Met hoofd omhoog slaan, en steunbalk raken!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Met hoofd omhoog slaan, en steunbalk raken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:21

Wij hebben een 8-jarige arabische hengst, een schat van een beest maar nogal enthousiast bij het in-en uitzetten in zijn stal.

Hier zit nu het probleem, onze stallen liggen in een binnenschuur, de steunbalken van het plafond zijn in mijn ogen niet te laag,
maar als meneer naar binnen of naar buiten gaat, is hij de eerste paar meters zo enthousiast dat hij zijn hoofd de lucht in gooit (soms met
lichtjes voorbenen van de grond).
En daarmee knalt hij dus al eens tegen zo een balk. Doet hem echt pijn, gelukkig nog niets ergs aan de hand gehad.

Even voor alle duidelijkheid: hij wordt gewoon elke dag binnen en buiten gezet met een halster en touw, geen ketting, bit of wat dan ook.
Ik ben ook zeker niet tegen hem aan het roepen van "kalm" of zo, ik probeer hem heel rustig mee naar buiten te nemen, hou hem
niet kort, sla niet met mijn arm voor zijn gezicht of zo, helemaal niets.

Eenmaal uit zijn stal is hij heel braaf (na de omgeving wakker gebruld te hebben), het is helaas dus alleen die eerste paar meters...
Nu was het deze morgen in mijn ogen toch wel erg hard dat hij tegen die balk bonkte... heeft er iemand tips hoe ik hem die eerste
paar meters kan bezig houden, zodat hij in zijn enthousiasme toch niet die hoofdbeweging maakt?

Het maakt trouwens geen verschil of hij als eerste of als laatste uit zijn stal mag... hij is gewoon heel even een beetje ontstuimig...
Voor de rest is hij heel lief in de hand, trekt niet, superbeest eigenlijk...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:23

Als hij de balk kan raken met alleen het hoofd omhoog gooien of "lichtjes met de voetjes van de vloer", dan zit de balk te laag. Ik persoonlijk zou het dier in een andere stal zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:30

kan je niet een emmertje voer of een wortel voor hem houden de eerste paar meters, als hij tenminste in zo'n bui is dat hij interesse heeft in voer. :Y)
aan de andere kant zou je toch denken dat hij na 1 keer zijn hoofd stoten wel door heeft dat hij wat voorzichtige moet zijn :D

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:40

Misschien moet je hem dan toch maar met Bit of ketting binnen en buiten zetten om ongelukken te voorkomen?
Als hij straks wel een keer iets te enthousiast zijn hoofd stoot en er zit een gat in...
Het is als ik het zo lees, gewoon een normaal vrolijk hengstje en deze een beetje meer strak houden voor zijn eigen best, hoeft niet erg te zijn.

Anoniem

Re: Met hoofd omhoog slaan, en steunbalk raken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:18

Oefen met hem het ontspannen door druk. Als jij neerwaarste druk zet op het halster moet hij ´nageven´ op die druk, dus zijn hoofd omlaag doen.
Dit vergt wel wat oefening. Je moet hem namelijk niet omlaag trekken maar hij moet jouw hand volgen.
En ja dit kan met een simpel halster en touw.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:23

Ei aan de balk vastmaken? :Y) (het anti-steiger trucje dus? :=)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:36

Horsii_mine schreef:
Ei aan de balk vastmaken? :Y) (het anti-steiger trucje dus? :=)

En dan de volgende keer als hij de stal uitloopt niet meer durft of de stal uit rent MET hoofd OMhoog omdat hij bang is...
Nee geen goed plan ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:38

Nou ja, als hij z'n kop blijft stoten als nu, dan gebeurt dat toch wel een keer. Niet dat ik het ei-idee zou voorstellen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:06

Kunstje "hoofd laaghouden" aanleren.
Op zich hoeft die balk helemaal niet "veel te laag" te zitten, wij hebben standaard stalfronten met de bovengeleider op 2,15 m en daar heeft mijn merrie van 1,50 m stokmaat ook wel eens haar hoofd aan gestoten bij een lompe actie.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:12

Inderdaad Waratje, onze balken liggen ook op 2,20 m, en de hengst is ook rond die stokmaat! Ik kan hem niet "in een andere stal zetten", het gaat om de steunbalken van de schuur ;-).
Nu de tip van een emmertje voer voorhouden, daar had ik ook al aan gedacht, maar ik wil hem liever niet omkopen met voer (als het echt niet anders kan, ok). Maar ik ga dat nageven met het halster eens proberen, hoe leer je dit best aan?
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:39

JoCo schreef:
Inderdaad Waratje, onze balken liggen ook op 2,20 m, en de hengst is ook rond die stokmaat! Ik kan hem niet "in een andere stal zetten", het gaat om de steunbalken van de schuur ;-).
Nu de tip van een emmertje voer voorhouden, daar had ik ook al aan gedacht, maar ik wil hem liever niet omkopen met voer (als het echt niet anders kan, ok). Maar ik ga dat nageven met het halster eens proberen, hoe leer je dit best aan?
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!

Oefen dit eens als je gaat longeren, dan stap je gewoon de paddock of bak rond en zet je druk met je hand omlaag, als hij nageeft, ontspan je weer. Als hij eenmaal ontspannen is kun je je hand zo laag brengen als je wilt, je kunt dan oefenen dat hij je hand volgt.
Dat is sowieso een goede oefening om hem op jou te laten focussen dus kan op meer plekken handig zijn.
Wat wel belangrijk is dat hij actief stapt aan de hand.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:50

GamblersCup schreef:
Als hij de balk kan raken met alleen het hoofd omhoog gooien of "lichtjes met de voetjes van de vloer", dan zit de balk te laag. Ik persoonlijk zou het dier in een andere stal zetten.

Dan zijn alle normale tralie boxen met schuifdeur te laag voor mijn paard.... :') (Tuiger van 1.70)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:57

Kennis heeft ook zo'n heethoofd, ze pakt een dikke winterpeen en paard houd hem aan de ene kant en baasje aan de andere kant vast en zo lopen ze naar de wei, dolkomisch, maar het werkt wel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:22

Ik neem aan dat het wel veilig is om bij hem in de stal te staan? Ga dan eerst bij hem de stal in en doe wat oefeningen met hem in de stal (welke oefeningen maakt in principe niet uit, maar als je toch bezig bent kun je die van joolien gelijk meenemen). Zorg ervoor dat zijn aandacht bij jou is en niet bij 'de deur' en dat hij gewoon gehoorzaam stapje vooruit, achteruit en opzij doet. Kans is groot dat hij daarna veel rustiger met je de stal uitloopt (moet je hem wel als eerste buiten zetten).

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:39

NiFallor schreef:
Ik neem aan dat het wel veilig is om bij hem in de stal te staan? Ga dan eerst bij hem de stal in en doe wat oefeningen met hem in de stal (welke oefeningen maakt in principe niet uit, maar als je toch bezig bent kun je die van joolien gelijk meenemen). Zorg ervoor dat zijn aandacht bij jou is en niet bij 'de deur' en dat hij gewoon gehoorzaam stapje vooruit, achteruit en opzij doet. Kans is groot dat hij daarna veel rustiger met je de stal uitloopt (moet je hem wel als eerste buiten zetten).

Ja hoor, het is een schat voor de rest, hij uit alleen zijn ongeduldigheid door zijn hoofd omhoog te gooien!

Bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:10

---