paard geeft voorhoeven niet bij hoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos111

paard geeft voorhoeven niet bij hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:33

Mijn paard wil haar voorbenen niet geven.
Als je over haar voorbenen strijkt en voorzichtig aan haar sok trekt gaat ze stevig op haar benen staan en verzet geen been. maar ze wil de achterhoeven wel geven, we hebben al vanalles geprobeert van hard trekken tot belonen maar niks heeft geholpen. Ze geef haar voorbenen wel als je een stukje met haar loopt en dan het been pakt die van de grond staat.

Silence

Re: paard geeft voorhoeven niet bij hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:36

Dit gaat over een manegepaard of niet? Gezien je andere topic over het overhalen van je ouders.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:43

Als dit (zoals silence vermoedt) over een manege paard gaat, zou ik het nog maar eens bij de eigenaar aankaarten en die het laten oplossen.

Is het je eigen paard:
Heb je ook geprobeerd om met je schouder tegen haar been te leunen (terwijl je de sok/hoef vasthoudt)? Dan raakt ze een beetje uit balans en zal ze die voet willen verzetten en kan jij hem optillen.

Iets minder vriendelijk, maar wel effectief, is in de pees knijpen, des noods een combinatie van de bovenste twee.

En natuurlijk als ze dan d'r voetjes geeft uitgebreid belonen en regelmatig d'r voetjes optillen terwijl je niks van d't wil, ze dus alleen even 2 seconden vasthouden en dan uitgebreid belonen.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:44

Silence schreef:
Dit gaat over een manegepaard of niet? Gezien je andere topic over het overhalen van je ouders.

Haha nee, verzorgpaard ;)

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:45

Shahazai schreef:
Als dit (zoals silence vermoedt) over een manege paard gaat, zou ik het nog maar eens bij de eigenaar aankaarten en die het laten oplossen.

Is het je eigen paard:
Heb je ook geprobeerd om met je schouder tegen haar been te leunen (terwijl je de sok/hoef vasthoudt)? Dan raakt ze een beetje uit balans en zal ze die voet willen verzetten en kan jij hem optillen.

Iets minder vriendelijk, maar wel effectief, is in de pees knijpen, des noods een combinatie van de bovenste twee.

En natuurlijk als ze dan d'r voetjes geeft uitgebreid belonen en regelmatig d'r voetjes optillen terwijl je niks van d't wil, ze dus alleen even 2 seconden vasthouden en dan uitgebreid belonen.

Als je tegen haar schouder leunt, leunt ze hard terug..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:45

Dan zou ik de eigenaar om hulp vragen :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:48

Ik zou trouwens toch eens te raden gaan of je niet beter met dit paard kunt stoppen.
Heb nogal wat topics gezien van jou de laatste dagen.

- Paard stapt niet door
- Paard plet je
- Je kunt niet opstappen
- Je kunt geen hoeven uitkrabben......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:56

Silence schreef:
Ik zou trouwens toch eens te raden gaan of je niet beter met dit paard kunt stoppen.

- Paard stapt niet door
- Paard plet je
- Je kunt niet opstappen

:') Dat had ik ook al gezien.

TS ik denk dat je nog lang niet aan een verzorgpaard toe bent!

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:57

Silence schreef:

- Paard stapt niet door
- Paard plet je
- Je kunt niet opstappen

Het gaat over verschillende paarden hoor, we blijven doorzetten tot alles goed gaat we geven nooit op

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:24

Roos111 schreef:
Silence schreef:

- Paard stapt niet door
- Paard plet je
- Je kunt niet opstappen

Het gaat over verschillende paarden hoor, we blijven doorzetten tot alles goed gaat we geven nooit op

Maar toch als zoveel problemen hebt met paarden klopt er ergens toch niet hoor.
Misschien eens een cursus ofzo volgen over gedrag van paarden en hoe je daar op moet reageren.
Ik wil je daar echt niet over aanvallen.
Maar alle topic's die je opent zijn toch echt wel basiswerk. Dus ik zou als je het serieus wil oplossen toch eens meer gaan lessen en vooral hoe je met paarden om moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:49

Bij mijn verzorgpaard vind ze het af en toe grappig om te doen alsof ze me niet begrijpt.
Dan zeg ik heel streng haar naam en dan snapt ze het opeens wel :')

Is dat het misschien? (Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben, 't is maar een idee ;) )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:53

Dus met zoveel probleem gedrag, zoek de fout bij jezelf.
Neem dus les, veel les, liefst ook privéles.

Silence schreef:

- Paard stapt niet door
- Paard plet je
- Je kunt niet opstappen

Ikeapotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:46

Tigra_ schreef:
Misschien eens een cursus ofzo volgen over gedrag van paarden en hoe je daar op moet reageren.
Maar alle topic's die je opent zijn toch echt wel basiswerk. Dus ik zou als je het serieus wil oplossen toch eens meer gaan lessen en vooral hoe je met paarden om moet gaan.
Zullen we weer even ontopic gaan? Het gaat hier niet over de andere problemen die ze heeft. Het zou juist gestimuleerd moeten worden om over problemen in de omgang met paarden te praten, omdat je er anders niks van leert. Wees blij dat ze het probleem probeert op te lossen!

Ik denk dat alle mogelijke oplossingen al wel genoemd zijn. Zou het kunnen zijn dat het desbetreffende paard een trauma o.i.d. heeft aan het krabbelen van haar voorhoeven? Misschien zou je het kunnen associëren met iets leuks, geef haar een snoepje en een complimentje zodra ze haar voetje optilt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:41

Ikeapotlood schreef:
Tigra_ schreef:
Zullen we weer even ontopic gaan? Het gaat hier niet over de andere problemen die ze heeft. Het zou juist gestimuleerd moeten worden om over problemen in de omgang met paarden te praten, omdat je er anders niks van leert. Wees blij dat ze het probleem probeert op te lossen!

Ik denk dat alle mogelijke oplossingen al wel genoemd zijn. Zou het kunnen zijn dat het desbetreffende paard een trauma o.i.d. heeft aan het krabbelen van haar voorhoeven? Misschien zou je het kunnen associëren met iets leuks, geef haar een snoepje en een complimentje zodra ze haar voetje optilt.

Deze basis dingen zul je toch in de praktijk moet leren.
Wij kennen de paarden niet en weten niet waarom het een probleem is.
Kan een trauma zijn maar hoeft helemaal niet. Als je te onzeker bent tegenover paarden krijg je problemen dat is 9 van de 10 keer toch de fout. Verkeerde omgang en dat kun je niet leren via internet. Dan heb je veel meer aan iemand die je ter plaatse helpt en je uitlegt wat die ziet en wat jij fout zou doen. En hoe je wel zou moeten reageren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

Tilt je verzorgpony wel zijn voorvoeten op als iemand anders of zijn eigenaar het vraagt?

Ja? Dan doe je iets fout, ga aan hun vragen wat je wel moet doen.

Nee? Dan is het aan de eigenaar om het het paard te leren.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:47

hoe oud is het paard en heeft hij het ooit gekunt en hoe gedraagt hij zich bij de hoefsmid

Ikeapotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:36

Tigra_ schreef:
Ikeapotlood schreef:

Deze basis dingen zul je toch in de praktijk moet leren.
Wij kennen de paarden niet en weten niet waarom het een probleem is.
Kan een trauma zijn maar hoeft helemaal niet. Als je te onzeker bent tegenover paarden krijg je problemen dat is 9 van de 10 keer toch de fout. Verkeerde omgang en dat kun je niet leren via internet. Dan heb je veel meer aan iemand die je ter plaatse helpt en je uitlegt wat die ziet en wat jij fout zou doen. En hoe je wel zou moeten reageren.

Maar wie zegt dat zij onzeker is? Uiteraard heb je meestal veel meer aan iemand die je ter plaatse helpt maar niet iedereen heeft altijd iemand in de buurt, niet iedereen wil altijd iemand lastigvallen als het je niet zelf lukt, en niet iedereen heeft iemand in de buurt die ook echt ziet waar het probleem ligt. Ik ben echt niet onzeker tegenover paarden maar ook ik heb wel eens probleempjes het het optillen van hoeven, ik vind het een beetje jammer dat er dan gelijk vanuit wordt gegaan dat de topicstarter niets kan leren van opmerkingen via een internetforum.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:25

Tja, ik ben nieuw hier, ik ben een complete leek waar het op paarden aan komt, dus ik hoop hier gewoon iets te leren. Ik zie eigenlijk niets verkeerd in de vraag :? .
Of is het de bedoeling dat je echt al eerst een basis hebt voor je hier een vraag mag stellen? (oprechte vraag hoor!)

Onze Tuur wilde aanvankelijk de achterhoeven niet geven om uit te krabben. Hij sprong telkens opzij, en als je dan toch een been kon pakken, ging hij met z'n volle gewicht leunen aan die kant.
Bleek algauw dat hij een hele gevoelige straal had, de hoeven waren nooit voldoende diep uitgekrabd en hij had een beginnende rotstraal. De hoefsmid heeft de hoeven helemaal proper gezet en daarna hebben we dagelijks de hoef uitgeborsteld en behandeld tegen rotstraal (+ schimmel, want hij had ook wittelijnsziekte).

Nu gaat het heel erg goed, hij maakt er geen probleem meer van om z'n voeten te geven en de hoeven te laten uitkrabben.

Misschien ook eerst kijken of er een medisch probleem is? En idd, ik zou ook willen weten of het paard enkel bij jou een probleem maakt bij het uitkrabben, of dat ze dit bij iedereen doet die haar hoeven wil uitkrabben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:05

Ikeapotlood schreef:
Maar wie zegt dat zij onzeker is? Uiteraard heb je meestal veel meer aan iemand die je ter plaatse helpt maar niet iedereen heeft altijd iemand in de buurt, niet iedereen wil altijd iemand lastigvallen als het je niet zelf lukt, en niet iedereen heeft iemand in de buurt die ook echt ziet waar het probleem ligt. Ik ben echt niet onzeker tegenover paarden maar ook ik heb wel eens probleempjes het het optillen van hoeven, ik vind het een beetje jammer dat er dan gelijk vanuit wordt gegaan dat de topicstarter niets kan leren van opmerkingen via een internetforum.

Als je alle problemen bij elkaar plakt is dat zeker een meerwaarde, gezien je dan direct een beeld krijgt dat er toch best wat fout gaat. En ja dan lijkt het me dat je beter iemand in schakelt die je direct kan helpen want dan doe je in mijn beleving toch echt wel wat fout en is het makkelijk om de problemen op een paard af te schuiven.
Ik zeg niet dat ze onzeker is maar wel dat het vaak een probleem is. En vaak zijn mensen onbewust onzeker en een paard voelt dat. Als je iemand eens met het paard laat werken die veel ervaring heeft weet je zo waar het probleem ligt.

Het gaat erom dat de TS deze problemen goed oplost, en gezien de problemen ookal zijn het verschillende paarden, kun meestal vrij snel oplossen. Eigenaar? Stalgenoten of instructrice, ze kunnen je allemaal helpen als je het maar even vraagt. Heb je meer aan dan om telkens te lopen prullen. Het is helemaal geen schande ofzo als je hulp moet vragen? Iedereen moet het leren. Maar dan kun je het toch beter gelijk goed leren?

Ik wil TS alleen maar helpen en ze doet er beter aan het goed te leren.

Maar goed ik houdt het voor gezien hier.
Ik hoop dat de TS het inziet en hulp gaat vragen in de praktijk. En dat ze hulp durft vragen in RL.
Het is echt geen schande dat je niet alles weet.

En verder misschien ligt het gewoon aan mij.

@ Marein
Het gaat er niet om dat je het niet zo mogen vragen.
Ook het advies, zoek iemand ter plekke die je kan helpen is een advies die je helpt. Dat het blijkbaar niet iedereen helemaal aanstaat, tja dat is iets anders natuurlijk. Ieder mens is verschillend en heeft andere meningen en ideeën ergens over.