paard word agressief(?) in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_H

paard word agressief(?) in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:22

Hallo bokkers,

Sinds ongeveer 5 maanden verzorg ik 2 friezen. Allebei met een geschiedenis.
In dit geval gaat het om Isabelle, ik rij en longeer haar maar ik knuffel en poets natuurlijk ook gewoon. Stap gaat erg goed met rijden, lekker ontspannen, aan de teugel en oortjes naar voren. Draf was in het begin ook een beetje lastig maar dat gaat ook zeker de goede kant op!
Ze loopt in draf ook lekker ontspannen en lekker door. Alleen dan de galop..
In het begin kreeg ik haar gewoon echt niet zover, maar sins 2 maanden denk ik wel. Alleen mijn probleem is dus dat zodra ik aanspring tot de galop zij meteen de oren plat doet, soms een bok en dan gewoon normaal verder gallopeerd, wel met haar oren in der nek.
Ik denk zelf dat het met der verleden te maken zou kunnen hebben, en dat ze misschien gewoon even moet weten dat ik haar niet kwaad wil doen ofzo.
Ik beloon haar zeer uitbundig daarna, en meteen uit de galop schieten die oren weer naar voren. Zouden jullie mij misschien tips kunnen geven hoe ik het handiger kan aanpakken en waar het misschien mee te maken kan hebben?

Buiten galopeerd ze eigenlijk wel normaal.
Groetjes Nienke

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:17

Zo op je verhaal af te gaan, zou ik denken dat Isabelle ergens pijn heeft. Het is niet jouw paard, maar mijn advies is toch om haar eens door een goede opstheopaat of manueel thearapeut na te laten kijken.
Dat ze buiten wel normaal gallopeert kan, daar hoeft ze haar lichaam niet te buigen om de wendingen te nemen (lengtebuiging), wat het pijnverhaal eigenlijk alleen aannemelijker maakt.

Anoniem

Re: paard word agressief(?) in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:22

Dat is idd een pijnreactie. Wij kunnen niet zien hoe jij rijdt en hoe je paard loopt dus waar de pijn vandaan komt weet ik niet. Misschien een filmpje plaatsen?

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 01:27

Ja maar het is zeg maar echt bij het aanspringen, en daarna gaat het meestal gewoon normaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:28

Ik denk ook direct aan een pijn reactie.
Misschien doet er tijdens de galop een spier zeer?

Hoe dat het paard dat tijdens het longeren zonder ruiter erop? Ik zou het zeker een keer filmen :j

Janine_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:39

Ja ik denk ook een pijn reactie, mijn paard ging er zelf vandoor met wijken.
bleek ze 3 blokkades in haar rug te hebben!

Ik zou idd eens een filmpje maken van het rijden en dat galop aanspringen en longeren en dan galop aan springen.
misschien is het ook wel iets in haar buik waar ze last van heeft dat zo dra jij haar in galop wilt hebben dat een pijn grens voor haar is.

succes ermee! ;)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:51

Bedankt, ik zal er zeker wat mee doen! ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:55

Ik zou eens even een fysio laten kijken. Mijn paard had jaren geleden hetzelfde. Als ze in galop zat ging het wel maar het aanspringen was dramatisch. Ze bleek ook een blokkade te hebben, 1 behandeling en nooit meer problemen gehad.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:56

Ik zou eerst pijn uitsluiten.

Ik weet van mijn eigen paard, toen ze nog jong was, dat ze als ik te grof (lees: wat harder dan alleen je been verplaatsen) de hulpen gaf dat ze een bokje gaf. Ik hoef bij haar bijna niets te doen, bijna alleen eraan denken en dan gaat ze al, maar als ik dan iets te veel deed, dan gaf ze dus ook altijd een bokje.
Jou paard begrijpt de galop nog niet zo goed, dus is het logisch dat je de hulpen wat duidelijker geeft. Probeer eens wat zachter door te komen als dat lukt. En aan de longeerlijn haar op de stem aan te laten springen in galop, dan kun je als je erop zit de zachtere hulp ondersteunen met je stem. Ik zeg zelf altijd: gaaaaalop :D

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 11:00

Die tip kan ik zeker gaan toepassen, bedankt!