Joehoe, mn paard maait :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Joehoe, mn paard maait :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:25

Dader:
Fenja
Merrie van ruim 1 jaar oud (augustus)
kwpn x appaloosa

lomp, sterke eigen wil, maakt zich om de domme nergens druk over.
Staat sowieso bij ouder paard in de wei.

Vandaag maar even een wandelingetje gemaakt met mevrouw omdat het karakter van "ik wille toch nie" en "doe lekker eigen zin" met haar jaarlingfase weer begint op te spelen.
Tijdens het rondje mocht ze mij niet voorbij lopen, en niet grazen, ook al staan we even stil.
Dat ging opzich heel goed en leek het tot haar door te dringen. Tot het moment dat we over een stuk gras heen moesten, daar werd haar gedrag driedubbel zo erg.

Mevrouw heeft dan haar zinnen gezet op dat ene grasprietje en doet er dan ook alles aan om die te krijgen (Dus daar vlieg je zowat naar de grond, met haar hoofd mee, en nee ben niet een van de lichtsten :+ omdat ze die de hele tijd niet mocht).
De keren dat ik haar wel omhoog kan houden, laat mevrouw wel duidelijk weten dat dit niet haar plan is en heeft ze een nieuw tructje: maaien met de voorbenen.
Dit doet ze dus vooral uit ongeduld en ongenoegen, dus negeer dit verder volledig en zet haar enkel in de achteruit. (Enkel wanneer ze zo lomp is dat ze mij echt raakt waarbij ik zeker het gevoel heb dat het "expres" is gegaan, krijgt ze een lichte achteruitschop tegen haar aan. Handen doe ik niet vaak omdat ze die wat eng vind).
Met dat achteruitlopen heb ik jammer genoeg nog een probleempje, Want mevrouw vind druk op haar neus niet lekker, dus moment dat je ietsjes druk vraagt om uiteruit te gaan, buigt ze haar hals schuin en kun je dus niks meer :+ (borstduwen of lichaamsgebaren gebruiken heeft bij haar geen effect).

Heb bokt rond gekeken op dit probleem en blijkt vaker voor te komen bij jaarlingen, enkel zijn de meeste paarden hengst of ruin :+

Maar mijn vraag is dus hoe doen jullie dit oplossen/straffen/etc.
Ben wel benieuwd voor eventuele andere oplossingen (wel zeg ik dat deze oplossing redelijk lijkt te werken en is het kwestie van tijd)
Sta ook open voor tips

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:48

Negeren en niet druk om maken, hoort bij de leeftijd. Niet elk paard van deze leeftijd doet het maar het komt wel vaak voor en het verdwijnt vaak vanzelf als je het negeert.

irislouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:53

Zodra ze begint te schrapen gewoon tegen de schouder omduwen.
Dan raken ze uit evenwicht en dat vinden ze niet leuk.
Mijn merrie hield meteen op met schrapen toen ze het door had.

onley

Re: Joehoe, mn paard maait :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:56

rukje aan het halstertouw geven of een 'tik' verkopen op dat moment..
nu lijkt het wel onschuldig bij een 1jarige maar toch kan dit een probleem gaan worden als je het toelaat.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:28

is niet zozeer een jaarling probleem, ken genoeg volwassen paarden die dit ook een ontzettend leuk spelletje vinden :')

als ze met het maaiende been in jouw ruimte komt zou ik haar gewoon flink in de achteruit zetten, dat zou een ander paard in de kudde ook doen. Je zegt dat ze niet reageert op een duw, wat zijn je eerste stappen om haar in zn achteruit te zetten? je zou kunnen beginnen met een stap haar kant uit, geen reactie- stevigere stap waarbij je je groter maakt, weer geen reactie- duw haar maar uit balans, of dat nou tegen de hals, borst of schouder is, dan moet ze wel van jou af bewegen :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:24

paard gaat zolangzamerhand op een licht drukje op het halster wel achteruit hoor, en ze begint het door te krijgen dat ik me omdraai zij dan achteruit moet. Dus het werkt zo wel. (enkel dus dat zodra je wat meer stappen wil gaat ze buigen :') )
Maar eigenlijk vind ik het stiekem toch best leuk dat ze zich als jaarling gaat gedragen (kan ik lekker boos doen, maar stiekem toch wel trots zijn op mn peutertje):o

Dat het voor later moet worden aangepakt ben ik me heel bewust van, maar heb bij haar al ondekt dat je soms dingen gewoon compleet moet negeren.
Maar er is gewoon met haar slecht te communiceren, alles gaat gewoon stoicijns langs haar heen.
Dus bij elk ding moet ik weer opnieuw kijken hoe ik haar kan vertellen dat ik dat niet wil. Terwijl dit bij mijn andere paard altijd heel makkelijk ging. Vond dus dat dat deze oplossing redelijk goed werkte al heel wat :')

omduwen ook al wel eens geprobeerd, maar ze is niet om te krijgen (uit balans). Ze heeft 4 benen en gebruikt ze alle 4 hier goed. Maar zit ineens te denken dat ze op moment dat ze schraapt op 3 benen staat -:) hm mischien dan ook maar een uitproberen.

Zeg ook wel eens voor de grap dat dit het probleempaard wordt van Horse event 2013 8-) . Een keer geen angst of dominantie maar stoicijnsheid.

Even voor de duidelijkheid, heb al verschillende mensen mee laten kijken die hun schouders op halen en het ook niet weten. probleem komt niet uit de boekjes. Dus wordt het echt te gortig dat ik het niet meer kan oplossen wordt er professionele hulp gezocht. :j

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:30

Edit: was niet helemaal van toepassing. Nieuw:
Als hier de jonkies (1 en 2 jaar) niet teruggaan op lichaamstaal dan komt de zweep erbij (ik heb het dan niet over wandelingen op vreemd terrein maar gewoon in de wei of bij de stal). Ik geef dan niet een kleine tik maar meteen een heeeel flinke mep op de borst. Als jij je eigen ruimte claimt dan moeten ze dat respecteren. Dat heeft gewoon alles met dominantie te maken en jij hoort bovenaan te staan, zonder uitzondering. Wel opletten dat een jonkie kan gaan stressen als ze teveel indrukken in een keer krijgen (bijvoorbeeld bij een wandeling buiten bekend terrein) daar mag je dus echt niet voor straffen maar gewoon voorlopig niet opzoeken.
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 04-11-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:36

Je zagt dat ze je handeneng vind, maak daar dan gebruik van. Als je gaat duwen is de eerste reactie van je paard, terugduwen. Maakmet jer handen ritmische bewegingen om haar op die manier achteruit te laten gaan. Je kunt ook met je touwtje zwaaien en dat tegen haar aan zwiepen als ze niet naar achter gaat.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:50

DeHP: mee eens, en dan jezelf groot maken en je handen hoog houden. Touwtje kan inderdaad goed werken om de ruimte om jezelf heen 'paardvrij' te houden, ze moeten echt niet tegen je aan komen lopen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:07

werkt niet :')
Handen eng is vooral bij het hoofd (verder vind ze alles lekker) maar probeer nu zo de handen te gebruiken dat die alleen nog maar leuke "dingen" doen

TJolieke schreef:
Touwtje kan inderdaad goed werken om de ruimte om jezelf heen 'paardvrij' te houden, ze moeten echt niet tegen je aan komen lopen.

Werkt ook niet :') , (touwtje klapt op gegeven moment gewoon tegen haar neus aan).
Persoonlijke ruimte is dan ook nog echt een probleem met haar, hoewel ze niks doet wil ze gewoon langs je heen lopen. Even voor de duidelijkheid doet ze bij oudere paard ook (soms ook gewoon echt boem) Maar die gaat er dan opgegeven moment gewoon heel lang achteraan :+ , maarja heb niet zulke tanden

Maar nog een keer, vond dit voor haar dus al een hele stap vooruit. Dit zijn tenminste echte gedragingen waar je gewoon duidelijk mee kunt zijn _/-\o_

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:17

Dan zou ik toch maar eens serieus gaan stoppen om dit leuk te vinden en zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Misschien wel beter om haar een jaar of twee naar een opfok te brengen (als ze daar al jaarlingen aannemen) om even wat respect te leren.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:57

:') sorry maar is toch wel meest passende smilie.
Snap de reactie ook best en zou het in de meeste gevallen ook zeggen.
Mevrouw staat bij andere paarden, en heb er bewust voor gekozen dat ze juist met een ouder paard in staat die haar constant weer op de plaats zet, maar mevrouw is gewoon een beetje dom.
Zegt waarschijnlijk genoeg dat ze ook niet snapt dat een paal niet opzij gaat.
Ze denkt gewoon niet na,
Vind wel dat ze iets moet gaan nadenken maar zijn we dus hard mee bezig. Zo is ze nu al een paar keer als handpaard meegeweest, wat ze erg leuk vind en tegelijkertijd steeds moet anticiperen op wat we gaan doen (en dan is het echt een engeltje)

edit: topic was voor mij vooral informatief bedoelt van hoe doen anderen het,
Niet van ik heb een probleem (nou ja heb ik wel maar los m dus zelf op), maar dit betekent dan weer niet dat ik niet open sta voor suggesties. Ik neem mee wat ik en mijn paardje gebruiken kunnen.