Paard wordt wild bij uit land halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje1988

Paard wordt wild bij uit land halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:06

Hallo, :)

Een hele tijd geleden ben ik hier kort actief geweest om mee te kletsen over mijn paardrijlessen en verzorgpaardje, daarna heb ik heel lang dagelijks stilletjes meegelezen. :)

Inmiddels heb ik sinds twee weken mijn eerste eigen paardje, helemaal geweldig natuurlijk! Maar ik loop tegen een probleempje aan wat ik hier toch wel graag zou willen delen, in de hoop een paar goede tips te krijgen. :)

Ik heb een 11 jarige draver, echt een ontzettend lief dier. Hij rijdt heerlijk, is onder het zadel heel erg makkelijk en koel in het hoofd en dat was precies wat ik zocht, dus dat zit helemaal goed.

De enige problemen kom ik tegen bij het in en uit de wei zetten. Ik heb al een hoop topics gelezen van mensen die ook een paard hebben die zonder enig respect de weide in spurt zodra je het hek nadert, dus daar heb ik al heel veel tips uit kunnen halen zoals hem eerst omdraaien bij binnenkomst, snoepje geven en vooral niet loslaten als hij toch wil gaan.

Maar bij het eruit halen loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan waarover ik niets heb kunnen vinden.

Hij staat namelijk in een kudde van 14 paarden op een heel groot weiland. Als ik 's avonds aankom staan ze vrijwel altijd helemaal achteraan. Hij laat zich makkelijk pakken en loopt braaf achter mij aan naar het hek, maar als we daar dan bijna zijn komt de complete kudde in volle galop onze kant op stormen en daar beginnen de problemen.

Mijn paard raakt helemaal in de stress en ik ben er niet uit of het angst is of simpelweg de "zin" om mee te willen rennen. Hij probeert zich niet los te trekken, maar gaat als een gek om mij heen staan springen en galopperen en ik krijg hem niet meer rustig. Niet door rustig "hooo" te zeggen en hem gerust te stellen, niet door kwaad "ho" te schreeuwen en een ruk aan het halstertouw te geven, sterker nog, door alles wat ik probeer lijkt hij alleen nog maar wilder te worden.

En nu moet ik iets heel fouts toegeven; beide keren dat het nu gebeurd is heb ik hem uiteindelijk los moeten laten omdat ik het gevaarlijk vond worden... :( Ik besef heel goed dat ik het daarmee alleen maar moeilijker maak voor de volgende keer!

Zodra hij los is schiet hij er in volle galop vandoor naar de rest van de kudde. De kudde staat dan inmiddels op een vast plekje vooraan in de weide weer helemaal rustig te grazen. Ik kan mijn paard dan weer probleemloos pakken en meenemen, maar het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling dat dit altijd zo gaat als de kudde voorbij dendert!

Ik heb hele goede begeleiding op de stal waar ik sta, maar het vervelende is dat zij de komende paar dagen niet aanwezig kan zijn op de momenten dat ik er kan zijn en ik zit me nu enorm veel zorgen te maken over hoe ik dat vanavond en in het weekend nou moet gaan oplossen.

Ik hoop heel erg dat iemand dit herkent en/of bruikbare tips heeft. :)

Groetjes,

Floortje

Edit: titel aangepast
Laatst bijgewerkt door Floortje1988 op 04-11-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:11

Ik herken je probleem een beetje, al staan er bij mij maar 4 buiten die van mij op de wei. Soms hebben ze dagen dat ze allemaal meelopen, die van mij is gelukkig cool in zijn koppie maar word toch vaak echt opgejaagd door de haflinger en echt handig met het draad is het ook niet.

Misschien een sluis maken ofzo?

ik wens je in iedergeval veel succes!

Floortje1988

Re: Paard wordt wild bij uit land halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:01

Bedankt voor je reactie. :)

Ik denk dat een sluis ook niet veel zal uitmaken, want dan ziet hij natuurlijk alsnog de paarden voorbij stormen en zal hij hetzelfde gedrag vertonen. Als hij dan "gevangen" staat in een sluis lijkt het me helemaal geen veilige situatie meer. :)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:13

Doe hem een keer een hengsten ketting aan. Je hebt dan tog net iets meer te vertellen.. ook heb ik ergens een keer gezien dat ze het touw keer door de mond haalde.. naar een paar keer was zn gedrag weer goed en liep meneer zo weer netjes en braaf mee

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:30

Een hengstenketting, tja. Het kan misschien een goede oplossing zijn voor paarden die geen respect voor hun baasje hebben, maar daar ben ik bij die van mij dus niet zo zeker van. Vooral niet omdat hij normaal gesproken wel heel braaf meeloopt en totaal geen tekenen van dominantie vertoont. Hij gaat pas gek doen zodra de kudde voorbij komt denderen.

Het is één keer gebeurd dat hij wel duidelijk doodsbang werd. Toen haalde ik hem ook van het weiland en kwam er een boot voorbij varen, iets dat hij nooit eerder had gezien. Maar zijn gedrag was die keer exact hetzelfde als nu wanneer de kudde langs komt galopperen. Ik kan zelf alleen niet verklaren waarom hij daar angstig door zou worden.

In elk geval denk ik dat een hengstenketting voor een angstig paard niet zo'n geschikte oplossing is, dus ik wil wel eerst uitsluiten dat het pure angst is voor ik dat soort maatregelen neem.

Maar bedankt voor de tip! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:46

Geef je paard een opdracht. Dit moet je wel van te voren trainen. Je kunt kiezen voor zoiets als hoofd laag, maar voorwaarts, achterwaarts is ook een optie.

Dit is een idee van een gedragsbioloog (McLean) bij stress bij paarden. En er is hier vlgs mij sprake van stress.
Het is gebaseerd op de stelling dat een paard niet aan twee signalen tegelijk gehoor kan geven, zoals onderzoek aantoonde.

The best and easiest way to control the horse's feet on a more permanent basis is to do very effective groundwork on a regular basis. Correct groundwork provides complete control over the horse's legs. In the AEBC system of groundwork we condition the horse to move only from a lead rein signal, and that the lead rein signal should be trained thoroughly so that the horse can be stepped forward and backward immediately from a very light lead signal and will continue doing so until signalled otherwise, maintaining a straight line and a wither-height head carriage. The horse also is required to ‘park' until signalled to move. Other trainers have similar techniques, however the common denominator of them all is that the legs of the horse are under control and no random movements are allowed, especially no fast random movements. It is well recognised that the more the horse practises fast random movements, the more he is prone to do so.

Uitgebreide info en uitleg:
http://www.aebc.com.au/articles/30/

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:48

Misschien voor de komende dagen een snelle oplossing:

Jaag alle paarden naar voren en pak daar je eigen paard?

En als de mensen weer terug zijn zou ik zeker adviseren om de post hierboven goed te lezen :j

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:57

Ah thanks jongens, daar heb ik echt wat aan. :j
Ik ga mij daar maar eens goed in verdiepen, het klinkt als iets dat niet alleen in deze situatie, maar in heel veel (lastige) situaties bruikbaar kan zijn. :)

En haha, de komende dagen kan ik inderdaad gewoon alle paarden naar voren jaren, had ik niet eens aan gedacht. :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:58

Heb wel eens een zelfde situatie gehad, met mijn verzorgpony toen ik een jaar of 12 was.... :D
En wie niet sterk is.....

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:02

Haha oke, nou ik ben blij dat ik niet de enige ben. :D
Heb jij hem toen ook moeten laten rennen omdat je hem niet meer kon houden? Ik ben zo bang dat dat gevolgen heeft voor de "rangorde" tussen mij en mijn paard. :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:10

ik weet het niet zeker,maar kan het niet zijn dat als de paarden langs rennen je paardje voor op wilt blijven,dit word normaal bij dravers en volbloeden er in getraind ,want ze moeten willen winnen.

ik zou er wel een hengsteketting aan doen en een wortel mee nemen van mijn part,en hem steeds wat geven als hij rustig is

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:13

Ja, loslaten is indd niet handig, maar in sommige gevallen bijna de enige optie... tenminste, als je zelf niet in het ziekenhuis wilt terrecht komen.

Ik heb dit een tijdje gehad bij mijn eerste paard. Een longeerlijn zorgde ervoor dat ik toch vast kon blijven houden zonder zelf te kort in de buurt van trappelende hoefjes te komen( zorg dat je handschoenen aanhebt!). Ook heb ik wel es met een hoofdstel om hem uit de wei gehaald ( via het bit net iets meer te zeggen).

Ik heb dit een paar keer zo gedaan met (vooral niet vergeten) belonen belonen belonen als het goed gaat...
Op het laatst kon ik mijn paard goed bij me houden terwijl de rest van zijn 'bendeleden' ;) langs ons heen denderde... en dat voor een toen nog vijf jarige! :)

Wordt niet wanhopig, het gaat jullie zeker lukken dit euvel te overwinnen... de truc zit 'em alleen nog erin een juiste mnaier te vinden voor jou en je paard die veilig is en dat jullie dit ook even de tijd moeten geven oftewel; oefenen!

Succes!

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:23

Keona, dat zou kunnen, maar ik heb de hele groep vaak zien rennen met mijn paardje erbij en hij is er juist eentje van de achterhoede. :)

Rhian, dankjewel!! :) Daar krijg ik weer een beetje goede moed van. :) Zoals gezegd is het m'n eerste eigen paardje en ik heb nu al zo'n gevoel van "oliebol, het lukt me nu al niet meer, ik kan m'n eigen paard niet eens aan!" Maar laat ik inderdaad maar zoveel mogelijk proberen vol te houden, wie weet gaat het ook vanzelf beter naarmate we elkaar beter leren kennen en hij vertrouwen in mij krijgt.

Heeft het bij jou overigens lang geduurd voor hij weer rustig werd nadat de paarden langs gekomen waren en hij over de zeik ging? Of kan het ook voorkomen dat je daar dan nog een kwartier met een wild paard staat te wachten tot het weer gaat? En is het 't beste om hem op dat moment stil te zetten en te wachten tot het weer goed gaat, of is het 't beste om hem, wanneer het fout gaat, toch tegelijk vooruit mee naar het hek te laten springen/dansen/dribbelen? :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:24

Floortje1988 schreef:
Haha oke, nou ik ben blij dat ik niet de enige ben. :D
Heb jij hem toen ook moeten laten rennen omdat je hem niet meer kon houden? Ik ben zo bang dat dat gevolgen heeft voor de "rangorde" tussen mij en mijn paard. :o

Ik ging er op mijn buik achteraan :')

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:30

p.s. ik zou ipv alle paarden naar voren te jagen (want dan heb je al onrust), proberen een manier te vinden dat ze zelf komen. b.v. wat hooi mee nemen en in plukken verdelen bij het hek en dan zodra je je eigen paard hebt hem een brokje geven ofzo.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:57

Probeer ook heel erg op je eigen lichaamstaal te letten :j
Je moet anticiperen wat er kan gebeuren, maar dat niet laten blijken in je lichaamstaal.
Blijf ontspannen. Houd het halstertouw bijvoorbeeld niet gelijk al strak omdat je weet dat er iets gaat gebeuren, maar reageer op het moment zelf.
En wat je zei: door alles wat ik doe lijkt hij wel drukker te worden.
Doe op zo'n moment even niets. Als jij zelfverzekerd op je plaats blijft staan of zelfverzekerd doorloopt laat je je dominantie blijken. Zo geef je hem wat meer houvast (hij zal gaan denken: als zij niet rent zal er wel niets aan de hand zijn).

Ook is het denk ik fijn voor je als je een wat langer halstertouw of een leadrope gebruikt. Dan heb je net iets meer touw om mee te werken.
Misschien werkt een touwhalster ook wat fijner voor je. Die werkt iets scherper in dan een stalhalster. Wel opletten dat een touwhalster niet juist zorgt voor een heftigere reactie als je paardje al erg gevoelig is.

Ik zou trouwens ook een keer bij je langs kunnen komen voor een lesje grondwerk. Om de rangorde te bepalen en jou te leren hoe je hem rustig kan maken in "enge" situaties.
Laatst bijgewerkt door NiKip op 04-11-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:00

Alle paarden naar voren halen of jagen is altijd een goed idee voor nu.(ik neem aan dat in een pension niet toegestaan is om hooi in de wei te leggen en bovendien kan ook dat voor onrust zorgen -voernijd-)

Over rangorde zou ik mij niet teveel zorgen maken. Alle (goeroe)verhalen ten spijt, zal een paard jou hoe dan ook niet als een ander paard zien, noch ervan uit gaan dat je deel uit maakt van de kudde.
Fouten maken mag. Doen we allemaal. Je wil niet weten hoe vaak ik blunders heb begaan.
Het gaat erom dat je ervan leert.
Je weet nu dus dat je daar een issue hebt, dus kun je daarover nadenken en een goede oplossing verzinnen.
Stel jezelf en je paard pas op de proef, als je exact weet hoe je het gaat aanpakken. Niet eerder. Je paard voelt feilloos aan of je weet wat je doet. En als jij twijfelt, heeft je paard des te meer reden om te stressen. Als jij echter een plan hebt en weet hoe je alles gaat aanpakken, sta je sterker in je schoenen en voelt je paard ook dat.

Je kunt de link die ik heb gegeven eens goed doorspitten. Ik denk dat je veel waardevolle info tegen komt, die je idd in veel situaties kan gebruiken.
En geloof maar niet dat het meteen van een leien dakje gaat. Zo gemakkelijk komt niemand ervan af.
Als je iets definitief wil oplossen, betekent dat dat je zelf veel moet leren en dat kost tijd en gaat met vallen en opstaan. Grijpen naar hulpmiddelen gaat wellicht sneller, maar biedt nooit meer dan symptoombestrijding en zet je toch iedere keer weer opnieuw voor het onopgeloste probleem.

Verder ook niet verder gaan zoeken dan wat het is; het is normaal paardengedrag cq kuddeinstinct. Een heel normaal gegeven en vanuit het oogpunt van het paard geen 'fout' gedrag, maar normaal paardengedrag.

Daarom is corrigeren niet de oplossing, maar conditioneren. Zorgen dat het voor je paard een gewoonte wordt om op lichte signalen te reageren. En dat moeten jullie gewoon eerst allebei leren. Maakt ook al niet uit. Samen iets leren kan heel erg boeiend zijn. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

MBT het stilstaan als je paard gaat stressen. Dik kans dat je dat niet klaar krijgt. Een gestressd paard wil de voeten bewegen en hoe meer je gaat forceren om hem stil te laten staan, hoe groter de paniek.
Vandaar dat het geven van een opdracht veel beter werkt.
Maar dan zul je eerst in veilige situatie met je paard moeten oefenen.

Tot die tijd zou ik voor de makkelijkste weg kiezen. Inderdaad... gewoon de hele handel naar voren sturen en je paard eruit plukken.

Succes

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 14:19

Heel erg bedankt, ik voel er al een stuk rustiger over nu. :)

Hooi in de wei leggen mag inderdaad niet. Het is een regel op deze pensionstal om paarden van anderen niet te voeren, dus ook geen snoepje, brokje of plukje hooi. Maar zodra de paarden naar voren gedenderd zijn, zijn ze vrijwel meteen rustig, dus ik denk niet dat het veel kwaad kan als ik ze daarheen jaag. :)

Een lang halstertouw is inderdaad een goed idee, dan kan ik tenminste wat meer afstand nemen. Zeker nu ik daar steeds 's avonds in het pikkedonker met hem sta lijkt me dat wel verstandig. (Gelukkig breekt nu het weekend aan zodat ik in het daglicht kan oefenen :)).
Zodra de paarden heel in de verte gaan rennen wordt mijn paard al een beetje onrustig. Hij wordt dus niet direct wild, dat wordt hij pas zodra ze echt in de buurt komen. Tot nu toe heb ik hem altijd meteen stil gezet zodra hij onrustig wordt om te wachten tot de paarden voorbij zijn, maar ik denk dat het dan beter is om hem gewoon door te laten stappen en te doen alsof er niks aan de hand is? :)

Ik ben ook blij te horen dat dit gedrag normaal is, er dus niets mis is met mijn paard dat hij zo reageert en het dus een veelvoorkomend iets is. :) Alles wat hij dus te leren heeft (en ik ook) is hoe daar anders mee om te gaan in vervolg en daar wil ik graag aan werken. En inderdaad; niet in 1 dag of 1 keer door de wei lopen, daar zal zeker wel wat tijd overheen gaan.
Maar het belangrijkste vind ik dat ik leer hoe ik met de situatie moet omgaan, zodat ik inderdaad een stappenplan in mijn hoofd heb en zelf ook niet in paniek schiet. Alleen op die manier kan het uiteindelijk verbeteren, denk ik. :)

Het stomme is dat ik zelf van te voren ook voorzien had dat ik wel tegen dingen aan zou gaan lopen met m'n eigen paard. Ik kan nog zoveel jaar met paarden om zijn gegaan, met een eigen paard gaat er toch weer een hele wereld voor mij open. En dan toch, als er een probleem voordoet zoals dit ben ik meteen bang dat ik het niet goed doe en niet geschikt zou zijn voor een eigen paard. Stom he? :o

@ninajojo; thanks voor het aanbod! :) Ik zie dat je best dicht in de buurt woont dus ik zal daar zeker over nadenken, mocht ik er met de begeleiding op stal ook niet uitkomen. :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:25

Een reactie waar je waarschijnlijk niks van hebt, maar ik denk dat het heel normaal is dat je paardje daar van slag van raakt, zeker als hij nog maar zo kort in de kudde loopt. Ik heb 2 pony's die al bijna hun hele leven bij elkaar lopen, allebei meestal bomproof,maar als ik de een aan het halster heb en de ander gaat rennen raken ze allebei over hun zeik hoor. Daarbij heb ik ook al wel eens eentje los moeten laten, zo lang de ander aan het rennen is worden ze ook echt niet rustig. Volgens mij is het ook niet meer dan natuurlijk kuddegedrag. Zeker als een paard dit niet gewend is, als ik met de mijne nu door een wei vol rennende paarden ging lopen zou ze niet weten wat haar overkwam.
Tips staan hierboven genoeg (hoewel ik een longeerlijn echt eng vind in een wei met zoveel paarden, dat is vragen om ongelukken als ze zich toch lostrekken of als je de lijn op zijn langst hebt), maar misschien stelt het je gerust dat je niet de enige bent. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat je de enige op stal die dit probleem heeft (gehad)? Kun je niet eens vragen hoe anderen dit doen of gedaan hebben?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:26

Floortje1988 schreef:
Tot nu toe heb ik hem altijd meteen stil gezet zodra hij onrustig wordt om te wachten tot de paarden voorbij zijn, maar ik denk dat het dan beter is om hem gewoon door te laten stappen en te doen alsof er niks aan de hand is? :)

Ja. En dan is idd een lang leadrope wel handig. Dan springt ze tenminste niet op je als ze wegspringt.
Maar probeer alle risico's waar mogelijk te beperken en maak het voor jezelf zo makkelijk mogelijk.
Wacht pas met de echte uitdagingen als je voorbereid ben. Tot die tijd gewoon slim zijn.

Floortje1988 schreef:
En dan toch, als er een probleem voordoet zoals dit ben ik meteen bang dat ik het niet goed doe en niet geschikt zou zijn voor een eigen paard. Stom he? :o

:)

Ja stom ;)
Iedereen moet leren. En je blijft leren. Ook als je langer paarden hebt, blijf je toch regelmatig tegen iets aanlopen.
Je moet dat niet zien als een tekortkoming van jezelf, maar als kans om bij te leren.

Een bekend paardenman (ben vergeten wie het was :o ) zei eens; gelukkig heb ik veel fouten gemaakt. Anders had ik nooit zoveel kunnen leren. :)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:31

Ik haal wel eens een paard met zware verlatingsangst uit de kudde en wei. Dat gaat altijd goed als ik een plastic zakje met wat lekkers er in meeneem. Zodra hij nerveus wordt stoppen we, kraak ik met het zakje en haal er een stukje brood, brokje, worteltje of wat dan ook uit. Hij is dan direct weer met de aandacht bij mij.
Nu dendert er bij ons geen kudde door de wei, maar je kan het eens proberen. Succes met je paard!

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 14:52

@margje, ja daar heb ik zeker wel wat aan hoor. :) Ook al is het nog zo vervelend voor degene die het probleem ook heeft, toch is het fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat mijn paardje ook niet de enige is die zo doet. ;) Ik was vooral bang dat het er een groot stuk respect miste van zijn kant, maar dat zal dan niet, hooguit vertrouwen en dat is logisch gezien hij mij ook nog nauwelijks kent. :)
En inderdaad, hij staat nog maar kort in de kudde en daar kan het ook mee te maken hebben. De eerste dagen was het al helemaal een ramp om hem mee te nemen, toen werd hij aangevallen van alle kanten. Dat is vanzelf over gegaan gelukkig.

@liljebo, de echte uitdaging ga ik pas aan met begeleiding erbij. :) En je hebt zeker gelijk, ik zal hier (en van alles wat ik nog met 'm mee zal maken) alleen maar van leren en daar ben ik blij om ook. Dat is juist waarom ik verder wilde met een eigen paard, om net dat stapje verder te komen qua kennis en ervaring wat je anders wat lastiger bereikt.

@pieps, dat klinkt goed, misschien is dat ook wel een idee voor die van mij, al is het maar om hem even af te leiden of gerust te stellen. Bedankt! :)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 10:23

Update; gisteravond stonden de paarden een keer niet achteraan maar vrij dicht bij het hek, dus ik dacht het erop te willen wagen en nam m'n paard gewoon mee. Nou, het duurde niet lang voor de kudde alsnog begon te rennen, en nog voor mijn paard het door had werd ik super schijterig en heb ik hem maar vast los gelaten. :o

Vervolgens rende hij maar een klein stukje mee, stond toen opeens op de rem en keek verbaast achterom, echt zo van; "waar ben jij nou gebleven?" <3 Toen heb ik hem gewoon gepakt en meegenomen. Ik kan mezelf wel wurgen dat ik zo laf was om hem los te laten voordat er wat gebeurde, maar aan de andere kant was dat misschien een betere oplossing dan hem eerst in paniek te laten raken en daarna pas te laten schieten...

Bij het terug zetten ging het trouwens super goed, ik hoefde hem maar één keer streng toe te spreken en om te draaien voor hij de boodschap begreep en rustig wachtte tot hij mocht gaan. :)

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:17

ik heb ook een dravertje , ik heb het ook voorgehad alleen wou de mijne er niet uit ik heb hem gelokt me eten en hem in een kleinere wei gezet en nu is die weer helemaal tevreden en ik ook want nu heb ik een vele rustiger paard. misschien moet je hem ook op een kleinere wei zetten zonder andere paarden .

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:24

Doe een longeerlijn om i.p.v. een halstertouw. Dan kan je een stuk langer vasthouden. Maar doe wel handschoenen aan want dat touw schuurt in je handen en dan heb je brandwonden (zelf ervaring).