Paard laat zich niet pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xieeer

Paard laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:36

Hoi!
Ik verzorg een pony, waarbij nog 3 paarden en 1 shetlander staan. Nu worden 2 paarden bereden door 2 meisjes en wil ik het andere paard er proberen bij te doen, omdat ze anders zoveel stil staat. Maar sinds we haar hebben laat ze zich niet pakken. Als je haar eenmaal hebt is er niks aan de hand, maar in de wei wilt ze niet bij je in de buurt komen. Ik heb vandaag voor het eerst rustig op haar gestapt en dat ging verder ook prima! Alleen als je haar alleen vast zet raakt ze heel erg in paniek. Nu zeiden de eigenaren dat de vorige eigenaren van haar zeiden dat ze dit altijd al gehad heeft. Hebben jullie misschien tips wat ik hier het beste mee kan doen? Alvast bedankt!

DeSprinkhaan

Re: Paard laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:08

Als je hem eens te pakken hebt (moet lukken omdat je al eens op hem gezeten hebt, doe hem dan een ruim halster om (voor in de wei).

Hier dan een manier om hem te leren zich te laten pakken.
Zet een emmer met een klein beetje haver (of een beetje ander lekkers) vijf meter van je af en laat het paard rustig eten.
De volgende dag twee meter.
Daarna één meter (als het een veilig paard is kan je misschien hurken)
Daarna vlak voor je, daarna staand (als je het hurkend deed)
Die dag erna houd je de emmer vast terwijl hij eet.
Volgende dag hetzelfde maar aai hem wat over de hals.
Rammel wat met zijn halster
Pak hem vast, geef even druk en laat hem weer los (beloon)
Pak hem echt vast en laat hem een paar stapjes doen. (beloon)
En geef hem de volgende weken wat lekkers zodra je hem vastpakt.
Langzaam afbouwen met lekkers geven.

veel succes!

xieeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:22

Ik ga er van de week gelijk mee beginnen, heel erg bedankt!

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:57

Hoi,
Dit is eigenlijk een heel complex probleem, want het kan om zoveel verschillende redenen zijn. Slechte ervaring met slecht harnachement, geen zin hebben, wantrouwen... Ik proef vooral het laatste wat meer. Paarden die geen vertrouwen hebben in mensen reageren ook vaak zo en hangen wat meer aan hun soortgenoten.
Ik zou met haar grondwerk gaan doen, maar dit pas als je haar goed kunt pakken. Je kan daarover heel veel lezen. Het principe wat hier bij werkt is afstoten trekt aan...

Zet haar anders een poosje in een kleiner stuk afgerasterd in/naast de andere wei. Dat maakt het wat makkelijker om contact met haar te krijgen, kijk haar niet aan en denk aan je houding een passieve afwachtende houding, handen op je rug en loop niet in een rechte lijn gelijk op haar af. Bljf liever een paar keer staan en wacht wat ze gaat doen.
Ga nooit achter het paard aanrennen. Ook als ze bij je komt probeer haar de eerste keren gewoon niet te pakken. Laat haar maar bij jou komen. Snuffelen, stop wat snoepjes in je zak, die ruikt ze vanzelf, maar als de beweging van het er een pakken al maakt dat ze weg sprint, doe dit dan de eerste paar keren gewoon niet. Doe niets. Je zoekt haar langzaam op, niet aankijken, wachten. Komt ze niet, stop dan op het juiste moment en ga weer. Morgen weer proberen. Als het lukt met 1 snoepje, rustig blijven staan en daarna weer weggaan. Niet overladen met snoepjes. Doe dat zo een paar dagen achter elkaar. MOET niets van haar. Laat haar maar nieuwsgierig worden. Doe alles wat je doet in slomotion. Neem er je tijd voor. Leg geen druk op bij jezel of het paard, dat je haar in een week tijd zover wilt hebben dat je haar ineens kunt halen. Maak van alle contacten met haar een leuke ervaring, waarin je geen druk op haar legt.
Als je haar vast zet, haal dan het touw door de ring en hou het uiteinde vast. En waarom moet ze gelijk alleen staan, je hebt een prachtige shet die mee kan...Die kun je prachtig gebruiken. Ook als je die bij haar in het weitje zet. Die komt waarschijnlijk wel bij jou en dan doe je hetzelfde zoals ik hierboven beschreef, geef de shet veel aandacht (poetsen) en negeer haar maar. Ze wordt vanzelf nieuwsgierig. Mony Roberts heeft hier leuke boeken over geschreven. Succes!

xieeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:08

Bedankt voor je reactie! Ik weet inderdaad dat het veel tijd en geduld gaat kosten, maar dat heb ik er zeker voor over! (: Dat met ons shetje kan ik inderdaag een keer gaan proberen! Mijn nicht heeft haar voor mij verzorgd en toen we voor het eerst met haar bezig gingen wisten we niet dat ze niet alleen kon staan, waardoor het niet goed ging. Daarna hebben we het eigenlijk ook niet meer geprobeerd, omdat ze kreupel was en mijn nicht niet vaak meer kwam en ik met mijn eigen pony bezig was! (: Ik zal ook eens even op zoek gaan naar het boek, ben ontzettend benieuwd of het gaat werken! :D

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:41

sorry, het boek is van pat parelli... naturel horsemanship isbn 90 77462066. Succes!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:24

Staan ze wel lang genoeg buiten?

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:37

heb vooral veel geduld, laat haar vertrouwen in je krijgen.
Laat haar naar je toekomen ipv achter haar aanlopen.

xieeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:32

Ik kwam vorige week het weiland in gelopen en liep gewoon gelijk door naar stal, ineens kwam ze achter me aanlopen en bij het hek bleef ze bij me staan en kon ik haar rustig aaien ! Als ik nu het weiland in loop, loopt ze meestal weer een heel stuk met me mee. Ik ben er echt super blij mee & het gaat dus steeds beter ! Heel erg bedankt allemaal.