Dingen doen met een ouder paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bleubilly

Dingen doen met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:18

Hallo,

Mijn paardje is al wat ouder (tegen de 20) en doordat hij veel last heeft van een platvoet kan ik niet meer met hem rijden en durf ik ook nauwelijks met hem te wandelen, bang dat het weer erg wordt (nu loopt hij op het oog wel goed, staat overdag op de wei en 's nachts op stal). Ik ga er vrijwel elke dag naar toe maar verder dan verzorgen en poetsen kom ik eigenlijk niet. Heeft iemand ideeën wat ik verder nog met hem kan doen voor wat kwality-time? Ik heb een tijdje grondwerk gedaan, maar ik ben er niet zeker van dat hij dit nu aan kan....
Alvast bedankt!!

Greetz Andrea

Chaos

Re: Dingen doen met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:19

Heb je een foto?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:21

DA erbij halen en vragen wat hij ervan zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:29

Inderdaad grondwerk en vrijheidsdressuur. Heb die van mij toen ze niet meer zo veel wilde bewegen tikkertje geleerd. Gingen we met de kindjes op stal of in het bos tikkertje spelen :). Moet je natuurlijk alleen doen als hij ook erg voorzichtig is.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:43

Ik denk dat de DA je wel vrij goed kan vertellen wat je nog wel en wat je juist niet meer moet doen met je paardje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:56

Kan de hoefsmid niet iets doen met dat plat voetje? Misschien een ijzertje voor een tijdje.

Mijn 20 jarige staat op het weiland, die poets ik alleen nog maar en soms een stukje zonder zadel. Daar doe ik al een jaar of 5 niks meer mee vanwege gezondheids reden van mijzelf.
Ik heb wel veel parelli gedaan maar de motivatie raakte weg.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:09

die van mij is 23 en kan ik nog wel wat mee rijden.
maar in de winter is het te koud en heeft hij de fut niet om te rijden. dus poets ik m alleen maar een beetje.

nu heb ik uitgevonden dat hij hel wel lwuk vind en aankan om wat rond te stappen en lekker te kroelen met mij. ik vind dit leuk genoeg, weet niet of dit ook voor jou geld.

Stable_rps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:18

Volgens mij moet de hoefsmid daar wel iets aan kunnen doen.
Ik heb ook een paard die een aangepast ijzer heeft

egorthehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:35

dit is echt een mooie foto!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 21-10-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:34

Lekker samen wandelen wandelen is eigenlijk altijd goed. Dan gaat het Hoef mechanisme werken en dat stimuleert de doorbloeding. En ik vind het zelf altijd heel ontspannend om samen te wandelen

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:01

Grondwerk is een heel breed woord.
Je kan nog zoveel doen zonder dat het veel inspanning hoeft te vergen.
Connectie uitbouwen en het samenzijn, zoveel mogelijkheden.
Je hoeft niet perse te draven of galopperen, het belangrijkste is om hem ook de keuze te laten, en dan begint een hele nieuwe dimensie.

Appelkruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:05

Lekker masseren om hem soepel te houden :)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:57

masseren, vd, grondwerk, spelen,...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:53

Ik zou in overleg met dierenarts en hoefsmid kijken wat je paardje nog allemaal kan.
Als je goed naar je paard kijkt en luistert kun je vaak nog aardig veel doen.
Wandelen, grondwerk, vrijheidsdressuur..
Maar let wel op wat je paard aangeeft! Als jij een uur wil wandelen en hij geeft na 5 minuten aan dat het niet helemaal lekker gaat, loop dan vooral niet door. Idem dito met grondwerk, vrijheidsdressuur etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:14

Ttouch is ook erg leuk om te doen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 03:01

Waarom willen mensen toch altijd wat dóén met een paard. Is het niet genoeg om te zijn?

Stoeltje in de wei, paardje er bij en af en toe even kriebelen of een fijne borstelbeurt. Mijn omapony is dan tevreden, en ik ook. Ik vind 'r namelijk ook heel leuk en lief zonder dat ze allerlei opdrachten moet uitvoeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 06:44

Kan ik ook heeeeel goed Koper :D
Daarom is Ttouch ook leuk, paard hoeft niets te doen, is alleen maar heel erg lekker voor paard :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:55

Het is niet dat je wat MOET doen met je paard maar daardoor blijft hij wel beter in zijn lijf...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:54

Wat een onzin. Laat een paard lekker zelf z'n lijf gebruiken hoe veel het wil. Wat jij aanvoert is alleen een argument bij paarden die niet genoeg vrije beweging krijgen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:24

In de natuur is een paard continue aan het werk. Hij wordt fysiek en psychisch continue uitgedaagd. Tuurlijk is het heerlijk om een paard gewoon lekker vredig te laten staan maar ik denk ook dat een paard voldoening heeft met wat psychische en/of fysieke inspanning, dit omdat een paard hier van nature voor gemaakt is. Ook als een paard ouder is denk ik dat het leuk is om hem nog wat afwisseling te bieden in zijn dagelijkse routine om hem een beetje fit te houden. Maar ik snap wel wat je bedoelt dat we soms ook niet snel tevreden zijn en sommige mensen ook niet zien dat hele kleine dingen al voor heel veel voldoening kunnen zorgen bij het paard...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:48

Wandelen is vaak nog wel een optie. ik heb een ouder paardje overgenomen, en die vind het echt heerlijk om het bos in te gaan, of gewoon een blokje om. Oortjes er op en gaan.

Dit is wel in overleg met de dierenarts opgebouwd. De hoefsmid houdt de voetjes regelmatig bij. Vooral als ze voorop mag, staan de oortjes alleen maar naar voren, en ingehaald worden vindt ze echt niet leuk. Dan wil ze alsnog inhalen om weer voorop te komen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:38

Koper schreef:
Waarom willen mensen toch altijd wat dóén met een paard. Is het niet genoeg om te zijn?

Stoeltje in de wei, paardje er bij en af en toe even kriebelen of een fijne borstelbeurt. Mijn omapony is dan tevreden, en ik ook. Ik vind 'r namelijk ook heel leuk en lief zonder dat ze allerlei opdrachten moet uitvoeren.

Hangt heel erg van het paard af. Mijne heeft in de 5 jaren voordat ze van mij was zeer weinig tot niks gedaan. Stond de laatste 1.5 jaar 24/7 buiten in een kudde dus vrije beweging zat.
Sinds ze van mij is had ik een bijrijdster voor wat meer beweging en tot mijn verbazing veranderde heel mijn pony. Ze werd een stuk vrolijker. Toen dat meisje wegens tijdgebrek stopte zag ik mijn pony weer inzichzelf keren.
Nieuw bijrijdstertje gezocht en binnen 2 weken had ik weer die vrolijke blije pony terug.
Aan de hand wandelen vind ze stom, zodra het zadel erop gaat gaan haar oortjes erop en dat blijft de hele rit zo.
Afgelopen jaar heeft ze wedstrijden gestart, strandritten gedaan, voetbalwedstrijd gehad (en gewonnen), op school geweest voor een spreekbeurt. Zolang ze die oortjes erop blijft zetten en in goede gezondheid blijft zet ik haar niet stil.
Ze staat nog steeds 24/7 buiten in haar kudde maar dat extraatje doet haar heel goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:56

Koper schreef:
Wat een onzin. Laat een paard lekker zelf z'n lijf gebruiken hoe veel het wil. Wat jij aanvoert is alleen een argument bij paarden die niet genoeg vrije beweging krijgen.

Ook in het bejaardenhuis wordt er gymnastiek gedaan. Blijft alles net iets soepeler en gaat alles net iets makkelijker. Voor een ouder paard net zo goed. Iets spier behoud, genoeg om opzij te stappen als de kudde de gekke 5 minuten heeft en om makkelijk te rollen/liggen en weer op staan. Ouder en stijver worden nodigt niet uit tot bewegen, maar als ze dat niet doen worden ze enkel nog stijver.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 04:03

Zou ze na 5 jaar deze tips nog nodig hebben? Topic is van 2011