soms is mijn pony de baas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jopie123

soms is mijn pony de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:01

hoi :)
ik heb sinds januari een super leuke E pony van 6 jaar. toen ik haar kreeg liep ze met haar hoofd in de lucht en kon je haar amper sturen. het gaat nu echt al veel beter, ze volgt de hand goed en is steeds beter aan het been. ze was eigenlijk helemaal niet opgevoed en deed waar ze zin in had. mijn zus is gewend om met jonge paarden om te gaan en zij heeft mij op het begin veel geholpen want alleen kon ik het niet echt. nu vind ik het echt al stukken beter gaan maar mijn zus zegt dat ze echt nog totaal geen respect heeft en nergens naar luisterd vergeleken met de paarden op de stal waar ze werkt en rijd...
als ik naar de ponyclub ga is ze bijna altijd super rustig en braaf, thuis meestal ook wel maar soms heeft ze in een keer totaal geen respect meer voor mij.
laatst haalde ik haar uit de wei om te gaan rijden, ze kwam niet bij het hek dus ik moest haar op gaan halen. toen ik haar aan het halstertouw had en weer naar het hek wilde lopen ging ze ineens helemaal gek doen en steigeren en toen ging ze er vandoor. na een aantal rondjes met onze andere 2 pony's te hebben gerend kon ik haar weer pakken. en vervolgde ik mijn weg naar het hek maar opnieuw probeerde ze er vandoor te gaan en weer ging ze steigeren en gek doen. nu kon ik haar gelukkig wel vast blijven houden en heb ik haar een klap verkocht want dit mag ze natuurlijk niet doen. eenmaal op de poetsplaats ging het wel maar ze schrok wel van alles en niets. toen ik er eenmaal opzat was ze erg fris en stappen wilde ze niet. ook was ze erg sterk van voor.
nu ben ik niet echt een held en word ik van dit gedrag snel bang. meestal is ze echt zo mak als een lammetje maar soms is ze dus zo..
ik denk dat het vooral met de hengstigheid te maken heeft maarja ik heb dan niet echt wat te vertellen...

ik weet niet echt wat ik hier mee aan moet..
weten jullie misschien iets?

groetjes

Nicole288

Re: soms is mijn pony de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:19

Dit is geen fokkerij vraag, ik verplaats je topic naar OPG (Omgang en Paardengedrag)

F-AM -> OPG

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:28

en ja hoor het was weer zo ver net..
ik krijg haar gewoon niet meer uit de wei. ik heb haar 3 keer vast gehad en ze is er 3 keer vandoor gegaan.. ik heb de blaren op mijn handen staan, ze wil niet weg bij onze ruin: hengstig dus..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:56

Kun je geen lijntje door de wei spannen, met je pony aan de ene kant en de rest aan de andere kant en dan eerst eens gaan oefenen? Halster om, stukje meenemen, uitgebreid belonen (met een snoepje), loslaten en opnieuw?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:16

Ik denk dat je toch meer het gronwerk moet meenemen in je dagelijkse bezig zijn. Dit kun je ook heel makkelijk in de wei doen. Paard pakken. Rondje lopen door de wei, stappen, stilstaan, stappen, stilstaan en achterwaarts als dat allemaal gaat aan de hand met je mee laten draven. Als dat goed gaat leid haar dan de wei uit probeer vooral vooruit te kijken en als je een kleine verandering merkt in haar gedrag, direct weer verder dat ze zich op jouw moet focussen.
Verder is het probleem als je haar niet kunt houden elke keer voor haar een succes want zij krijgt haar zin. Zo blijf je langer met je probleem zitten. Je zou eventueel een hoofdstel aankunnen doen zodat je haar wel kan houden, al is het maar voor het begin want hoe vaker zij haar zin krijgt hoe moeilijker het wordt om het eruit te krijgen.

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 16:50

bedankt voor de reacties!

@Tigra_
ik heb haar vandaag gelongeerd en heb toen de andere op stal laten staan, ze deed gewoon normaal met het poetsen enzo maar toen ik eenmaal in de bak was probeerde ze er weer vandoor te gaan. gelukkig had ik de longeerlijn er al aan en met het hoofdstel op kon ik haar wel in bedwang houden. ze probeerde het nog wel een paar keer maar heb haar een klap verkocht als ze het deed. eenmaal aan het longeren luisterde ze eigenlijk heel goed naar mijn stem, beter dan verwacht. ze had de aandacht ook meer bij mij.

ik ben er idd wel een beetje bang voor dat als zij 'gewonnen' heeft dat ze het telkens maar weer blijft proberen. ik moet daarom ook echt door zetten en haar niet laten winnen

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:13

Hoi,
Er is hier nog een topic over een pony die steeds wegrent...
Ik heb ook op haar gereageerd...
Natuurlijk is grondwerk goed, maar je zit nu met het probleem.
Rij je hem met thiedemann? En misschien moet je je pony (tijdelijk) op magnesiumoxide zetten.
Zo kan hij wat rustiger worden en jij hem wat beter de baas.
Magnesiumoxide welke aan aan de koeien wordt gegeven is vele malen goedkoper dan die voor paarden...
Of even neuzen in de bachblousems...