweest vandaag. Er is niks mis met het gebit (fijn om dit weer even te weten), hij heeft ook nog naar het bit gekeken, past prima.
Ik ga er dus maar vanuit, omdat er geen lichamelijke oorzaak is gevonden, dat het klierderigheid van haar is en ik denk dat ik maar eens wat strenger tegen haar moet zijn. Vandaag deed ze ook lastig met het bit indoen, maar het lukte wel redelijk snel, het was niet zo'n "gevecht" als zondag.

Wat denk ik wel meespeelde zondag was het feit dat zaterdag haar veulen bij haar is weggehaald. Ze was hierdoor erg onrustig. Vandaag was ze gelukkig weer haar relaxte zelf..... (en met het veulen gaat ook ook goed in haar nieuwe stalletje aan de overkant)!

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:22

Mijn paard deed vroeger ook moeilijk met het bit. Ik heb dan telkens een stukje appel gegeven vlak na het indoen van het bit. Als je dat een tijdje doet, neemt het paard tenslotte het bit zo in de mond.

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:54

Inderdaad eerst het gebit controleren!!
Er is al vaak uitgegaan van hals- of nekklachten, terwijl het haken op de kiezen bleken te zijn...