lastige pony met longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsbm

lastige pony met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:51

hoi bokkers!

ik heb een jonge pony van 3 jaar.
hij is bijna een jaar onder het zadel(in maart volgens mij).
hij doet met longeren heel lastig!

ineens gaat hij heel hard galopperen...
het lijkt bijna alsof hij het niet snapt!
maar ik ken geen pony die niet aan longe is ingereden...
wat kan ik hier aan doen?
zou iemand tips hebben?

groetjes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:52

3 jaar en al een jaar onder het zadel? Dat is veelste vroeg ;)
laat iemand die er verstand van heeft hem 'opleiden', als je een fout maakt, en hij leert het verkeerd aan dan heb je een probleem en zul je het moeten afleren

Kitty84

Re: lastige pony met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:59

Nou ja...als hij in maart een jaar onder het zadel is ... dat kan natuurlijk wel he, dat hij dit jaar maart ong. 3 is geworden en dus vanaf die tijd is ingereden.

Als je problemen hebt met longeren... dan is het inderdaad handig om bij zo'n jonge pony jezelf af te vragen of hij het wel begrijpt. Je weet (zoals ik het begrijp) niet precies hoe hij / zij is ingereden, dus je weet niet of hij het goed heeft geleerd of alleen maar gek heeft gedaan aan de longe om zijn energietjes ofzo kwijt te raken.

Zoek iemand die je kan helpen om hem te leren aan de longe lopen, echt vanaf het begin af aan, dus bijv. beginnen met een afgezet stuk en meelopen.

Hoe is hij met rijden dan? Is dat ook nog niet helemaal OK? Of gaat dat beter?

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:10

Ik denk dat begrijpen elkaar begrijpen is. Ik zou eens iemand mee laten kijken. Toch altijd makkelijk om van buitenaf te kijken. HEt paard reageert erg op lichaamstaal, misschien vangt hij een signaal op die hij niet begrijpt, waarom hij zo reageert. Succes

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:59

met rijden is ie heel braaf en doet ie alles wat ik van hem vraag. en op stal ook.
alleen aan de longe doet ie lastig. ik vraag mijn instructrice of ze me wil helpen en vraag ook nog wel wat aan de vorige eigenaar.
hij is dus bijna 4 ja...
ik vind dat wel normaal hoor...

ik heb hem ook niet zelf ingereden en ik krijg veel hulp van 2 instructrices! 1 ervan rijd internationaal springen en de ander z2 dressuur dus daar ligt het niet aan.