wil haar voetjes NIET geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zora_

wil haar voetjes NIET geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:52

mijn merrie is erg lastig en zeker bij de hoefsmid. haar voorhoeven kan ik nemen maar als ik haar voorhoeven neem laat ze haar helemaal vallen zodat ik haar wel moet lost laten en als ik ze opnieuw wil nemen wil ze niet stil staan! haar achterhoeven moet ik zeker niet nemen want dan slaat ze gewoon. zelf de hoefsmid heeft het er lastig mee ze kan zelf geen ijzers dragen omdat ze haar al met moeite kunnen bekappn :s tenzij we haar verdoven maar dat wil ik niet. ik heb ookal geprobeerd om ze elke dag eens te nemen haar voetjes al was het maar een paar secondn maar dat helpt niets ze blijft het maar doen heeft iemand hier ervaring mee?
alle tips zijn zeker welkom!

ikbenlot

Re: wil haar voetjes NIET geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:57

bij een pony die ik ken heeft de hoefsmid het TOTAAL verprutst, ze werd gek als je een hoefje op wou tillen daarna. Elke dag, met veel beloningen geoefend, en dat heeft geholpen, ze doet het weer! met jou probleem zou ik het ook niet weten... ik lees ff mee. :)

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:01

Gewoon dagelijks blijven oefenen. Maar let er daarbij wel op dat je haar voeten niet los laat als ze schopt of iets dergelijks. Ook als ze zich laat vallen, moet je haar been niet loslaten. Dat is een trucje wat een paard heel snel door heeft. En iedere keer dat jij haar been loslaat als zij dat wil, versterk je haar vervelende gedrag. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar vraag anders eens iemand om je te helpen. Zeker als ze zich wil laten vallen, is het handig als er iemand een tik op haar kont kan geven, zodat ze leert dat dat niet de bedoeling is.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:03

Ik heb het mijn merrie geleerd door een halstertouw om haar been te doen. Zo kan je zelf uit het gebied blijven waarin ze kan slaan en kan je het been dus altijd vasthouden. Wanneer ze hem optilt beloon je haar en dit oefen je zo vaak mogelijk tot ze het normaal doet. (of je trekt het gewoon omhoog en dan beloon je wanneer ze het rustig omhoog houdt)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:07

dank je mieke voor de tip, ja iedere keer als ze haar liet vallen liet ik wel los maar ik nam haar voetje direct opnieuw terug, ik heb wel redelijk ervaring maar het zou inderdaad handig zijn dat er dan iemand bij me staat voor haar een tik op haar gat te geven kzal dat zeker eens proberen mercie :)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:09

CinTwiZo ja dat had ik ook eens geprobeerd met een halstertouw rond haar voet maar ja dat ging niet zo goed maar ik heb niet blijven verder proberen ik zal dat nu nog eens proberen een aantal weken als het bij jou gelukt is zal dat ook wel ooit eens lukken bij mij zeker :D

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:09

ikbenlot schreef:
bij een pony die ik ken heeft de hoefsmid het TOTAAL verprutst, ze werd gek als je een hoefje op wou tillen daarna. Elke dag, met veel beloningen geoefend, en dat heeft geholpen, ze doet het weer! met jou probleem zou ik het ook niet weten... ik lees ff mee. :)

dat is wel minder dat die hoefsmid dat verprutst heeft hopelijk komt het met de tips die ze hier geven weer goed bij die pony :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:17

Hoe is haar balans? Een van mijn merries vind het ook ontzettend moeilijk om een voetje langer dan een paar seconden te geven, dit is puur een balanskwestie. Als tussenoplossing kun je haar tegen een boom/paal/muur parkeren zodat ze daar steun kan zoeken. Dit werkt bij mijn merrie voldoende, al vind ze het nog wel wat eng. Dit is natuurlijk geen blijvende oplossing, die ligt toch echt in de training.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:39

Ik kende ook een paard die erg trapte bij haar achterhoeven uitkrabben dus deden we inderdaad ook een halstertouw eromheen en nu doet ze het niet meer ....heeft wel paard weekjes geduurd voor het helemaal weg was maar gewoon elke dag doen

ikbenlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:46

Zora_ schreef:
ikbenlot schreef:

dat is wel minder dat die hoefsmid dat verprutst heeft hopelijk komt het met de tips die ze hier geven weer goed bij die pony :)

het is al goed gekomen gelukkig! :D ik bedoel met 'ze doet het weer' dat ze haar voetjes weer braaf geeft. ;)
Was wel nieuwschierig wat voor reactie er zouden komen. :)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:44

ikbenlot schreef:
Zora_ schreef:

het is al goed gekomen gelukkig! :D ik bedoel met 'ze doet het weer' dat ze haar voetjes weer braaf geeft. ;)
Was wel nieuwschierig wat voor reactie er zouden komen. :)

aahn alé bij jullie is het goed gekomen het zal wel bij de mijne ook goed komen als ik al deze goede tips hier eens probeer :) ja het leuk voor al die reacties dat helpt echt :)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:46

fjordnina schreef:
Hoe is haar balans? Een van mijn merries vind het ook ontzettend moeilijk om een voetje langer dan een paar seconden te geven, dit is puur een balanskwestie. Als tussenoplossing kun je haar tegen een boom/paal/muur parkeren zodat ze daar steun kan zoeken. Dit werkt bij mijn merrie voldoende, al vind ze het nog wel wat eng. Dit is natuurlijk geen blijvende oplossing, die ligt toch echt in de training.

ja ze had niet echt een goede balans en vele zeiden dat het was omdat ze zwanger was maar zelf na haar bevalling enzo ging dat niet beter ik zal dat ook eens proberen haar gewoon tegen een muur fso zetten misschien dat het beter gaat :)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:47

kleinuh schreef:
Ik kende ook een paard die erg trapte bij haar achterhoeven uitkrabben dus deden we inderdaad ook een halstertouw eromheen en nu doet ze het niet meer ....heeft wel paard weekjes geduurd voor het helemaal weg was maar gewoon elke dag doen

Ja daar ga ik eens met beginnen met het halstertouw er om te doen. dat is ook wat veiliger voor mij en dat moet na lang oefenen hopelijk toch wel beter gaan als ik lees dat het bij dat paard dat je kende lukte zal dat ook wel lukken hé :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:55

Probeer eerst gewoon eens elke dag je handen langs de benen te strijken tot aan de hoef, zonder dat je de hoef vraagt zodat ze daar aan gewend is. Beloon haar met de stem en als je alle benen hebt aangraakt desnoods nog een worteltje. Ze moet het benen aanraken met wat pretigs verbinden.
Als je de hoef vraagt, meteen de hoef zelf grijpen. Meestal vinden ze het klemmen om een been niet lekker. Elke seconde die goed gaat belonen, ook al is het slechts de hoef een cm van de grond halen of/en niet slaan. Bedenk dat je gewoon elke dag wat verder wil en niet in een keer de hoeven op hoeft te kunnen nemen.
Ik heb hier een "wilde" pony die alle kanten op sloeg, beet, en ging hangen, maar die neem ik nu (na een paar weken) alle vier de hoeven op zonder haar zelfs vast te binden, smid heeft haar ook kunnen behandelen.
Echt, elke dag herhalen, en elke dag een klein stapje verder. Beginnen met gewoon aan kunnen raken.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:00

Stipje, lees even mee.
Vele tips hier al geprobeerd, maar het blijft heel erg lastig. Tip met het halstertouw lijkt me nog wel een optie, maar daarvoor is iemand nodig die haar vasthoud en die persoon heb ik niet...

En Miekie74: wat jij zegt, is makkelijker gezegd dan gedaan! Ik heb daar echt niet genoeg kracht voor...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:07

Ik doe mijn wilde ponies helemaal alleen en zonder dat ze vaststaan (soms wel ene halster om met een touw op de grond waar ik dan eventueel op kan staan zodat ze niet weglopen, als het buiten de stal gebeurd), en kracht is niet nodig, alleen handig zijn. Als je de hoef bv meteen tot de elleboog heft (voorbeen) of tot de knie (achterbeen) kunnen ze niet zoveel meer. Wel meteen zakken naar ene comfortabele positie als paardje niet (meer) vecht.
Op de juiste momenten belonen is bealngrijk, want meestal is er een negatieve spiraal onstaan door veel geschreeuw en slaag.
Zodra ze merken dat er helemaal geen geschreeuw of slaag aan te pas komt, sterker nog, er is beloning, zijn ze meestal bereid om mee te werken.
En dus niet teveel verwachten. In het begin al blij zijn met naar de hoef kunnen wijzen en daarna aanraken van het hele been en de hoef.

Denk er wel om dat je altijd naast de pony bent (rug naar het hoofd), tegen het lijf (tenzij je er een hebt die dat weer erg vindt), en er niet tegen je hoofd geslagen kan worden!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:11

Been aanraken gaat prima, beenbescherming (peesbeschermers, strijklappen, springschoenen) gaat allemaal heel soepeltjes, kan echt alles met haar benen doen. Handdoeken erom heen, allemaal prima.
Maar zodra hij omhoog moet, wordt het lastig.

Ze tilt (vooral voorbenen) echt amper op. Misschien 1 of 2 cm. en dan zet ze hem heel gauw weer neer. Dus ik krijg amper de kans om hem echt op te heffen (want, ook als ik heel snel ben, ik krijg haar been niet gebogen als zij 'm wil strekken...).
Achterbenen gaan beter, die heft ze zelf op.

Hoe pak jij zo'n situatie aan? Tegen de wand heb ik al meerdere malen geprobeerd, heeft geen effect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:20

Mijn hengst heeft dat heel sterk, achterbenen prima, voorbenen een ramp als hij in de poetsplaats staat. Het lijkt te maken te hebben met niet alle druk op de andere hoef te willen op harde ondergrond of bang voor uitglijden, want in de stal en op gras of zand doet hij het wel...
Het is dus de moeite waard om dat te testen. (Zachte ondergrond)
Verder wil het wel eens helpen om met een zweepje tegen het onderbeen te tikken (echt plagen, tik-tik-tik-tik kort op elkaar), dit irriteert ze genoeg om het been te buigen. Het waar wilde paarden elkaar bijten en de reflex is het been buigen. Ze zakken daarbij wel soms door dat been dus het is een kwestie van dan wel weer de hoef naar de elleboog brengen om het evenwicht te herstellen. Of beter nog, in het begin niet eens de hoef pakken, maar concentreren op het feit dat de hoef geheven wordt.
Ook hier weer half werk ook gewoon belonen, laat maar horen dat je trots op hem bent en dan de volgende keer kijken of hij niet wat verder wil gaan.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:25

Dat van het zweepje is een hele goeie! Die ga ik zeker proberen. Dat is gewoon een kwestie van oefenen zonder daar zelf ongemak van de ondervinden. Kan best een half uur met een zweepje tikken, een half uur op m'n kop hangen om een voetje te vragen is iets ongemakkelijker :+

Op zand doet ze het ook niet, daar zit geen verschil tussen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:29

@Donna_Heb je ook al eens geprobeerd om van voren af op te nemen, dus voor haar gaan staan en het been naar je toetrekken?

(Niet doen bij ponies die slaan en doen, alleen bij die letterlijk een "poot stijf houden")

Ik ga afsluiten dus ik ben er morgen pas weer bij voor reacties en meer tips.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:31

Nee, nog niet.
Ze had als tic toen ze uit de opfok kwam om te meppen met haar voorbeen als iets haar niet aanstond, gelukkig was dat heel gauw klaar. Is er geen risico dat ze dat weer doet wanneer ik met zo'n oefening aan de gang ga?

Bedankt voor de informatie in ieder geval, daar kan ik wat mee!

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:37

Benader vooral rustig, en visualiseer wat je wil bereiken. En belonen natuurlijk.
Maar probeer ook eens plaatjes-denken!! Geloof me, het helpt!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:04

Heeft ze niet bijvoorbeeld hele gevoelige zolen?
Dat ze dus gewoon liever haar voorbenen niet optilt ivm hoge druk die dan op de andere hoef komt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:43

Dan zou ze op zachte ondergrond geen problemen geven. Maar dat maakt bij die pony niet uit.

Met de voorbenen slaan komt denk ik niet terug van naar voren opnemen, omdat je, zodra de voet van de grond is, weer naast het paard moet komen terwijl je het been buigt. Je hoeft het niet hoog op te nemen, alleen van de grond krijgen. Als ze haar been stijf houd, wat je eerder aangaf, gaat het buigen misschien niet lukken.

Een laatste truc is nog een tijdje voer aanbieden terwijl je de hoeven opneemt. Meestal maakt het ze niet zoveel uit wat je met ze uitspookt als ze eten, tenzij je er eentje met voedernijd hebt.
Daarna kun je gaan naar alleen wat geven als ze werkelijk het been heft tot alleen wat geven na alle vier de hoeven uitkrabben.

Hoeven opnemen leer je ze het best aan als ze nog heel klein zijn, dat vergeten ze nooit meer en dan voorkom je dit soort problemen later.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:22

Even een update: de truc met het zweepje werkt fantastisch.
De eerste keer was ze een tikje overdonderd, de tweede keer was ze er niet meer van onder de indruk. Ze reageerde er niet meer op.. toen heb ik het met een snoepje als beloning geprobeerd (ben daar normaal echt geen voorstander van, maar je moet wat uiteindelijk) en dat deed het kwartje vallen. Merkte aan haar dat ze het echt leuk vond om te doen.

Nu zijn we zover dat het zweepje niet meer nodig is, ik hoef nog maar naar het been te wijzen met het commando "voetje" en ze tilt ze allemaal keurig op.

Maar nu... hoe nu verder? Heb wel een idee, maar ben toch benieuwd wat jij aanraad als volgende stap Lusitana!