Zwiepen met staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:12

Hallo allemaal,

Mijn paard had gisteren een rare 'tic' en ik vraag me af wat er aan de hand was.

Het zat zo: ik had haar uit de paddock gehaald om te gaan rijden. Gewoon gepoetst en gezadeld, net als anders. Toen liep ik met haar naar de binnenbak om te gaan rijden, dat ging ook allemaal nog normaal. In de binnenbak heb ik eerst wat grondoefeningen gedaan om haar spieren los te maken. Vanaf het moment dat ze de bak in kwam begon ze met haar staart te zwiepen, op een soort geirriteerde manier. Ik heb het eerst zo gelaten, maar met de grondoefeningen begon ze dit nog meer te doen, en heb ik gekeken of er wat aan de hand was, maar ik kon niks zien. Geen vliegen, zand in de vacht, wondjes enzovoort.

Dat zwiepen bleef ze doen, en daarbij ook versnellen en hoofd omhoog. Die grondoefeningen hadden dus niet zoveel nut, dus ik ben maar naar het krukje gelopen om op te stappen. Ik stap meestal met het krukje op, dus dat was ook niet zo vreemd. Maar toen ze netjes stilstond voor het krukje en ik erop stapte, liep/rende ze meteen weer weg, mét zwiepende staart. Toen werd ik pissig en heb ik haar gewoon achterwaarts het hele stuk terug laten lopen. Niet dat dit veel zin had, ze bleef zwiepen. Bij de tweede poging zat ik er wel op, en nadat ik een voorwaartse hulp had gegeven, ging ze in een drammerige stap. Na een rondje stappen heb ik haar laten aandraven. Na een minuut of 10 werd het gezwiep eindelijk wat minder en werd ze wat ontspannener. Later, toen ik haar aan een wat langere teugel even pauze gaf, begon ze weer te zwiepen. Toen ik haar weer oppakte was het weer over, en daarna heeft ze het niet meer gedaan, ook niet met uitstappen.

Vandaag heb ik haar gelongeerd met pessoa en was er weer niks aan de hand.
Ik weet dat zwiepen van de staart een teken van ongenoegen is/kan zijn. Hier zie ik echter geen reden, waardoor ze geirriteerd kon zijn. Er was niks anders dan anders, en ik kon niks aan haar zien. De dag ervoor had ik haar ook een klein half uurtje gereden, dus stijfheid én spierpijn kunnen het ook niet zijn. Iemand een idee wat het geweest kan zijn?

Anoniem

Re: Zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:24

Het is geen irritatie, het is een uiting van pijn en of stress. De bak in betekend rijden= pijn dus is stress. Wellicht heeft ze vastgelegen in de stal en heeft ze last vn haar rug, ik noem maar wat. Het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal goed zat en dat het haar pijn deed.
Goed in de gaten houden als je weer gaat rijden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:29

Joolien schreef:
Het is geen irritatie, het is een uiting van pijn en of stress. De bak in betekend rijden= pijn dus is stress. Wellicht heeft ze vastgelegen in de stal en heeft ze last vn haar rug, ik noem maar wat. Het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal goed zat en dat het haar pijn deed.
Goed in de gaten houden als je weer gaat rijden.

Ik heb alles wel gecontroleerd, ook het zadel het hoofdstel, en alles zat goed. Op het moment dat ik de bak in liep was ze ook nog niet aangesingeld. Pijn geloof ik niet, dan zou ze het wel zijn blijven doen tijdens het rijden. Stress zou in principe wel kunnen, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat ze de vorige dag juist heel fijn had gereden, en daarvoor ook zeker beloond was. Ik ben de enige die haar rijdt, dus met anderen kan ze ook geen vervelende ervaringen hebben gehad.
Vandaag deed ze niks raars, maar toen gingen we naar buiten omdat het wat warmer was.

* edit.
Wacht even, ik had je post niet helemaal goed gelezen. Misschien had ze wel last van een spier ofzo, maar dan had ze vanuit de paddock naar stal toe toch ook al last gehad? Het begon al voor het werk, dus dan moest ze al eerder pijn hebben gehad.
Daarnaast is het ook een paard wat liever op 3 benen rondsjouwt dan laat merken dat ze pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:34

Stress is altijd lichaamsgerelateerd. Paarden zijn heel meegaand en doen niet zomaar iets. ALS ze iets 'niet leuk vinden' is dat omdat ze het moeilijk vinden, als ze 'staken' is dat omdat ze het niet kunnen, als ze 'staart zwiepen' is het een vorm van lichaamsprotest, het kan alleen zijn om het opstappen, maar ook tijdens rijden kunnen ze bijna ongemerkt bepaalde lichaamsdelen ontlasten.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:13

Het kan van alles zijn, ze wilde je in ieder geval wel iets laten weten. Ik zou het goed in de gaten houden. En als het vaker gebeurd een patroon zien te vinden. Succes

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:57

Het kan idd vanalles zijn, doet ze dit vaker?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:47

nee, ik heb daarna al weer 2x gereden en toen deed ze het niet meer. Ze heeft het ook nooit eerder gedaan.

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:11

Rare vraag misschien: Hoe was jouw gemoedstoestand? Of was een ander paard in de bak? Uiteraard moet je pijn ook niet uitsluiten!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 11:13

Ik was rustig, de dag ervoor had ik heerlijk gereden. Ze was alleen in de bak, net als meestal. Later kwam er wel een ander paard bij, maar toen was ze al opgehouden met zwiepen. Op het moment zelf heb ik haar en het harnachement wel even nagekeken, maar ik zag niks vreemds. Ik heb gisteren ook het zadel nog even gevoeld, maar de drukpunten lagen naar mijn idee ook goed en de zadelmaker is voor het laatst een maand of 2 geleden geweest.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:46

denk misschien ook iets van spierpijn of iets wat in haar lijf ff niet lekker zat, hou het in de gaten de komende paar dagen, heb je ook even bij de uier gekeken klinkt misschien een beetje raar maar mensen vergeten dit vaak, kan zijn dat daar misschien iets heeft gezeten vliegje of zo.