Continu Schrikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlonNaldo

Continu Schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:25

Hoi hoi Bokkers,,

Ik dacht, misschien hebben jullie ideeen,,?

Het paard dat ik rijd is een 8 jarige merrie.
In de bak waar ik rijd zitten 2 hoeken vlak bij stal en 2 hoeken aan de kant van de buren.
Nu gebeurd er nooit iets bij de buren en het is ook mooi afgeschermd van onze bak, maar toch kijkt ze heel strak die hoeken in en schiet ze zo ineens heel scherp weg, waardoor ik dus lig op de plaats waar ze schrok!

Ik heb geprobeerd voltes te rijden steeds dichter naar de hoeken, dit gaat goed!
Maar als je dan lekker aan een ontspanne teugeltje er langs rijd door de hoeken sprint ze weer ineens weg,

Heb ook al gelongeerd in die hoeken, maar ze blijft debiel doen.

Ik word er niet snel trillerig van, maar ik geef dr vaak wel een vocale correctie of een tikje met de zweep.

Ze stelt zich volgens mij namelijk gewoon aan, als je namelijk aan het werk met dr bent is het al een stuk minder,,

Misschien hebben jullie ideeen hoe ik dr het beste minder bang voor die hoeken kan maken..

Groetjes, MarlonNaldo

MarlonNaldo

Re: Continu Schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:27

Met aan het werk bedoel ik ontspannen aan de teugel, maar aan het begin is ze lastig ontspannen te rijden omdat ze dan doet alsof ze die hoeken voor het eerst ziet!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:12

Vaak is het een spelletje of een te veel aan energie. Je kunt haar eerst eens steeds stil zetten in de hoeken. Als je paard dan ontspannen is daar, weet je zeker dat ze niet bang is. Doet ze dan wel weer raar, zet haar daar dan in de achteruit. Dan wordt "in de hoeken hoef ik niks te doen" verwisseld naar: "als ik vervelend doe, moet ik daar hard werken".

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:17

nynke55 schreef:
Vaak is het een spelletje of een te veel aan energie. Je kunt haar eerst eens steeds stil zetten in de hoeken. Als je paard dan ontspannen is daar, weet je zeker dat ze niet bang is. Doet ze dan wel weer raar, zet haar daar dan in de achteruit. Dan wordt "in de hoeken hoef ik niks te doen" verwisseld naar: "als ik vervelend doe, moet ik daar hard werken".

Heej,, Dit heb ik ook gebrobeerd, Juist in de hoeken rijden en tot ontspanning rijden. Achteruit is geen optie want dit kent ze nog niet zo goed, Steigeren is dan de enige optie, (word aan gewerkt).

Als ik stil sta in de hoeken spant ze dr hele lichaam en springt ze na een paar keer trillen ook scherp weg.

toch heb ik het idee dat het aanstellerij is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:19

Hele kleine voltes draaien dan?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:23

Dit is aanstellerij die van mij doet het ook
Als ik haar goed aan het werk zet is het over :D
Die van mij gaat juist als je langzaam gaat rijden, juist hard schrikken :o gewoon snel er langs heen gaan rijden
En het hoofd even naar binnen gaan stellen. als ze kijkerig word in de hoeken.
IK dacht vroeger altijd dat zij bang voor dingen was , maar mevrouw maak er een spelletjes van :=
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 09-11-11 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:25

nynke55 schreef:
Hele kleine voltes draaien dan?

Best lastig maar dat heb ik ook al geprobeerd,, zelf al aan de dubbele longe,, en gewoon longeren, en onder het zadel, Laten kijken, lang in stap, draf (naja toen lag ik er dus af) en galop nog niet geprobeerd.

Ik weet het niet zo goed meer,, het rijden zelf gaat steeds beter,, maar die hoeken zijn echt vervelend.

Wel bedankt voor het meedenken :P

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:26

jazzgps schreef:
Dit is aanstellerij die van mij doet het ook
Als ik haar goed aan het werk zet is het over :D
Die van mij gaat juist als je langzaam gaat rijden, juist hard schrikken :o gewoon snel er langs heen gaan rijden
En het hoofd even naar binnen gaan stellen.
IK dacht vroeger altijd dat zij bang voor dingen was , maar mevrouw maak er een spelletjes van dat ze dan denkt dan ze eerder klaar is met werken. :=

Dit klinkt inderdaad bekend, soms kom ik de hoek niet eens in, als ze er al naar kijkt gaat die nek erop en kan je naar je controle fluiten,,

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:28

Dit klinkt inderdaad bekend, soms kom ik de hoek niet eens in, als ze er al naar kijkt gaat die nek erop en kan je naar je controle fluiten,,[/quote]

Wat is de afstamming van je paard.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:30

jazzgps schreef:
Dit klinkt inderdaad bekend, soms kom ik de hoek niet eens in, als ze er al naar kijkt gaat die nek erop en kan je naar je controle fluiten,,

Wat is de afstamming van je paard.[/quote]

Vader: Marnehoeve's Everest
Moeder: Kantje`s Timid Girl

Springgefokt

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:35

Springgefokt

Oke een newforest pony is het toch ?
Bij die van mij helpt het alleen als ik haar continu leiding geef dus dat ik haar voor probeer te zijn
In het werken wat ze van plan is op dat moment ,meestal voel ik het wel aan komen als zij gaat lopen schrikken
Dan gaan haar oren naar voren staan en word erg kijkerig,

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:39

jazzgps schreef:

Springgefokt

Oke een newforest pony is het toch ?
Bij die van mij helpt het alleen als ik haar continu leiding geef dus dat ik haar voor probeer te zijn
In het werken wat ze van plan is op dat moment ,meestal voel ik het wel aan komen als zij gaat lopen schrikken
Dan gaan haar oren naar voren staan en word erg kijkerig,

Jah dat klopt helemaal,, Ik voel het ook wel een beetje aankomen,, maar hoe wees je dat voor dan??

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:59

dat is lastig uitleggen maar ik ga het proberen.
Die van mij komt trug in haar tempo en gaat om zich heen staan kijken naar een plantje of graspriet, als ze er dan een stukje langs begint de lopen dat schrikt ze heel hard dat gaat ze onder mij uit galopperen ik neem haar weer trug en stuur haar trug naar de hoeken waar ik langs wou . denkt ze dan nog ik ga er niet langs maak ik de volte wat groter en sluit die dan weer en maak ik de volte weer kleiner en dan kom ik toch de hoeken door met haar. ik ben zels soms ook twijfel achtig dat ik denk ze gaat daar wel weer schrikken en dat gebeurd het ook, dus probeer een positief beeld in je hoofd te hebben en dat gaat het rijden bij mij al een heel stuk beter :D die van mij heeft ook veel afwisseling nodig in het rijden als ze niet meer bezig word gehouden gaat ze juist dingen zoeken waar ze van kan gaan schrikkken.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:04

jazzgps schreef:
dat is lastig uitleggen maar ik ga het proberen.
Die van mij komt trug in haar tempo en gaat om zich heen staan kijken naar een plantje of graspriet, als ze er dan een stukje langs begint de lopen dat schrikt ze heel hard dat gaat ze onder mij uit galopperen ik neem haar weer trug en stuur haar trug naar de hoeken waar ik langs wou . denkt ze dan nog ik ga er niet langs maak ik de volte wat groter en sluit die dan weer en maak ik de volte weer kleiner en dan kom ik toch de hoeken door met haar. ik ben zels soms ook twijfel achtig dat ik denk ze gaat daar wel weer schrikken en dat gebeurd het ook, dus probeer een positief beeld in je hoofd te hebben en dat gaat het rijden bij mij al een heel stuk beter :D die van mij heeft ook veel afwisseling nodig in het rijden als ze niet meer bezig word gehouden gaat ze juist dingen zoeken waar ze van kan gaan schrikkken.

super,, Ik ga het proberen, en inderdaad, ik rijd al veel voltes, lijnen enz anders gaat ze dingen opzoeken om van te schrikken:p

Tnx ik ga ut uitproberen..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:02

Ik heb ook wel eens een paard gereden die geen zin had om in het achterste gedeelte van de bak te lopen. Zij weigerde er heen te gaan of ze 'schrok' inderdaad in dat gedeelte van de bak en rende dan weg. Ten eerste, blijf rijden zoals je altijd rijdt. Dus let op dat je niet (onbewust) iets meer gespannen bent of voorzichtiger gaat rijden omdat je denkt aan het eventueel weg rennen als je in die hoeken rijdt. Probeer je paard, zoals jazzgps ook al zei, voor te zijn. Leer te voelen/herkennen wanneer je paard zich klaar maakt om weg te rennen en ga dan even iets heel anders doen. Bij het paard dat ik reed, bleef ik haar voor door oefeningen te rijden zodat ze niet echt de ruimte kreeg om weg te rennen. Bijvoorbeeld door eens een keer net voor de hoeken te wenden naar de over kant, een rechts- of linksomkeert te maken, wenden van A naar C, etc. Daarna kon ik haar gewoon door het achterste gedeelte van de bak rijden, af en toe was ze dan nog wel wat kijkerig, maar wegspringen of wegrennen deed ze niet.
Ik heb ook wel eens een pony gereden die ook zomaar kon 'schrikken', rennen of bokken. Daar lag ook de oplossing in het werk. Als hij lekker aan het werk gezet werd, dan ging 'ie zelf niet allerlei dingen doen om zich te vermaken en kon je 'm prima rijden.
Dus vooral zelf ontspannen en je paard lekker aan het werk zetten bij die hoeken zodat ze zo geconcentreerd is op jou dat ze geen tijd heeft om te 'schrikken' van dingen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:05

Ts ik ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag . met het rijden. of je pony al minder schrikt achter in de hoeken.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:47

@Girassol
Dat is zeker waar,, en dat weet ik ook eigenlijk wel, maar je gaat toch onbewust een snapping uiten omdat je dr al een keer bent afgevallen,,

@jazzgps
Vandaag heeft ze een rustdagje,, maar ik zal posten hoe het is gegaan de volgende keer:P

Tnx allemaal,,

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:54

tsja ik heb een "kant" waar ik er eens ben afgevallen,, en doordat ik onbewust aanspan aan die kant weet mijn paard weer OHJA,, je bent er dus onbewust al mee bezig.
wat kan helpen is iemand er opzetten die van niks weet.. bij mijn paard heeft het positief effect de kant is niet meer eng. zodra ik er op stap.. is de kant weer eng..

omdat ik het zelf spannend vindt vindt zei dit ook :)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:54

Ik heb ook zo'n paard gereden dat vrij vaak ineens de hoek eng vond. Haar voorgaande ruiter had hier nooit echt mee gewerkt dus ze was gewend om het op een lopen te zetten richting de andere kant van de bak. De eerste paar keren dat ik er dus op zat verraste ze mij daar wel mee, want ik kende haar nog niet.
Maar op een gegeven moment herkende ik wanneer ze wilde gaan rennen. Ze deed haar hoofd iets omhoog en spande haar lijf een beetje. Als ik op dat moment zei 'euh doorlopen' fzo en haar met mijn been naar voren reed was er niks aan de hand. Na enkele weken was dit ook gewoon helemaal afgelopen.
Ging haar eigenlijke ruiter er weer eens op dan deed ze weer precies hetzelfde.

Probeer te gaan voelen wanneer ze weg wil rennen en probeer dan meteen te corrigeren met stem en/of beenhulpen.

vivaldi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:59

mijn vorige verzorgruin had het ook heel erg
ik pakte het vaak goed streng aan
als ik zag dat ie wou schrikken, even een paar goede tikken met de zweep, maar meestal liet ik hem lekker hard werken. en hele tijd wat anders. zoals stappen draven stappen draven enzo door. en dan weer figuren slangenvolte, grote volte, kleine volte, van hand veranderen, niet een rondje hetzelfde.
als hij toch de kans had gekregen om er vandoor te gaan, trok ik hem keihard op de volte, wel zielig maar hij leerde daar goed van. en als hij dan weer was bijgekomen van zijn (zogenaamde schrikactie) zette ik hem weer gelijk aan het werk.
als je ze goed door laat werken, hebben ze niet meer tijd voor grappen, en dan is het ook fijn rijden :D

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 23:14

Tat_jana Naja,, Toen ik er voort eerst opstapte dacht ik ook,, joh doorlopen,,
Nu toch iets schikkeriger door het vallen.

Lisette1990 Het gaat ook steeds beter, maar het heeft denk ik ook tijd nodig voordat ze het helemaal niet meer doet:P Altijd blijft het er een beetje inzitten maar als ze eenmaal goed werkt is het al een stuk minder hoor, wel kan ze je ineens verrassen met een schik poging en die zit ik vaak niet uit:S

vivaldi13 met de stem corrigeren werk inderdaad goed,, en van mij krijgt ze ook een tik op de kont. (ja daar gaat ze wat harder door maar op dr hals schrikt ze nog erger) Thelpt wel, ze weet nu dat als ze schrikt ze een tik kan verwachten dus dan is ze eerder geneigt om toch maar niet weg te rennen:P

Tnx,,

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:48

Hoi Marlon,

Kaylak doet dit nu al 4 jaar.. Meestal is het na één of twee rondjes over :) Ze is alleen in het begin gewoon een beetje aanstellerig. Denk dat ze het altijd wel gaat blijven doen. :+ Maar het gaat toch best goed?

Ik gebruik zelf de zweep nooit als straf, die is er alleen om haar goed aan het been te krijgen. Ik gebruik meestal mijn stem om haar duidelijk te maken dat het niet goed is zo.

In de winter gebeurt er inderdaad niet zo veel in die hoeken, maar in de zomer zijn ze daar regelmatig aan het tennissen, en er zit een vrachtwagenbedrijf (laden/lossen). Dus ik snap wel dat ze die kant enger vindt.

De oplossing om achterwaarts te gaan moet je niet doen. Kaylak vind dat erg moeilijk en dat is iets waar mee ik zelf aan het werk ben tijdens mijn lessen.

In de hoeken moet je goed je buitenteugel en binnenbeen er aan houden. Dan loopt ze gewoon de hoeken door. Misschien een beetje kijkerig, maar ze doet het wel. Veel overgangen en figuren rijden, en elke paar rondjes van hand verwisselen wil ook helpen :).

Gisteren liep ze heel fijn bij mij, en ik ga zo weer naar haar toe :)

Je hebt haar pas een paar keer gereden, komt vast helemaal goed!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:42

Heej Heej,,

Geef meestal ook een stem correctie maar ze deed laatst zo raar dat ik dr een tk heb gegeven,,

het gaat idd al beter maar ik dacht misschien hebben mensen nog andere tips:P

Xxx

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:58

Misschien nog een tip: hardop tellen. Meetellen met de stappen van je paard. Gewoon rustig drafje en dan heel consequent precies hetzelfde tempo aanhouden. Ook door die hoeken dus. Dat kun je nog wat intensiever maken door 10 passen rustig te draven, 10 middendraf, 10 rustig, 10 midden. Eerst een poosje op een volte aan de andere kant als je het niet vertrouwt en die volte steeds groter maken/verschuiven, tot en met de enge hoeken.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:36

ik geef nu ook iemand les. met een pony die ook iedere keer schrikt in de 2 achterste hoeken.

het is gewoon het paard bezig houden .. en alleen op het paard consentreren!
en doe dit eerst naast het paard!

wanneer hij/zij schrikt gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en negeren :)

als je meer informatie wilt en filmpje moet je maar pben :j