Hoe paard vooruit krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Hoe paard vooruit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:04

Hallo,

Ik zit met een probleem met mijn jaarling ruin.
Ik krijg hem niet voorruit :+ :+
Afentoe moet hij van weide verhuist worden en dit doen we al wandelend
Maar dat is echt een ramp. Hij is zooo ontiegelijk lui.
De eerste 5 min gaat het redelijk goed en loopt hij redelijk mee maar daarna is het meer een - trek je paard mee- dan er mee wandelen.
Daarentegen als er iemand achter loopt om hem afentoe wat aan te drijven loopt hij vlot mee en wilt hij zelfs meedraven.
Voor de rest is hij heel braaf, je kunt er een bom naast laten ontploffen en dan reageert hij nog niet :+
Het is ook niet zo dat ik elke week of elke maand hem moet verhuizen
Maar als hij verhuist moet worden van weide ( en dat is misschien 4 keer per jaar ofzo) dan zal hij toch echt met mij mee moeten lopen :+
Dus iemand tips hoe ik mijn jaarling vooruit kan krijgen tijdens het wandelen?

Groetjes
Hanne

Anoniem

Re: Hoe paard vooruit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:12

Hij is niet eigenwijs of lui, hij snapt gewoon niet wat de bedoeling is.
Helpt een bilband niet? Gewoon een lijn achter zn kont en meenemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:13

Een worteltje voor zijn neus hangen? :D

Maar serieus; heeft hij als veulen wel geleerd om mee te lopen, anders moet je hem dus leren mee lopen! Jaarlingen en veulens kunnen nog wel eens wat nukkig zijn en er iemand achter aan laten lopen die hem een beetje aanmoedigt is ook een manier om hem dat aan te leren.
Evt. kan je een touw rond zijn billen leggen ( een lus in een touw maken, lus om de billen, touw ligt op de rug en dat doe je weer door de ring van het halster waar je halster touw aanzit, als hij dan stil staat kan je wat druk op dat touw zetten; is een manier om veulens te leren meelopen, maar wel eerst even voorzichtig oefenen!).
Evt. een zweepje waarmee je hem voorzichtig aantikt, maar het belangrijkste is om veel te oefenen; iedere dag even met hem aan de gang, evt. met iemand erbij om hem vooruit te drijven ( op een rustige manier) om hem te leren dat hij mee moet lopen.
Dat kost wat tijd. Als hij het goed doet, ruimschoots belonen!

Hier zie je hoe je dat touw kan gebruiken: http://www.horsekeeping.com/images/Sher ... e_view.jpg maar dan dus ipv. op zijn rug vastpakken naar voren via het halster laten lopen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-11-11 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:14

Van de handrem halen?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:22

Trust me, hij snapt het heus wel ;)
Heeft als veulen netjes leren meelopen en kan dat ook perfect.
Fokker zit hier trouwens ook op bokt, en ik weet dat zij haar veulens gewoon netjes opleert.

Het is niet dat ik hem altijd moet meesleuren.
Als hij een actieve bui heeft, dan loopt hij perfect mee.
Alleen zo een actieve bui is zeeeerrr zeldzaam :+
Hij is zelfs al eens als handpaard mee geweest toen ik hem moest verhuizen van weide.
Iemand die fietste achter hem om afentoe hem wat bij te drijven en dat ging perfect.
Hij draafde met me mee en op een gegeven moment werd hij zelfs jolig en actief
Hij kan het dus echt wel.
Maar het is in zijn hele doen eentje die niet graag beweegt :')
90% van de tijd moet ik hem dus meesleuren en de andere 10 % kan hij dus normaal meelopen.

Even edit:
Bilband gaat niet helpen, ik garandeer je dat hij dan gewoon gaat zitten :')
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 07-11-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:23

marleen_usar schreef:
Van de handrem halen?

Was ook al naar het aan- knopje aan het zoeken maar heb het nog steeds niet gevonden :')

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:42

Dan zal je dus wat meer moeten optreden, want dan maakt hij er een potje van! De meeste paarden zijn liever lui dan moe en als ze de kans krijgen brengen ze dat graag in praktijk. Dus stokje mee en hem tijdens het lopen zo nu en dan bijtikken ( met beleid).
Dan gaat het kwartje wel vallen dat het toch echt de bedoeling is dat hij meeloopt. Waarschijnlijk is het een beetje pubergedrag ;) en je zal dus duidelijk moeten maken dat jij de baas bent.
Aan de andere kant; het is een jaarling, dus ik zou me er ook niet al te druk om maken en dus bij het verhuizen hulp vragen om hem vooruit te houden. Tot een jaar of 2,5 kan je ze beter een beetje met rust laten, meestal is er daarna wel beter mee te communiceren ;)

Succes ermee.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:49

Nou, dan wil ik wel eens weten hoe je een paard wat niet wil lopen bij moet tikken met een zweepje? We hebben een kruising tinker van 4 jaar, mega braaf, maar als ze naar de wei gaat, stopt ze wel 3 keer en is bijna niet mee te krijgen. Moet wel zeggen dat ik haar vriendinnetje pas na haar breng, maar heb het wel eens omgedraaid en dat is ze nog niet vooruit te krijgen. Dus als ze gaat stilstaan bijtikken met de zweep? Reageert ze totaal niet op, bovendien kan ik niet echt goed optreden, want moet toch naast haar gaan staan om met de zweep bij haar billen te kunnen, en dan gaat ze nog niet vooruit, maar draait om me heen!
Dus inderdaad, een heel herkenbaar probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:52

bibi_vA schreef:
Nou, dan wil ik wel eens weten hoe je een paard wat niet wil lopen bij moet tikken met een zweepje? We hebben een kruising tinker van 4 jaar, mega braaf, maar als ze naar de wei gaat, stopt ze wel 3 keer en is bijna niet mee te krijgen. Moet wel zeggen dat ik haar vriendinnetje pas na haar breng, maar heb het wel eens omgedraaid en dat is ze nog niet vooruit te krijgen. Dus als ze gaat stilstaan bijtikken met de zweep? Reageert ze totaal niet op, bovendien kan ik niet echt goed optreden, want moet toch naast haar gaan staan om met de zweep bij haar billen te kunnen, en dan gaat ze nog niet vooruit, maar draait om me heen!

Maar om je heen draaien is ook voorwaarts. Dat heeft te maken met een stukje dominantie. Grondwerk is hierbij en goede hulp.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:54

bibi_vA schreef:

Dat vroeg ik me eigenlijk ook wel af, als ik iets naar achteren ga om bij te tikken dan gaat hij stilstaan ( zodra ik stilsta, gaat hij ook stilstaan dusja :+ ) En als ik hem dan probeer bij te tikken blijft hij staan en me aan te gapen van wat wil je nou, ofwel draait hij rondjes rond me. Bijtikken op de schouder heeft ook geen nut want dan gaat hij opzij :')

Ik ben altijd blij als ik tijdens het wandelen een vreemd object tegen kom, dan loopt mijn jaarling meestal eventjes lekker door :+

Als hij nou 3 - 4 jaar was dan ging ik met hem langelijnen en hem zo leren doorlopen, maar daar ga ik op deze leeftijd echt niet mee beginnen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:00

Als je zweep lang genoeg is lukt het wel, maar je zal hem natuurlijk wel eerst moeten leren wat het betekent. Dus eerst samen met iemand anders, die tikt bij, uiteindelijk heb je dan alleen maar het stokje nodig om even op te tillen en snapt het dier echt wel wat de bedoeling is. Maar inderdaad, het is een dominantie probleem.
Paard weet verdraaid goed dat er toch niet echt iets gebeurd, dus doet lekker waar die zin in heeft.

Ik heb het altijd zo gedaan met mijn jonge paarden; bilband, stokje, hulp en uiteindelijk snappen ze het allemaal, maar je moet als begeleider wel duidelijk zijn en "de baas"!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:01

Kent hij achteruit lopen? Wat ik namelijk deed was mijn paard (als jaarling/twee-jarige) vragen mee te lopen, als hij weigerde 3 stappen achterwaarts en nogmaals vragen vooruit te lopen, wederom als hij weigerde 3 stappen achterwaarts. Meneer koos dan al heel snel eieren voor zijn geld, vooruit lopen is namelijk een stuk minder vermoeiend dan achteruit lopen..

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:15

He, dat achteruit lopen ga ik ook eens proberen. Heb absoluut geen dominantie probleem, paard weet verder prima zijn plaats. Het is meer dat ze niet alleen naar de wei wil. Tegenwoordig neem ik haar samen met haar vriendinnetje, een minishetje mee, en dat geeft geen probleem. Het is ook alleen maar naar de wei dat ze moeilijk doet (je zou toch verwachten dat ze blij is, lekker naar buiten, staat overigens de hele dat buiten!)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:21

Mijn jaarlingen liepen eerst ook niet goed mee omdat ze het nog moesten leren.Iets achter de kont is inderdaad is inderdaad wel handig,doen ze met veulens ook vaak om te leren meelopen..trekken heeft zowiezo geen zin..

Succes!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:43

Achteruit lopen kent hij.
Maar ik vraag me af of hij daarvan meer door gaat lopen?
Het is niet dat hij niet mee wilt lopen, hij loopt mee alleen op schildpadden tempo :')

Zweepje achter zijn kont enz kent hij wel al.
Als ik met iemand achter hem loopt hoeft die maar te zwaaien met dr arm en dan loopt hij al.
Eens kijken of ik ergens een zweepje vindt dat lang genoeg is. En dat de volgende keer eens meenemen ( is pas in het voorjaar weer maargoed :D )

Pleiada: hij kent het wel, heel goed zelfs.
Het verschil zie ik goed met het shetlanderveulen dat ik nu heb, die kent het dus niet en die reageert ook totaal anders dan mijn jaarling. Bij mijn jaarling is het echt het lui zijn, niet willen, dominantie....

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:05

De truc is om niet recht naar voren te lopen, maar schuin naar voren en daarbij je paard 'omtrekken'. Als hij dan zou blijven staan zou hij omvallen, en omdat hij uit balans raakt zet hij dus wel een stap, de truc is om dan direct verder te lopen.
Het is even gevoelsmatig doorkrijgen welke kant je hem uit balans moet halen, want dat ligt net aan zijn houding van dat moment, maar je krijgt het snel genoeg door, en dan krijgt je paard het ook door.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 23:37

RusselNuwell schreef:
De truc is om niet recht naar voren te lopen, maar schuin naar voren en daarbij je paard 'omtrekken'. Als hij dan zou blijven staan zou hij omvallen, en omdat hij uit balans raakt zet hij dus wel een stap, de truc is om dan direct verder te lopen.
Het is even gevoelsmatig doorkrijgen welke kant je hem uit balans moet halen, want dat ligt net aan zijn houding van dat moment, maar je krijgt het snel genoeg door, en dan krijgt je paard het ook door.

Maar het probleem is niet dat hij totaal niet wilt lopen, het probleem is dat hij alleen maar slentert en niet door wilt lopen.
Maar bij paarden die blijven staan probeer ik dat schuin naar voor lopen ook, lukt meestal aardig goed :D

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:02

mischien kan je hem eerst een paar keer met snoepjes vooruit laten lopen en opeen gegeven moment is hij er aan gewent en loopt hij gewoon door :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:09

Lang halstertouw en naar achter zwaaien om hem door te laten lopen. En meer oefenen met tempowisselen aan de hand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:11

clickeren aanleren? Prima methode om te motiveren en precies aan te geven wat je wil, mits je weet wat je doet. Dus alleen geschikt als je bereid bent om je erin te verdiepen en er tijd in te steken.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:28

mijn merrie heeft dit als veulenzijnde ook gehad en ik naam gewoon een longeerzweep mee.
Liep ze niet door dan tikte ik haar dar even mee bij op haar kont.
Hoef je niet omte draaien maar kan je de kont wel raken.
NIet hard met de zweep gewoon aantikken.
Werkte goed bij haar nu loopt ze lekker mee.
(ze is nu ook al 11 geweest maar goed hahaaha)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:32

Horse4life10 schreef:
mischien kan je hem eerst een paar keer met snoepjes vooruit laten lopen en opeen gegeven moment is hij er aan gewent en loopt hij gewoon door :)

Heb ik ook al geprobeerd, werkt niet bij hem :+

Oefenen op tempowisselingen gaat niet zolang hij niet wilt doorlopen aan de hand. Dat lukt wel als ik iemand heb die achter hem loopt, maar zodra die persoon dan wegvalt dan gaat het weer als vanouds

Clickeren ga ik zeker eens naar kijken en me eens wat inlezen, misschien dat dat wat voor ons is ( zijn daar ook lessen in of dergelijke? Dat iemand me daarmee kan helpen? )

Longeerzweep ga ik ook zeker eens kijken of dat lukt

Bedankt allemaal voor de tips

Groetjes
Hanne

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:01

Ik wil je best adviseren voor zover ik dat kan, van hieruit. Maar dan liefst per pb