Bij ons op stal is een 2-ling van 1 jaar oud. ze staan in de zomer en lente in een stuk natuurgebied maar in de winter staan ze op stal. Er is nog niet veel mee gedaan en nu wil ik ze graag wij bijbrengen zeg maar. Zoals wandelen en voetje geven enz. Maar wat kan ik nog meer met ze doen? En ze zijn dus een 2-ling en ze zijn eigenlijk altijd bij elkaar, dus ze willen ook niet bij elkaar weg! Dat kan denk ik best wel een probleem worden later als ze beleerd worden enz. Wat kan ik doen om ze toch te laten wennen om bij elkaar weg te zijn?
MerleSimone
Geplaatst: 10-11-11 20:23
Staan ze bij elkaar in de stal? Haal één van de twee er eens uit, zet hem voor de stal neer en ga hem/haar daar lekker poetsen. Daarna doe je dit ook met de ander, en zo neem je ze steeds een stukje verder mee? Op een gegeven moment uit het zicht, steeds iets langer. Ze moeten er toch aan wennen alleen te zijn.
Je kan met ze gaan wandelen, weet niet of je aan een drukke weg zit, maar wandel anders eens langs de weg, en weer terug. Zo maak je ze ook bekend met onbekend terrein. Verder heb ik niet veel ervaring met jaarlingen, succes haha
pleiada
Geplaatst: 10-11-11 20:25
Is er geen ander paard waar een bij kan staan als de ander even weggaat om mee te beginnen?
Wandelen met jaarlingen is ingewikkelder dan dat het lijkt. Wat als ze schrikken en de benen nemen? Dan houd je ze niet en voor je het weet lopen ze zich dood tegen een auto.. Halstertje om, voetjes geven en op een veilige plek leren meelopen is zeker verstandig, mits met mate want jaarlingen zijn nog echt wel heel erg jong.
inderdaad verstandig om het samen met iemand anders te doen!
Zorg eerst in de stal dat ze aan je gewend zijn. halstertje om, de voetjes, het vaststaan. dan wandel je es in de stal etc, met zn 2en eerst nog (dus ook met 2 man). Dan op het erf, en later pas op de weg als je ze goed onder controle hebt!
Een groot, volwassen paard, kan net zo goed schrikken als een jaarling (hoe groot zijn ze?), dus dat is eigenlijk geen reden om er daarom maar niet mee langs de weg te lopen. wat je WEL in de gaten moet houden is dat je WEET waar je mee bezig bent. Dat je wéét hoe je een paard in 1 keer stopt, dat zodra het hoofd weg is je te laat bent, dus dat als ze er vandoor gaan je het hoofd direct terug moet trekken naar jezelf. en eigenlijk altijd het paard zijn hoofd bij je moet hebben, dus naast je. als jij eenmaal achter de schouder beland heb je niks meer. Elk paard moet het een keer leren? En als je dan samen met je vriendin op pad gaat, gaat het natuurlijk beter, ik zou niet met 2 jaarlingen tegelijk alleen op pad gaan. Samen, ieder een paard, en het liefst nog een volwassen ervaren rustig paard er bij als het goede voorbeeld voor de 2 guppies
En voorzichtig opbouwen om van elkaar gescheiden te zijn, wat er al gezegd is, eerst voor de stal, dan een stukje verder. en het liefst weer samen, zodat 1 iemand de ene jaarling kan afleiden en mee nemen, en de andere de achtergebleven jaarling in de gaten kan houden of afleiden. Zorg dat ze beide beetje bezig zijn, met wat lekkers, wat poetsen en hoefjes geven.