Paard heeft verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurningPoint

Paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:10

Hoi =)
27 oktober ben ik van manege veranderd.In de vorige manege waren en problemen en dus hebben we besloten om naar de nieuwe manege van vrienden te gaan,20-30 minuten van bij ons huis.Vanaf het begin ging het eigenlijk al fout.Mijn merrie is behoorlijk eigenwijs,en heeft enorm veel verlatingsangst,en vanaf dag 1 liet ze dat merken.Op de één of andere manier is ze s'nachts in de paddock van de merrie naast haar gekomen (de paddocks zijn gedeeld door palen en elektrische draden).Het resultaat was dat haar nieuwe regendeken compleet kapot was.Gelukkig waren beide paarden wel oke.Dit heeft ze ongeveer 3 keer gedaan,daarna hebben we haar van paddock verandert en een ander paard tussen de 2 merries gezet.Probleem opgelost.
Jammer genoeg is dat niet het enige probleem.Soms,als ik wil poetsen,wordt ze nerveus,begint te steigeren,te bedelen,enz zonder enige reden,aangezien er paarden op minder dan 5 meter van haar staan,die ze kan zien.
Het grootste probleem is dat we met niet veel zijn op de manege,en iedereen van boswandelingen houdt.Meestal gaan we dus allemaal gezellig weg,maar er zijn ook dagen dat ik niet kan wegens mijn studies,en dan blijft mijn merrie dus helemaal alleen op de manege.
Het resultaat is dat ze begint te zweten,op een neer begint de draven,ze bedelt,hinnikt,loopt weg als ik haar uit de paddock wil halen...
Het breekt mijn hart als ik haar zo zie,vooral wetende dat ze daar soms een paar uur alleen is.Het is nu ongeveer 4 keer voorgevallen,en het moet echt stoppen.
Ik heb al overwogen om van manege te veranderen,maar voor het moment heb ik nog geen maneges gevonden die beter zijn.Bovendien zijn we net verhuist,en het is altijd enorm veel stress voor haar,dus wil ik dit liever vermijden.
Ze is ook mager,en verliest met de dag meer door dit alles.
Wat moet ik doen? Afwachten en zien of het betert? Ik weet dat de plek nieuw voor haar is,maar dit heeft ze nog nooit gehad.Bovendien kent ze de paarden van de vorige manege.
Alvast bedankt =)

TurningPoint

Re: Paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:39

Niemand?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:09

Kun je haar geen weidemaatje geven? Een shetje erbij zetten zodat ze zich niet zo alleen voelt?

joyceDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:10

mijn paardje heeft ook verlatingsangst. ik had mijn paardje zeker een jaar tot ik de mogelijk heid had gekregen om ze op een mooie grote wei zetten, waarnaast een ook een aantal paarden stonden waa ze het goed mee kon vinden. ik was super blij dat ze niet meer zo alleen was:) tot ik met haar wou gaan rijden... haar uit de wei halen, borstel en opzadelen ging goed want dit gebeurde juist naast de wei, ze zag de andere nog. toen ik naar de piste wou gaan begon ze heel moeilijk te doen en deed ze alles om terug naar de wei te gaan , ze riep heel hard op het ander paardjes, ze steigerde, duwde me bijna om;.... dus heb ik haar elke dag uitgehaalt en aan het halster een stukje gaan wandelen, ook al was dit soms heel moeilijk en frustrerend. na ongeveer 2 weken was er al heel verschil, ze was veel rustiger. ik denk dat ze door had nu ga ik stukje wandelen met mijn baasje en daarna terug naar mijn vriendjes... nu heb ik hier geen last meer van =D

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:41

Bij honden en katten kan je een spray gebruiken op basis van feromonen (DAP voor de hond, feliway voor de kat). Dit bestaat ook voor paarden, waarbij een spray de feromonen van een zogende merrie afscheidt. Dit werkt sterk geruststellend op een heel nerveus paard, vooral bij paarden met verlatingsangst of problemen bij transport.

Alleen... ik kan maar niet op de merknaam komen! Het is in ieder geval van dezelfde fabrikant als DAP en feliway en het is sinds kort (sinds vorig jaar) ook verkrijgbaar in Nl en B. Daarvoor moest je het in Frankrijk of Engeland bestellen.
Het is 100% natuurlijk en het heeft geen negatieve invloeden of bijwerkingen (kan ook geen kwaad voor de andere paarden in de stal).

Verder kan je ook met een voedingssupplement werken, om je paardje beter te laten aanpassen. Als natuurlijk voedingssupplement, zonder sedatieve werking en zonder negatieve bijwerkingen wordt vaak L-Tryptofaan gebruikt (vooral bij paard en hond).

En ik weet niet of je ook open staat voor het gebruik van bachbloesems? BB kunnen vaak goed helpen (wanneer een correcte combinatie gekozen voor jouw paard) bij veranderingen van stal en bij verlatingsangst ten gevolge van verhuis (verlies van stabiliteit en de vaste gewoontes). Bij een goed gekozen combinatie van BB heb je al na enkele dagen resultaat.

Je kan ook alles combineren (de feromonen, voedingssupplement en de BB), zonder schadelijke gevolgen voor je paard. Wanneer je beterschap merkt (na enkele dagen al), kan je na 3 weken alles weer afbouwen. En heb je (hopelijk) een paardje zonder stress!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:36

In plaats van spuitspul om haar rustig te krijgen, zou ik inderdaad ook gaan zoeken naar een maatje voor haar. Een shetje ofzo. Als ze met de dag gewicht verliest, zou ik haar daar zoiezo niet laten, ookal raakt ze zo gestressed met verhuizen.
Beter een gestressed paard dan een dood paard... en uiteindelijk zal ze, als ze ergens op haar plek is, goed haar rust vinden :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:08

Tja, dit paard wilt gewoon het liefst een lekkere stabiele kudde. Als je dat voor haar kan vinden (een pensionstalling, een wei met schuilstal bijv. dan maar wat minder luxe voor de eigenaar) dan heb jij ondanks de verhuizing, een minder gestresst paard. Die heeft dan namelijk eindelijk de veiligheid van een kudde.
Je paard heeft dit al aangegeven door 3x door het draad heen te zijn gegaan. (Ze loopt dus liever door stroomdraad dan dat ze alleen staat.)

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:14

misschien is het verstandig om haar tussen andere paarden te zetten of er een shetlander bij te zetten dat heeft namelijk bij mijn paard ook geholpen toen we hem verhuisd hadden

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:55

Het contact met soortgenoten is voor ieder paard belangrijk, zeker voor jou paard, dat geeft ze zelf aan!
Staat ze wel op stal/ paddock ook met anderen? Of naast anderen?
Dat is uiteraard een basis voor een paard. Echter jou paard zal zeker geholpen worden met Bach bloesems of homeopathie. Een paard is een kuddedier en daarom gevoelig voor verlatingsangst, maar zo afhankelijk als jou paard is, vind ik afwijkend.
Door een goede begeleiding en ondersteuning met bijv. homeopathie, kan ze veel meer rust vinden bij haar zelf, wat voor haar veel prettiger is. Uiteraard naast goede omstandigheden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:27

Alleen naast elkaar staan op een paddock is eigenlijk ook niet genoeg. Een paard heeft daadwerkelijk sociale contacten nodig. Lekker met elkaar spelen, kroelen, bevriend raken, maar ook het ruziemaken is daar onderdeel van.
Denk je eens in dat jij nooit eens een knuffel krijgt van een mens, nooit eens bevriend kan zijn, ed. Dan raak je geisoleerd en voor je paard is dit niet anders.