waar komt dit slaan vandaan en hoe kom ik er weer vanaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

waar komt dit slaan vandaan en hoe kom ik er weer vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 17:40

dit probleem behoeft een kleine intro.

in maart heb ik een merrie gekocht van bijna 3.volledig groen,maar een superlief beestje.ik kan er zo de weg mee op aan de hand en is niet snel onder de indruk van "enge dingen''.
Ze heeft enkel op de wei gestaan,en kent nog geen voetjes geven.Daar ben ik ook als eerste mee begonnen toen ze kwam.voor ging al vrij snel zonder problemen,maar achter daar heb ik meer werk mee gehad.dit heb ik stap voor stap gedaan,totdat ik ze op kon pakken zonder de sokken beet te hebben of een trap te kunnen verwachten.Ik was hartstikke trots op mezelf en haar dat dit kon.
maar....in juni kwamen we erachter dat ze hoogdrachtig was en drie weken later beviel ze al.ze bleef hartstikke braaf en ook voetjes oppakken was geen probleem.dat kon gewoon.

maar nu...vorige week zondag (23 okt)is ze gespeend en is de kleine verhuisd naar een andere plaats.en sindsdien kan ik haar achterbenen niet meer optillen.ze slaat echt gericht om je te raken.we willen haar benen scheren(vermoeden van mok is er al een tijdje)en dat gaat niet lukken zo.Vandaag geprobeerd maar ze wil je het liefst de tent uitschoppen.

waar kan deze plotselinge gedragsverandering vandaan komen en hoe kom ik er van af?
de stalhouder zegt dat dit ook wel eens haar ware aard zou kunnen zijn,maar dat geloof ik niet zo want voor de rest is ze hardstikke braaf en volgzaam.

wie kan me helpen en advies geven?

jajakall_x3

Re: waar komt dit slaan vandaan en hoe kom ik er weer vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:39

blijf rustig en probeer dit terug stap voor stap en beloon haar , misschien komt het door de bevalling.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:37

Het kan natuurlijk wel dat ze onder invloed van hormonen ander gedrag liet zien dan nu... Is ze verder ergens gestresster/anders in geworden ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:42

Rug laten controleren, er is uiteindelijk wel een veulen door dat bekken heengegaan.

Verder uit schoprichting van de achterbenen blijven, til de voeten met een halstertouw op. Probeer ook de benen met leadrope te desensibiliseren.

Ik zal even kijken of ik wat topics kan vinden, want deze vraag is al vaker langsgeweest.

*edit:

Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.
En als je het met een touwtje doet, blijft je hoofd in iig buiten trapafstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:55

En nog een leuke filmpje met een basisopleiding van een uit het wild gevangen Mustang. Leeftijd van het paard weet ik niet, maar hij is zo groen als het maar kan aan het begin van het filmpje......

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:56

Kan het niet zijn dat haar benen zeer doen van de mok? Kun je wel gewoon aan de benen komen zonder voetje te vragen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:09

Cassidy schreef:
En nog een leuke filmpje met een basisopleiding van een uit het wild gevangen Mustang. Leeftijd van het paard weet ik niet, maar hij is zo groen als het maar kan aan het begin van het filmpje......

Welk filmpje is dat dan? :+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 01:22

voorheen eigenlijk tot vorige week kon ik het wel.zover had ik het haar geleerd en liet ze het toe dat ik haar been optilde en kon krabben (mok is waarschijnlijk verwaarloosde mok).ook toen haar veulen erbij stond ging het goed.maar nu sinds vorige week het veulen weg is ,is optillen een levensgevaarlijke onderneming.
en natuurlijk kunnen paarden bang zijn van een scheerapparaat,maar zelfs met de praam erop,was ze niet te hanteren(ik kreeg zelfs het idee dat een praam niks deed)
we gaan nu beginnen iedere dag met een longeerlijn achter haar been ,het been te tillen en zo haar weer alles te leren,maar ik baal wel als een stekker.
morgen zal ik weer reageren op reacties.moet smorgens zingen,maar smiddags kijk iik graag weer uit naar reacties

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:24

Veulen is net afgespeend, de uier van de merrie zal nog wel even gespannen blijven en dan is het natuurlijk niet prettig voor haar om haar achterbenen op te moeten tillen. Als je nou volgende week probeert te scheren is die uier vast al wat geslonken.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:06

hestejente schreef:
Veulen is net afgespeend, de uier van de merrie zal nog wel even gespannen blijven en dan is het natuurlijk niet prettig voor haar om haar achterbenen op te moeten tillen. Als je nou volgende week probeert te scheren is die uier vast al wat geslonken.

Hier zat ik ook al aan te denken, uier sowieso even goed in de gaten houden kan ook gaan ontsteken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:24

elliecuijk schreef:
voorheen eigenlijk tot vorige week kon ik het wel.zover had ik het haar geleerd en liet ze het toe dat ik haar been optilde en kon krabben (mok is waarschijnlijk verwaarloosde mok).ook toen haar veulen erbij stond ging het goed.maar nu sinds vorige week het veulen weg is ,is optillen een levensgevaarlijke onderneming.
en natuurlijk kunnen paarden bang zijn van een scheerapparaat,maar zelfs met de praam erop,was ze niet te hanteren(ik kreeg zelfs het idee dat een praam niks deed)
we gaan nu beginnen iedere dag met een longeerlijn achter haar been ,het been te tillen en zo haar weer alles te leren,maar ik baal wel als een stekker.
morgen zal ik weer reageren op reacties.moet smorgens zingen,maar smiddags kijk iik graag weer uit naar reacties

Hoezo jij balen? Misschien baalt je merrie wel harder? Kind kwijt en gewoon braaf zijn? Als merrie zou ik ook hallelujah zingen :D ...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:29

Inderdaad, hoe is die uier opgedroogd?

Verder lees ik dat het veulen in 1x gespeend is, dit brengt bij de merrie de nodige stress- en verdedigingsmechanismen teweeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 05:23

Roweentje89 schreef:
Cassidy schreef:

Welk filmpje is dat dan? :+

Deze:

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:51

ja kijk even naar haar uiers, die zullen wel vol en strak staan en zijn dus heeeel erg gevoelig!!!!! bij voorbaat zal ze dus veel heftiger reageren op de achterhand....met name als haar achter benen moeten bewegen, soms lopen deze merries (met volle uier) ook een wijd achter de eerste week.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:57

Cassidy schreef:

Oh Clinton Anderson, dankjewel!

Ik zit ook met een probleem met de benen van mijn paard.
Voor laat hij in principe wel uitkrabben, maar achter is een ramp. Alleen maar trappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:40

Je ziet geen gelikte demonstratie, je ziet het werk met een compleet groen paard.
Zie de vooruitgang, en wat het paard uiteindelijk kan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:48

uier is volledig rustig ,is helemaal netjes terug getrokken.daarom heb ik ook de eerste paar dagen na het spenen enkel gepoetst en haar hoefjes niet gedaan.Om die reactie van trappen te vermijden.
spenen hebben we in een keer gedaan,omdat mijn merrie echt helemaal leeg gezogen was en het veulen amper wat dronk.
Ik hoop dat deze terug val tijdelijk is en met wat hulp ik haar hoeven weer kan krabben.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:51

Het veulen is geboren in de derde week van juni?? Dus amper 4 maandjes oud met afspenen?
Logisch dat moeders zo van slag is!! Hebben jullie van te voren ook af gewend?
En hoe zijn haar uiers nu? volgens mij komt de gevoeligheid daar vandaan, is het niet ontstoken??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:56

Het probleem wat je beschrijft is een symptoom, niet geïsoleerd gaan zien, je moet verder gaan kijken.

Ga grondwerk met je paard doen, zet de verhoudingen recht. Als je paard vertrouwen in je krijgt en je als leider ziet is weerstand bij dergelijke handelingen een stuk minder heftig tot niet aanwezig.

De benen en de onderbuik van een paard zijn voor een paard heel belangrijk. Een wolf of ander roofdier die zich in de onderbuik of in een been vastbijt, kan dermate grote schade veroorzaken dat dit de dood van het paard tot gevolg heeft. Door de miljoenen jaren aan evolutie is dit bij een paard genetisch vastgelegd en daar moet en dien je rekening mee te houden.

Als je dit in je achterhoofd houdt kun je misschien begrijpen waarom je paard zo heftig op dit soort dingen reageert.
Als je een tijd lang wat minder hebt geoefend, dan zal ze sommige dingen vergeten zijn of zijn die dingen die ze voorheen wel zonder problemen deed zover weggezakt dat ze weer even moeten worden opgefrist.

Werkt bij politiepaarden en vuurwerk net zo. Niet voor niets moet er daags voor prinsjesdag weer met vuurwerk op het strand geoefend worden.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:25

dat is het hem nou juist.zelfs toen het veulen er was,ben ik doorgegaan met benen optillen.dat ging op een gegeven moment gewoon netjes.zelfs toen ik met een schaar haar meeste sok weg had geknipt.vondt ze allemaal best.
gelukkig is de rest van haar gedrag in orde gebleven.vandaag weer met de lange lijn haar been opgetild en dan ging ik met de hoevekrabber een beetje rommelen onder haar voet.Ze was iets rustiger,maar haar oren liggen achter in haar nek.Oppassen dus..
@ninette:ja inderdaad,het veulen is afgespeend met iets minder als 4 maanden.Een behoorlijk beertje,maar echt wel zelfstandig.T is dat ze samen in een wei stonden,maar daar had je t mee gehad.stond de hele tijd van mams af,enkel voor af en toe 1 slokkie was ze bij moeder en dan weer weg.bovendien als ik ze uit de wei of paddock haalde was ze buiten de wei,meteen weer weg en liep ze daar naar toe waar ze zelf wilde en niet achter mam aan.maar t is m'n eigen beslissing geweest waar ik voor 100 procent achter sta.ik heb al meer van zulke reacties gehad,maar daar gaat dit topic niet over.
uiers zijn niet ontstoken.ze is meteen na haar scheiding van t veulen bij de merries en ruinen gezet,zodat ze afleiding en beweging kreeg.dit ging zonder problemen en vondt ze zichtbaar prettig.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:23

even een update:we zijn nu een paar dagen verder en oefenen elke dag met het optillen van de benen.t gaat steeds iets beter,maar ik moet op mijn hoede zijn voor eventuele uithalen.ik kan de achterbenen nu wel naar voren halen(dus in de richting van de voorbenen)maar naar achter is nog moeilijk.dan nijgt ze wel uit te willen halen,maar als ik haar dan iets ontspan(dus haar been iets laat zakken)gaat haar spanning ook weg.
gister had ze weer een nieuwe nuk te pakken.Ik tilde haar voorbeen op(wat normaal gesproken goed gaat)en toen ging ze licht stijgeren.vandaag ging dat weer goed.
ik krijg steeds meer het idee dat ze aan het puberen is geslagen en me uit probeerd.dat moet eruit dus dat wordt hard werken en streng zijn wanneer nodig en uitgebreid belonen als ze braaf is.
gister is ze overigens voor het eerst weer bereden.