Washok inlopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XTesssel

Washok inlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:00

Haaaaay,

Ik rij al ongeveer 1 jaar een echt boefje.
En het rijden gaat steeds beter, maar hij heeft nog steeds 1 angst waar ik hem nog niet overheen heb kunnen helpen.
We hebben op de manege 2 washokken en hier durft hij niet in te lopen.
Hoe kan ik hem het beste over deze angst helpen en zorgen dat hij in het vervolg probleemloos het washok in loopt?
Ik ben nog niet begonnen met het proberen op te lossen van het probleem,
omdat ik bang ben om het misschien erger te maken met een verkeerde aanpak.
Mij is me verteld dat ik hem moet proberen over te halen met eten en dan gerust te stellen.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Alvast bedankt ;D

XXX

Gwahir

Re: Washok inlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:02

Hoi!

Heeft je pony een reden om bang te zijn voor de wasplaats? Bijvoorbeeld een nare ervaring, of is het misschien een donkere hoek, of heeft hij een hekel aan water? Of, als hij eigenlijk geen reden lijkt te hebben, probeert hij je misschien een beetje uit?

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:33

Ik weet natuurlijk niet wat voor fratsen hij uithaalt, maar ik zou er eerst gewoon een paar keer nonchalant door heen lopen. Vervolgens een paar keer stoppen, naar achter duwen en weer naar voren lopen; dat je 'm als ware afleidt van het geen dat ie eng vind en dus met jou bezig blijft. Of een keer wat lekkers geven; niet te vaak want dat blijft ie op een geven moment vragen om wat lekkers als ie gepoetst wordt. En zo opbouwen. Mijn paard vind het heerlijk om hard geaaid te worden over zijn nek en oren; dat zou je dan ook kunnen doen. Tevens kan je je afvragen of de poetsplaats wel een fijne plek is voor een paard om te staan; is het er donker, krap, et cetera. Allemaal aspecten die te maken kunnen hebben met het niet op zijn gemak voelen. Ik zou hem voorlopig zeker niet vastzetten; eerst maar eens zover zijn dat hij helemaal gepoetst wil worden, ontspannen.

Groetjes Cindy

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:38

Achterwaarts er op zetten. Ik zou hier echt geen gevecht van gaan maken en al helemaal niet met eten gaan lopen pleasen. Die van mij loopt ook de wasplaats niet op, achterwaarts inparkeren scheelt voor beiden veel stress.

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:52

Voor zover ik weet, heeft hij geen nare ervaringen met het washok gelukkig!
Maar wat hij dus doet is het volgende,
hij loopt mee, totdat hij je door heeft en dan gaat hij snel in de achteruit met zijn hoofd omhoog. Hierbij heeft de eigenaresse blaren opgelopen, doordat hij het halstertouw uit haar handen trok.
En dat hij zijn hoofd omhoog doet is gevaarlijk, omdat er een balk laag hangt in de uitgang.
Dus ik weet niet of achterwaarts erin zetten een oplossing is :')
__Cindy__ Ik ga ermee aan de slag, want jou aanpak bevalt me wel :D!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:22

Dit soort angstjes kun je geweldig en heel snel met targettraining verhelpen. Wordt je paard ineens heel stoer van!

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 13:26

Waar kan ik daar informatie over vinden? Wat ik weet eigenlijk niet wat dat inhoudt :')

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:25

Targettraining is een onderdeel van clickertraining, daar staan heel veel voorbeelden van op You tube.

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:20

Doe alsjeblieft wel heel voorzichtig met die "balk", want als je paard zich daar aan stoot dan gaat het je nog heel erg moeilijk worden, vrees ik. En trekken aan een halstertouw is geen oplossing; je paard trekt alleen maar harder en met 600KG ga je dat nooit redden. Probeer het maar eens als je op een veilige plek staat; dan moet je maar eens hard aan het touw trekken. Je kan ook even een hoofdstel zonder teugels omdoen; heb je soms net even wat meer te zeggen. Laat het touw lang, desnoods iemand aan de achterkant; hij kan beter een (klein) sprongetje naar voren maken dan omhoog komen naar achteren toe. Ga wel goed aan de zijkant staan; anders loop jij nog een trauma op, haha!

Heel veel succes.