Hoe de leertheorie van paarden ook olifanten kan helpen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Hoe de leertheorie van paarden ook olifanten kan helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 09:14

Andrew Mclean die naam kan men door mij al menig maal gehoord hebben. Ik heb veel bewondering hem.
Door zijn onderzoek naar het leervermogen van paarden is het ook mogelijk die wetenschap in de praktijk te brengen bij olifanten.
Hoe bijzonder deze man is en wat hij kan betekenen voor paarden en nu ook olifanten kan je zelf concluderen uit dit filmpje.

Pas op dit filmpje bevat schokkende beelden in het begin!

http://www.nagmagonline.com/s/travel/p1 ... clean.html

Wil je meer weten over de HELP organisatie of over Andrew Mclean kijk dan op:

http://www.h-elp.org/ en/of op http://www.aebc.com.au/

Boompje1985

Re: Hoe de leertheorie van paarden ook olifanten kan helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:44

ja best wel schokkend ja.....maar ik ga wel geld doneren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:02

behoorlijk schokkend... pffffff..... maar goed, je kunt je ogen sluiten, maar mensen als mclean zorgen iig dat er iets gebeurt.
De omslag zal niet meteen gebeuren. Ik denk zelfs dat het een erg moeizaam proces gaat worden. Mensen zitten vast geroest in eigen 'trainingssysteem'. Maar het is te hopen dat met het doorgeven van kennis, dit uiteindelijk veranderd. Het is ook op andere vlakken gebeurd, maar er ligt nog veel werk te wachten op dat gebied.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:10

tjee idd....niet fijn om te kijken fijn dat er een begin is gemaakt om het anders te doen.....al gaat het langzaam voor mij blijft er zo hoop dat het misschien anders gaat worden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:20

Wat mij betreft heeft Mclean een steen verlegd in deze rivier, langzaam aan gaat het wel veranderen.

(eigenlijk heb ik die verandering liever vandaag nog!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:56

Erg schokkend dit.. echt naar zeg..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:02

Om maar niet gelijk commentaar te geven: waarom doen ze dit?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:12

Erg schokkend is het zeker...
Ben best benieuwd wat de reacties zijn en waren van de bevolking daar op zijn visie. Kan me voorstellen dat hij heel wat weerstand kreeg en gaat krijgen, maar de aanhouder wint!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:14

Het wordt daar al sinds mensenheugenis op deze wijze gedaan, neem ik aan, omdat olifanten sterke dieren zijn en dit blijkbaar de enige manier is waarop de bevolking denkt dat ze ingezet kunnen worden.
Angst vanwege de vele doden zal ook meespelen.

Hoog tijd voor verandering en dat kan alleen op de wijze waarop mclean het doet, dus aanpakken bij de wortel. Het zal veel tijd nodig hebben totdat de bevolking overtuigd is, maar zodra de eerste mensen met olifanten gaan werken die mee willen werken en laten zien dat deze waardevoller en veiliger zijn in het werk, volgen er meer.

Veel mensen weten dit niet, maar de oorspronkelijke blindgeleidehonden werden ook heftig onderworpen in puppytijd omdat trainers dachten dat het op die wijze moest. Totdat de eerste mensen opstonden en met Positief Reinforcement begonnen en bewezen dat honden op deze wijze getraind veel betrouwbaarder waren en veel meer konden leren.
Nu is PR bij hulphonden gemeengoed.

Maar iemand moet beginnen op de juiste plek. Daarom vind ik dit een goed initiatief.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 16:30

Ik gooi 'm d'r nog even tussen! De moeite waard voor de olifanten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:14

Ik verbaas me dat er hier zo weinig reacties op zijn....... dit lijkt me alleszins relevant voor een paardenforum.

Veel van onze paarden worden toch ook zo getraind, en maar schoppen, en drammen en slaan....... het kan zo anders......

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:38

Sjors493 schreef:
Om maar niet gelijk commentaar te geven: waarom doen ze dit?

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:03

Omdat een mens van nature gewoon een kl**tzak is die liever een dier (en elkaar) geestelijk stuk maakt, omdat dat makkelijk is. Een dier of een mens die bang is, zal heus wel gehoorzamen, omdat ze niet anders durven, en als ze wel even anders durven, mep je er net zo lang op in, tot ze weer bang genoeg zijn. Doodsimpel, hoef je niet bij na te denken, iedere idioot kan het.

Je erin verdiepen hoe een dier werkt en leert, kost veel meer tijd, en als het dan niet goed gaat, zou het best eens aan jezelf kunnen liggen....... en mensen houden er niet zo van de schuld bij zichzelf te zoeken......
En denk nu niet dat wij hier zoveel beter zijn, want het gebeurt nog steeds. Paarden 23 uur op stal houden, voor eigen gemak. Paarden met lijnen en zwepen net zolang onder druk zetten tot ze niet anders meer durven dan die trailer in, ipv de tijd nemen om het paard trailermak te maken op een diervriendelijke manier.
Trappen, schoppen en slaan, en nooit eens belonen...... want de beloning is dat je stopt met schoppen 8)7

Dat we maar eens gaan leren van zulke filmpjes, want het is te triest voor woorden.

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:59

bah nare filmpjes.. maar wel confronterend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:11

Yamcha mooi gesproken.
tranen staan je in de ogen na zulke beelden...

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:15

vreselijk dit.....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:33

Yamcha schreef:
Ik verbaas me dat er hier zo weinig reacties op zijn....... dit lijkt me alleszins relevant voor een paardenforum.

Veel van onze paarden worden toch ook zo getraind, en maar schoppen, en drammen en slaan....... het kan zo anders......

Mijn idee. Da's ook een beetje reden dat het erop staat ;) .

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:49

Wordt gewoon misselijk van die eerste beelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:58

jolin schreef:
Yamcha schreef:

Mijn idee. Da's ook een beetje reden dat het erop staat ;) .

Mijn instructrice attendeerde mij op het topic en het filmpje, en ik werd heel verdrietig van het eerste stuk..... ('t is dat ze zei dat ik het af moest kijken)

het motiveert mij vooral om het anders te doen, en beter en eerlijker