Help mijn paard rent steeds weg :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckymelody

Help mijn paard rent steeds weg :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:30

Mijn pony rent steeds weg
Als ik hem uit de wei haal dan begint hij te dribbelen en dan rent hij weg. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd. Ik heb een hengstenketting Maar daar reageert hij niet op. Ik neem ook een zweepje mee, dat helpt wel maar nog niet helemaal. Ik heb ook wel verschillende dingen geprobeert. Maar niks helpt. Ik ben een beetje radeloos want hij blijft het doen. Mensen bij mij op stal hebben het ook geprobeert, die op een trainngsstal werken. En die hadden de brandblaren op hun handen. Het touw was zelfs helemaal gesmolten. Hij trekt zich nergens van aan. Ook sleurt hij je gewoon tegen de staldeuren aan, het maakt hem niet uit. Ook heb ik gedacht over een dually halster. Maar daar hoor niet zo veel goeie dingen over.
Iemand nog tips?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:34

Je paard heeft geen Respect voor jou , hier gaat alleen grondwerk goed bij helpen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:37

Hoe rent hij weg?

Mijn paard zet bijvoorbeeld zijn hals op slot, zet het op een rennen en sleurt je mee. Hij heeft al meerdere mensen door de bagger gesleurd. Terwijl hij heel zoet meeloopt als je weet hoe je 'm vast moet houden.

21deees

Re: Help mijn paard rent steeds weg :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:39

misschien beetje onvriendelijk ( vinden sommige) maar haal het touw is door zijn mond.. deden wij bij een hengst ook.. hij heeft nog paar keer poging gedaan maar loopt nu netjes met je mee..

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:44

21deees schreef:
misschien beetje onvriendelijk ( vinden sommige) Het maar haal het touw is door zijn mond.. deden wij bij een hengst ook.. hij heeft nog paar keer poging gedaan maar loopt nu netjes met je mee..

Een touw door je paard zijn mond gaan halen dat schuurt je paard zijn mond stuk van binnen , en het kan ook voor altijd een beschadiging gaan geven in je paard zijn mond.
Ts ik hoop dat je niet voor deze oplossing gaat kiezen :n
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 04-11-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:48

ligt ook maar net aan het touw.. hengst bij ons op stal had nergens last van.. zeg ook niet dat je dit meot blijven doen he... vaak is ff 1x genoeg..

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:51

21deees schreef:
ligt ook maar net aan het touw.. hengst bij ons op stal had nergens last van.. zeg ook niet dat je dit meot blijven doen he... vaak is ff 1x genoeg..

Een paard blijft toch altijd sterker dan jou en slimmer *D dus waarom moet alles toch altijd met geweld opgelost gaan worden ?
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 04-11-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:53

Ik zou zeggen, ga les nemen van een goede grondwerkinstructrice en ga terug naar de basis! Dat doet wonderen, vaak zien zij de dingen die fout gaan zo, terwijl je die zelf helemaal niet door hebt ;)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:53

ik noem het geen geweld.. kijk ze zegt ook zelf dat een hengstenketting niet werkt.. hoevaak hoor je mensen wel niet van.. touw over de neus.. maar die mensen denken er ook niet bij na dat het neusbot maarheel dun is en makkelijk kan breken..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:57

Eerlijk gezegd heb je nu een groot probleem.
Het paard heeft door hoe hij weg kan komen.
Hij zet zijn hals en hoofd vast, en loopt gewoon door.
Alles wat aan zijn hoofd en in de mond vastzit sleurt hij mee.

Ben benieuwd of iemand weet hoe je dit moet oplossen.

Ik ga ervan uit, eenmaal geleerd, niet meer af te leren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:59

Het paard houdt er ook geen rekening mee dat de begeleider het ook niet zo fijn vind om door de modder gesleurd te worden. Daarbij kan het nog gevaarlijk zijn ook. Ik zou gerust het touw over de neus doen en een keer goed aanpakken. Jij bent de baas, niet het paard. Als de verhoudingen op de grond al niet duidelijk zijn, hoe moet het dan als er er op zit?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:18

Hoe leer je een paard dit af ???

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:22

Ja goed vasthouden denk ik?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:22

je kan je beter af vragen hoe je het zelf beter kan doen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:24

Dat moet je bij alles wat je doet altijd afvragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:37

Ariebren schreef:

Niet. Je kunt alleen maar goed voorbereid zijn. Dus voorlopig hem vasthouden aan de kinriem van het halster, je elleboog tegen de hals ('t is een haffie dus dat moet lukken) en zodra hij ook maar een fractie versnelt METEEN je elleboog in die hals peuren en hoofd naar je toe trekken. Als hij gebogen is in de hals kan hij die ook niet op slot gooien en als je 'm naar je toe trekt kan hij ook geen vaart maken.

Maar dat moet je de eerste tijd zo consequent doen tot hij het niet eens meer probeert. Na verloop van tijd leer je het paard lezen en weet je wanneer je 'm in de wei halstert in wat voor bui hij is. Mijn paard loopt nu meestal braaf mee aan een touwtje. Maar af en toe probeert hij het toch weer. Vooral bij mensen die 'm niet (goed) kennen }> Touw over de neus werkt bij hem trouwens niet, been there done that.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-11-11 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:38

piezze schreef:

Heb je zo'n paard wel eens meegemaakt ??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:24

Je moet je paard leren nageven op druk van de neusriem. Met een touwhalster werkt dit beter. Gewoon in stilstand gaan oefenen of het paard zijn hals wil buigen naar de richting waar de druk vandaan komt en dan laat jij los zodra hij nageeft. Dit moet een reflex worden. Dus in plaats van dat het paard tegendruk geeft, trekt en wegrent, moet hij leren om juist naar de druk toe te buigen. Is heel goed op te lossen dit. Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:39

hestejente schreef:
Ariebren schreef:

Niet. Je kunt alleen maar goed voorbereid zijn. Dus voorlopig hem vasthouden aan de kinriem van het halster, je elleboog tegen de hals ('t is een haffie dus dat moet lukken) en zodra hij ook maar een fractie versnelt METEEN je elleboog in die hals peuren en hoofd naar je toe trekken. Als hij gebogen is in de hals kan hij die ook niet op slot gooien en als je 'm naar je toe trekt kan hij ook geen vaart maken.

Maar dat moet je de eerste tijd zo consequent doen tot hij het niet eens meer probeert. Na verloop van tijd leer je het paard lezen en weet je wanneer je 'm in de wei halstert in wat voor bui hij is. Mijn paard loopt nu meestal braaf mee aan een touwtje. Maar af en toe probeert hij het toch weer. Vooral bij mensen die 'm niet (goed) kennen }> Touw over de neus werkt bij hem trouwens niet, been there done that.

Juist de meeste problemen bij een paard ontstaan doordat men het paard aan het halster vast houdt of maar enkele centimeters van het touwtje gebruikt.
Niemand, ook ik niet, is sterk genoeg om een hoofd van een paard vast te kunnen houden.
Aan halster, kinriem of de klip onder het halster.
En wanneer een paard dit door heeft, werken zelfs de andere manieren ook niet meer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:46

Ariebren schreef:
piezze schreef:

Heb je zo'n paard wel eens meegemaakt ??

Ja hoor 2x en consequent aanpakken hielp erg goed. Een arabierxnew forest van 150 die nu bij mij nooit meer wegrent en een keer een KWPN paard van 172 die het probeerde en touw over de neus hielp erg goed bij beiden, nooit meer gedaan, tenminste niet bij mij.
Ik geef ze altijd veel ruimte (niet strak vast houden) maar bij eerste symptoom van ongehoorzaamheid (mij proberen voorbij te gaan bijv) dan kunnen ze toch een ruk krijgen. En als het werkelijk niet zou helpen. Dan wandelen met bit. Doe je het hoofdstel toch meteen erom ipv het halster?
Nooit zover laten komen dat paard erachter komt dat die sterker is dan jou. Als het echt te ver heen is, dan zou ik als ik de TS was niet zelf gaan tobben maar iemand zoeken die groot, sterk en heel veel ervaring met paarden heeft.

Stalhulp1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:46

hallo,
Ik heb ik hier ook last van gehad.
Zo hebben wij het opgelost:

- steets als hij/zei netjes meeloopt belonen.( maakt niet uit als het ook maar 1 stap is.)
- slecht gedrag afstraffen.( minder vrijheid geven.)

en zo zijn wij er vanaf gekomen.
zou je asjeblieft terug willen reageren.

m.v.g samantha

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:50

Straffen heeft als gevolg dat het dier of mens zijn grenzen verlegd.
Belonen heeft als gevolg dat het dier of mens iets anders verzint om beloond te worden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:01

Ik negeer vervelend gedrag zoveel mogelijk. Vaak is het aandacht vragen. Echter als ik merk dat ze proberen te domineren, dan heel duidelijk maken dat jij de leider bent en het niet tolereert. Soms moeten ze dat even hardhandig voelen, doen ze onder elkaar ook en dan kan het ook maar beter heel erg duidelijk zijn dat jij de sterkere bent.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:12

Ik heb het ook het ook gehad als ik de stal open doe liep ze me plat maar ik neem nu een zweepje mee niet om te slaan maar die hou ik voor me nu doet ze het niet meer ik gebruik hem gewoon als hulpmiddel

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:06

Wij hebben ook zo'n pony op stal gehad een c tje en de blaren op mijn handen... Tot ik hem de easylaoder omdeden. Het lijkt op een halster maar er zit om zijn neus dan een ronde ijzeren ring met een ring waar het touw vast kan. Ik heb m al jaren en toen gekocht omdat hij bekend stond omdat je er makkelijk paarden mee op de trailer kon laden. Ik dacht dat ik m bij divoza had besteld en daar staat zoiets alleen geen foto erbij (12,95). De pony krijgt zo alleen druk op zijn neus als hij ervandoor wil gaan, of stijgeren wat onze pensionpony ook deed. En neem een dik katoenen touw en doe handschoenen aan. We hebben ook veel met hem geoefend halt, voorwaarts, achteruit ed. Na een paar keer was het over.