Ruin hangt soms de hengst uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Ruin hangt soms de hengst uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:58

Ik was even benieuwd naar een verklaring voor het gedrag van mijn ruin. Het is absoluut geen probleempaard met zijn gedrag, maar hij heeft soms wat streken, waarvan ik me afvraag waar dat vandaan komt. Hij is 10 jaar oud.
Naar mensen toe is het een schat van een beest, zal echt nooit zijn oren in de nek doen. Hij ziet mij als leider en volgt mij als ik hem los laat lopen overal naar toe.
In de wei is hij echter zeer dominant, kan maar bij een paar paarden, bijt dekens kapot, neemt paarden aan het halster mee aan de wandel, dekt merries (althans dat probeert hij..).
Onder het zadel in de les is hij redelijk aggressief naar andere paarden, vooral paarden van buiten die niet op het terrein staan. Als ze voorbij rijden oren in de nek, heeft er wel eens een geslagen. Een paard dat hij kent mag alles bij hem tot met de kop op zijn kont rijden, of tegen hem aan lopen daar geeft hij niks om. Met een groep buiten rijden wil hij vooraan, wordt hij ingehaald dan kan dat paard een klap krijgen. Als ik achteraan rijdt wordt hij echt heel boos en gaat heel hoog bokken en springen.
Maar als ik alleen buiten rijd en ik kom een ander paard tegen is hij weer doodsbang en wil het liefst omdraaien en wegrennen.
En, zijn er paardengedragdeskundigen die hier iets leuks van kunnen maken?

Debola_89

Re: Ruin hangt soms de hengst uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:01

Doet mijn merrie ook, behalve het dekgedrag dan. Ook bijt ze naar de paarden die voorbijkomen en haar proberen in te halen. Het is dan ook de alphamerrie in de weide.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:03

ik herken ook dingen maar ik heb een merrie(alfa van de groep) dit is haar karakter,ben je bang dat je ruin misschien een klophengst blijkt te zijn?
het dekken kan komen door telaat castereren,dekens kapot bijten doet mijn merrie ook wel eens voral als zij vind dat ze te dicht in de buurt komen bv.slaan naar vreemde paarden doet mijn merrie ook als ze te dicht in de buurt komen,en zo wel meer dingen.denk dat het of gewoon zijn karakter is of hij is niet goed gecastereerd en dus klop hengst

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:05

een ruin die zich als een hengst gedraagt? lijkt dat niet op een klophengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:08

Is het geen klophengst?

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:12

dat vraag ik me ook af :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:13

Haha, nee hoor, het is echt geen klophengst, is gewoon heel jong gecastreerd en ook goed. Het is ook niet dat hij alle merries bespringt, maar soms in de wei doet hij dat wel eens, heel af en toe maar. Het is meer het andere aggressieve gedrag naar paarden toe dat ik vaak zo vreemd vind, terwijl hij tegen mensen echt het liefste paard ter wereld is.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:21

geen klophengst dus...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:25

En wat ik ook eigenlijk wel wil weten, wat is de manier om daar mee om te gaan. Als ik bijvoorbeeld in een groep les heb, met 7 paarden of zo, dan is dat echt heel vervelend dat hij steeds is afgeleid door naar anderen de oren in de nek te doen en te dreigen. De instructeur zegt dat ik hem dan moet straffen en boos moet worden, maar ik weet niet of dat wel de manier is? Ik doe dat dan ook niet hoor.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:41

Hihi, meestal zorg ik dat ik aan de andere kant van de piste zit of ga ik een hoefslagfiguur gaan rijden als ik iemand zou moeten kruisen. Als je gaat straffen, zorgt het alleen maar voor frustraties bij jezelf, bij je paard en bij andere mensen. Je paardje genoeg zelf bezighouden dus :-) . PS. ik ken wel meerdere ruinen die nog dekken hoor :-)