Paard laat zichzelf ineens omvallen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annooouuukk

Paard laat zichzelf ineens omvallen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:11

Beste mensen,

Dit is mijn eerste keer hier maar ik wil weten of er mensen zijn die met mijn geval eerder te maken hebben gehad aangezien zelfs mijn vee arts er nog nooit van had gehoord.

Gisteren was ik bij mijn paard (schofthoogte +/- 1.78 ) en ik wilde wat vliegenspray opspuiten want ze had er last van. Toen ik het eerste spray'tje deed kwam ze in verzet en ik had haar vast aan het halster. Dus ik zei hooo maar meisje rustig, maar ze bleef naar achterlopen, ik deed de spuit weg en zei hooo maar rustig, en toen liep ze nog iets naar achter en ineens keek ze me aan en ging ze schuin staan alsof ze bijna omviel, dus ik dacht HUH, ze gaat zich toch niet laten vallen... En toen ineens liet ze zichzelf op de grond vallen, dr ogen draaiden en weg, ze viel tegen een staldeur aan en spartelde in het rond, ik heb dr aan dr halster getrokken om overeind te krijgen en ze stond bijna, toen zakte ze nog 1 x door dr achterbenen en toen stond ze weer. Het raarste was dat ze daarna gewoon weer heel rustig stond, alsof ze het expres had gedaan? Het ergste was dat ze nu een hele diepe wond boven haar ooglid heeft, een wond op dr hoofd, kogel, bil en rug. Heel erg allemaal maar de vee arts is gekomen en heeft haar antibiotica en verdoving etc. gegeven maar zij kon dit niet verklaren en had dit nog nooit meegemaakt, maandag word er een bloedproef gedaan. Maar mijn vraag is dus heeft íémand hier ooit mee te maken gehad?

Basisinformatie: Merrie van 18 jaar, normaal heel erg rustig en komt nagenoeg nooit in opstand (daarom was dat omvallen zo raar, als het een heel pittig beestje was wat altijd gek deed dan had ik het ergens begrepen maar dit was zó eng), ze is wat mager maar word bijgevoerd en dat was het.

Ik hoop dat iemand dit ook heeft gehad en dit kan verklaren!

Groetjes

p.s. ze was niet aan het slapen ofzo dus het kan geen arcolepsie zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard laat zichzelf ineens omvallen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:15

Ken je de drie basisreacties van stress? Fight, Flight, Faint.

Daar heb je je antwoord al.

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:27

Dit was geen stress, ten eerste deed ze die eerste twee niet alleen rustig naar achter lopen, ik heb wel vaker wat op dr gespoten en toen deed ze ook niet zo, en als de vee arts het nog nooit heeft meegemaakt zou het toch wat anders moeten zijn lijkt mij..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:29

Anne_GTI schreef:
Ken je de drie basisreacties van stress? Fight, Flight, Faint.

Daar heb je je antwoord al.

Citaat:
En toen ineens liet ze zichzelf op de grond vallen, dr ogen draaiden en weg, ze viel tegen een staldeur aan en spartelde in het rond

Bij flauwvallen heb je geen weggedraaide ogen en geen spartelen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:30

"ze kwam in verzet" = stress.

paarden met b.v. erge mate van singeldwang kunnen dit ook laten zien.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:31

annooouuukk schreef:
Toen ik het eerste spray'tje deed kwam ze in verzet en ik had haar vast aan het halster. Dus ik zei hooo maar meisje rustig, maar ze bleef naar achterlopen, ik deed de spuit weg en zei hooo maar rustig, en toen liep ze nog iets naar achter en ineens keek ze me aan en ging ze schuin staan alsof ze bijna omviel,

Dit klinkt toch wel als angst/stress.... dus inderdaad de "faint" variant
Heb je vaker iets gesprayd bij haar en hoe is haar reactie daarbij?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:34

Ik ga ook voor faint, ook al is je paard het gewend er kunnen voor haar toch nét andere omstandigheden zijn geweest die jij misschien nieteens hebt opgemerkt waardoor het haar te veel werd. Juist rustige/koele paarden doen dit eerder omdat ze de vorige fases, fight en flight, vaak onderdrukken of afgeleerd hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:34

Ik dacht gelijk aan epilepsie, maar ik weet niet of dit bij paarden voorkomt

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:36

Ja vaak genoeg, ook met waterspuit is ze niet bang. Wel als ik vliegenspray spuit vind ze het niet heel fijn maar dat hebben er wel meer. Daarom ze is verder totaal niet gestresst en ik denk echt dat het iets anders is, ook omdat ze daarna gewoon heel rustig stond, je zou verwachten dat zij iets meer in shock was. En nogmaals het lijkt me dat mijn vee arts die principes wel kent dus het lijkt me onwaarschijlijk dat ze dat dan niet gezegt zou hebben...

het was ook alsof ze het expres deed ofzo, zo van nee ik ga echt niet mee...

ik hoorde van een vriendin dat haar pony dat wel is spontaan deed in de wei omdat hij niet mee wilde... maar dit is heel ongelukkig gebeurd

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:37

nynke55 schreef:

daar dacht ik dus ook aan, zoiets.. ze krijgt maandag bloedonderzoek dus hopelijk weten we dan meer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:37

oude merrie, niet ergens tumor of een of andere ouderdoms aandoening? idd epilepsie

dat flauwvallen ken ik niet.. nog nooit van gehoord.. waar leer je dat soort dingen?

als dat wel zo is.. lijkt me dat niet met wegdraaiende ogen en spartelen..

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:41

ogen wegdraaien is vrij normaal bij flauwvallen ( doe ik zelf ook ;))
Spartelen zou kunnen wanneer het een korte periode van flauwvallen is geweest en paardlief zich ineens bedenkt wat ze op de grond doet.
Ik zou het goed in de gaten houden of ze komende tijd afwijkend reageert op "normale" dingen. Wanneer er echt iets mis zou zijn dan moet je dat ook gaan merken in de omgang. bloed laten controleren kan nooit kwaad, ik ben benieuwd wat daar uit komt.

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:43

http://www.paardenbegrijpen.nl/gedrag/f ... eeze-faint

Ik had eerlijk nog nooit gehoord van het principe flight fight freeze faint
Als je het beredeneerd klinkt het wel super logisch natuurlijk maar heb het nog nooit gehoord
Het begint inderdaad steeds meer op flauwvallen te lijken, ook nooooit geweten dat paarden dat konden, vind het alleen zo gek het was absoluut geen bedreigende situatie, bleef ook heel rustig enzo

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:45

Paarden zijn soms ook ingewikkeld te begrijpen. Kijk alleen maar naar het feit dat grote tractoren en vrachtwagens op de weg niet eng zijn, maar een zakje in het gras wel. Zij zien dingen soms totaal anders dan wij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:45

Ik heb altijd begrepen dat het Vleien, Vluchten, Vechten, Verstijven was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:22

Dat is bijna hetzelfde maar dan vertaald naar het nederlands :) Alleen dat 'vleien' begrijp ik niet goed. In de engelse versie zou dat 'faint' (flauwvallen) zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:28

Kijk maar naar een veulen dat een ouder paard tegen komt, het gaat smakken en wil maar al te graag bij dat paard zijn, in de kudde opgenomen worden.
Dat bedoelen ze met vleien, het paard zal eerst proberen het goed te doen, in de gunst te vallen.

Als dat niet werkt, wil het weg, het probeert te vluchten, als dat niet werkt, vecht het en wanneer dat niet werkt verstijft het, het is 'gebroken' en lijkt mee te werken, maar heeft het in werkelijkheid opgegeven.
Sommige van zulke paarden kunnen ineens een stap terug gaan en weer beginnen te vechten en die zijn levensgevaarlijk.

Ik denk eigenlijk dat het flauwvallen niet in het rijtje thuis hoort, want als je even om je heen kijkt hoe er met paarden wordt omgegaan, zouden ze dagelijks met bosjes om moeten vallen.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een paard niet kan flauwvallen door enorme stress, maar ik denk dat het vaker een andere oorzaak heeft.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:44

Ik denk paarden wel degelijk zoiets kunnen als flauwvallen. Onze hengst heeft een naar verleden vooral in kleine ruimtes word hij bang. Vooral in de trailer uit zich dat bij ons. Wij moeten hem in een 2paards trailer vervoeren met het schot opzij anders laat hij zich ook vallen. En niet wild en in paniek maar hij zakt door zijn benen en gaat liggen zoals ze ook weleens in het land of stal liggen met de benen onder hem gevouwen. En zo blijft hij dan liggen, er is op zo'n moment ook geen contact met hem.

Hij heeft dat ook een x gedaan toen hij nog niet van ons was en we hem reden op een grote show. Hij was in de ring braaf en rustig ( waarschijnlijk gewoon hardstikke overdonderd ) en we waren nog maar net buiten de ring en mijn zusje zat er nog op en hij zakte zij door zijn benen en bleef liggen.

Nu zien we het soms wat aankomen hij leunt dan heel erg tegen iets aan, ( de muur of met kiezen behandelen mij :p ) en als je dan niet snel tot m doordringt doet hij het weer.

Momenteel gaat het erg goed, ook in de trailer als we hem maar de ruimte geven. EN verder is hij ook al erg opgeknapt en zekerder geworden. Het is nu al een hele tijd niet meer gebeurd.

Wat het paard an de TS zou kunnen hebben weet ik niet maar iig denk ik wel dat flauwvallen kan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:46

Zou het flauwvallen geen onderdeel van het bevriezen kunnen zijn?
Dat het paard zich zo ver afsluit dat het zelfs de controle over zichzelf verliest?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:48

Jeetje dat is wel schikken neem ik aan! :(:)
Mijn pony doet dat ook wel eens, met scheren, dat achteruit lopen maar net als joun paard normaal doet worden ze dan gewoon rustig en is er niets aan de hand. Ik hoop dat je erachter kan komen wat het is en dat het niet vaker gebeurt b :)

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:51

dat is idd schrikken hopelijk vind je de oorzaak

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:52

Wat apart! Ik heb nog nooit van zoiets gehoord. Als ik het zo lees, klinkt de theorie dat ze flauwgevallen is wel heel logisch. :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:54

Klinkt als stress.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:56

Flauwvallen zou goed kunnen, ik zag gisteren bij funniest home video's (eigk was het totaal niet grappig) een kerel die een geitje enorm liet schrikken. Die verstijfde en viel gewoon om, spartelde en stond op alsof er niets was gebeurd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:57

annooouuukk schreef:
nynke55 schreef:

daar dacht ik dus ook aan, zoiets.. ze krijgt maandag bloedonderzoek dus hopelijk weten we dan meer.

Heb dit wel eens meegemaakt bij een jongere merrie.
Ik stond gewoon over de staldeur te kijken hoe ze aan het eten was en toen liet ze zich vallen.
En ze was op dat moment helemaal van de wereld.
Ogen open, maar niet aanspreekbaar.
Na een paar minuten stond ze weer op en ging gewoon verder met hooi eten.
Later is dat nog een keertje gebeurd, verklaring ???

Ik hield het toen ook op een epieptische aanval.
Maar wie weet het ??