Fenja
Merrie van ruim 1 jaar oud (augustus)
kwpn x appaloosa
lomp, sterke eigen wil, maakt zich om de domme nergens druk over.
Staat sowieso bij ouder paard in de wei.
Vandaag maar even een wandelingetje gemaakt met mevrouw omdat het karakter van "ik wille toch nie" en "doe lekker eigen zin" met haar jaarlingfase weer begint op te spelen.
Tijdens het rondje mocht ze mij niet voorbij lopen, en niet grazen, ook al staan we even stil.
Dat ging opzich heel goed en leek het tot haar door te dringen. Tot het moment dat we over een stuk gras heen moesten, daar werd haar gedrag driedubbel zo erg.
Mevrouw heeft dan haar zinnen gezet op dat ene grasprietje en doet er dan ook alles aan om die te krijgen (Dus daar vlieg je zowat naar de grond, met haar hoofd mee, en nee ben niet een van de lichtsten
omdat ze die de hele tijd niet mocht). De keren dat ik haar wel omhoog kan houden, laat mevrouw wel duidelijk weten dat dit niet haar plan is en heeft ze een nieuw tructje: maaien met de voorbenen.
Dit doet ze dus vooral uit ongeduld en ongenoegen, dus negeer dit verder volledig en zet haar enkel in de achteruit. (Enkel wanneer ze zo lomp is dat ze mij echt raakt waarbij ik zeker het gevoel heb dat het "expres" is gegaan, krijgt ze een lichte achteruitschop tegen haar aan. Handen doe ik niet vaak omdat ze die wat eng vind).
Met dat achteruitlopen heb ik jammer genoeg nog een probleempje, Want mevrouw vind druk op haar neus niet lekker, dus moment dat je ietsjes druk vraagt om uiteruit te gaan, buigt ze haar hals schuin en kun je dus niks meer
(borstduwen of lichaamsgebaren gebruiken heeft bij haar geen effect). Heb bokt rond gekeken op dit probleem en blijkt vaker voor te komen bij jaarlingen, enkel zijn de meeste paarden hengst of ruin
Maar mijn vraag is dus hoe doen jullie dit oplossen/straffen/etc.
Ben wel benieuwd voor eventuele andere oplossingen (wel zeg ik dat deze oplossing redelijk lijkt te werken en is het kwestie van tijd)
Sta ook open voor tips

hm mischien dan ook maar een uitproberen.
. Een keer geen angst of dominantie maar stoicijnsheid.