Alissa_Yara schreef:Ja ik zou het graag negeren, maar de kettingen hangen zo laag aangezien hij zijn hoofd omlaag doet dat ik zo bang ben dat hij erover komt met zijn been dat ik wel terug móet gaan.
het is sowieso aandacht vragen ja, want als ik hem boos aankijk kijkt hij met zo'n blik terug en dan doet hij het heel stiekem weer. het is zo irritant!
Je probleem snap ik... kappen en lage kettingen. Maar het probleem is kappen, dat moet je aanpakken.
Maar denk je nu echt als jij hem boos aankijkt, hij dat begrijpt en daarop zal reageren?!
Je bent denk ik te soepel en niet consequent met hem. Afleren.. of niet. Half half heb je niks aan.
En hooi of eten geven als ie stilstaat om te poetsen is alleen maar verwennen. Als je dat dan een keer niet zou geven, heeft ie weer een reden om te kappen. Dat is dan weer aangeleerd gedrag.
Gewoon paard neerzetten en straffen. Elke keer als je straft zeg je hetzelfde met straffe toon. Dan zal op den duur het 'woordje of geluidje' genoeg zijn en kan je zo ook weer gebruiken voor andere dingen. Ik gebruik altijd 'UH!', luid en duidelijk.
Tijd in investeren, dan maar langer bezig of bijv niet rijden.. maar afleren is nu belangrijkste, dat is nu je aandachtspunt tov de rest.
Succes