Tot wanneer in de opfok laten staan.. Ervaringen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmbliej

Tot wanneer in de opfok laten staan.. Ervaringen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:56

Ik heb op het moment een 1,5 jarige in de opfok staan, met vijf maanden is hij daar gekomen en heeft geen klagen, vermaakt zich prima..
Nu komt wel het punt dat je gaat bedenken tot wanneer ik hem daar wil laten staan.. Blijft hij er nog een zomer staan.. Dus haal ik hem volgend jaar na het weide seizoen naar huis, of ga ik het anders doen.. Natuurlijk gaat hem om hem, wat oor hem het beste is..

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.. Hebben jullie do's en don'ts..?!

Tnx... :D
Laatst bijgewerkt door delerium op 13-11-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: letters rechtop gezet

delerium

Re: Tot wanneer in de opfok laten staan.. Ervaringen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:58

RT-D -> OPG

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:02

Ik heb mijn veulen destijds tot haar 3de jaar in de opfok gelaten.
In die jaren doe je er verder toch niks mee en je paardje kan er lekker opgroeien.
Hij heeft er alle ruimte om zich goed te kunnen ontwikkelen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:05

Ik heb ook een 1,5 jarige in de opfok, ik laat haar nog 1,5 jaar staan, als dan het weideseizoen weer begint kan ze mooi thuis de weide in :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:06

Onze driejarige heeft letterlijk tot zijn derde verjaardag in de opfok gestaan, hij zou op huis aan komen zodra de kudde weer naar buiten zou gaan, helaas heeft hij 2 dagen na zijn derde verjaardag een tik op zijn kop gehad van een koppelgenoot en moesten we hem uiteindelijk afmaken.
Zijn halfzusje, nu 1,5 staat in dezelfde opfok, bij leven welzijn halen we haar volgend najaar op.
Me dunkt dat het halfjaar langer in de opfok niet veel meer uitmaakt voor haar opvoeding, maar wel voor onze portemonnee.
Bovendien willen we dan het aanstaande veulen bij leven en welzijn dan naar de opfok brengen en kan onze, nu enter, samen op de weide met haar moeder.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:08

Ik zou hem ook tot zijn 3de laten staan, mijn plan was om mijn veulen tot 3,5 jaar te laten staan. Had hij nog een zomer op de wei. Maar doordat er een stal vrijkomt bij mij op de manege, en er een wachtlijst was, heb ik hem met 3 jaar eraf gehaald. En hem een half jaar op de paddocks gezet, voordat ik hem liet inrijden. Ging goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:08

Hangt een beetje af van hoe handmak de jaarling volgend jaar is.
Is die reuze braaf en kan je hem goed pakken met een halster in je hand, dan kun je hem rustig laten staan tot in de zomer dat hij 3 is.
Maar is het een beetje een typische, iets schuw, wellicht iets minder handzaam, dan haalde ik hem op in het najaar op 2,5 jarige leeftijd. Dan kan je hem mooi gedurende de winter voor zijn derde nog iets mooier handmak maken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:35

Ik zou indd ook even kijken hoe hij qua karakter en gedrag is.
Wellicht kun je hem gewoon laten staan t/m 3 jaar, dat is natuurlijk het beste voor zijn groei.
Mocht hij wel wat schuw zijn, kun je dan niet gewoon daar heen 1x per week ofzo om hem even door handen te nemen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:37

De mijne gaat lekker daar blijven staan totdat ze 3 is, of er moet zich iets bijzonders voordoen, waardoor ze naar huis moet.

Vind het persoonlijk ook handiger, lekker met vrienden in de wei scharrellen, dan dat ik moet gaan verzinnen wat ik met een kleuter moet gaan doen, waar ik nog niet veel mee wil gaan doen.
En ligt er ook aan hoe ik nu gestald sta, vind dat niet geschikt voor een jong paard.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:45

Die van mij blijft in ieder geval nog tot het voorjaar staan, hij is nu 2.5. Als mijn paarden weer dag en nacht de wei op gaan haal ik hem naar huis, kan hij nog even lekker het land op. Hopen dat moeders en tante hem dan nog even gaan opvoeden. Meneer is helaas kudde leider bij de opfok, en voor een hengt die al wat dominant is aangelegd is dat niet ideaal. Dus voorjaar de ballen er af!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:16

Ik heb de mijne tot 2,5 jaar in de opfok laten staan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:16

die van mij blijft (als het met de opfok te regelen is) tot haar 4e staan. Dit omdat haar moeder met 3 echt nog heel iel en klein was en pas met 4,5 begon ze goed uit te groeien. Haar veulen blijft dus ook lekker lang staan, ik heb in ieder geval geen haast met inrijden en ermee beginnen.
Ik moet wel zeggen dat dit veulen een goede basis heeft, is halstermak,trailermak, geen problemen bij de smid enzovoort. Dus ze is niet volledig groen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:20

Onze 2,5 jarige komt binnekort naar huis zodra hij niet meer dag en nacht op de wei kan staan.
We kijken dan hoe hij ontwikkelt is. Afhankelijk daarvan kijken we wanneer we er mee aan de slag gaan.

This nogal een grote, dus we willen hem wel de tijd geven om goed te kunnen ontwikkelen.

yplusb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:36

Meestal worden paarden uit de opfok gehaald zodra je wilt beginnen met zadelmak maken....en dat is aan de eigenaar wanneer je dat zou willen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:24

ja ligt eraan wil je straks gelijk beginnen met zadel erop dan zou ik hem toch met 2,5 jaar bij je zelf neerzetten dan kun je beginnen met tutten frutten, poetsen voetjes optillen aan de hand lopen, en stil staan. zo leert hij de gang van zaken kennen,wil je hier nog mee wachten laat hem lekker bij zijn maatjes staan.