Hoi,
Dit is eigenlijk een heel complex probleem, want het kan om zoveel verschillende redenen zijn. Slechte ervaring met slecht harnachement, geen zin hebben, wantrouwen... Ik proef vooral het laatste wat meer. Paarden die geen vertrouwen hebben in mensen reageren ook vaak zo en hangen wat meer aan hun soortgenoten.
Ik zou met haar grondwerk gaan doen, maar dit pas als je haar goed kunt pakken. Je kan daarover heel veel lezen. Het principe wat hier bij werkt is afstoten trekt aan...
Zet haar anders een poosje in een kleiner stuk afgerasterd in/naast de andere wei. Dat maakt het wat makkelijker om contact met haar te krijgen, kijk haar niet aan en denk aan je houding een passieve afwachtende houding, handen op je rug en loop niet in een rechte lijn gelijk op haar af. Bljf liever een paar keer staan en wacht wat ze gaat doen.
Ga nooit achter het paard aanrennen. Ook als ze bij je komt probeer haar de eerste keren gewoon niet te pakken. Laat haar maar bij jou komen. Snuffelen, stop wat snoepjes in je zak, die ruikt ze vanzelf, maar als de beweging van het er een pakken al maakt dat ze weg sprint, doe dit dan de eerste paar keren gewoon niet. Doe niets. Je zoekt haar langzaam op, niet aankijken, wachten. Komt ze niet, stop dan op het juiste moment en ga weer. Morgen weer proberen. Als het lukt met 1 snoepje, rustig blijven staan en daarna weer weggaan. Niet overladen met snoepjes. Doe dat zo een paar dagen achter elkaar. MOET niets van haar. Laat haar maar nieuwsgierig worden. Doe alles wat je doet in slomotion. Neem er je tijd voor. Leg geen druk op bij jezel of het paard, dat je haar in een week tijd zover wilt hebben dat je haar ineens kunt halen. Maak van alle contacten met haar een leuke ervaring, waarin je geen druk op haar legt.
Als je haar vast zet, haal dan het touw door de ring en hou het uiteinde vast. En waarom moet ze gelijk alleen staan, je hebt een prachtige shet die mee kan...Die kun je prachtig gebruiken. Ook als je die bij haar in het weitje zet. Die komt waarschijnlijk wel bij jou en dan doe je hetzelfde zoals ik hierboven beschreef, geef de shet veel aandacht (poetsen) en negeer haar maar. Ze wordt vanzelf nieuwsgierig. Mony Roberts heeft hier leuke boeken over geschreven. Succes!