Kappen/schrapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alissa_Yara

Kappen/schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:05

Hoi,

mijn nieuwe paard kapt/schraapt met zijn been over de grond als hij op de poetsplaats staat. Dat is op zich nog niet zo'n groot probleem maar hij tilt zijn been echt heel hoog op en ik ben bang dat hij een keer met zijn been over de ketting komt waar hij mee vast staat, dan breekt hij zn nek. Ik zet hem nu altijd vast met aan 1 kant ketting en aan de andere kant halstertouw en als hij kapt zeg ik wel streng dat het niet mag, maar hij blijft het doen. Hoe zouden jullie dit afleren?

Alvast bedankt

Kruimel13

Re: Kappen/schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:21

Ik zou elke keer een tik op zijn been geven, elke keer weer als hij het doet.
Zorg dat een ander dat gedrag corrigeert en jij je ding doet op de poetsplaats.
En af en toe omwisselen.
En dan eens kijken of het ook echt werkt.
Wie het langste volhoud zijn/ben jij jullie.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:24

Bedoel je een tik met een zweep? Want met mijn hand tik ik hem aan maar hij gaat gewoon door. Hij doet het expres want als ik hem aan het poetsen ben doet hij het niet, maar als ik dan een stukje wegloop en daar ga staan kijkt hij me heel ondeugend aan en dan doet hij het.

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:12

En als je het met z'n 2en doet?
Vraagt hij dan nog om jouw aandacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:53

Dat is aandacht vragen :Y)
Helemaal negeren, pas terug komen als hij stopt!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:15

Ja ik zou het graag negeren, maar de kettingen hangen zo laag aangezien hij zijn hoofd omlaag doet dat ik zo bang ben dat hij erover komt met zijn been dat ik wel terug móet gaan.
het is sowieso aandacht vragen ja, want als ik hem boos aankijk kijkt hij met zo'n blik terug en dan doet hij het heel stiekem weer. het is zo irritant!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:36

Kettingen omhoog brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:47

Gewoon streng tegen jezelf zeggen : Negeren, negeren en negeren.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:10

Kettingen kunnen niet omhoog dat is 't probleem..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:26

paard zal wel een reden hebben om te gaan schrapen.
moet het erg lang stilstaan?
sommige paarden hebben daar een hekel aan,wees dus niet te lang overal mee bezig
zeker jonge paarden moeten stilstaan vaak nog wel leren

begint hij pas met schrapen als je weg loopt?
probeer je spul dichtbij te houden,

wij geven de paarden op stal gewoon wat hooi om te eten,dan hebben ze wat te doen en staan ze keurig stil :j

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:09

Dat is wel een goed idee, om hem iets te geven zodat hij iets te doen heeft. Want het is echt puur uit verveling of om mij te plagen.
Op zich staat hij niet zo heel lang stil want ik zet hem erneer en dan loop ik even naar mijn kast om mijn koffer te pakken en dan doet hij het al. (voor de duidelijkheid: 10 seconde later). volgende keer zet ik in ieder geval mn spullen er alvast neer, want zolang ik bij hem ben en hem poets enzo doet hij niks.

Maar het zou toch fijn zijn om het af te leren dus als iemand daar tips voor heeft, altijd welkom!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:09

Alissa_Yara schreef:
Ja ik zou het graag negeren, maar de kettingen hangen zo laag aangezien hij zijn hoofd omlaag doet dat ik zo bang ben dat hij erover komt met zijn been dat ik wel terug móet gaan.
het is sowieso aandacht vragen ja, want als ik hem boos aankijk kijkt hij met zo'n blik terug en dan doet hij het heel stiekem weer. het is zo irritant!

Je probleem snap ik... kappen en lage kettingen. Maar het probleem is kappen, dat moet je aanpakken.

Maar denk je nu echt als jij hem boos aankijkt, hij dat begrijpt en daarop zal reageren?! :n
Je bent denk ik te soepel en niet consequent met hem. Afleren.. of niet. Half half heb je niks aan.

En hooi of eten geven als ie stilstaat om te poetsen is alleen maar verwennen. Als je dat dan een keer niet zou geven, heeft ie weer een reden om te kappen. Dat is dan weer aangeleerd gedrag.
Gewoon paard neerzetten en straffen. Elke keer als je straft zeg je hetzelfde met straffe toon. Dan zal op den duur het 'woordje of geluidje' genoeg zijn en kan je zo ook weer gebruiken voor andere dingen. Ik gebruik altijd 'UH!', luid en duidelijk.
Tijd in investeren, dan maar langer bezig of bijv niet rijden.. maar afleren is nu belangrijkste, dat is nu je aandachtspunt tov de rest. ;)

Succes